اخباروگزارش های کارگری ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳ 

– سی‌وچهارمین هفته از کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام

با بزرگداشت سربداران قیام ژینا

– هفتمین سه شنبه اعتراضی کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری با برپایی تجمع پالایشگاه های پنجم، ششم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی و

کارگران پالایشگاه گاز پارسیان لامرد

– ادامه تجمع اعتراضی کارگران پیمانی شرکت مخابرات آذربایجان شرقی نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقع حقوق،حق بیمه ودیگر مطالبات و وعده های توخالی مقابل اداره مرکزی استان

– دومین روزتجمع اعتراضی کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهرنسبت به عدم تبدیل وضعیت،سطح نازل حقوق و عدمپرداخت مطالبات و وعده های توخالی

گرمازدگی وبستری شدن در بیمارستان ۳ کارگر

– تجمع اعتراضی تعدادی از صاحبان مراکز توانبخشی کشور نسبت به‌ عدم افزایش ۴۰ درصدی یارانه مراکز غیردولتی مقابل سازمان برنامه و بودجه

– تجمع اعتراضی معلولان مقابل استانداری أصفهان

– بیانیه کلکتیو سندیکایی فرانسه 

ایران: آزادی چند زندانی به دست آمده است

– دیوان عدالت اداری حکم تجدید نظر تخلفات آموزش و پرورش علیه سکینه ملکی از فعالین صنفی معلمان گیلان را نقض کرد 

– افزایش کارگران قربانی حوادث کاری در استان کرمانشاه طی ۵ ماهه اول سال جاری

– جان باختن یک کارگر در چاه آب سقز 

*******

*سی‌وچهارمین هفته از کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام

با بزرگداشت سربداران قیام ژینا

کارزار “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” در سی‌وچهارمین هفته خود با دومین سالگرد اعتراضات سراسری مردم ایران پس از کشته شدن مظلومانه ژینا [مهسا] امینی در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ توسط نیروی سرکوب استبداد دینی حاکم بر ایران مصادف شده است.

زندانیان سیاسی در ۲۱ زندان کشور، امروز سه‌شنبه ۲۷ شهریور ضمن گرامیداشت یاد همه جانباختگان اعتراضات ۱۴۰۱؛ به یاد ده‌ها شهروند معترضی دست به اعتصاب غذا زدند که طی اعتراضات آن سال و پس از آن توسط دستگاه سرکوب حکومت ولایت‌فقیه و با هدف ارعاب مردم جان به لب رسیده، با نقض تمام موازین حقوق‌بشری، مظلومانه به دار آویخته شدند. از زنده‌یاد محسن شکاری، محمدمهدی کرمی، محمد حسینی، مجیدرضا رهنورد و ده‌ها زندانی دیگر از جمله زنده‌یاد رضا رسایی که چندی پیش با نقض تمام حقوق بنیادین و بدون برخورداری از حق دادرسی منصفانه، مظلومانه به دار کشیده شد.

کارزار ” سه‌شنبه‌های نه به اعدام” که جهت لغو حکم اعدام و سرکوب، و اجرای عدالت با حسابرسی از عاملان و آمران تمام قربانیان اعدام در این سالها، از بهمن ماه ۱۴۰۲ توسط زندانیان سیاسی و زندانیان عمومی به راه انداخته‌ شده و تاکنون به ۲۱ زندان در سراسر کشور گسترش پیدا کرده است.

فعالان این کارزار در سی‌ و چهارمین سه‌شنبه پیاپی علاوه بر اینکه علیه مجازات غیرانسانی اعدام دست به اعتصاب غذا زدند؛ یاد تمام جانباختگان اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱ به ویژه “سربداران” این قیام را گرامی داشته و با تمام خانواده‌های دادخواه ابراز همدردی و همبستگی کردند.

فعالان این کارزار با اشاره به اینکه آمار اعدامها از زمان بر سر کار آمدن رئیس جمهور جدید ولایت فقیه تاکنون بیش از ۱۷۰ نفر بوده؛ نسبت به وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که اکنون با خطر احکام اعدام مواجه هستند، هشدار جدی داده و خواستار توجه بیشتر فعالان سیاسی وحقوق‌بشری، رسانه‌ها و عموم مردم ایران به وضعیت این زندانیان سیاسی قیام “ژینا” و تلاش برای توقف ماشین اعدام و کشتار استبداد دینی حاکم بر ایران شدند.

زندانیان کارزار “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” در ۲۱زندان مختلف امروز سه‌شنبه ۲۷شهریور ، برای سی و چهارمین هفته پیاپی علیه حکم اعدام دست به اعتصاب غذا می‌زنند، که شامل زندانیان زندانهای اوین (بند زنان، بند ۴ و بند ۸)، زندان قزلحصار (واحد ۳ و واحد۴)، زندان تهران بزرگ، زندان مرکزی کرج، زندان خرم آباد، زندان نظام شیراز ، زندان اسد آباد اصفهان، زندان بم کرمان، زندان مشهد، زندان لاکان رشت، زندان قائم‌شهر ، زندان اردبیل، زندان تبریز ، زندان ارومیه ، زندان سلماس ، زندان خوی ، زندان نقده ، زندان سقز ، زندان بانه، زندان مریوان و زندان کامیاران می‌باشد.

فعالان این کارزار بار دیگر از تمامی زندانیان در زندان‌های سراسر کشور می‌خواهند که، برای لغو حکم اعدام و نهادینه شدن و سراسری شدن مطالبه لغو حکم اعدام در جامعه، به کارزار “سه‌شنبه‌های نه به اعدام” بپیوندند. و ضمن اشاره به حمایت ۱۰۰ نفر از زندانیان سیاسی سابق و ۱۵۰ نفر از فعالان مدنی و سیاسی از کارزار،مکررا از عموم نهادها، سازمان‌ها و تشکل‌های حقوق‌بشری، سیاسی، صنفی و کنشگران سیاسی و مدنی و رسانه‌های آزاد خاضعانه می‌خواهند، مساله ” نه به اعدام” را در صدر فعالیت‌های خود قرار داده و با کمک به این کارزار و دفاع از “حق حیات” شهروندان؛ رسیدن به آینده روشنی را برای این سرزمین که همان “ایرانی آزاد، آباد و بدون سرکوب و اعدام” است میسر سازند؛ آینده‌ای که تنها در سایه اتحاد و عمل جمعی ممکن خواهد شد.

#کارزار_سه‌شنبه‌های_نه_به_اعدام 

هفته ۳۴

۲۷ شهریور ۱۴۰۳

*هفتمین سه شنبه اعتراضی کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری با برپایی تجمع پالایشگاه های پنجم، ششم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی و

کارگران پالایشگاه گاز پارسیان لامرد

در هفتمین هفته از #سه_شنبه_های_اعتراضی کارگران ارکان ثالث و پشتیبانی شرکتهای پیمانکاری پالایشگاه های پنجم، ششم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی،

همکارانمان در پالایشگاه گاز پارسیان لامرد از استان فارس به ما پیوستند.

سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

ما کارگران در پارس جنوبی، #سه_شنبه_های_اعتراضی را تا تحقق کامل خواسته هایمان پیش گرفته ایم اما اعتراضات ما هرگز محدود به اعتصاب و دست کشیدن کامل از کار در روزهای سه شنبه نخواهد بود!

در طول هفته ما همچنان در اعتراض به تاخیرات در پرداخت های مزدی ،اجبار به کار سخت در هوای گرم و شرایط نا ایمن و کمبودهای رفاهی که توسط کارفرما و پیمانکاران به ما تحمیل میشود و یا در برخورد حراست با همکارانمان، دست از کار میکشیم.

ما در همه روزهای هفته نه تنها از طریق اعتصاب، بلکه با شیوه های گوناگون از جمله شعار نویسی در اماکن و بر روی ستونهای واحد‌های عملیاتی و اعتصاب غذا و… نیز اعتراضات خود را برجسته می‌نماییم.

بخصوص در این روزها که همکاران رسمی مان در بخشهای مختلف عملیاتی و بهره برداری نفت و گاز با قدرت تمام در اعتصابند ما کارگران غیر رسمی چنانچه مماشات عده ای عوامل در لباس اتحادیه های دولت ساخته کارگری که همچنان در بخشهایی اعتراضات ما را عقب نگه داشته اند نبود، تا کنون پارس جنوبی و همه نفت را به تعطیلی کامل کشیده بودیم!

در روزهایی که رسانه های حکومتی حامی استثمار کنندگان و سرکوب ما کارگران نفت و کارگران سایر بخشها و سایر معترضان که نسبت به شرایط موجود در خیابانند، صدای جامعه را سانسور میکند، سپردن تریبون به عوامل اتحادیه های دولت ساخته، نه تنها در برابر خواست و اعتراضات مان قرار دارد، بلکه طرفندی است در برجسته نمودن این عوامل و تبلیغات رسانه ای که هیچ ارتباطی با حقوق ضایع شده ما کارگران و معترضین در بخشهای مختلف جامعه ندارد و تماماً نمایشی است عوام‌فریبانه و در خدمت طبقه مفتخوری که هرروزه خون ما کارگران و مردم تحت ستم را در شیشه میکنند و ماشین سرکوب و اخراج و اعدامشان از چرخه نمی ایستد.

ما کارگران نفت، عوامل دست نشانده تریبون به دست را که در خدمت استثمار کنندگانمان ترمز اعتراضاتمان هستند افشا میکنیم و اعلام می‌کنیم،؛

اعتراضات ما در اتحاد با همه کارگران رسمی و غیر رسمی نفت در بخشهای مختلف در نهایت با هدف توقف کامل تولید و سودآوری سرمایه در خدمت مفتخورانی است که هیچ حقوقی برای ما کارگران و مزدبگیران و بازنشستگان و مردم تحت ستم قائل نیستند و از کار و زحمت ما بهره میبرند و سرکوبمان میکنند تا شرایط چپاولشان دست نخورده باقی بماند و ما را همچنان به بردگی بگیرند.

ما با شعار 

#نه_به_بردگی_مزدی 

در برابر ظلم و ستمی که بر ما روا می‌رود ایستاده ایم ،هرگونه اعمال قدرت از بالا را بر نمیتابیم و همچنان که پیش از این اعلام نمودیم خواستار حق تشکل، بصورت شوراهای مستقل کارگری بوده، اتحادیه های دولت ساخته را تنها بر علیه خواست ها و مسبب عقب نگه داشتن اعتراضات خود میدانیم.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث) صدای مستقل اعتراضات کارگران، ضمن حمایت از اعتراضات همکاران درپارس جنوبی و پیوستن همکاران در پالایشگاه پارسیان لامرد به این اعتراضات، همه همکاران در بخشهای مختلف را به پیوستن به اعتراضات گسترده نفت فرامیخواند.

اهم مطالبات همکاران در مجتمع گاز پارس جنوبی؛

-حق تشکل، تجمع و اعتراض،

-حذف کامل شرکتهای پیمانکاری،

-بازگشت به کار فوری و بی قید و شرط کارگران اخراجی، حجت رضایی از پارس جنوبی، یاسر احمدی نژاد و هرمزی از ملی حفاری و پایان دادن به برخورد امنیتی با کارگران معترض،

-عمل به توافقات قبلی علی الخصوص موضوع مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ(هزینه قطع امکانات رفاهی) که به صورت یکجانبه توسط برخی از مسئولان مجتمع گاز تغییراتی در آن صورت گرفته است.

-اجرای صحیح طرح طبقه بندی مشاغل و  نظام پرداخت عادلانه و همتراز با کارگران رسمی و قراردادی پیرو توافقات قبلی با وزارت نفت

-رسیدگی فوری به تخلفات و زد و بند بیمه البرز. (با وجود چند ماه قراداد بیمه البرز با وزارت نفت، پیمانکاران حق بیمه تکمیلی را از مزد کارگران کسر میکنند اما بیمه هزینه های درمانی را پرداخت نمیکند)

-اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای رانندگان غیرمالک خودروهای استیجاری، ساماندهی تردد و ایجاد امنیت شغلی برای آنان

-اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی

*ادامه تجمع اعتراضی کارگران پیمانی شرکت مخابرات آذربایجان شرقی نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقع حقوق،حق بیمه ودیگر مطالبات و وعده های توخالی مقابل اداره مرکزی استان

روزسه شنبه ۲۷ شهریوربرای چهارمین روز متوالی در هفته جاری، کارگران پیمانی شرکت مخابرات آذربایجان شرقی به تجمعشان مقابل اداره مرکزی استان برای اعتراض به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقع حقوق،حق بیمه ودیگر مطالبات و وعده های توخالی مقابل اداره مرکزی استان تجمع کردند.

درهمین رابطه:کارگران پیمانی شرکت مخابرات آذربایجان شرقی به تجمعشان مقابل اداره مرکزی استان دراعتراض به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقع حقوق،حق بیمه ودیگر مطالبات و وعده های توخالی ادامه دادند

روزیکشنبه ۲۵ شهریوربرای دومین روز متوالی در هفته جاری، کارگران پیمانی شرکت مخابرات آذربایجان شرقی به تجمعشان مقابل اداره مرکزی استان دراعتراض به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقع حقوق،حق بیمه ودیگر مطالبات و وعده های توخالی ادامه دادند.

*دومین روزتجمع اعتراضی کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهرنسبت به عدم تبدیل وضعیت،سطح نازل حقوق و عدمپرداخت مطالبات و وعده های توخالی

گرمازدگی وبستری شدن در بیمارستان ۳ کارگر

روزسه شنبه ۲۷ شهریوربرای دومین روز متوالی، کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهربا تجمع به اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت،سطح نازل حقوق و عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی،ادامه دادند.

این کارگران درگفتگو با خبرنگاررسانه ای از گرمازدگی سه نفر از همکاران خود به دلیل گرمازدگی و انتقال آنها به بیمارستان خبر دادند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهرنسبت به عدم تبدیل وضعیت،سطح نازل حقوق و عدمپرداخت مطالبات و وعده های توخالی

روزدوشنبه ۲۶ شهریور، کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهربرای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت،سطح نازل حقوق و عدمپرداخت مطالبات و وعده های توخالی،تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،از جمله خواسته‌های این کارگران، عدم اجرای تبدیل وضعیت کارکنان مطابق با شرکتهای همجوار، عدم پرداخت پتروکارت، کسر مبالغ پاداش‌های بهره وری، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل پرسنل پیمانکاری، مشکلات مکرر در پرداخت به موقع حق بیمه اجتماعی، عدم پرداخت اضافه کار ماه رمضان، عدم اجرای مصوبات صورتجلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۱۵، عدم تحویل البسه و عینک طبق قرارداد شرکت پیمانکاری بیسکو وعدم پرداخت هزینه تور مسافرت و سرانه ورزشی است.

*تجمع اعتراضی تعدادی از صاحبان مراکز توانبخشی کشور نسبت به‌ عدم افزایش ۴۰ درصدی یارانه مراکز غیردولتی مقابل سازمان برنامه و بودجه

روزسه شنبه ۲۷ شهریور، تعدادی از صاحبان مراکز توانبخشی کشوربرای اعتراض  به‌ عدم افزایش ۴۰ درصدی یارانه مراکز غیردولتی موضوع ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان و عدم پرداخت مابه‌التفاوت ۶ ماهه آن مقابل سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی معلولان مقابل استانداری اصفهان

جمعی از فعالان حقوق معلولان در اعتراض به واگذاری تحمیلی ملک ۵ هزار متری بهزیستی به دادگستری توسط شورای عالی استان، مقابل استانداری اصفهان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در تصاویر ناصر چاوشی مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در حال صحبت با فعالان مشاهده می‌شود

روی پلاکاردهای این فعالان شعارهای بسیار تامل‌برانگیزی نوشته شده؛

دادگستری در زمین معلولان، بی‌دادگستری است!

زمین خیابان جی یک ملک وقفی است!

زمین خیابان جی یک ملک وقفی است اموال دولت نیست!

واگذاری املاک وقفی، شرعی است؟!

خبر خوب: ملک به بهزیستی بازگشت؛ واگذاری به دادگستری لغو شد

صبح امروز، معلولان با حضور در مقابل استانداری اصفهان و پیگیری‌های مداوم خود توانستند جلوی واگذاری ملک بهزیستی به دادگستری را بگیرند. در این حضور، چاوشی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، با اعلام خبر حذف بند مربوط به واگذاری ملک به دادگستری از صورت‌جلسه شورای عالی استان، موجب خوشحالی جمع معلولان شد.

این موفقیت بزرگ را به فعالان مدنی حوزه حقوق معلولان تبریک می‌گوییم. همچنین از رسانه‌ها بابت پوشش گسترده این موضوع و ایجاد حساسیت عمومی تشکر می‌کنیم. همراهی رسانه‌ها نقشی حیاتی در تحقق این پیروزی ایفا کرد.

منبع:کانال کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت

*بیانیه کلکتیو سندیکایی فرانسه 

ایران: آزادی چند زندانی به دست آمده است،

از جمله رضا شهابی و حسن سعیدی اعضای سندیکای کارگری

تشکلات سندیکایی ما از آزادی افراد زیر استقبال می کنند:

– رضا شهابی و حسن سعیدی، اعضای سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه (واحد)؛ 

– کیوان مهتدی، نویسنده و مترجم حامی جنبش کارگری.

شهابی، سعیدی و مهتدی که از ماه مه ۲۰۲۴ در زندان مخوف اوین محبوس بودند، در ۱ سپتامبر ۲۰۲۴ آزاد شدند. آن ها صرفاً به خاطر فعالیت های سندیکایی و دفاع از حقوق مزدبگیران دستگیر شده بودند. آن ها را در سلول های انفرادی محبوس کردند و ماه ها مورد بازجویی قرار دادند. حکم شش سال زندان آن ها سرانجام در دادگاه تجدید نظر کاهش یافت.

ما هم چنان وضعیت ایران و به ویژه وضعیت اسفناک فعالان مدافع حقوق مزدبگیران و حقوق بشر را از نزدیک زیر نظر داریم.

در این راستا خواستار آزادی فوری داوود رضوی، ابراهیم مددی، ریحانه انصاری، آنیشا اسدالهی، اسماعیل گرامی و رسول بداقی هستیم.

ما عمیقا نگران وضعیت اضطراری کلیه فعالان هستیم، به ویژه شریفه محمدی و پخشان عزیزی و هم چنین دو فعال فمینیست به نام های وریشه مرادی و نسیم غلامی فرد که به اعدام محکوم شده اند. ما خواستار آزادی فوری آن ها هستیم.

جنبش سندیکایی ما آزار و اذیت فعالان سندیکاهی را در هیچ کجای دنیا تحمل نمی کند.

ما مصمانه به مبارزه خود در صحنه جهانی ادامه می دهیم و برای این که دولت ایران آزادی های اساسی، از جمله حقوق اتحادیه های کارگری را مراعات کند، مبارزه کنیم.

کلیه زندانی های سیاسی و عقیدتی باید آزاد شوند!

 پاریس، ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۴

 کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار (س. اف. د. ت   CFDT) 

 کنفدراسیون عمومی کار (س. ژ. ت CGT  )

 کنفدراسیون متحده سندیکایی (اف. اس. او FSU  )

 اتحاد سندیکایی همبستگی (سولیدر        Solidaires    )

 اتحاد ملی سندیکاهای مستقل (او. ان. اس. آ     UNSA )

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*دیوان عدالت اداری حکم تجدید نظر تخلفات آموزش و پرورش علیه سکینه ملکی از فعالین صنفی معلمان گیلان را نقض کرد 

در حالی که این معلم گیلانی با رای هیات رسیدگی به تخلفات اداری به بازنشستگی پیش از موعد و تقلیل دو گروه محکوم شده بود در فرجام خواهی خانم ملکی تجدیدنظر هیات تخلفات با تشدید حکم، رای به اخراج ایشان داد.

 سکینه ملکی این بار در دیوان عدالت اداری علیه آموزش و پرورش شکایت کرد که دیوان ضمن نقض حکم ،بر غیر قانونی بودن تشدید آرا در هیات‌های تخلفات تاکید کرده است و آن را رویه‌ای برای سلب اعتراض افراد از رای‌های غیرقانونی هیات‌های تخلفات دانسته است

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*افزایش کارگران قربانی حوادث کاری در استان کرمانشاه طی ۵ ماهه اول سال جاری

روز سه شنبه ۲۷ شهریور،مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت:در پنج ماهه سال جاری ۱۸ نفر شامل یک زن و ۱۷ مرد بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده و در مراکز پزشکی قانونی استان کرمانشاه مورد معاینه قرار گرفتند.

وی افزود: مجموع جان باختگان حادثه کار در استان کرمانشاه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۶ نفر شامل ۱۶ مرد بوده روند افزایشی داشته است.

وی تصریح کرد: همچنین در پنج ماهه امسال آمار مصدومین ناشی از حوادث کار با ۳۱۵ مورد شامل ۱۴ زن و ۳۰۱مرد نسبت مدت مشابه سال قبل که ۲۷۲مورد شامل سه زن و ۲۶۹ مرد بوده سیر افزایشی را داشته است.

او با بیان اینکه سقوط از بلندی همواره بیشترین سهم را در آمار متوفیان حوادث کار به خود اختصاص می‌دهد، گفت: در پنج ماهه امسال نیز ۹ نفر از قربانیان حوادث کار به دلیل سقوط از بلندی جان خود را از دست داده‌اند.

وی در پایان یادآور شد: پس از سقوط از بلندی برق گرفتگی و اصابت جسم سخت در رتبه‌های بعدی دلایل مرگ در حوادث کار قرار گرفته است.

*جان باختن یک کارگر در چاه آب سقز 

روزسه شنبه ۲۷ شهریور،یک کارگر  بنام ابراهیم  حین کاردر شهرک صنعتی در داخل چاه آب دچارحادثه شد و جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate