دوسال پیش !

تاریخ انتشار :۱۷.۰۹.۲۰۲۴

دوسال پیش !

hoshyaresmaeil2017@hotmail.com

روز هفتصدو سی جنبش مردم ایران…

جنبش مردمی مهسا با نام زن زندگی آزادی در ۲ سال پیش در کف خیابان زاده شد . این جنبش در محتوا آنقدر قوی وغیر قابل بازگشت است که نظام حاکم را هم مغلوب خودش کرد . سرکوب بدوی جنبش از جنس اقتدار نبود .

خامنه ای در جریان جنبش موسوم به سبز گفته بود که از تغییر گریزی نیست ولی برایشان زمان تغییر مهم است کاری که ۲۰ سال زمان باید برایش در نظر گرفت چرا میخواهید ۲ ساله تمامش کنید ؟

این روزها خیلی هامشغول تحلیل و تفسیر جنبش زن زندگی آزادی در سالگرد ۲ سالگی اش هستند . تنها چیزی که من دیدم ، به دلیل شرایط خاص جامعه ایران منطقه و جهان آن جنبش مردمی سر سوزنی ربطی به نیروهای مخالف خارج از ایران نداشت . سرسوزنی به سلیقه های دیکتاتورمنش نیروهای مخالف خارج از ایران نداشت . جنبش به بقیه درس میداد . ولی آن ته کلاسیها با شعار مرد میهن آبادی و غیره .. داشتند لواشک بین خودشان تقسیم میکردند .

هنوز خیابان تب داشت و جوانها در خون بودند که در خارج ایران بازمانده ها و تربیت یافته های فرهنگ دیکتاتوری برای سهم بیشتر افتادند به جان هم . یکی رفت طواف کاخ الیزه و دیگری رفت اسرائیل و کله زد به تیوال !

یکی قانون اساسی سلطنتی مینوشت ، یکی ائتلاف با کسانی میساخت که جز لنزدوربین درعمرشان چیز دیگری نمیشناختند . ملات و دوغ آب سفتی نداشت و ائتلاف خیلی زود وارفت . رضا پهلوی که با شعار مرگ بر کمونیست و مجاهد پریده بود وسط … میگفت سند منگوله دارد کل ایران رو باباش براش به ارث گذاشته است ، بازی وکالت و رانندگی اتوبوس..

خلاصه همه چیز بود به جز دموکراسی و آزادی . رضا پهلوی نهایتا اعلام کرد مردم ایران آماده دموکراسی نیستند وهمان سلطنت برایشان خوب است !

اینکه نیروهای مخالف حکومت اسلامی در خارج ایران آماده دموکراسی نیستند قابل فهم است ، اما در فرصتهای فرضی اینده تلاش کنید از مردم و جامعه ایران یاد بگیرید . این نسل را بفهمید . به دموکراسی از بالا ، نه امیدوار باشید و ونه خوشبین !

به جزرضا پهلوی که مجبور است هم خوشبین بماند و هم امیدوار به بازیهای بالا ! چون به مفت خوری سلطنتی عادت کرده و خودش عرضه و جنم و کاریزم هیچ کار سیاسی جدی را ندارد .

اسماعیل هوشیار

۱۷.۰۹.۲۰۲۴


Google Translate