برگی از تاريخ به مناسبت سالروز جنبش اعتراضی «زن، زندگی ، آزادی»

برگی از تاريخ به مناسبت سالروز جنبش اعتراضی «زن، زندگی ، آزادی».

تقدیم به مردم معترض به تمامیت رژیم ارتجاعی حاکم بر ایران.

برگرفته از خبرنامه کومه له. ۱۲ / ۹ / ۲۰۲۴

مروری بر کُشت و کُشتار رژیم جمهورى اسلامی، در هفدهمین روز مقاومت مردم قهرمان شهر سنندج در اردیبهشت سال ۵۹، كه با جنایات وحشیانهٔ ارتش و پاسداران توأم بود روزانه صدها گلوله خمپاره و توپ از محل های استقرار مزدوران به محلات مختلف شهر سنندج  شلیک می شد و در نتیجه دهها خانه ویران و دهها نفر کشته یا زخمی میشددند.

در این روز و در تقابل با مقاومت مردم قهرمان شهر سنندج و پیشمرگان کومه له، نیرو های جنایتکار رژیم جمهوری اسلامی، با تفنگهای دوربین دار در این شهر، زنی را که برای دور ریختن سطل اشغال فقط یک قدم از در خانه اش دور شده بود را کُشتند.

در این روز در محل چهار راه شهدا (فرح سابق) بر اثر انفجار گلوله خمپاره دو دختر به شهادت رسیدند.

در بخش دیگری از این حماسهٔ مقاومت مردم قهرمان شهر سنندج، دختری که پایش بر اثر اصابت گلوله خمپاره قطع شده بود بر دیوار پشت سرش در بیمارستان نوشته بود «پایم را گم کرده ام و آن را فدای کُردستان کردم.»

در این روز و در جریان این حمله وحشیانه به شهر سنندج، در یک خانه ۳ پسر خانواده ای بر اثر اصابت گلوله خمپاره به شهادت رسیدند و پدرشان ناگزیر بود همهٔ آنها را در حیاط منزلش به خاک سپارد، در حالی که با خون فرزندانش دیوارهای خانه اش را رنگ آمیزی کرده بود میگفت «فرزندانم فدای کُردستان».

همچنین در محله چهارباغ در همین روز، چهار نفر شهید و چند نفر زخمی شدند.

در همین روز نبرد در محل (پلُ ملُا ویسی) كه در فاصله حدود سه کیلومتری تپه (توس نوذر) قرار دارد نیروهای سرکوب رژیم اسلامی، سه عابر را هدف قرار داده و به شهادت رساندند.

همچنین بر اثر انفجار گُلوله خمپاره پادگان شهر سنندج، ۱۲نفر از مردم بی دفاع کشته شده و چندین نفر زخمی شدند.

تنها بیمارستان شهر که هنوز کار می کرد گنجایش آن همه زخمی را نداشت، از لحاظ دارو، دکتر و جراح سخت در مضیقه بودند، اما زخمیها از روحیه عالی برخوردارند و هنگامی که یکی از آنها برای جراحی به اتاق عمل میروند بقیه با خواندن سرودهای انقلابی او را همراهی می کنند و او اگر خود به هوش باشد، به همراه آنها به خواندن سرود ادامه میدهد.

در همین روز، در خیابان (شفقت شا) ۱۲ نفر از زنان و مردان آزادیخواه و مبارز بر اثر اصابت گلوله تک تیراندازان مستقر در باشگاه افسران و گلوله خمپاره پادگان به شهادت رسیده بودند که در یک خرابه همان محل به خاک سپردند. زیرا مزدوران مستقر در باشگاه افسران محل این حادثه را به شدت زیر نظر داشتند و اجازه عبور به هیچ کسی را نمی دادند.

در همین روز ارتشیان و پاسداران مزدور رژیم اسلامی به منظور جمع آوری اجساد کشته شدگانشان و همچنین دستیابی به تپه های مُسلط بر (گردی گرول) به پیشروی از پادگان دست زدند، اما در اثر مقاومت قهرمانانهٔ مردم مبارز شهر سنندج و پیشمرگان قهرمان کومه له، پس از بجای گذاشتن تعدادی کُشته و زخمی به داخل پادگان عقب نشینی کردند.

ستون نظامی مستقر در جادهٔ (سنندج دیواندره) برای چندمین بار در این روز با سلاح های سنگین به محله فیض آباد حمله بُرد كه بر اثر مقاومت مردم مبارز و آزادیخواه شهر سنندج و پیشمرگان قهرمان کومه له ناچار به عقب نشینی شدند، در این عملیات هلی کوپتر نیز شرکت کرده و قصد پیاده کردن نفرات و ایجاد سنگر را داشت، كه با شکست مواجه شدند.

روند این سُنت از مبارزه در تقابل با حکومت اسلامی، بعد از ۴۴ سال هم اکنون نیز در ابعاد وسیع تر سیاسی، طبقاتی و اجتماعی در سراسر ایران در جریان است.

زنده باد خیزش انقلابی «زن، زندگی، آزادی».

 


Google Translate