اخباروگزارش های کارگری ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۲۲ شهریورماه ۱۴۰۳ 

– اعتصاب صدها کارگر پروژه معدن مس تغلیظ چاه فیروزه شهربابک دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

– اعتصاب کارگران روزمزد (اورهالی) پالایشگاه سوم پارس جنوبی

– پایان اعتصاب کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان و آزادی ۳ کارگر حق طلب بازداشتی

– جواد عزیزی آزادبایدگردد

– درود بربازنشسته عزیز آقای جواد عزیزی

– احضار فعالین صنفی معلمان کوردستان در آستانه‌ی سالگرد جنبش «ژن ژیان ئازادی»

– ‌ مینا سلطانی مادر دادخواه شهریار محمدی از جان‌باختگان قیام ژینا بازداشت شد

*******

*اعتصاب صدها کارگر پروژه معدن مس تغلیظ چاه فیروزه شهربابک دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق

روزسه شنبه ۱۳ شهریور، صدها کارگر پروژه معدن مس تغلیظ چاه فیروزه شهربابک(شرکت تناوب) واقع در کیلومتر ۳۰ جاده شهربابک به اناربرای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق دست از کارکشیدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۲ شهریور، دادستان شهربابک با اشاره به بازگشت به کار و پایان اعتصاب بیش از ۴۰۰ کارگر،افزود: جلسه‌ای با حضور اینجانب، نمایندگان کارگران و نماینده شرکت تناوب در دفتر دادستانی برگزار شد.با توجه به مذاکرات صورت گرفته و به منظور رفع فوری مشکل کارگران، توافقی انجام شد که بر اساس آن، مبلغی به عنوان علی الحساب به حساب کارگران واریز شد،همچنین مقرر شد که مابقی وجه حقوق کارگران حداکثر ظرف دو هفته آینده تعیین تکلیف و پرداخت شود.

*اعتصاب کارگران روزمزد (اورهالی) پالایشگاه سوم پارس جنوبی

چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

طبق گزارش یکی از کارگران اورهالی پالایشگاه سوم، کارگران روزمزد که برای دوره اورهال (تعمیرات اساسی صنایع‌ نفت، گاز و پتروشیمی) به کار گرفته میشوند به واسطه تعیین مزد مستقیم توسط کارفرما در هر واحد صنعتی استخدام و دوره اشتغال این کارگران با پایان اورهال در مدت زمان کمتر از ۲۰ روز تا یک ماه و یا کمتر به انتها می‌رسد.

این همکار روزمزد مینویسد:

حدود ۱۰ سال است که برای تأمین معاش خانواده هر سال از سر اجبار هزینه های زندگی و نبود کار برای شرکت در اورهال به پارس جنوبی می آیم.

خود و سایر کارگران روزمزد اورهالی، همگی با سواد و بیشترمان دارای مدرک لیسانس یا بالاتر هستیم و با وجود مهارت و تخصصی که در صنایع نفت در طی سالیان سال حضور در اورهال صنایع نفت داشته ایم تنها به دلیل نبود شغل مناسب هرساله در فصل تابستان در گرمترین و سخت ترین وضعیت کاری تن به این شرایط میدهیم.

در همه صنایع نفت ما کارگران نفت را به بدترین حالت ممکن به کار و بردگی میگیرند و با وجود اینکه همه هزینه های رفت و برگشت به خانه، هزینه های تایید سلامت پزشکی و عدم اعتیاد و… را از جیب خودمان پرداخت میکنیم با مزد ناچیزی که پیمانکاران آن هم با کلی کسورات و تاخیر به ما می‌دهند، با کمترین دریافتی به خانه میرویم و بعد از شش ماه جان کندن در اورهال صنایع بقیه سال را بیکار یا به کارهای ساختمانی و… میپردازیم.

با این وضعیت از ابتدای هفته برای شرکت در اورهال پالایشگاه سوم پارس جنوبی در حالی که اورهال با سه روز تأخیر شروع شد، مدیریت پالایشگاه سوم ما را مقابل درب پالایشگاه یا در کمپهای آلوده بدون غذا و آب و جای خواب مناسب نگه داشتند و اعلام کردند که از بابت سه روز تأخیر شروع اورهال، علیرغم معطلی ما در کمپ و مقابل پالایشگاه، مزدی به ما تعلق نمی‌گیرد.

ما در همه صنایع نفت با همین مشکلات مواجه هستیم.

اما در پالایشگاه سوم در همه ده سال گذشته هربار با کمترین مزد در بدترین حالت با ما رفتار میکنند.

روز چهارشنبه در اولین روز اورهال، در اعتراض به شرایط مکان استراحتمان در پالایشگاه در زیر فِلِر و شرایط بی آبی و بی غذایی، رئیس تعمیرات مکانیک پالایشگاه عباس جوانمردی با رفتار توهین آمیز اعلام کرد شرایط همینی هست که می‌بینید. هرکس نمیتواند به او تسویه حساب میدهیم و 

بعد از آن نوروزی نماینده شرکت تکاب صنعت مهر با برخورد فیزیکی و الفاظ توهین آمیز، کارگران را به محل کار فرستاد و با اعتراض ما با معرفی چند تن از همکاران به واحد حراست، آن هم بعد از چند روز معطلی بدون مزد از کار اخراج کرد.

ما ده سال است در این پالایشگاه با همین شرایط مواجه میشویم و همکاران ارکان ثالث که در این پالایشگاه مستمر اشتغال دارند و شب و روز قبل از ما در اعتراض به شرایط بد غذایی و سایر مطالباتشان در اعتصاب بودند تایید کردند که عامل همه زد و بندهای با پیمانکاران و اعتراض کارگران، ناظر اجرای پیمان، رییس تعمیرات مکانیک عباس جوانمردی است که هرچه در این سالها که کارگران به حراست و نهادهای امنیتی گزارش کرده اند متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته و واضح و مشخص است که او از بالا و به همین دلیل، مامور زد و بند با پیمانکاران و چپاول در این سِمت بیشتر از ده سال است خون کارگران را در شیشه کرده است.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث) صدای اعتراضات کارگران نفت، ضمن حمایت از اعتراض این همکاران زحمتکش که همچون سایر کارگران نفت به دلیل بی حقوقی و فساد سیستماتیک در بروکراسی اداری نفت، قربانی زد و بند مدیران و پیمانکاران مفتخور هستند، اعلام میکند، گزارش های بسیاری از این دست از همکاران اورهالی که هیچگونه توجهی به امنیت شغلی و معیشت و مزد ناچیز و شرایط کار سخت و نا ایمن آنها نمیگردد، دریافت کرده ایم.

ما فساد آشکار در ساختار نفت، پیمان نامه های تماماً دارای شرایط سواستفاده مدیران و با امکان زد و بند میان مدیران و عواملشان با پیمانکاران و در کل قوانین ضد کارگری و ضد انسانی در خدمت اقلیتی مفتخور را عامل همه بی حقوقی و استثمار کارگران نفت میدانیم و اعلام می‌کنیم، مادام که شرایط برای سود بیشتر، با ابزار قانون از بالا تنظیم شده و در خدمت مفتخوری طبقه یک درصدی حاکم است، شرایط به همین ترتیب و قطعاً مورد اعتراض کارگران و همه مردم بی حقوق و تحت ستم است.

ما ضمن افشای این ساختار و عوامل در خدمت آن از اعتصاب همه کارگران نفت حمایت میکنیم و بقیه همکاران را به پیوستن به این اعتصابات فرا میخوانیم.

*پایان اعتصاب کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان و آزادی ۳ کارگر حق طلب بازداشتی

روز پنج شنبه ۲۲ شهریور،خبر پایان اعتصاب کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان و آزادی ۳ کارگر حق طلب بازداشتی،رسانه ای شد.

براساس این گزارش ها،دادگستری کرمان اعلام کرد: اعتصاب کارگران لاستیک بارز با ورود دادستان ماهان و اتخاذ تدابیر قضایی و امنیتی لازم پایان یافت، کارگران به کار خود بازگشتند و فعالیت خط تولید مجدد آغاز به کار کرد.

همچنین روابط عمومی گروه صنعتی بارزنوشت: در پی اعتراض تعدادی از کارگران کارخانه بارز کرمان در چند روز گذشته تعداد ۳ نفر از عوامل اصلی جهت پاره ای توضیحات بدستور دادستانی شهرستان ماهان به مراجع قضایی احضار و هم اکنون بهمراه تمامی کارکنان در محل کار خود حاضر و مشغول به فعالیت و تولید می باشند.

درهمین رابطه:ادامه اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان دراعتراض به سطح نازل حقوق و مالیات بالا – بازداشت تعدادی از کارگران حق طلب و کماکان زندانی بودن ۳ نفرشان

روز چهارشنبه ۲۱ شهریور،خبر ادامه اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه لاستیک بارز کرمان دراعتراض به سطح نازل حقوق و مالیات بالا که از روز پنج شنبه ۱۵ شهریورشروع شده است درشبکه های اجتماعی منتشر شد.

روزچهارشنبه همچنین خبر بازداشت تعدادی از کارگران حق طلب کارخانه لاستیک بارز کرمان و کماکان زندانی بودن ۳ نفرشان،رسانه ای شد.

*جواد عزیزی آزادبایدگردد

بعد از پایان تجمع یکشنبه ۱۸ شهریور ماه ۴۰۳ بازنشستگان مقابل تامین اجتماعی و مراجعه آقای جواد عزیزی به منزل ، با یورش ماموران امنیتی مواجه میشود، که علاوه بر ضبط گوشی، این مطالبه گر فعال جامعه بازنشستگان کرمانشاه را نیز با حکم دادگستری بازداشت و با پیگیری بستگان و جمعی از مطالبه گران مشخص میشود که وی را به اداره اطلاعات استان منتقل نموده اند.

این فعال بازنشسته در تجمعات، همواره مشکلات قشر بازنشسته و سایر معضلات موجود در جامعه را در کنار سایر مطالبه گران فریاد زده است که نه تنها این خواستگاه مطالباتی، جرمی محسوب نمیشود بلکه طبق اصل ۲۷ قانون اساسی، اعتراض به این همه نابسامانی غیر قابل تحمل و سکوت مسئولین ، حق مسلم همه ی شهروندان میباشد.

ما بازنشستگان مطالبه گر کرمانشاه که همواره خواسته ای جز اجرای قانون نداریم،  در کنار خانواده ی نگران ایشان ایستاده و علاوه بر محکوم نمودن بازداشت و پرونده سازی علیه این فعال بازنشسته و دغدغه مند، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط وی میباشیم.

جمعی از بازنشستگان مطالبه گر کرمانشاه

*درود بربازنشسته عزیز آقای جواد عزیزی

از پس دیوارهای بلند زندان اوین خبر یورش به خانه شما راشنیدم که بعداز بازرسی وضبط وسایل شخصی خودتان را هم بازداشت کردند و اکنون درپشت میله های زندان در کرمانشاه محبوس شده اید. درود های گرم وصمیمانه مرا پذیرا باشید. در جایی که من وشما و دیگر بازنشستگان و… زندگی می کنیم نه تنها حقمان را نمی دهند ! وقتی هم اعتراض می کنیم متهم به نشر اکاذیب وتبلیغ علیه نظام میشویم.بیان اینکه میلیونها نفر زیر خط فقر زندگی می کنند ویا درمان مان باید رایگان باشد ، افزایش حقوق ها باید طبق تورم و دستمزدمان بالاتر از خط فقر باشد، نشر اکاذیب است ؟!

حاکمان ونیروهای امنیتی تحت فرمان به جای بازداشت ومحاکمه عاملان شرایط موجود، من وشما ودیگر فعالین را بازداشت می کنند تا بقیه به غارت وچپاول ثروتی که  حاصل کار وتلاش کارگران ودیگر زحمتکشان است ، بدون دردسر مشغول باشند

زهی خیال باطل اگر من وشما دربندیم دیگر بازنشستگان خیابان را ترک نکرده و نخواهند کرد.

#فقط کف خیابان/به دست میاد حقمون

#تاحق خود نگیریم،از پا نمی نشینیم

اسماعیل گرامی بازنشسته / زندان اوین

۲۲ شهریور ۱۴۰۳

*احضار فعالین صنفی معلمان کوردستان در آستانه‌ی سالگرد جنبش «ژن ژیان ئازادی»

در آستانه سالگرد قتل حکومتی #ژینا_امینی، ۱۴ نفر از فعالین صنفی و اعضای انجمن صنفی معلمان کوردستان، شاخه سنندج، به اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی»، و «اخلال در نظم عمومی» به دادسرای عمومی و انقلاب سنندج و دیگر نهادهای امنیتی این شهر احضار شده‌اند.

شایان ذکر است که بسیاری از فرهنگیان و فعالین صنفی معلمان کوردستان پس از جنبش «ژن ژیان ئازادی» از حقوق صنفی خود، از جمله مزایای رتبه‌بندی، محروم شدند. در چند ماه اخیر، صدها پرونده با اتهامات مختلف برای فعالین صنفی معلمان در هیأت‌های تخلفات اداری آموزش و پرورش، با همکاری مدیران نواحی و حراست‌های این اداره، گشوده شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، این اقدامات سرکوبگرانه و تلاش‌های مستمر برای خاموش کردن صدای معلمان و فعالان صنفی را به شدت محکوم می‌کند و بر حق معلمان برای آزادی بیان، اعتراض، و فعالیت صنفی تأکید دارد. این شورا خواستار پایان دادن به سرکوب‌ها و محاکمه‌های ناعادلانه و همچنین احیای حقوق صنفی معلمان است.

‌ *مینا سلطانی مادر دادخواه شهریار محمدی از جان‌باختگان قیام ژینا بازداشت شد

(دایه مینا) مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی، از جانباختگان قیام ژینا با یورش خشونت‌بار نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

شهریار محمدی در تاریخ ۲۷ آبان ۱۴۰۱، در بوکان بر اثر اصابت گلوله ماموران امنیتی جان خود را از دست داد.

از محل نگهداری این مادر دادخواه، اطلاعی در دست نیست.

منبع:کانال بیدارزنی

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate