فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی!

فقر، فساد، گرونی، میریم تا سرنگونی!

یک سؤال از سیامک بهاری– منتشر شده در ژورنال شماره ۸۳۱

 

سوسن صابری: بعضی کارشناسان اقتصادی و حتی از کارکنان مجلس رژیم خط فقر برای یک خانواده سه‌نفره در تهران را ۲۰ میلیون تومان اعلام کردند و اینکه ۲۶ میلیون نفر از مردم ایران دچار فقر هستند و توانایی برآورده‌کردن نیازهای ابتدایی خود را ندارند. مردمی که با پوست و گوشت خود فقر و نداری را هر روزه لمس و تجربه می‌کنند البته نیازی به این اطلاعات و آمار ندارند. مسئله و سؤال اصلی این است که چه باید کرد؟ تا کی باید بخش بزرگی از مردم از ابتدایی‌ترین امکانات زندگی و نان شبشان محروم باشند؟

 

سیامک بهاری: گسترش فلاکت عمومی و جامعه فقرزده، میلیون‌ها مردمی که بر کوهی از ثروت، به یک وعده‌غذایی محتاج شده‌اند، میلیون‌ها مردمی که دارند با گرسنگی آشکار و پنهان دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از هستی ساقط شده‌اند را دیگر نمی‌توان زیر عبا پنهان کرد! نکبت فقر و فلاکت تحمیلی آن‌چنان بر چهره جامعه زخم انداخته است که قابل پوشاندن نیست. آمارهای تکان‌دهنده مسئولین کشوری از فقر عمومی، فقط ذره‌ای از کارنامه سراسر فساد مافیای حکومت اسلامی است که زیر انبانی از پنهان‌کاری، جعل حقیقت و آمار و تئوری‌های ماست‌مالی شده اقتصادی بیان می‌شود.

 

دلار ۶۰ هزار تومانی و سفره‌های خالی، خط فقر سی میلیون‌تومانی و فلاکت عمومی را مردم با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند. مردم ایران عامل بقا و مسبب این حرمان و سیه‌روزی، این فقر و فلاکت و گرانی، بیکاری و تورم را به‌خوبی می‌شناسند. فریاد می‌زنند «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی»!

قبل از هشدارهای کارشناسان به خیابان‌ها ریخته‌اند، تحصن و اعتصاب و اعتراض کرده‌اند، دستگیر و شکنجه و زندان و اعدام شده‌اند. فسادهای نجومی و فلاکت عمومی را فریاد زده‌اند! در تجمعاتشان شعار داده‌اند «یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه». راه‌حل آورده‌اند، شوراهای محل زیست و کار را پایه‌ریزی کرده‌اند و به کل بساط حاکمیت دزدسالار، به سپاه پاسداران و در رأس آن مافیای بیت رهبری و شخص خامنه‌ای گفته‌اند «داعش ما شمایید!»

 

جامعه در فقر فرورفته است، شاخص فلاکت را در جیب خالی، در گرانی افسارگسیخته، در سفره خالی خود، در استثمار طاقت‌فرسای کودکان، در مدارس تخریبی، در آموزش‌وپرورش پولی و کالایی، در محرومیت از بهداشت و درمان، تجربه می‌کند و شاهد است که ۶۰درصد به هزینه سیاست‌های نظامی، تسلیحات اتمی، ماجراجویی تروریستی و سازماندهی خیل لشکرهای نیابتی در عراق و سوریه و یمن و لبنان تا حماس و جهاد اسلامی فلسطین افزوده شده است.

 

جامعةالمصطفی‌العالمیه و آیت‌الله‌های گردن‌کلفت بیلیونر و خیل آقازاده‌ها و ۲۵ نهاد مفت‌خور مذهبی فقط در یک‌قلم با بودجه نجومی۷۶۰ هزار میلیارد یعنی سه برابر بودجه آموزش‌وپرورش از سفره خالی مردم ایران تغذیه می‌شوند.

 

مادام که حکومت اسلامی و کل دستگاه دزدسالار و خیل دستگاه مافیایی فساد حکومتی، دلیل و اساس تداوم افزایش فقر و فلاکت و محرومیت و سقوط سطح رفاه جامعه به دره خط بقا انگشت‌نشان نشود، هنوز حتی یک‌ذره حقیقت تداوم فقر و فلاکت تحمیلی به جامعه افشا نشده است.

 

دولت‌های منصوب خامنه‌ای که نام آبدارچی بر خود گذاشته‌اند، یکی پس از دیگری می‌آیند، وعده‌ و وعید می‌دهند، با بودجه ریاضت اقتصادی سراغ تتمه و ته‌مانده سفره خالی مردم می‌روند و هر کدام به نوبه خود جراحی اقتصادی می‌کنند و نتیجه این خواهد بود که: تازه آقای وزیر امور اجتماعی کشف می‌کند: «در وضعیت فقر شدید، اگر فرد همه درآمدش را هم خرج کند، نمی‌تواند نیاز خوراکش را تامین کند!».

 

فائو سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد می‌گوید: «۴۱ درصد از ایرانیان در سه سال گذشته با ناامنی غذایی شدید یا متوسط مواجه بوده‌اند، هزینه تهیه یک رژیم غذایی سالم در ایران از معادل چهار دلار در روز (برای یک فرد یا یک خانواده؟) فراتر رفته و ۳۶ میلیون نفر از ایرانیان امکان برخورداری از یک رژیم غذایی سالم را ندارند». این گزارش تکان‌دهنده، یعنی سقوط اکثریت جامعه به دره بقا برای یک‌لقمه‌نان!

 

شورش گرسنگان در اعتراضات عظیم سال ۹۶ تا ۹۸، سپس خیزش انقلابی زن زندگی آزادی که در آستانه بزرگداشت دومین سال آن هستیم پاسخ روشن جامعه برای خاتمه‌دادن به فقر و فلاکت، برای به زیر کشیدن و سرنگونی عاملان و آمران آن است.


Google Translate