اخباروگزارش های کارگری ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۳ 

– تجمعات اعتراضی کارگران بیکارشده پتروشیمی بندر امام نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مقابل مجتمع

یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت به کارگران حق طلب وبازداشت موقت تعدادی از آنها

– تجمع اعتراضی کشاورزان جایزان از توابع شهرستان امیدیه نسبت به قطع سهمیه گازوئیل مقابل بخشداری

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی روستای رباط پشت بادام یزد نسبت به حفر چاه عمیق مقابل پاسگاه

– ۸۵۰ روز از بازداشت کردن دو معلم و فعال سندیکایی فرانسوی در زندان اوین گذشت

– گزارش شماره یک 

افشای عوامل سرکوب در آموزش و پرورش  

تغییرات در گزینش معلمان و نفوذ بسیج به نهادهای دولتی

– دادگاه تجدیدنظر بوشهر حکم زندان محسن عمرانی را تایید کرد .

– عدم پذیرش پر‌ونده پزشکی قانونی سعیده شفیعی و حکم بازگشت وی به زندان

– بیانیه مطبوعاتی فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل (ITF) در رابطه با آزادی رضا شهابی و حسن سعیدی و همچنین درخواست آزادی فوری ابراهیم‌مددی و داود رضوی و لغو مجازات اعدام برای فعال کارگری شریفه محمدی

– پیام اتحاد ملی سندیکاهای مستقل فرانسه (او. ان. اس. آ) که از سوی خانم راشل بریشول، دبیر ملی اروپا، بین‌الملل، مسکن – UNSA ارسال گردیده است:

– جان باختن یک کارگرسد دشت پلنگ بر اثر ریزش آوار 

– جان باختن کارگر بیمارستان دستغیب شیرازبراثر گیر کردن دربالابر

*******

*تجمعات اعتراضی کارگران بیکارشده پتروشیمی بندر امام نسبت به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی مقابل مجتمع

یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت به کارگران حق طلب وبازداشت موقت تعدادی از آنها

طی روزهای گذشته کارگران بیکارشده پتروشیمی بندر امام(شرکت پیمانکاری فیرمکو)دست به تجمعات اعتراضی مقابل مجتمع زدند وخواهان بازگشت بکارشدند.

روزسه شنبه ۱۳ شهریور، نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت به کارگران حق طلب یورش آوردند و تعدادی از آنها را بازداشت کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۴ شهریورکارگران بازداشتی آزاد شدند.

*تجمع اعتراضی کشاورزان جایزان از توابع شهرستان امیدیه نسبت به قطع سهمیه گازوئیل مقابل بخشداری

فیلم منتشره درشبکه های اجتماعی،حاکی از تجمع اعتراضی روزسه شنبه ۱۳ شهریور کشاورزان جایزان از توابع شهرستان امیدیه نسبت به قطع سهمیه گازوئیل مقابل بخشداری این بخش دراستان خوزستان،می باشد.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی روستای رباط پشت بادام یزد نسبت به حفر چاه عمیق مقابل پاسگاه

گزارش رسانه ای شده و تصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۴ شهریور،از تجمع اعتراضی جمعی از اهالی روستای رباط پشت بادام یزد نسبت به حفر چاه عمیق مقابل پاسگاه ،خبرمی دهند.

*۸۵۰ روز از بازداشت کردن دو معلم و فعال سندیکایی فرانسوی در زندان اوین گذشت

۸۵۰ روز از بازداشت سیسیل کولر و ژاک پاری در ایران گذشت. همکاران سیسیل کولر، معلم فرانسوی دبیرستان که به همراه شریک زندگی‌اش ژاک پاری به مدت ۸۵۰ روز در ایران بازداشت هستند، روز دوشنبه در سومین سال تحصیلی بدون او، با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر خواستار آزادی او شدند.

در این بیانیه آمده است: «سیسیل کولر که در جریان سفر به ایران به همراه معلم بازنشسته، ژاک پاری بازداشت شده است، برای سومین سال تحصیلی متوالی نمی‌تواند با دانش آموزان خود همراه شود.» همکاران سسیل کولر نسبت به سرنوشت او شدیداً ابراز یأس و ناامیدی کرده‌ و گفته‌اند که «آنان نگرانند که با گذشت زمان اسارت او به امری عادی بدل شود و مردم به مرور حساسیت خود را نسبت به سرنوشت وی از دست بدهند.»

همکارانش در دبیرستانی در پاریس که او در آن تدریس می‌کرد، می نویسند: «این دوشنبه، ۲ سپتامبر ۲۰۲۴ سومین سال تحصیلی بدون سیسیل کولر است که نگرانی، اندوه و ناامیدی خود را در برابر بازداشت و اعمال فشارهای غیر انسانی به او بیان می‌کنند.»

سیسیل کوهلر و ژاک پاریس در اردیبهشت ۱۴۰۱ در ایران دستگیر و به «جاسوسی» متهم شدند. آنها در زندان اوین تهران نگهداری می‌شوند و خانواده‌هایشان فقط از طریق تماس‌های تلفنی کنترل شده و محدود با آنها در ارتباط هستند و از وضعیت آنها اطلاعات و اخبار کمی دارند.

یکی از همکاران سیسیل کولر، گیوم، استاد تاریخ و جغرافیا، ضمن اظهار نگرانی، می‌گوید: «می‌ترسم زندانی شدن او به یک واقعیت عادی تبدیل شود، که مردم دیگر پیگیر وضع او نباشند و از سرنوشت وی بی خبر مانیم.»

اورلی، معلم انگلیسی، می‌گوید: «هر بار که شمارش معکوس روزها را در شبکه‌های اجتماعی را می‌بینم، وحشت می‌کنم، هرگز متوقف نمی‌شود.»

خانواده و همکاران سیسیل کولر و ژاک پاری خواستار “آزادی فوری آنها، و در عین حال، بهبود قابل توجه و فوری شرایط بازداشت آنها” هستند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*گزارش شماره یک 

افشای عوامل سرکوب در آموزش و پرورش  

تغییرات در گزینش معلمان و نفوذ بسیج به نهادهای دولتی

بنا بر اطلاعات رسیده به کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ، در دوره دولت سیزدهم، نسبت قبول‌شدگان در آزمون‌های معلمی و پذیرش در دانشگاه فرهنگیان تغییرات قابل‌توجهی داشته است. در حالی‌که در دولت‌های قبل، نسبت قبولی یک به یک بود، این نسبت در دولت رییسی به سه به یک تغییر کرده است. 

به این ترتیب، افرادی با نمرات علمی پایین‌تر، به دلیل تأثیرات گزینشی جدید، به‌ویژه بر اساس عضویت در بسیج و معیارهای دیگر، در آزمون‌ها پذیرفته شده‌اند. این تغییرات با افزایش چشم‌گیر درصد رد صلاحیت‌ها از یک درصد به ارقام دو‌رقمی در دوره رییسی همراه بوده است.

به ویژه #سجاد_صدیقی، رئیس بسیج دانشگاه فرهنگیان و مشاور نیروی انسانی صحرایی، نقش کلیدی در این روند ایفا کرده است. صدیقی با فشار به فرآیند گزینش، به بررسی دقیق‌تری از فعالیت‌های آنلاین افراد پرداخته است.

این شامل نظارت بر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، و استفاده از نرم‌افزارهایی برای تحلیل حضور افراد در گروه‌های مختلف مجازی می‌شود. نقش صدیقی به همین جا ختم نمی‌شود؛ او این شیوه‌های سخت‌گیرانه را به سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، از جمله وزارت‌خانه‌ها و بانک‌ها، نیز تسری داده است. بررسی پروفایل دانشجویان فرهنگیان و معلمان در شبکه‌های اجتماعی، یکی از دستور کارهای صدیقی برای پرونده‌سازی در این سال‌ها بوده است.

فرد دیگری که در این سال‌ها نقش مستقیمی در اخراج دانشجویان دانشگاه‌های تربیت‌دبیر و فرهنگیان و همچنین نو معلمان داشته است، #سیدحسین_داودالموسوی، مدیرکل دبیرخانه هیات عالی گزینش وزارت آموزش و پرورش است.

همچنین #سیدامیر_موسوی به‌عنوان سرپرست دفتر هماهنگی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری از عوامل اصلی اخراج معلمان و بویژه فعالان صنفی در طی دو سال گذشته بوده است.

در حالیکه بنا بر گفته‌های #عبدالرضا_فولادوند، از مدیران سابق آموزش و پرورش در دیدار با وزیر جدید، در طی دو سال گذشته بیش از ۳۳۰ معلم و ۸۰ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان به علت‌های سیاسی و صنفی اخراج شده‌اند. همچنان داود الموسوی و امیر موسوی در دولت جدید در سمت‌های خود در حال پرونده‌سازی برای دانشجویان و معلمان هستند.

#عوامل_سرکوب_در_آپ

این مجموعه گزارشات ادامه دارد

*دادگاه تجدیدنظر بوشهر حکم زندان محسن عمرانی را تایید کرد .

 بنا به اطلاعات رسیده به کانون صنفی معلمان استان بوشهر شعبه پنجم دادگاه تجدید نظر بوشهر ضمن رد اعتراض محسن عمرانی نسبت به حکم صادره در دادگاه انقلاب بوشهر ، طبق بند الف ماده ۴۵۵ حکم یکسال حبس تعزیری ایشان را به شش ماه تقلیل داد .

در ضمن ایشان همراه با سه عضو دیگر کانون کمتر از پانزده روز پیش در پرونده دیگری به پرداخت ۹۶۰ میلیون ریال جریمه‌ی نقدی محکوم شده بودند.

در حالی که سه سال از زمان اعتراضات سال ۱۴۰۰ میگذرد همچنان پرونده فعالین صنفی معلمان در جریان است و برای آنها حکم صادر می شود.

کانون صنفی معلمان استان بوشهر ضمن محکوم کردن حکم صادره بر علیه این فعال صنفی عضو کانون، هرگونه اعتراض مسالمت آمیز را حق تمامی شهروندان میداند.

ما معتقدیم جابجایی مهره ها در راس دولتها تغییر خاصی در نگاه امنیتی حاکمیت نسبت به تشکل های صنفی ایجاد نخواهد کرد.

مختومه شدن پرونده ها و آزادی بدون قید و شرط معلمان زندانی خواسته‌ی غیر قابل معامله‌ی ما می باشد.

*عدم پذیرش پر‌ونده پزشکی قانونی سعیده شفیعی و حکم بازگشت وی به زندان

سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار، محکوم به ۳ سال و شش ماه حبس، در صفحه‌ی توییتر (ایکس) خود نوشت: «مرا روز جمعه شانزدهم شهریور برای سومین‌‌بار به زندان می‌‌برند. از ۱۲ اسفند سال قبل به دلیل بیماری، کیفر زندان‌ تعلیق شد اما تصمیم جدید پزشکی قانونی و مقامات قضایی بازگشتم به زندان است؛ درحالی‌که بیماری‌ام اصلا بهتر نشده است. این هم از تولدی دیگر در نیمه‌ی شهریور  و آغاز ۴۲ سالگی‌.»

وی شهریورماه سال ۱۴۰۲، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و به اتهام اجتماع و تبانی به تحمل سه سال و شش ماه حبس تعزیری و مجازات های تکمیلی (دو سال منع عضویت در گروه و دسته جات سیاسی و اجتماعی و دو سال منع خروج از کشور ) محکوم شد.

این حکم اواخر شهریورماه همان سال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد. در حکم صادره تاکید شده، عفو عمومی سال ۱۴۰۱ شامل این روزنامه نگار نخواهد شد.

منبع:کانال بیدارزنی

*بیانیه مطبوعاتی فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل (ITF) در رابطه با آزادی رضا شهابی و حسن سعیدی و همچنین درخواست آزادی فوری ابراهیم‌مددی و داود رضوی و لغو مجازات اعدام برای فعال کارگری شریفه محمدی

۱۴ شهریور ۱۴۰۳ برابر با ۴ سپتامبر ۲۰۲۴: 

فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل (ITF) از آزادی رضا شهابی و حسن سعیدی از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه (سندیکای شرکت واحد) از زندان استقبال می کند.

شهابی و سعیدی در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۴ از زندان بدنام اوین که از ماه مه ۲۰۲۲ در آنجا تحت حبس بودند آزاد شدند. حکم ۶ سال زندان آنها در پی درخواست تجدیدنظر کاهش یافت.  

استفان کاتن، دبیر کل ITF اظهار نمود: «از اینکه رضا و حسن سرانجام توسط مقامات ایرانی آزاد شدند و به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند، خیالمان راحت شده است. ما همچنان مراقب اوضاع در ایران هستیم و خواهان آزادی بدون وقفه همکارانشان ابراهیم مددی و داود رضوی هستیم. ما با نگرانی شدید وضعیت اضطراری فعال کارگری شریفه محمدی را که به اعدام محکوم شده است، دنبال کرفته ایم و خواهان آزادی فوری وی هستیم. »

در سال ۲۰۰۵، ITF شکایتی را به سازمان بین المللی کار (ILO) در رابطه با حملات دولت ایران به سندیکای واحد، از جمله دستگیری خشونت آمیز اعضای سندیکا، تسلیم کرد.  

شهابی بارها به دلیل فعالیت‌های صنفی‌اش دستگیر شده است و سال‌ها را از زمان اولین زندان خود در سال ۲۰۱۰ در زندان گذرانده است. او از سوی پلیس ایران مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و در نتیجه نیاز به جراحی ستون فقرات داشت. کمپین های سازمان های بین المللی حقوق بشر و اتحادیه های کارگری جهانی از جمله ITF منجر به آزادی موقت شهابی از زندان برای دریافت معالجه پزشکی در سال ۲۰۱۳ شد. با این حال، تنها پس از سه ماه، وی برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان بازگردانده شد. 

روان سوباسینگه، مدیر بخش حقوقی ITF افزود: «جنبش جهانی اتحادیه های کارگری آزار و اذیت اتحادیه‌های کارگری را در هیچ کجای جهان تحمل نخواهد کرد. ما نگرانی های خود را در مورد برخورد با اعضای سندیکای واحد به اطلاع سازمان بین المللی کار و سازمان ملل متحد رسانده ایم. ما همچنان به رسا نگه داشتن صدای جمعی خود در صحنه جهانی ادامه خواهیم داد، و کمپین های خود را برای اطمینان از احترام همه دولت ها به آزادی های مدنی اساسی که بدون آنها مفهوم حقوق اتحادیه های کارگری بی معنا می شود، ادامه خواهیم داد.»

*پیام اتحاد ملی سندیکاهای مستقل فرانسه (او. ان. اس. آ) که از سوی خانم راشل بریشول، دبیر ملی اروپا، بین‌الملل، مسکن – UNSA ارسال گردیده است:

«اتحاد ملی سندیکاهای مستقل فرانسه خبر آزادی اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، رضا شهابی و حسن سعیدی که از اردیبهشت ۱۴۰۱ در ایران در حبس بودند، را شادباش می گوید. کماکان تعداد زیادی در ایران از فعالین سندیکاهای کارگری و  مدافعان حقوق در زندان ها هستند. ما خواستار آزادی بی قید و شرط آنها هستیم.»

منبع ۲ بیانیه و پیام بالا:کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*جان باختن یک کارگرسد دشت پلنگ بر اثر ریزش آوار 

روزچهارشنبه ۱۴ شهریور، یک کارگرسد دشت پلنگ شهستان دشتی دراستان بوشهر بر اثر ریزش آوارجان باخت.

*جان باختن کارگر بیمارستان دستغیب شیرازبراثر گیر کردن دربالابر

روز چهرشنبه ۱۴ شهریور،یک کارگر تاسیساتی بیمارستان دستغیب شیرازحین کار تعمیر بالابر بین بخش خدمات و آشپزخانه با طبقه همکف براثر گیر کردن دربالابرجان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com


Google Translate