بیانیه مطبوعاتی فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل (ITF) در رابطه با آزادی رضا شهابی و حسن سعیدی

بیانیه مطبوعاتی فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل (ITF) در رابطه با آزادی رضا شهابی و حسن سعیدی و همچنین درخواست آزادی فوری ابراهیم‌مددی و داود رضوی و لغو مجازات اعدام برای فعال کارگری شریفه محمدی

۱۴ شهریور ۱۴۰۳ برابر با ۴ سپتامبر ۲۰۲۴:

فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل‌ونقل (ITF) از آزادی رضا شهابی و حسن سعیدی از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه (سندیکای شرکت واحد) از زندان استقبال می کند.

شهابی و سعیدی در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۴ از زندان بدنام اوین که از ماه مه ۲۰۲۲ در آنجا تحت حبس بودند آزاد شدند. حکم ۶ سال زندان آنها در پی درخواست تجدیدنظر کاهش یافت.

استفان کاتن، دبیر کل ITF اظهار نمود: «از اینکه رضا و حسن سرانجام توسط مقامات ایرانی آزاد شدند و به آغوش خانواده‌هایشان بازگشتند، خیالمان راحت شده است. ما همچنان مراقب اوضاع در ایران هستیم و خواهان آزادی بدون وقفه همکارانشان ابراهیم مددی و داود رضوی هستیم. ما با نگرانی شدید وضعیت اضطراری فعال کارگری شریفه محمدی را که به اعدام محکوم شده است، دنبال کرفته ایم و خواهان آزادی فوری وی هستیم. »

در سال ۲۰۰۵، ITF شکایتی را به سازمان بین المللی کار (ILO) در رابطه با حملات دولت ایران به سندیکای واحد، از جمله دستگیری خشونت آمیز اعضای سندیکا، تسلیم کرد.

شهابی بارها به دلیل فعالیت‌های صنفی‌اش دستگیر شده است و سال‌ها را از زمان اولین زندان خود در سال ۲۰۱۰ در زندان گذرانده است. او از سوی پلیس ایران مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و در نتیجه نیاز به جراحی ستون فقرات داشت. کمپین های سازمان های بین المللی حقوق بشر و اتحادیه های کارگری جهانی از جمله ITF منجر به آزادی موقت شهابی از زندان برای دریافت معالجه پزشکی در سال ۲۰۱۳ شد. با این حال، تنها پس از سه ماه، وی برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان بازگردانده شد.

روان سوباسینگه، مدیر بخش حقوقی ITF افزود: «جنبش جهانی اتحادیه های کارگری آزار و اذیت اتحادیه‌های کارگری را در هیچ کجای جهان تحمل نخواهد کرد. ما نگرانی های خود را در مورد برخورد با اعضای سندیکای واحد به اطلاع سازمان بین المللی کار و سازمان ملل متحد رسانده ایم. ما همچنان به رسا نگه داشتن صدای جمعی خود در صحنه جهانی ادامه خواهیم داد، و کمپین های خود را برای اطمینان از احترام همه دولت ها به آزادی های مدنی اساسی که بدون آنها مفهوم حقوق اتحادیه های کارگری بی معنا می شود، ادامه خواهیم داد.»

https://bit.ly/3MwZw25

سپاس و درود بر فدراسیون بین المللی کارگران‌حمل و ‌نقل و کلیه همقطاران ما در سراسر جهان

ابراهیم مددی و داود رضوی فوری و بدون قید و شرط آزاد باید گردند.

کلیه فعالین‌کارگری و‌ مدنی و زندانیان عقیدتی و سیاسی آزاد باید گردند!

چاره کارگران وحدت و تشکیلات است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۴ شهریور  ۱۴۰۳


Google Translate