یک تیر و دو نشان اما با طعم هراس 

بازداشت‌های اخیر در ایران به ویژه در سالگرد قیام مهسا (مهسا امینی) نشان‌دهنده تنش‌های اجتماعی و سیاسی در کشور است. قیام مهسا که در سپتامبر ۲۰۲۲ به دلیل فوت مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، به سرعت به یک جنبش اعتراضی گسترده تبدیل شد که خواسته‌های مختلفی از جمله حقوق زنان، آزادی‌های مدنی،بهبود معیشت و…..را مطرح کرد.
نارضایتی‌های اجتماعی،سیاسی،کارگری و صنفی افزایش یافته است، اعتراضات پرستاران در نقاط مختلف کشور به وقوع پیوسته است.
از سوی دیگر، گرانی احتمالی بنزین نیز یکی از عواملی است که می‌تواند به افزایش نارضایتی‌ها و اعتراضات دامن بزند.
گرانی بنزین یکی از عوامل کلیدی در افزایش نارضایتی‌ها و اعتراضات در ایران است، قیمت بنزین به‌طور قابل توجهی در سال‌های اخیر افزایش یافته و این موضوع بر هزینه‌های زندگی مردم تاثیر مستقیم گذاشته است. به‌ویژه در شرایطی که مردم با تورم بالا و کاهش قدرت خرید مواجه هستند، افزایش قیمت بنزین می‌تواند به عنوان یک عامل تحریک‌کننده برای اعتراضات عمل کند. بسیاری از مردم به این نتیجه رسیده اند که مشکلات اقتصادی آن‌ها ناشی از سیاست‌های ناکارآمدی رژیم و فساد ساختاری است.
سخنان متناقض، مسئولان دولتی درباره موضوع گرانی بنزین، از جمله مسعود پزشکیان، به وضوح نشان‌دهنده عدم توافق و هم‌راستایی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور است. این تناقضات می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله فشارهای سیاسی، شرایط اقتصادی و نظرات متفاوت درباره راهکارهای اقتصادی باشد.
 برخی از جنبه‌های متناقض سخنان پزشکیان:
۱. **تحلیل دلایل گرانی**: پزشکیان، در یک سخنرانی به دلایل اقتصادی، مانند افزایش قیمت جهانی نفت و فشارهای تحریم‌ها، اشاره کند و در سخنرانی دیگر، این گرانی را ناشی از سوءمدیریت داخلی و فساد سیستماتیک بداند.و اصلا از ماجرا جوی خامنه ای و نیروی مسلح وابسته با او یعنی سپاه حرفی نزند.
۲. **تأثیر بر زندگی مردم**: در برخی موارد، او ممکن است بر ضرورت حمایت از اقشار کم‌درآمد و تأثیر منفی گرانی بنزین بر زندگی روزمره مردم تأکید کند، در حالی که در سخنانی دیگر، بر لزوم افزایش قیمت‌ها برای تأمین منابع مالی رژیم و جلوگیری از بحران‌های اقتصادی تأکید داشته است. پزشکیان در یک جلسه بر لزوم بهبود سیستم توزیع و نظارت بر قیمت‌ها تأکید کند و در جلسه‌ای دیگر، از نیاز به افزایش قیمت بنزین به‌عنوان یک راهکار اقتصادی دفاع کند.
این وضعیت باعث شده که رژیم با نگرانی بیشتری به تکرار اعتراضات در سالگرد این قیام نگاه کند و به همین دلیل رژیم و نیروهای امنیتی، اقدام به بازداشت‌های گسترده‌تری کرده است از جمله بازداشت نزدیکان جانباخته های قیام مهسا،فعالین مدنی ،که شاید به  لیدرهای اعتراضات پیش رو  تبدیل گردند واز تکرار اعتراضات جلوگیری کنند. این بازداشت‌ها به نوعی پاسخی به فشار اجتماعی و اعتراضات مردمی است که خواسته‌های برحق خود را مطرح می‌کنند.
این تناقضات در سخنان پزشکیان و دیگر مسئولان، می‌تواند به دلیل فشارهای سیاسی، عدم هماهنگی در سیاست‌گذاری‌ها و یا حتی عدم شفافیت در ارتباط با مسائل اقتصادی باشد. این وضعیت نه تنها بر اعتماد عمومی تأثیر منفی گذاشته، بلکه به افزایش نارضایتی‌ها و تنش‌های اجتماعی منجر شود. یعنی با بازداشت‌فعالین و خالی کردن کف خیابان می‌خواهد با یک تیر دو نشان بزند اما با ترس از خیزش مجدد.
سالگرد این قیام، فرصتی است برای معترضان تا دوباره صدای خود را به گوش رژیم برسانند و نگرانی‌های خود را درباره شرایط اقتصادی و اجتماعی بیان کنند.
در نتیجه، بازداشت‌های اخیر در ارتباط با سالگرد قیام مهسا و گرانی احتمالی بنزین نشان‌دهنده یک چرخه معیوب از نارضایتی اجتماعی و پاسخ‌های امنیتی است که می‌تواند به تشدید تنش‌ها و بحران‌ها در کشور منجر شود که رژیم دیگر قادر به کنترل اش نخواهد بود.
رزگار شیخ جگری.

Google Translate