در دفاع از کولبران متشکل شویم 

روز جمعه ۹ شهریور در سردشت “اسعد اسپندار” جوان ۲۴ ساله اهل روستای “قله‌سور” با شلیک گلوله مزدوران حکومتی در مرز بانه به قتل رسید و به دنبال این قتل عمد حکومتی دو تن از کسبه به اسامی “بارزان ویسی” و “کاوه خسروی پور” اهل “جوانرود” نیز در حین تعقیب و گریز و تیراندازی مأموران حکومتی جانشان را از دست دادند.
به‌خاطر فقر و بیکاری شدید دهها هزار نفر در مرزهای کردستان به یک “شغل اجباری” و پر خطر به اسم “کولبری” روی آورده‌اند. به گزارش وبسایت هه‌نگاو، در ماه گذشته میلادی دستکم ۲۶ کولبر، از جمله یک کودک ۱۵ساله، در مرز کردستان کشته یا زخمی شده‌اند. هه‌نگاو پیش‌تر گزارش داده بود که در مدت بیش از هفت ماه، از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی تا روز ۸ ماه اوت (از ۱۱ دی ۱۴۰۲ تا ۱۸ مرداد ۱۴۰۳)، ۴۵ کولبر و فروشنده کشته و ۲۶۱ کولبر دیگر هم زخمی شده‌اند.
این وضعیت هر روزه از جنایات رژیم در کردستان علیه کولبرانی است که صرفاً “به‌خاطر یک‌لقمه‌نان” قتل عام می‌شوند. در شرایطی که شاهد ابعاد گسترده‌ای از جنایات علیه کولبران هستیم، عدم تشکل‌یابی کولبران و نبود اعتراضات اجتماعی وسیع مردمی علیه این جنایات زندگی کولبران را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. سازماندهی کولبران و طرح مطالبات رفاهی برای کولبران را باید برجسته‌ کرد و باید آنان را در مناطق مرزی و شهرها و روستاها مورد حمایت بیشتری قرار داد که بتوانند مانند دیگر تشکل‌ها و نهادها و سازمان‌های مدنی و اجتماعی جهت پیگیری خواست و مطالبات فوری سازماندهی وسیعی پیدا کنند.
جنایت علیه کولبران را می توان به امر اعتراضی همه انسان‌های شریف و آگاه در جنبش کارگری و دیگر جنبش‌های اجتماعی تبدیل کرد. مساله کولبران معضل کل جامعه از کردستان تا تهران و سراسر ایران است. در حمایت از کولبران و برای متوقف نمودن این جنایات باید کل جامعه یکصدا به حرکت درآید و اعتراضات سراسری را باید سازمان داد.
در خارج همه احزاب سیاسی و نهادهای حقوق بشری می‌توانند علیه این کشتارها و مخاطراتی که زندگی و جان کولبران را تهدید می‌کند دست به عمل مشترک بزنند. باید دولت‌ها را موظف کرد با فشارآوردن به جمهوری اسلامی کشتار این انسان‌های زحمتکش متوقف شود.
مندرج در ژورنال شماره ۸۲۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)
 تماس با کانال کولبران و سوختبران: ‏ https://t.me/Mehr22Justice
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate