اخباروگزارش های کارگری ۸ شهریورماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۸ شهریورماه ۱۴۰۳ 

– تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه فولاد خراسان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش ونداشتن امنیت شغلی مقابل مجتمع و فرمانداری نیشابور

– ادامه اعتراضات متقاضیان مسکن ملی شهرکرد نسبت به بلاتکلیفی ۵ ساله و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع مقابل مصلی

– اعتراض اهالی منطقه فیض آباد نوش آباد آران و بیدگل نسبت به جاده نامناسب آران و بیدگل – قم با تجمع و مسدود کردن مسیر

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی سیستان نسبت به قطعی مکرر برق مقابل اداره برق زابل

– تجمع اعتراضی صاحبان صنایع گلپایگان نسبت به قطعی مکرر برق مقابل فرمانداری

– ادامه تعلیق دانشجویان در دولت پزشکیان

– آخرین اخبار در مورد وضعیت کارگر بازنشسته زندانی، اسماعیل گرامی

– تداوم بازداشت یازده مال باخته شرکت رضایت‌خودرو طراوت نوین و انتقال یک معترض به بیمارستان

– کانون نویسندگان ایران:

نهم شهریور یادآور صمد بهرنگی است؛ نویسنده، مترجم و آموزگاری آزاداندیش، سانسورستیز و حامی آزادی زبان که سال ۱۳۴۷ در رودخانه‌ی ارس غرق شد. 

– جان باختن یک کارگر مقنی در منطقه هشتبندی میناب براثر سقوط در چاه کشاورزی

*******

*تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه فولاد خراسان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش ونداشتن امنیت شغلی مقابل مجتمع و فرمانداری نیشابور

روز پنج شنبه ۸ شهریور،کارگران پیمانی کارخانه فولاد خراسان از تجمعات اعتراضیشان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش ونداشتن امنیت شغلی روزدوشنبه ۵ شهریور مقابل مجتمع واقع درنیشابور، کیلومتر ۱۵ جاده نیشابور- شهر فیروزه وپیش از آن مقابل فرمانداری نیشابور،خبردادند.

درهمین رابطه یکی ازکارگران به خبرنگاررسانه ای گفت: خواسته اصلی کارگران پیمانکاری فولاد خراسان، پرداخت معوقات مزدی سال گذشته و جاری، افزایش حقوق با پرداخت اضافه کار، پاداش، رفع تبعیض و سایر مزایای شغلی است که در نتیجه روز پنجم شهریور، در یک تجمع اعتراضی مقابل ساختمان مجتمع فولاد به آن تاکید کردند.

وی افزود:هفته گذشته نیز شماری از همکاران با تجمع مقابل ساختمان فرمانداری نیشابور نسبت به‌عدم وصول مطالبات خود معترض شده بودند که علارغم قول معاون فرماندار در پی گیری مطالباتمان هنوز اتفاق خاصی نیفتاد است.

او گفت: از حداقل‌های مزدی برخورداریم حال آنکه نیروی‌های بومی منطقه سهم کمی در زمینه اشتغال در این واحد تولیدی دارند.

این کارگران همچنین خواستار تامین امنیت شغلی خود هستند .

*ادامه اعتراضات متقاضیان مسکن ملی شهرکرد نسبت به بلاتکلیفی ۵ ساله و وعده های توخالی مسئولان با برپایی تجمع مقابل مصلی

تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی،حاکی از ادامه اعتراضات متقاضیان مسکن ملی شهرکرد نسبت به بلاتکلیفی۵ ساله و وعده های توخالی مسئولان با تجمع مقابل مصلی این شهرستان دراستان چهار محال وبختیاری می باشد.

*اعتراض اهالی منطقه فیض آباد نوش آباد آران و بیدگل نسبت به جاده نامناسب آران و بیدگل – قم با تجمع و مسدود کردن مسیر

فیلم وتصویر منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۸ شهریور،از اعتراض اهالی منطقه فیض آباد آران و بیدگل  دراستان أصفهان نسبت به جاده نامناسب آران و بیدگل – قم با تجمع و مسدود کردن مسیر،خبرمی دهند.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی سیستان نسبت به قطعی مکرر برق مقابل اداره برق زابل

روزپنج شنبه ۸ شهریور، جمعی از اهالی سیستان با دردست داشتن پلاکاردهایی برای اعتراض به قطعی مکرر برق مقابل اداره برق زابل،تجمع کردند.

یکی از حاضران درتجمع به یک منبع خبری محلی گفت: چرا برق مصارف خانگی قطع شود؟ در خیلی از منازل بیمار هست و با قطعی برق، آب هم قطع می شود، طوفان و گرد و خاک جای خود، بی تدبیری تا به کی و چه کسی پاسخگوی این مشکلات است.

*تجمع اعتراضی صاحبان صنایع گلپایگان نسبت به قطعی مکرر برق مقابل فرمانداری

روزپنج شنبه ۸ شهریور، صاحبان صنایع گلپایگان برای اعتراض به قطعی مکرر برق مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان أصفهان تجمع کردند.

یکی از صنعتگران در جمع خبرنگاران گفت: صنعتگران با درک شرایط عدم توازن در تولید و مصرف برق کشور، با قطعی برق در یک روز از هفته همکاری‌های لازم را انجام دادند، اما اکنون قطعی‌ها به سه روز در هفته رسیده و برخی مواقع حتی در شب هم برق نداریم؛ اگر قرار است شرایط به همین شکل ادامه یابد به ما بگویند تا تکلیف خود را بدانیم. اکنون که هوا خنک‌تر شده و قاعدتا بار مصرف کمتر شده، چرا تعداد دفعات قطعی برق بیشتر شده است؟

*ادامه تعلیق دانشجویان در دولت پزشکیان

بنا بر اخبار رسیده به شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ، از زمان بر سرکار آمدن دولت تازه منصوب‌شده مسعود پزشکیان چندین دانشجو در دانشگاه‌های مختلف تعلیق شدند. به نظر می‌رسد رویۀ سرکوب دانشگاه همچنان در دولت جدید نیز در دستور کار قرار گفته است. 

ریحانه ابراهیم‌وندی، دانشجوی کارشناسی مشاوره دانشگاه الزهرا، با حکم کمیته‌‌ی انضباطی با اتهامات نشر اکاذیب و ایجاد آشوب و بلوا، به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شد. گفتنی است که هیچ حکم مکتوبی مبنی بر اجرای حکم در اختیار این دانشجو قرار نگرفته و کمیته‌ی انضباطی دانشگاه الزهرا، صرفاً به ابلاغ شفاهی حکم بسنده نموده است.

یکتا میرزائی، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، بنابر حکم کمیته انضباطی با اتهام‌های «عدم رعایت حجاب، عدم‌ رعایت شئونات دانشجویی و توهین به شعائر و مقدسات ملی یا اسلامی» به محرومیت از تحصیل به مدت دو نیم‌سال (یک نیم‌سال اجرایی و یک نیم‌سال تعلیقی) محکوم شد.

سیدکیان بنی‌هاشمی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تهران، بعد از گذشت بیش از ۶ ماه از حکم بدوی، با حکم قطعی کمیته انضباطی، به محرومیت از تحصیل به مدت ۱ نیمسال با احتساب سنوات محکوم شد.

حق تحصیل همواره از مطالباتی بوده که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بر آن تأکید داشته است. این حق، حقی است همگانی. از این رو شورای هماهنگی در کنار حق تحصیل دانش‌آموزان از حق تحصیل دانشجویان نیز تمام‌قد دفاع می‌کند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکومیت صدور چنین احکامی، خواهان بازگشت به تحصیل تمام دانشجویانی است. که چنین احکام ظالمانه‌ای برای آن‌ها صادر شده است.

*آخرین اخبار در مورد وضعیت کارگر بازنشسته زندانی، اسماعیل گرامی

دادگاه  اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته که از  ۲۱ مرداد امسال بازداشت و دربند ۴ زندان اوین بسر می برد در تاریخ ۶ شهریور برگزار شد.

بدنبال اعزام آقای گرامی به دادگاه انقلاب شعبه ۲۶ و پس از شنیدن کیفرخواست، ایشان تمام اتهامات وارده را رد و در دفاع از خود و حق و حقوق بازنشستگان توضیحاتی دادند. طبق گزارشات دریافتی. قاضی افشاری ضمن پذیرش بخشی از دفاعیات ایشان، بخشی از  اتهامات را وارد ندانستند.

اسماعیل گرامی تا کنون بارها بازداشت و زندان شده است. ایشان از وضعیت جسمی مساعدی به هیچ عنوان برخوردار نیستند و طبق گزارشات رسیده در زندان حالشان بدتر شده است و سینوس ها و گلویش عفونت کرده و سر درد های شدید دارد و حتی با تزریق پنیسلین نیز همچنان سر درد دارد. ایشان از بیماریهای مزمن تر نیز رنج میبرد.

اسماعیل گرامی را آزاد کنید!

کارگر زندانی آزاد باید کردد! 

چاره کارگران و زحمتکشان وحدت و تشکیلات است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۸ شهریور ۱۴۰۳

*تداوم بازداشت یازده مال باخته شرکت رضایت‌خودرو طراوت نوین و انتقال یک معترض به بیمارستان

امید امامقلی، علی حقیقت، رسول رحمانی، رامین رحمانی، رضا طاهرخانی، ایرج داوودی نسب، شیرخانلو، رضا حسینی، ابوالفضل حیدری، مرتضی طاهری و مهدی ایراندوست، یازده مالب اخته شرکت “رضایت‌خودرو طراوت نوین” همچنان در بازداشت هستند.

در این میان، علی حقیقت، شهروند بازداشت شده و از سرمایه‌گذاران رضایت خودرو با دستبند به بیمارستان منتقل شده است.

این معترضان شامگاه یکشنبه، با برپایی تجمع در مقابل منزل یکی کلاهبرداران، بار دیگر بر پیگیری مطالبات خود تاکید کردند که در نهایت توسط ماموران بازداشت شدند.

برگرفته از شبکه های اجتماعی

*کانون نویسندگان ایران:

نهم شهریور یادآور صمد بهرنگی است؛ نویسنده، مترجم و آموزگاری آزاداندیش، سانسورستیز و حامی آزادی زبان که سال ۱۳۴۷ در رودخانه‌ی ارس غرق شد. 

صمد با فقر و محرومیت کودکان آشنا بود و سراسر عمر کوتاه خود را صرف مبارزه با جهل و بی‌خبری و یافتن شیوه‌های بهتری برای آموزش آنان کرد. داستان‌های او ازجمله «تلخون»، «اولدوز و عروسک سخن‌گو»، «کچل کفترباز»، «پسرک لبوفروش»، «۲۴ ساعت در خواب و بیداری» … و پرآوازه‌تر از همه «ماهی سیاه کوچولو» هنوز قصه‌های محبوب بسیاری از کودکان باقی مانده‌اند. 

سندی تازه‌یافته از سال ۱۳۴۷ (احتمالا منتشرشده در روزنامه کیهان) که در ویراست دوم «کتاب پنجاه‌ سال کانون نویسندگان ایران»، جلد سوم، به چاپ رسیده است  از اندوه جامعه‌ی نویسندگان ایران در ضایعه‌ی مرگ این نویسنده‌ی ارزشمند خبر می‌دهد.

*جان باختن یک کارگر مقنی در منطقه هشتبندی میناب براثر سقوط در چاه کشاورزی

روزچهارشنبه ۷ شهریور، یک کارگر مقنی  حین کاردر منطقه هشتبندی  شهرستان میناب براثر سقوط در چاه کشاورزی ۷۰ متری جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate