از اعتراضات سراسری و درخشان پرستاران قویا حمایت کنیم! / کمیته سراسری لغو اعدام شریفه محمدی

از اعتراضات سراسری و درخشان پرستاران قویا حمایت کنیم!

طی چند هفته گذشته پرستاران در اکثر شهرهای ایران با یک حرکت سراسری خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی، فشار طاقت فرسای کار و پرداخت حقوق مُکفی و مزایای منطبق با این شغل را دارند. 

سالها است که طرحهای خصوصی سازیها در ایران بردگی تمام عیار را بر پرستاران تحمیل نموده است. شغل پرستاری در تمام دنیا جزء مشاغل سنگین است. در ایران هر روز مسائل معیشتی بر اثر تورم و گرانی رو به افزون تقلیل می یابد و درصد بیشتری از اقشار زحمتکش و فرو دست جامعه را به تباهی می کشاند، پرستاران به عنوان بخشی از طبقه کارگر ایران از نظر معیشتی تحت مضیقه بیشتر قرار گرفته، هم از شرایط اسفبار و فشار کاری وحشتناکی که بر آنها وارد میشود رنج میبرند. تا کنون ما شاهد خودکشی تعدادی از پرستاران و یا مرگ نابهنگام آنها در اثر سکته بوده ایم. از سوی دیگر، به علت مهاجرت بخشی از پرستاران به خارج از ایران، از استخدام و جایگزینی نیروی جدید که باید پایه حقوق و مزایا به آنها تعلق گیرد صرفنظر شده و فشار کاری بدون اضافه شدن حقوق و مزایا بر دوش بقیه پرستاران شاغل افتاده است که ما بازای آن صد ساعت اضافه کاری اجباری با پرداخت ساعتی بیست هزار تومن می باشد. از این مبلغ ناچیز اضافه کاری هم  مالیات کسر میشود. بهمین دلیل، اکثریت پرستاران زیر اینهمه فشار له شده اند!

 اعتراضات سراسری پرستاران برای خاتمه دادن به این بردگی طی دو هفته گذشته بسرعت شکل گرفته است.  پرستاران خواهان مطالباتی همچون: صدور احکام جدید بر مبنای افرایش حقوق و سختی کار و فوق العاده خاص با ضریب مناسب، محاسبه ی کارانه پرستاران بر اساس ثبت اقدامات پرستاری، برخورداری از مزایای رفاهی مانند سایر کارکنان دولت و نهادهای عمومی و حذف اضافه کار اجباری و پرداخت دستمزد مناسب بر اساس تورم موجود سالیانه میباشند. 

دولت در پاسخ به این اعتراضات مانند همیشه ماموران حراستی را برای سرکوب این حرکت و کنترل بر مراکز کاری در بیمارستانها و شناسایی افرادی تحت اتهام مُحرک و آشوبگر سازمان داده است.  تا کنون چند نفر از پرستاران دستگیر یا ناپدید شده اند. از نظام سرمایه داری جمهوری اسلامی که چهار دهه و نیم است که بقای خود را در تقابل با اعتراضات اجتماعی با سرکوب، زندان، شکنجه و اعدام پاسخ داده است نباید انتظار دیگری داشت!

علیرغم این سرکوبها باید از دستاوردهای تا کنون اعتراضات سراسری پرستاران که میزان سازمانیابی و فراگیر شدن آن در اکثر شهرهای ایران، میزان اتحاد و همبستگی آن با جنبش بازنشستگان و بیانیه های حمایتی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران می باشد، نام برد. شعارهای رادیکال این حرکت نه فقط گویای مطالبات معیشتی پرستاران بلکه انعکاس و صدای زندانیان سیاسی اعدامی و لغو اعدامها و آزادی آنها هم می باشد. یکی از مهمترین نکته قوت این حرکت اعتراضی شرکت گسترده زنان پرستار می باشد، این شغل بنا به ویژگی که دارا میباشد بخش وسیعی از نیروی کار پرستاران را که شامل زنان می باشد در خود جا داده است. به میدان آمدن وسیعتر زنان و مبارزه جسورانه آنها در ابعاد مختلف نه تنها سازمانیابی این نیروی عظیم را که نصف جمعیت هر جامعه ایی را در بر میگیرد و حرف اول را هم میزند تقویت نموده، در ضمن حاکمیت سرکوبگر جمهوری اسلامی را در حذف این نیروی چشمگیر هم مستاصل نموده است.  

“کمیته سراسری لغو اعدام شریفه محمدی” قویا از این اعتراضات درخشان پرستاران حمایت می نماید و در کنار شعار فوری لغو اعدام  و آزادی بی قید و شرط زندانیان اعدامی و سیاسی، خواهان آزادی پرستاران دستگیر شده هم می باشد. همچنین همبستگی و اتحاد محکم تر و متشکل تر  بین کارگران، بازنشستگان، پرستاران، معلمان ، زنان و را ….فریاد خواهد زد.  

معیشت پرستار،  نجات جانِ بیمار!

بردگی پرستار، خزان عمر بیمار!

پرستار شب بیدار، یار و همراه بیمار!

 کمیته سراسری لغو اعدام شریفه محمدی

motahedshavim@gmail.com

26 آگوست ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate