بازگشت چوبه‌های دار به خیابان؛ اعدام یک زندانی در ملاء عام در شاهرود

بازگشت چوبه‌های دار به خیابان؛ اعدام یک زندانی در ملاء عام در شاهرود

حکم یک زندانی که به اتهام «قتل عمد»‌ یک وکیل دادگستری به قصاص نفس (اعدام در ملاء عام) محکوم شده بود، صبح امروز در یکی از خیابان‌های شاهرود به اجرا درآمد. این اولین اعدام در ملاء عام در سال ۲۰۲۴ میلادی است.

سازمان حقوق بشر ایران نسبت به بازگشت اعدام‌های در ملاء عام به خیابان‌های ایران هشدار می‌دهد و خواهان برخورد جدی جامعه بین‌الملل با این نوع اعدام در ایران است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: «اعدام در ملاء عام عملی غیرانسانی، بی‌رحمانه، و تحقیرآمیز است که علاوه بر فرد اعدام شده، عموم مردم قربانیان آن هستند. این مجازات وحشیانه باید توسط جامعه‌جهانی شدیدا محکوم شود». او در ادامه گفت: «در صورت عدم واکنش مناسب از سوی جامعه‌جهانی، ما شاهد اعدام‌های بیشتری در ملاء عام خواهیم بود».

بنا به گزارش ایسنا و به نقل از رئیس کل دادگستری استان سمنان، صبح امروز دوشنبه ۵ اردیبهشت ماه، حکم اعدام یک مرد در ملاء عام در شاهرود به اجرا درآمد. این زندانی که هویتش اعلام نشده، با اتهام «قتل عمد» یک وکیل دادگستری به قصاص نفس در ملاء عام محکوم شده بود.

محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان سمنان در این خصوص گفت: «به موجب دادنامه قطعی صادره از شعبه ۴۹ دیوان عالی کشور قاتل مرحوم محمود رضا جعفر آقایی به جرم قتل عمدی از طریق تیر اندازی با سلاح شکاری به قصاص نفس در ملاء عام محکوم شد که حکم پرونده پس از طی تشریفات قانونی صبح امروز به مرحله اجرا درآمد.»

این اولین اعدام در ملاء عامی است که در سال ۲۰۲۴ در ایران به ثبت می‌رسد. سال ۲۰۲۱ تنها سال در بیش از یک دهه بود که هیچ گونه اعدام در ملاء عام توسط جمهوری اسلامی انجام نشد که البته دلیل آن به همه‌گیری ویروس کرونا در آن سال بازمی‌گردد. طبق گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، اعدام‌های ملاء عام در سال ۲۰۲۲ با به دارآویختن دو نفر در این سال از سر گرفته شد و در سال ۲۰۲۳ تعداد اعدام‌های ملاء عام با صعودی دوباره به هفت نفر رسید.

ایران یکی از معدود کشورهایی است که در آن احکام اعدام در ملاء عام اجرا می‌شود.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate