برگی از تاریخ تقدیم به پرستاران و کادر درمانی: در اعتراضات اخیر در ایران

برگی از تاریخ تقدیم به پرستاران و کادر درمانی: در اعتراضات اخیر در ایران .

برگرفته از خبرنامه کومه له.

شمس الدین – امانتی.  ۲۵ / ۸ / ۲۰۲۴   

در سحرگاه ۷ / ۶ / ۱۳۵۹ – رژیم ضد خلقی حاکم بر ایران دو خواهر مبارز و انقلابی اهل شهر سقز را كه از هواداران فعال جنبش مقاومت خلق کُرد بودند، در پادگان سنندج به جوخه آتش سپرده و اعدام نمود.

این دو تن شهلا و نسرین کعبی نام دارند.

دومین مرحلهٔ جنبش مقاومت تاکنون دختران انقلابی فراوانی را در پیشگاه زحمتکشان و خلق های ایران قربانی داده است. اعدام دختران، زنان و مردان ورقی دیگر بر پروندهٔ ننگین جمهوری اسلامی افزوده است.

شهید شهلا و شهید نسرین کعبی در یک خانوادهٔ مرفه در شهر سقز بدنیا آمدند. تحصیلات خود را تا نهم دبيرستان در سقز گذراندند و از آن ببعد به آموزشگاه بهیاری در سنندج رفته و بعد از دو سال دوره آموزشی به عنوان بهیار در بیمارستان سقز به خدمت مشغول گردیدند و در امر خدمت به مردم در محیط بیمارستان کوشا بودند.

در جریان تظاهرات سراسری خلق های ایران بر علیه رژیم پهلوی، شبانه روز فعالانه به خدمت مجروحان پرداختند. همچنین هنگامی که رژیم جمهوری اسلامی اولین یورش خود را در نوروز ۵۸ به شهر سنندج آغاز کرد آنها داوطلبانه به سنندج رفته و در آنجا توانستند به مداوای مجروحین زیادی بپردازند.

در مرداد ۵۸ هنگامی که فرمان یورش خمینی به کُردستان صادر شد و مردم شهر سقز قهرمانانه در برابر ستون ارتشی که برای اشغال شهر آمده بود به مقاومت پرداختند، عدهٔ زیادی شهید و مجروح شدند. شهلا و نسرین در مدت ۵ روز جنگ بطور خستگی ناپذیری مشغول مداوای مجروحین گشتند تا اينكه شهرها به اشغال ارتش و پاسداران در آمد. پس از آن در یک دادگاه فرمایشی همراه عده ای دیگر از کارمندان بیمارستان به تبعید در کرمان و قزوین محکوم گردیدند. 

در مدت تبعید خود در کرمان، در پخش اعلامیه های کومه له و اخبار جنبش مقاومت در آن شهر فعالانه شرکت داشتند تا اينكه بعد از چند ماه تبعیدی به همراه دیگر تبعیدیان یک ماه در مخابرات و مسجد جامع متحصن شدند و سرانجام توانستند احکام تبعیدی خود را لغو كنند و به سر كار خود برگردند.

در دومین یورش هیئت حاکمه ضد خلقی به کُردستان دوباره در هنگام جنگ سقز به مداوای مجروحین پرداختند و در اُردوگاه آوارگان سقز و بوکان فعالانه مشغول خدمت بودند. هنگامی که پاسداران توانستند بر شهر سقز مسلط شوند آنها را دستگیر و به سپاه پاسداران برده و یک ماه در سقز زندانی شدند و بعد از آن، آنها را به سنندج بردند و سپس از آنجا به تهران انتقال دادند و در تهران به ۳ و ۵ سال زندان محکوم گردیدند.

بعد از مدتی کوتاه دوباره آنها را به سنندج برگرداندند كه در آنجا توسط جلادان جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند. یادشان گرامی باد.

ساعت ۸ بعدازظهر روز ۱۰ / ۶ / ۵۹ – پیشمرگان کومه له با سلاح های سنگین پادگان سقز را مورد حمله قرار دادند و طی آن خسارات زیادی به ساختمانها و تاسیسات آن وارد کرد ند، در پُست نگهبانی درب جبهه، یک اتومبیل سیمرغ حامل عده ای سرنشین و یکی از سالنهای پادگان بشدت در هم کوبیده شدند.

دو فروند هلی کوپتر كه در پادگان مستقر بودند بلافاصله به پرواز درآمدند و یک فروند فانتوم بر فراز

منطقه پرواز نمود اما کاری از پیش نبردند، این حمله به نیروهای رژیم در ساعت ۱۱ شپ بار دیگر توسط پیشمرگان تکرار گردید.              

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate