اعلامیه مشترک حزب کمونیست ایران سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر) برافراشته تر باد پرچم مبارزات مطالباتی پرستاران ایران

اعلامیه مشترک

حزب کمونیست ایران

سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

 

برافراشته تر باد پرچم مبارزات مطالباتی پرستاران ایران

 

جامعه پرستاری و کادر درمانی کشور که زندگی و انرژی خود را برای نجات جان بیماران می گذارند، اکنون به فغان آمده است. پرستاران با حقوق های پائین، با اضافه کاری های اجباری و بیگاری گونه و با فشار کار زیاد ناشی از کمبود نیروی کادر درمان و بهداشت، اکنون کارد به استخوان شان رسیده است. نسبت پرستار به تخت بیمارستانی یکی از مهمترین شاخص‌های نیروی انسانی پرستاری در دنیاست. میانگین این نسبت در دنیا حدود ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی و در کشوری مانند انگلیس ۴ پرستار است اما در ایران نسبت تعداد پرستار به تخت، هشت دهم است که حتی کمتر از نصف میانگین جهانی است. فشار کار بر پرستاران به گونه ای بالاست که طبق آمار ارائه شده، در حال حاضر حدود ۲۴۰ هزار پرستار در کل کشور فعالیت می‌کنند، اما برای رسیدن به حد نصاب استاندارد جهانی بین تعداد پرستاران و بیماران، باید این  نسبت‌ها ۳ برابر شود. این کمبود نیرو در بیمارستان ها در حالی است که به دلیل فشار شدید کار و پائین بودن حقوق و مزایای پرستاری، شاهد مهاجرت های گسترده و خودکشی ها و دست از کار پرستاری کشیدن هستیم . براساس آمار رسمی در طول یک سال گذشته شاهد مهاجرت ۳ هزار پرستار بوده ایم و مهاجرت ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰پرستار و در کنار آن استعفای۲۰پرستار بیمارستان طالقانی در شهر چالوس، استعفای۴۰ پرستار و اعضای کادر پرستاری بیمارستان شهدای تجریش تهران، استعفای۳۰ پرستار بیمارستان طالقانی آبادان و خودکشی پرستاران در شهرهای تهران، سنندج و کرمانشاه یعنی خودکشی منجر به مرگ در جامعه پزشکی ایران ۱۲ تا ۱۶نفر در سال، از نتایج این فشار سنگین کار و دستمزد فوق العاده پائین است. توجه داشته باشیم که حقوق یک پرستار ایرانی ماهانه ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان یعنی حدود ۲۰۰ دلار است که در قیاس با سایر کشورها، چیزی شبیه هیچ است؛ در آلمان یک پرستار به محض ورود به کار، ۲ هزار دلار می‌گیرد، در اروپا ۴ هزار دلار و در آمریکا و کانادا ۵ هزار دلارحقوق ماهانه یک پرستار است. این اعداد نشان ازیک فاصله عمیق میان ارزش کار و دستمزد پرستار در ایران دارد که به یک نارضایتی عمومی در جامعه پرستاری منجر شده است.

تنها فشار شدید کار و پائین بودن دستمزد موجب نارضایتی شدید پرستاران نشده است. تبعیض شدید میان حقوق پزشکان و پرستاران و سیستم پزشک محور و کالائی شده بهداشت و درمان نیز از علت های نارضایتی شدید جامعه پرستاری کشور است. بر پایه این سیستم غارتگرانه،  فشار شدیدی نیز بر بیماران وارد می شود که گاه عصبیت های برخی از همراهان بیماران دامن پرستاران زحمتکش را می گیرد و آنها را به کام مرگ و یا جراحت های شدید می اندازد. توجه داشته باشیم که در این سیستم کالائی شده و سودجویانه، در دوران کرونا، پرستاران از جان خود مایه گذاشتند و تعداد زیادی از آنها جان خود را از دست دادند، اما باز هم شرایط شان تغییر نکرده است. حاکمیت اسلامی به جای اجرای اصل بیست و نهم قانون اساسی خودش، راه کالائی سازی بهداشت را در پیش گرفته استروشن است که حاکمیت اسلامی از همان ابتدای انقلاب بهمن با بندهایی همچون آموزش و بهداشت رایگان و تامین اجتماعی و بعدها قانون کار که زیر فشار خواست های توده ای به آنها تحمیل شده بود، مخالفت کرده و همواره برای بی اثر شدن آنها اقدام نموده است.

اکنون جامعه پرستاری و کادر درمان کشور راه روشنی برای رسیدن به مطالبات خود یافته است. جنبش مطالباتی پرستاران با فرموله کردن خواست های پانزده گانه خود، از حدود دو هفته پیش تا کنون، در بیش از۵۰ بیمارستان شهرهای گوناگون کشور از جمله در شهرهای شیراز، سنندج، اراک، قائم شهر، یزد، یاسوج، مشهد، کرج، جهرم، زنجان دست از کار کشیده اند. پرستاران تهران و استان مرکزی نیز خود را برای پیوستن به این حرکت اعتراضی سراسری آماده می کنند. این اعتراضات سراسری و شجاعانه زمینه ساز شکل گیری تشکل های صنفی و مستقل پرستاران را فراهم آورده است. جنبش مطالباتی پرستاران که در یک صد سال اخیر بیسابقه بوده، اکنون خود را به صورتی مستقل سازمان می دهد تا به عنوان جزیی از طبقه کارگر ایران وارد عرصه مبارزات طبقاتی علیه نئولیبرالیسم هار و غارتگری فاشیستی مهارگسیخته در بهداشت و درمان گردد. حمایت درخشان تشکل های صنفی معلمان، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، حمایت کامیون داران و کامیون رانان از اقدام مبارزاتی پرستاران، راهگشای همگرائی های شورانگیز طبقاتی و مطالباتی است که می تواند به قدرت عظیم این جنبش نیرو بخشد. روشن است تاکید پرستاران بر بهداشت رایگان و نشان دادن نتایج کالائی سازی بهداشت و درمان می تواند حمایت عظیم توده مردم و به ویژه خانواده های بیماران را نیز جلب نماید و به همگان نشان دهد که این مبارزه صنفی پرستاران به نفع کل کشور است.

ما حمایت کامل خود را از مبارزات درخشان جامعه پرستاری و کادر درمانی کشور برای رسیدن به حقوق خود و برای توده ای کردن شعار بهداشت رایگان و تامین اجتماعی فراگیر و همگانی اعلام می کنیم و همگان را به حمایت از این مبارزات شجاعانه فرامی خوانیم.

 ما سکوت حکومت گران و اقدامات سرکوبگرانه شان علیه مبارزات حق طلبانه پرستاران را به شدت محکوم می کنیم.

 ما حمایت تشکل های صنفی معلمان و کارگران سندیکای شرکت واحد و دیگر تشکل های صنفی از مبارزات پرستاران را ارج نهاده و آن را گامی ضروری در ایجاد همگرائی های طبقاتی برای ایجاد جبهه متحد کارگری می دانیم که می تواند از حقوق کارگران در برابر دولت، کارفرمایان و غارتگران فاشیست دفاع نماید.

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

پیروز باد انقلاب مردم ایران

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

سازمان کارگران انقلابی ایران(راه کارگر)

حزب کمونیست ایران

دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ برابر با  ۱۹ اگوست ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate