اخباروگزارش های کارگری ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ 

– یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- اعتراض کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌، وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی  و تجمع درشهرهای

اهواز وکرمانشاه  مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان های خوزستان و کرمانشاه ،

شوش مقابل فرمانداری شهرستان

و تهران مقابل سازمان تامین اجتماعی 

 ۲- اعتراض کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسان سازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی با برپایی تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در شهر اصفهان

– اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته امروز ۲۱ مرداد پس از حضور در دادسرا اوین بازداشت وروانه زندان شد

– بازداشت ابراهیم مددی از اعضای قدیمی هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اجرای احکام دادسرای اوین

– ادامه وگسترش دورجدیداعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با

هفتمین روز اعتصاب در ۹ بیمارستان شیراز

تجمع اعتراضی پرستاران جهرم

تجمع اعتراضی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران

اعتصاب پرستاران بیمارستان حاج حیدر لامرد

– ادامه اعتراضات کارگران حق طلب اخراجی گروه ملی صنعتی فولاد ایران با برپایی تجمعی دیگر مقابل استانداری خوزستان

– اعتراض کارگران کارخانه لاستیک پارس نسبت به مشکلات شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع مقابل ورودی وفرمانداری ساوه وراهپیمایی درمسیر

– دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه زمزم آذربایجان دراعتراض به مشکلات شغلی و معیشتی

– ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی وتراکتوری کشاورزان اصفهان  نسبت به عدم اختصاص حقآبه از زاینده رود در فلکه خوراسگان 

– صعود به قله ها با یاد معلمان زندانی 

– مروری بر کارنامه اسفناک صحرایی در آموزش و پرورش 

 برگزاری  دوباره دادگاه توماج صالحی 

– تبرئه نیلوفر حامدی و الهه محمدی از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم

– مسمومیت تعدادی از کارگران پتروشیمی های کاویان، آرین متانول و رایان پلیمروجان باختن یک کارگرپتروشیمی کاویان در سکوت رسانه ای

*******

*یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- اعتراض کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌، وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی  و تجمع درشهرهای

اهواز وکرمانشاه  مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان های خوزستان و کرمانشاه ،

شوش مقابل فرمانداری شهرستان

و تهران مقابل سازمان تامین اجتماعی 

شعارها:

«لشکری کشوری فولادی تامین اجتماعی اتحاداتحاد»

«اتحاد اتحاد علیه فقر وفساد»

«فقط کف خیابون بدست میاد حقمون»

«تابیداد پابرجاست خیابان جای ماست»

«دولت ورشکسته علیه بازنشسته شمشیرو ازرو بسته»

«پیام ما به دولت خجالت خجالت»

«مدعی عدالت خجالت خجالت»

«خیلی دروغ شنیدیم عدالتی ندیدیم»

«تشکل تجمع اعتراض حق مسلم ماست»

«کارگر زندانی آزاد باید گردد»

«معلم زندانی آزاد باید گردد»

«شریفه محمدی آزاد باید گردد»

«روسری رو رهاکن فکری به حال ما کن»

«تورم اسفبار حاکم شده توبازار»

«سفره بی نان ما چی میخواید از جان ما»

«حقوق نصف نیمه سکوت کنی همینه»

«بجای مردکاری نشسته یک نظامی»

«حقوق های نجومی فلاکت عمومی»

«بازنشسته داد بزن حق تو فریاد بزن»

«نه گرما نه سرما نیست جلودارما»

«فقر فساد تورم بلای جان مردم»

«بیکاری تورم بلای جان مردم»

«حسین حسین شعارشون دروغ و دزدی کارتون»

«کشور پردرآمد چه برسر توآمد»

«نوبت ما که میشه خزانه خالی میشه»

«مابازنشستگانیم خواهان حق مانیم»

«حقوق بازنشسته فقط واسه یه هفته»

«ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما»

تصاویر:

اهواز:

تهران:

شوش:

۲- اعتراض کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسان سازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی با برپایی تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در شهر اصفهان

شعارها:

«بازنشسته داد بزن حق تو فریاد بزن»

«فولادی داد بزن حق تو فریاد بزن»

«نه مجلس نه دولت نیستند بفکر ملت»

*اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته امروز ۲۱ مرداد پس از حضور در دادسرا اوین بازداشت وروانه زندان شد

در پی ورود به خانه ایشان در روز ۱۷ مرداد ماه طبق احضاریه که به تاریخ ۱۰ تیرماه بود از ایشان خواستند که به دادسرا مراجعه کنند .پس از تماس مجدد امروز ساعت ۷ به دادسرا مراجعه کرده وسپس بدون هیچ برگه احضاریه ای که حاکی از متهم بودن ایشان باشد به بازپرسی شعبه ۳ ارجاع دادند و طبق تصمیم بازپرس وضابط پرونده قرار بازداشت صادر وبه زندان اوین انتقال دادند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*بازداشت ابراهیم مددی از اعضای قدیمی هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در اجرای احکام دادسرای اوین

امروز ، ۲۱ مرداد ۱۴۰۳، ابراهیم مددی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

ایراهیم مددی از اعضای هیات مؤسس سندیکای کارگران شرکت واحد، که چندین سال است بازنشسته میباشد، در تاریخ نهم اردیبهشت سال ۹۴ دو روز پیش از روز چهانی کارگر در نیمه های شب در منزلش توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد، و پس از تفتیش منزل ایشان را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند، و پس از بیش از بیست روز بازداشت موقت با قرار کفالت صد میلیون تومانی آزاد شد.

ابراهیم مددی بابت بازداشت سال ۹۴ در دادگاه بدوی و تجدید نظر ۵ سال و سه ماه حبس گرفت و بعدها دیوان رای را نقض کرد و در دادگاه تجدید نظر همعرض تبدیل به یکسال حبس شد. این حکم با پیگیری مددی و به دلیل مشکلات جسمی و بیماری های متعدد تا امروز اجرا نشده بود. اما طبق آخرین اطلاعات موجود، امروز  بدنبال احضار مجدد، آقای مددی به شعبه اجرای احکام مراجعه میکند و در آنجا بازداشت و به زندان اوین منتقل میگردد و در حال حاضر در قرنطینه زندان نگه داشته شده است.

ابراهیم مددی حدود هفتاد سال سن دارد و از مشکلات سلامتی متعددی از جمله بیماری دیابت، چربی خون، فشار خون و پروستات رنج میبرد. همچنین به دلیل اینکه در گذشته سکته گوشی کرده است مشکل شنوایی دارد.

ابراهیم مددی، از فعالین‌کارگری بنام‌کشور که سالها بعنوان نایب رئیس هیات مدیره سندیکا فعالیت کارگری کرده بود، پیش از این نیز به دلیل دفاع از حقوق کارگران و فعالیت های سندیکایی به سه سال و شش ماه حبس محکوم و زندانی شده بود و بارها هم بازداشت های موقت چند روزه و چند ماهه شده است. دادگاه مصادیق اتهامی وی در پرونده های قبلی اش که مربوط به سال های پیش که منجر به محکومیت قبلی اش بوده را برای صدور محکومیت فعلی ایشان بکار برده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازداشت و‌ حبس و حکم بسیار ناعادلانه برای ابراهیم مددی را قویا محکوم می کند و خواهان لغو فوری این حکم و آزادی فوری و بدون قید و شرط ایشان و تمامی فعالین کارگری و مدنی می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۱ مرداد  ۱۴۰۳

*ادامه وگسترش دورجدیداعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با

هفتمین روز اعتصاب در ۹ بیمارستان شیراز

تجمع اعتراضی پرستاران جهرم

تجمع اعتراضی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی مازندران

اعتصاب پرستاران بیمارستان حاج حیدر لامرد

شعارها:

«پرستار دادبزن حق تو فریاد بزن»

«پرستارمی میرد ذلت نمی پذیرد»

«مسئول بی لیاقت استعفا استعفا»

تصاویر:

جهرم:

لامرد:

۹۰ درصد پرستاران شیراز در اعتصاب هستند

پرستاران در اعتراض به اضافه‌کار اجباری، اجرا نشدن قوانین، حقوق پایین، کار سخت و فراوان، توهین‌ها و تهدیدها، دست از کار کشیدند.

اعتصاب گسترده پرستاران از روز شنبه هفته گذشته شروع شد و از روز دوشنبه به اوج خود رسید، در این مدت آنها با تماس‌های متعدد نیروهای امنیتی، تهدید به اخراج و تشکیل پرونده‌های امنیتی مواجه شده‌اند. رئیس دانشگاه شیراز اعلام کرده که تمام پرستاران معترض اخراج می‌شوند.

در شیراز حدود ۹۰ درصد از پرستاران اعتصاب کرده‌اند، اتاق‌های عمل و بخش‌های دیگر تعطیل شده‌اند و بیمارستان‌ها برای جبران نیرو دست به دامان بیمارستان‌های تهران، ارتش، ماماها، سربازان سلامت و دانشجویان پرستاری شده‌اند.

پرستاران معترض منتظرند مدیران بیمارستان‌ها با آنها تماس بگیرند و خبر دهند، وضعیت درست شده، شرایط فراهم است و به بخش‌هایشان برگردند، در عوض اما نهادهای امنیتی و سرپرستاران با آنها تماس گرفته‌اند؛ تهدید کرده‌اند و خبر از اخراج و تشکیل پرونده و احضار داده‌اند. این‌بار اما همه به میدان آمده‌اند؛ پرستاران رسمی، طرحی، قراردادی و شرکتی. درحالی‌که در تجمعات و اعتراضات قبلی اغلب معترضان از نیروهای رسمی بودند.

بخش هایی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ۲۱ مرداد

*ادامه اعتراضات کارگران حق طلب اخراجی گروه ملی صنعتی فولاد ایران با برپایی تجمعی دیگر مقابل استانداری خوزستان

روز یکشنبه ۲۱ مرداد، کارگران حق طلب اخراجی گروه ملی صنعتی فولاد ایران درادامه اعتراضات دامنه دارشان برای یکبار دیگر مقابل استانداری خوزستان در کلانشهر اهواز تجمع کردند و خواهان بازگشت بکارشدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،اخیراً این کارگران پس از جلسه با نماینده ابوالفضل نجارزاده (مدیرعامل بانک ملی ایران) به عنوان مالک اصلی این شرکت قول مساعد برای بازگشت به کار همگی کارگران اخراجی (به جز چهار نفر از آنان) را دریافت کرده بودند اما مدیران گروه ملی فولاد ایران از این تصمیم بانک ملی ابراز بی‌اطلاعی کردند. 

یکی از کارگران حاضر درتجمع گفت: کارگران اخراجی طی پنج ماه اخیر از حقوق بهره‌مند نشده و بیمه درمانی آنان نیز قطع شده است. این درحالی است که خانواده ما کارگران در تنگای معیشتی قرار داشته و فرزندان و همسران برخی از آنان که از بیماری‌های خاص برخوردار هستند، با هزینه‌های درمانی بالا با نرخ آزاد دست و پنجه نرم می‌کنند. 

بنابهمین گزارش،در پایان اسفندماه سال گذشته، بیش از ۲۵ نفر از کارگران گروه ملی فولاد، به دلیل اعتراض به‌عدم اجرای ماده ۴۷ قانون کار درباره اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اخراج شده بودند که در مدت ۵  ماه گذشته پیگیر بازگشت به کار خود هستند.

*اعتراض کارگران کارخانه لاستیک پارس نسبت به مشکلات شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع مقابل ورودی وفرمانداری ساوه وراهپیمایی درمسیر

براساس تصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی،روزیکشنبه ۲۱ مرداد، کارگران کارخانه لاستیک پارس  برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به مشکلات شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل ورودی وفرمانداری ساوه وراهپیمایی درمسیرزدند.

*دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه زمزم آذربایجان دراعتراض به مشکلات شغلی و معیشتی

فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۲۱ مرداد،حاکی از اعتصاب کارگران کارخانه زمزم آذربایجان واقع در تبریز جنب پلیس راه میانه تبریز تجمعشان دراین واحد تولید کننده أنواع نوشابه دراعتراض به مشکلات شغلی و معیشتی خبرمی دهند.

*ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی وتراکتوری کشاورزان اصفهان  نسبت به عدم اختصاص حقآبه از زاینده رود در فلکه خوراسگان 

 فیلم منتشره درشبکه های اجتماعی ،حاکی از ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی وتراکتوری کشاورزان أصفهان در روزهای جمعه،شنبه ویکشنبه ۱۹ ، ۲۰ و۲۱ مرداد  نسبت به عدم اختصاص حقآبه از زاینده رود در فلکه خوراسگان  ورایزنی ها برای ادامه کنش ها خبرمی دهند.

*صعود به قله ها با یاد معلمان زندانی 

صعود خانم زینب اسدی از فرهنگیان مطالبه گر لاهیجان به قله ی علم کوه به ارتفاع  ۴۸۵۰ متر با یاد و به افتخار معلمان زندانی .

تاریخ صعود ۱۹ مرداد ۱۴۰۳

#جای_معلم_زندان_نیست

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*مروری بر کارنامه اسفناک صحرایی در آموزش و پرورش 

محمد حبیبی/ کنشگرفرهنگی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از تحویل وزارتخانه به دولت جدید  همچون دسته ای گل سخن گفته است .به همین بهانه مروری کنیم بر کارنامه وزارت صحرایی بر آموزش و پرورش: 

در طول دوران وزارتش صدها دانشجوی فرهنگیان ، نو معلم و فعال صنفی معلمان از آپ اخراج شدند.در حالی با افتخار از عزل و جابجایی ۲۰ هزار مدیر سخن گفت  که در شرایط کنونی  ، وزارت آپ با ابر بحران  کمبود  بیش از ۲۰۰هزار نیروی آموزشی مواجه است .

‏در طول دوران وزارت صحرایی ، آمار کودکان بازمانده از تحصیل  به بیش از یک میلیون نفر رسید و بر تعداد مدارس کانکسی افزوده شد .این در  حالی است که  سهم آموزش و پرورش در لایحه بودجه از منابع عمومی بیش از یک درصد کاهش یافت.

در برگزاری امتحانات نهایی فاجعه ای  آفرید که همچنان ادامه دارد.افشای سوالات امتحان نهایی ،مشکلات صدور کارت برای دانش آموزان ،ناهماهنگی در تصحیح اوراق و خرابی دائمی سایت و دانش آموزانی که همچنان در انتظار نمرات خود هستند و کسی پاسخگو ی اعتراضات آنها نیست.

آموزش طبقاتی را به جایی رساند که تنها ۲ درصد ورودی های دانشگاه در سالهای اخیر با رتبه زیر سه هزار از خانوار های کم در آمد بودند. در حالیکه بیش از هشتاد وپنج درصد قبولی های دانشگاه های برتر از سه دهک پر در آمد جامعه هستند.

این نتیجه عملکرد وزیری است که  با افتخار دریافت آموزش بهتر را در گرو پرداخت پول بیشتر می دانست .

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*برگزاری  دوباره دادگاه توماج صالحی 

روزیکشنبه ۲۱ مرداد، دادگاه توماج صالحی پس از نقض حکم اعدامش در شعبه ۵ دادگاه انقلاب اصفهان برگزارشد.

مصطفی نیلی وکیل توماج، در این بار نوشت: جلسه رسیدگی به پرونده اعتراضات ۱۴۰۱ آقای توماج صالحى در شعبه ۵ دادگاه انقلاب به عنوان شعبه هم‌عرض برگزار شد. پس از انجام دفاعیات توسط ایشان و وکلا، خاتمه رسیدگی اعلام و منتظر صدور رای هستیم.

*تبرئه نیلوفر حامدی و الهه محمدی از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگاری که بابت اطلاع‌رسانی درباره قتل مهسا امینی زندانی شدند، در مرحله تجدیدنظر از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم تبرئه شدند و بقیه اتهامات طبق قانون مشمول بخشنامه عفو۱۴۰۱ است.

روزیکشنبه ۲۱ مرداد،پرتو برهان‌پور وکیل نیلوفر حامدی، در شبکه اجتماعی اکس نوشت: نیلوفر حامدی و الهه محمدی از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا تبرئه شدند و مابقی اتهامات آنها مشمول بخشنامه عفو سال۱۴۰۱ است.

همچنین برهان‌پور و حجت کرمانی، دو وکیل نیلوفر حامدی درگفتگو با رسانه ای گفتند: لازم به تاکید است برخلاف نقل قول‌های مغرضانه و خلاف واقع برخی از اشخاص و رسانه ‌ها، در پرونده نیلوفر حامدی هرگز اتهام جاسوسی مطرح نبود و همانطور که قبلاً هم گفته‌ایم، حق شکایت از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که این اتهام را به او منتسب نمودند، برای موکلمان محفوظ است.

 این وکلای دادگستری همچنین تاکید کردند:با برائت نیلوفر حامدی از اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا»، محکومیت خانم حامدی صرفاً از باب اتهامات «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ترتیب به ۵ و ۱ سال حبس است.

*مسمومیت تعدادی از کارگران پتروشیمی های کاویان، آرین متانول و رایان پلیمروجان باختن یک کارگرپتروشیمی کاویان در سکوت رسانه ای

روزچهارشنبه ۱۷ مرداد، تعدادی از کارگران پتروشیمی های کاویان، آرین متانول و رایان پلمیر واقع در عسلویه، فاز۲ منطقه اقتصادی انرژی پارس جنوبی دچار مسمومیت وبه بیمارستان منتقل شدند ویک کارگر پتروشیمی کاویان جان خودرا ازدست داد.

روزیکشنبه ۲۱ مرداد،یکی از کارگران رایان پلیمر، در گفتگو با خبرنگار یک منبع خبری از وضعیت نگران‌کننده برخی از همکاران خبر داد و گفت: روزچهارشنبه ۱۷ مرداد ، تعدادی از پرسنل با علائمی مشکوک به مسمومیت به مرکز درمانی منتقل شدند و حال آن‌ها مورد نگرانی است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate