عقب نشاندن و شکست فاشیسم امر طبقه کارگر و سوسیالیسم است!

دنیا و بطور مشخص اروپا وارد فازی شده است که جنبش علنی اولترا راست و فاشیسم بدون هیچ واهمه ای چه در سطح پارلمانها و دولتها و چه در خیابانهای مختلف شهرهای اروپایی دنبال حریف می گردد. در هلند، اتریش، لهستان، ایتالیا و این اواخر در فرانسه تا حدودی قدرت را قبضه کرده اند و در کشورهای چون سوئد، فنلاند، آلمان و حتی سوئیس با کرسیهای بالا در قدرت شریک هستند. در پایین، در خیابانها رژه می روند، به “خارجی ها” حمله می کنند و مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

 در تاریخ ۲۷ ژوئیه ۲۰ هزار نفر دست راستی و فاشیست به سرکردگی تامی رابینسون در لندن به خیابانها آمدند. بدنبال آن، شورش های فاشیستی در حدود ۲۰ شهرانگلیس براه افتادند. تمرکز یورش این گله ها عمدتا مهاجرین از کشورهای اسلام زده و یا افریقا بودند.

دنیا و بشریت هنوز تاریخ هولناکی را که فاشیسم با یهودی ستیزی آغاز کرد و با کوره های آدم سوزی ننگ تاریخ را بر پیشانی طبقات حاکمه و قدرتهای وقت زد را از یاد نبرده است. با تحمیل عقب راندن طبقه کارگر و جنبش سوسیالیستی و شکست حکومتهای رفاه توسط دولتهای به غایت راست حافظ سرمایه داری در چند دهه گذشته، جریان اولترا راست و فاشیست تحت پرچم ضدیت با مهاجران و پناهندگان یکبار دیگر در اروپا در حال عروج است.

بطور قطع تهاجم عنان گسیخته حکومت آپارتاید اسرائیل به مردم فلسطین و بطور مشخص به راه انداختن یک نسل کشی وحشیانه و عریان در غزه با حمایت دولت آمریکا و دیگر حکومتهای اروپایی زمینه ساز تعیین کننده ای در عروج مجدد فاشیسم و اولترا راست بوده است و به همان میزان جنبش میلیونی بشریت آزادیخواه و عدالت جوی که در چندین ماه گذشته تلاش سهمگینی را برای پایان دادن به این قساوت و جنایت آشکار به پیش برده بطور قطع میتواند سنگ بنای مستحکمی در تعرض به این موج جدید اولترا راست و فاشیست گردد.

همانطور که نازیسم آلمان نه تنها به سرکوب و کشتار یهودیان خود را محدود نکرد و نه تنها به میلیونها کارگر و سوسیالیست رحم نکرد بلکه با جهانگشایی سبعانه کل اروپا، آفریقا و آسیا را در حریق آتش و ویرانیهای هولناکی برد، این بار اگر تلاشها و پیشرویهای آن در اروپا درهم نشکند چه بسا سرنوشتی بس هولناکتر برای بشریت رقم زده شود.

و امروز وظیفه عقب راندن و شکست این جنبش ضد بشری تنها بر دوش طبقه کارگر و جنبش سوسیالیستی و رادیکال آن سنگینی می کند. طبقه ای که میتواند با قرار گرفتن در راس جنبشی عظیم که حی حاضر بر علیه نسل کشی در غزه در مقیاس بین المللی شکل گرفته، ضربات سنگینی را به این ارتجاع عریان سرمایه داری وارد کند.

جلیل بهروزی

۸ اوت ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate