طرح ترور ترامپ توسط جمهوری اسلامی ایران!

تروریسم جمهوری اسلامی حد و مرز نمی‌شناسد و هر جا امکان ترور مخالفین و یا رقبای خود را پیدا بلافاصله دست به ترور می‌زند اما تاکنون همه دولت‌های غربی یا به تروریسم جمهوری اسلامی چشم بسته‌اند و یا اگر آن‌ها را دستگیر و محاکمه کرده‌اند و پس از مدتی آن‌ها در معاملاتی نهان و آشکاری با جمهوری اسلامی، تروریست‌های این حکومت را آزاد می‌کنند. نمونه‌های آخری آزادی اسدالله اسدی از زندان بلژیک که به ۲۰ سال زنادن محکوم شده بود و حمید نوری از زندان سوند که به حبس ابد محکوم شده بود. پیش‌تر نیز دولت‌های فرانسه و آلمان و سوئیس نیز همین معاملات را انجام داده بودند. بنابراین، دولت‌های غربی خود به چرخه تروریسم جمهوری اسلامی یاری می‌رسانند.

تروریسم جمهوری اسلامی نیز سیاست جدید این حکومت نیست بلکه به اندازه عمر نکبت‌بارش سابقه دارد.

نمونه آخر تروریسم جمهوری اسلامی، طرح ترور رونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد کنونی ریاست جمهوری از سوی جمهوری‌خواهان، از آمریکا شنیده می‌شود.

ایالات متحده روز سه‌شنبه ۷ اوت اعلام کرد که ترور مقامات دولتی این کشور در خاک خود را که توسط یک پاکستانی مرتبط با ایران برنامه‌ریزی شده بود، خنثی کرده است. گفته شده که این فرد قصد داشته تا با استخدام آدم‌کش، انتقام کشته‌شدن قاسم سلیمانی را که دی ماه ۹۸ در حمله پهپادی واشنگتن در عراق کشته شد، بگیرد.

تصویر آصف مرچانت که توسط وزارت دادگستری آمریکا منتشر شده.

تصویر آصف مرچانت که توسط وزارت دادگستری آمریکا منتشر شده

مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، در این بیانیه تاکید کرد: «وزارت دادگستری سال‌ها است که با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای انتقام از مقام‌های آمریکایی مبارزه می‌کند.»

در واکنش به این خبر، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بلافاصله موضوع را تکذیب و اعلام کرد: «در این رابطه، هیچ گزارشی از دولت آمریکا دریافت نکرده‌ایم اما روشن است که این روش با سیاست دولت ایران در تحت پیگرد قضایی قرار دادن قاتل شهید سلیمانی مغایرت دارد.»

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: «از نگاه جمهوری اسلامی ایران، ترامپ یک مجرم جنایتکار است که به‌خاطر صدور دستور ترور سردار سلیمانی باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود. ایران مسیر حقوقی را برای پاسخ‌گو کردن او انتخاب کرده است.»

«آصف رضا مرچانت»، ۴۶ ساله، متهم است که به نیویورک سفر کرده و با فردی برای انجام ترور مقامات امریکایی در اواخر ماه اوت یا اوایل سپتامبر جلسه داشته است.

دادستان نیویورک گفت که آصف رضا مرچنت در ۱۲ ژوئیه در حالی که برای ترک امریکا آماده می شد، پس از ملاقات با افرادی که فکر می کرد این ترورها را انجام خواهند داد‌(ولی در اصل مامور پلیس بودند) بازداشت شد.

در بیانیه اف‌بی‌آی آمده، آصف مرچنت پس از سفری کوتاه به ایران و پاکستان به آمریکا پرواز کرده تا افرادی را برای اجرای طرح ترور خود استخدام کند.

بر اساس کیفرخواستی که روز سه‌شنبه گذشته منتشر شده است این پرونده باعث شده که دولت آمریکا ملاحظات امنیتی دونالد ترامپ و چند مقام آمریکایی را افزایش دهد.

یک مقام آمریکایی در این‌باره گفت که تحقیقات اف‌بی‌آی نشان می‌دهد ترامپ و چند مقام کنونی و سابق آمریکا هدف این نقشه بودند.

https://gdb.rferl.org/d10e8767-5858-4384-b4a7-aa4cfffa4891_w1023_r1_s.jpg

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که مقام‌های آمریکایی در هفته‌های اخیر به اطلاعاتی دست یافته بودند که حاکی از نقشه جمهوری اسلامی برای «ترور» دونالد ترامپ بود.

بنا بر این گزارش‌ها که روز سه‌شنبه ۲۶ تیر ابتدا توسط شبکه سی‌ان‌ان منتشر شد و سپس روزنامه نیویورک تایمز و خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به شکل جداگانه به آن پرداختند، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که اقدام اخیر توماس متیو کروکس در سوءقصد به جان ترامپ به این توطئه ایران ارتباط داشته باشد.

سی‌ان‌ان با اشاره به این‌که اطلاعات فوق درباره طرح ایران برای قتل آقای ترامپ از سوی یک «منبع انسانی» به دست مقام‌های ایالات متحده رسیده بود، نوشته است سرویس مخفی آمریکا – که محافظت از جان مقامات ارشد را برعهده دارد – به همین دلیل وضعیت امنیتی کاندیدای جمهوری‌خواهان را تقویت کرده بود.

این شبکه خبری می‌گوید وجود این اطلاعات درباره تهدید از سوی سرویس امنیتی یک کشور خارجی متخاصم و تقویت وضعیت امنیتی دونالد ترامپ، سئوال‌های جدیدی درباره خطاهای امنیتی منجر به تیراندازی به‌سوی او در جریان تجمع انتخاباتی روز ۲۳ تیر مطرح کرده است.

پس از سوءقصد نافرجام در شهر باتلر ایالت پنسیلوانیا، این انتقاد از سرویس مخفی آمریکا مطرح شده است که یک جوان ۲۰ ساله چگونه توانسته بود به محل تیراندازی در نزدیکی محل سخنرانی ترامپ برسد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی جداگانه به نقل از یک منبع خود نوشت که کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ پیش از سوءقصد روز شنبه در جریان تهدید ناشی از طرح احتمالی ایران قرار گرفته بود.

یک منبع امنیتی نیز به سی‌ان‌ان گفت که وزارت امنیت داخلی با مقام‌های ارشد سرویس مخفی تماس گرفت تا «کاملا اطمینان یابد» آن‌ها به ردگیری این گزارش تهدید ادامه دهند.

به گفته این مقام، سرویس مخفی نیز ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ را در جریان این اطلاعات قرار داد. این مقام به سی‌ان‌ان گفت: «در واکنش به تهدید شدت‌یافته، سرویس مخفی منابع و نیروهایش برای محافظت از رئیس‌جمهور پیشین را افزایش داد. همه این‌ها پیش از روز شنبه بود.»

ستاد انتخاباتی ترامپ حاضر نشد درباره اطلاع یافتن از تهدید ایران اظهارنظر کند. یک سخن‌گوی این ستاد گفت: «ما درباره جزئیات امنیت رئیس‌جمهور ترامپ اظهارنظر نمی‌کنیم. همه سئوالات باید از سرویس مخفی پرسیده شوند.»

بر اساس این گزارش، سرویس مخفی آمریکا اخیراً چندین بار به ستاد انتخاباتی ترامپ درباره برگزاری تجمع‌های انتخاباتی در فضای باز هشدار داده بود.

سخن‌گوی وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته است در حال حاضر ارتباطی بین توماس متیو کروکس با هیچ‌کس کشف نشده است.

او تاکید کرده است که تحقیقات درباره این سوءقصد که باعث مجروح شدن ترامپ شد، ادامه دارد.

ایران در واکنش به انتشار این گزارش‌ها، آن‌ها را «اتهامات بی‌اساس و مغرضانه» دانست و رد کرد.

نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در این زمینه به سی‌ان‌ان گفت که از نگاه حکومت ایران، دونالد ترامپ «یک مجرم جنایت‌کار» است که به دلیل «صدور دستور ترور» قاسم سلیمانی باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود.

این نمایندگی در عین حال گفته است که ایران «مسیر حقوقی را برای پاسخ‌گو کردن او انتخاب کرده است.»

وزارت خارجه پاکستان نیز، اعلام کرد که خواستار جزئیات بیش‌تری درباره تلاش یک شهروند پاکستانی برای ترور مقام‌های آمریکایی شده است.

پیش‌تر وزارت دادگستری آمریکا یک مرد ۴۶ ساله پاکستانی مرتبط با حکومت ایران را به تلاش برای ترورهای سیاسی متهم کرد.

یک مقام امریکایی در این‌باره گفت که تحقیقات پلیس فدرال نشان می‌دهد که ترامپ و چند مقام کنونی و سابق امریکا هدف این نقشه بودند.

جیونیوز روز چهارشنبه، ۱۷ اسد، به نقل از زهرا بلوچ، سخن‌گوی وزارت خارجه پاکستان گزارش داد که اسلام‌آباد با واشنگتن در تماس است تا جزئیات بیش‌تری در مورد این موضوع به دست آورد.

خانم بلوچ گفت: «قبل از نشان دادن واکنش رسمی، باید از پیشینه فرد مظنون خود را مطمئین کنیم.»

مقامات فدرال آمریکا می‌گویند «آصف مرچانت»، ۴۶ ساله، در ماه ژوئن به منظور ملاقات با مردانی که فکر می‌کرد برای انجام این قتل‌ها استخدام کرده است به نیویورک سفر کرده بود. او هم‌چنین مبلغ ۵ هزار دلار نیز به‌عنوان پول پیش به آنان پرداخت کرده بود.

او به این دو آدمکش ادعایی اجیر شده، که در واقع خبرچین‌های پلیس مخفی آمریکا بودند، گفته بود که به پاکستان می‌رود و در بازگشت در ماه اوت یا سپتامبر اطلاعات بیش‌تری از جمله نام اهداف مورد نظر را به آن‌ها خواهد گفت.

او اضافه کرده بود: «افرادی که هدف قرار خواهند گرفت کسانی هستند که به پاکستان و جهان اسلام صدمه می‌زنند. این‌ها مردم عادی نیستند.»

این فرد ماه گذشته، هنگام آماده شدن برای ترک ایالات متحده، دستگیر شد. مقامات فدرال آمریکا مرچانت را به‌عنوان یک شهروند پاکستانی معرفی کرده‌اند که گفته است در ایران همسر و فرزندانی دارد و اغلب به ایران، سوریه و عراق سفر می‌کرده است.

به گفته مقامات، متهم قبل از پرواز از پاکستان به ایالات متحده «تقریبا دو هفته را در ایران گذرانده بود.»

بنابر اعلام دادستان‌ها این فرد که از یک زبان رمزی برای صحبت در مورد ترور مخفیانه افراد استفاده می‌کرد، نقشه قتل را روی یک دستمال در داخل اتاق هتلش در نیویورک کشیده و به دنبال این بوده که بتواند افراد دیگری را برای کمک به عملی کردن نقشه خود جذب کند.

اسناد دادگاه از هیچ یک از اهداف بالقوه وی نام نبرده است، اما شهادت یک مامور پلیس فدرال آمریکا‌(اف‌بی‌آی) حاکی از آن است که مرچانت مقامات بلندپایه فعلی یا سابق مانند دونالد ترامپ را در ذهن داشته است.

مقامات آمریکایی ماه گذشته اعلام کرده بودند که تهدیدی از سوی ایران علیه جان دونالد ترامپ را خنثی کرده‌اند. آن‌ها البته گفته بودند این توطئه برای قتل رئیس‌جمهور سابق آمریکا ارتباطی با سوء‌قصد به جان وی توسط یک جوان ۲۰ ساله در پنسیلوانیا در ماه گذشته ندارد.

مسئولان دستگاه قضایی آمریکا طی ماه‌های گذشته درباره قصد ایران برای تلافی قتل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سال ۲۰۲۰ هشدار داده‌اند. این حمله به دستور دونالد ترامپ و در زمان ریاست جمهوری او انجام شد.

دولت ایالات متحده از آن زمان تاکنون هزینه‌های امنیتی حفظ جان چندین مقام دولت ترامپ را بر عهده گرفته است. در سال ۲۰۲۲، وزارت دادگستری این کشور یک فرد وابسته به ایران را به دسیسه‌چینی برای کشتن جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ متهم کرده بود.

کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی، ماه گذشته در جلسه استماع مجلس نمایندگان گفت که رویه حکومت ایران در سال‌های اخیر «بسیار تهاجمی و گستاخانه» بوده است.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، روز سه‌شنبه گفت: «وزارت دادگستری سال‌ها است که برای مقابله با تلاش‌های بی‌شرمانه و بی‌وقفه ایران برای انتقام از مقامات دولت آمریکا در قتل سردار سلیمانی تلاش کرده است. ما انتظار داریم که این تهدیدها ادامه پیدا کند و این اتفاقات آخرین موارد در نوع خود نباشد.»

او اضافه کرد: «وزارت دادگستری از هیچ اقدامی برای برهم زدن برنامه کسانی که از طرف ایران دست به دسیسه‌های مرگ‌بار علیه آمریکایی‌ها می‌زنند و بازخواست کردن آن‌ها دریغ نخواهد کرد.»

کرین ژان پیر، سخن‌گوی کاخ سفید، نیز روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در این‌باره گفت که ایالات متحده «تهدیدهای ایران علیه سیاست‌مداران سابق» را زیر نظر دارد.

وی اضافه کرد: «ما این مسئله را یک موضوع امنیت ملی و داخلی با بالاترین اولویت می‌دانیم.»

مقامات آمریکایی ماه گذشته اعلام کرده بودند که تهدیدی از سوی ایران علیه جان دونالد ترامپ را خنثی کرده‌اند. آن‌ها البته گفته بودند این توطئه برای قتل رئیس‌جمهور سابق آمریکا ارتباطی با سوء‌قصد به جان وی توسط یک جوان ۲۰ ساله در پنسیلوانیا در ماه گذشته ندارد.

در پی کشته شدن قاسم سلیمانی بر اثر حمله آمریکا با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مقام‌ها و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی بارها صحبت از «انتقام سخت» کرده‌اند.

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ هنگامی که با گروهی از شبه‌نظامیان شیعه عراقی از فرودگاه بغداد خارج می‌شد،

در زمان ریاست جمهوری ترامپ و به دستور او در یک حمله پهپادی در فرودگاه بغداد به‌همراه چند فرمانده ارشد حشد الشعبی کشته شد.

کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، تنش سیاسی و نظامی بین ایران و آمریکا را افزایش داد و ایران پنج روز پس از آن، در ۱۸ دی ۹۸، پایگاه عین‌الاسد، مقر نیروهای آمریکایی در عراق، را با موشک هدف قرار داد که به گفته مقام‌های ایالات متحده تلفاتی نداشت.

با این حال تهدید به انتقام گرفتن طی حدود پنج سال گذشته از سوی افراد و نهادهای نزدیک به جمهوری اسلامی تکرار شده است.

نماینده مجلس ایران: به هر کس که ترامپ را بکشد ۳ میلیون دلار جایزه می‌دهیم

احمد حمزه‌، نماینده اصلاح‌طلب از حوزه کهنوج در استان کرمان

یک نماینده مجلس ایران در سال ۲۰۲۰، حدود یک ماه پس از کشته‌شدت قاسم سلیمانی در بهمن‌ماه، برای قتل رئیس‌جمهور آمریکا جایزه تعیین کرده بود.

احمد حمزه‌، نماینده اصلاح‌طلب از حوزه کهنوج در استان کرمان، که در جلسه علنی مجلس درباره انتقام از مرگ قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس سپاه پاسداران صحبت می‌کرد، گفت: «به نیابت از ۳ میلیون مردم کرمان برای هر کسی که ترامپ ملعون را در هر زمان و مکانی از دنیا به قتل برساند، ۳ میلیون دلار جایزه تقدیم خواهیم نمود.»

حمزه در نطق میان‌دستور امروز خود افزود: «اگر امروز از جنگ افزارهای هسته‌ای برخوردار بودیم قطعا شاهد چنین رفتار سبوعانه‌ای از سوی ترامپ، این خوک کثیف نبودیم لذا پیشنهاد می‌کنم حال که اروپا هم از تعهدات خود سر باز زده هر چه سریع‌تر از نپت خارج و انفجارهای شکاف هسته‌ای و جوش هسته‌ای را انجام دهیم.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی ایران، هم‌چنین خواستار در دستور کار قرار دادن «ساخت موشک با بُرد بلند و دارای ظرفیت قابل حمل کلاهک‌های نامتعارف» شد.

احمد حمزه در بخشی دیگر از اظهاراتش خطاب به آمریکا گفت: «آیا شما که هواپیمای غیرنظامی ما را هدف قرار می‌دهید و هم وطنان عزیز را به خاک و خون می‌کشید نمی‌دانید روزانه ده‌ها فروند هواپیمای مسافری آمریکایی از مرزهای مجاور ایران عبور می‌کند و بعضا فرمانده‌هان تروریستی شما را جابه‌جا می‌کند؟»

تنش در هفته‌های اخیر و به ویژه پس از کشته شدن قاسم سلیمانی توسط آمریکا، میان مقامات تهران و واشنگتن بالا گرفته است.

در پی حمله هوایی آمریکا به قاسم سلیمانی، رهبر جمهوری اسلامی وعده «انتقامی سخت» را داد و نیروهای نظامی ایران متعاقبا پایگاه نیروهای آمریکایی را در عراق هدف حملات موشکی قرار دادند.

با این حال علی خامنه‌ای گفته است این حمله تنها «یک سیلی» بوده است و عملیات انتقام ادامه خواهد داشت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز روز ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۸، پس از هشت سال برای نخستین بار در نماز جمعه تهران حضور یافت و هم‌چون همیشه از آمریکا به‌عنوان دشمن اصلی و مسبب کلیه مشکلات کشورش یاد کرد. خامنه‌ای البته این بار اروپا را نیز از گزند انتقاد‌های خود در امان نگذاشت و رویکرد آنها در تبعیت از آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای وین را به‌شدت محکوم کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، در بخشی از سخنان خود که به ظاهر رئیس جمهوری آمریکا آنرا ملاک اصلی واکنش خود قرار داده از مقامات آمریکایی به عنوان «دلقک‌هایی» نام برده که به سخیف‌ترین شکل ممکن به مردم ایران دروغ می‌گویند.

علی خامنه‌ای در این خصوص، تصریح کرده بود: «این دلقک‌های آمریکایی که بدروغ و با کمال رذالت میگویند که ما در کنار مردم ایرانیم، ببینند مردم ایران چه کسانی هستند. آن چند صد نفری که به عکس سردار شهیدِ باافتخار ما اهانت میکنند، آنها مردم ایرانند یا این جمعیت میلیونی عظیمی که در خیابان‌ها نشان می‌دهند خودشان را؟»وانید

حامنه‌ای که به‌نظر می‌آمد به بخشی از ادعاهای اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود در کنار مردم و معترضان ایرانی است،‌ پاسخ می‌داد در ادامه سخنان خود تاکید کرده بود: «سخن‌گویان دولت شریر آمریکا مدام تکرار می‌کنند که ما در کنار مردم ایرانیم. دروغ می‌گویید! اگر در کنار مردم ایران هم باشید برای این است که خنجر زهرآلود خود را به سینه‌ی مردم ایران فرو کنید. البته تا حالا نتوانسته‌اید، بعد از این هم حتما نخواهید توانست هیچ غلطی بکنید.»

ترامپ در واکنش به این سخنان، مثل همیشه قبل از هر چیز دست به توئیت شد و با انتشار پیامی نوشت: «به اصطلاح رهبر معظم ایران که این روزها دیگر منزلت چندانی ندارد حرف‌های بدی در باره آمریکا و اروپا زده است. اقتصاد آن‌ها در حال فروپاشی است و مردم این کشور در رنج به سر می‌برند. او بهتر است حسابی مواظب حرف زدن خود باشد.»

رئیس جمهوری وقت آمریکا که آن روزها به زبان فارسی هم توییت می‌کرد در پیامی دیگر که به فارسی نوشته شده مردم ایران را انسان‌های نجیبی توصیف کرده که آمریکا را دوست دارند و سزاوار دولتی بهتر برای تحقق آروزهایشان هستند.

ترامپ در این پیام از رهبران ایران خواسته است که به گفته او هراس افکنی را کنار بگذارند و به فکر سربلندی کشورشان باشند.

گفتنی است که علی خامنه‌ای در خطبه‌های آن نماز جمعه خود، دولت‌های اروپایی طرف برجام را به دلیل فعال کردن ساز و کار حل اختلاف توافق هسته‌ای که خامنه‌ای آن را «تهدید سه کشور اروپایی» خواند «پادوی آمریکا» توصیف و تاکید کرد که از گذشته نیز به آن‌ها اعتماد نداشته است.

آیت‌الله خامنه‌ای سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا را متهم کرد که در دوران جنگ ایران و عراق به دشمنان کمک می کردند و از مردم و مسئولان کشورش خواست تا به سه کشور یاد شده به همین چشم نگاه کنند.

خامنه‌ای در این خصوص، تصریح کرد: «بعد از خروج آمریکا از برجام که این سه دولت مدام حرف می‌زدند، مدام یاوه‌گویی می‌کردند، بنده همان روز هم گفتم من به این‌ها اعتمادی ندارم، این‌ها کاری نخواهند کرد، در خدمت آمریکا خواهند بود؛ امروز کاملا واضح شده است، بعد از گذشت حدود یک سال معلوم شده است که این‌ها به معنای واقعی کلمه، پادو آمریکا هستند.»

رهبر جمهوری اسلامی ایران، هم‌چنین خطاب به سه کشور اروپایی گفته بود: «آمریکا که بزرگ‌تر شما بود، پیشروِ شما بود، ارباب شما بود، قادر نبود ملت ایران را به زانو در بیاورد؛ شما کوچک‌تر از آن هستید که بخواهید ملت ایران را به زانو در بیاورید.»

این سخنان در حالی ایراد شد که سه کشور اروپایی طرف برجام تاکید کرده بودند که اقدام آن‌ها در فعال کردن ساز و کار حل اختلاف برجام لزوما به منزله ارجاع اختلاف‌ها به شورای امنیت سازمان ملل و بازگردان تحریم‌های بین‌المللی بر ضد ایران نیست بلکه تنها هدف آن‌ها بازگردان تهران به تعهدات پیشین خود در چارچوب این توافق‌نامه است.

جمهوری اسلامی نیز همواره اروپا را به عمل نکردن به تعهدات خود برای بهره‌مند ساختن ایران از امتیاز‌های تجاری و اقتصادی حاصل از توافق هسته‌ای وین و نیز دنباله‌روی از آمریکا متهم کرده است. به گفته مقامات جمهوری اسلامی ایران، کلیه تعهدات نادیده گرفته شده ایران در چارچوب برجام به محض برآورده شدن انتظارات تهران قابل بازگشت است.

«به دنبال این هستیم که ان‌شاالله ترامپ و پمپئو را بکشیم.» این جمله را امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، روز پنج اسفند ۱۴۰۱ در یک برنامه تلویزیونی گفته است. حالا بعد از سوء‌قصد به جان دونالد ترامپ، جمهوری اسلامی عقب نشسته و می‌گوید هرگز به دنبال ترور او نبوده است.

ناصر کنعانی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۲۷ تیر گفت: «جمهوری اسلامی به دنبال پیگرد قضایی دونالد ترامپ است اما هر گونه مداخله در حمله مسلحانه اخیر علیه ترامپ یا ادعاها در مورد قصد ایران برای چنین اقدامی را قویا رد می‌کند و چنین ادعاهایی را دارای اهداف و انگیزه‌های مغرضانه سیاسی می‌داند.»

آیا جمهوری اسلامی تنها به دنبال پیگرد قضایی ترامپ بوده است؟ کمی به قبل بر گردیم.

ماجرا از ۱۳ دی ۱۳۹۸ شروع شد. بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عملیات آمریکا در بغداد، مقام‌های جمهوری اسلامی وعده انتقام دادند: «انتقام سخت.»

۱۸ دی همان‌ سال، سپاه پاسداران در عملیاتی یک پایگاه ایالات متحده واقع در منطقه عین‌الاسد عراق را هدف قرار داد؛ حمله‌ای بدون تلفات که مشخص شد با هماهنگی آمریکایی‌ها به پایگاه خالی انجام شده است.

از همان زمان مقام‌های جمهوری اسلامی، همواره وعده انتقام گرفتن از عوامل کشته‌شدن سلیمانی را در مناسبت‌های مختلف داده‌اند.

آذر ماه سال ۱۳۹۹، اواخر دوران ریاست جمهوری ترامپ، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی وعده داد که «انتقام از آمر و قاتل قاسم سلیمانی» حتمی است.

پس از این اظهارات، حساب توییتر خامنه‌ای پوستری تهیه و منتشر کرد که در آن ترامپ در زمین گلف، زیر سایه یک پهپاد قرار داشت که اشاره‌ای بود تلویحی به ترور او.

این پست اکنون از حساب ایکس (توییتر سابق) خامنه‌ای پاک شده است.

وب‌سایت رسمی خامنه‌ای نیز انیمیشنی با همین موضوع تهیه و منتشر کرد که نشان می‌دهد نیروهایی که لباس سپاه پاسداران به تن دارند، به وسیله یک ربات با اشاره به وعده خامنه‌ای، ترامپ را ترور می‌کنند.

اسماعیل قاآنی، جانشین سلیمانی در سپاه قدس، دی‌ ماه سال ۱۳۹۹ و در سالروز مرگ او در مجلس شورای اسلامی سخنرانی کرد.

او در این سخنرانی با تهدید دوباره ترامپ به ترور گفت: «عوامل آمریکایی دخیل در ترور شهید سلیمانی باید سبک زندگی مخفی سلمان رشدی را یاد بگیرند چرا که جمهوری اسلامی انتقام خون به ناحق ریخته شهید سلیمانی را خواهد گرفت.»

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی است که فتوای ترور او از سوی روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی صادر شده و بنیاد ۱۵ خرداد برای قتل او جایزه تعیین کرده است.

رشدی در سال ۱۴۰۱ هدف حمله قرار گرفت و بینایی یک چشم و کارایی یک دست خود را از دست داد.

احمد حمزه‌ای، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دوازدهم، اول بهمن ۱۳۹۸ از تریبون مجلس شورای اسلامی جایزه سه میلیون دلاری برای قتل ترامپ اعلام کرد. سخنانی که با واکنش رابرت وود، نماینده آمریکا در امور خلع سلاح مواجه شد.

او تعیین جایزه سه میلیون دلاری از سوی نماینده مردم کهنوج در مجلس را «اقدامی مضحک» خواند.

در سال‌گرد کشته‌شدن سلیمانی در سال ۱۴۰۰، فرمانده سپاه قدس دوباره ترامپ را تهدید کرد و این بار گفت: «دشمن فکر کرد با جنایتی که آفرید و پست‌ترین اقدام که انجام داد، کار تمام شده است اما ترامپ و دیگرانی که همراه او بودند، همه آن‌ها برای ما روشن هستند. از (مایک) پمپئو جنایت‌کار که هیچ‌کس به اندازه شهید سلیمانی او را تحقیر نکرد. از شخص رییس‌جمهور آمریکا تا همه کسانی که در این جنایت شرکت کردند زیر ذره‌بین‌(نه فقط مسلمانان، بلکه) انسان‌های آزاده عالم هستند.»

اسفند سال ۱۴۰۱، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، در یک برنامه تلویزیونی، مدعی شد: «کشتن این‌ها‌(سربازان آمریکایی) هدف ما نبود. ما ان‌شاالله بتوانیم ترامپ، پمپئو، (فرانک) مکنزی و فرماندهان نظامی که این دستور‌(کشتن قاسم سلیمانی) را دادند بکشیم. اما بالاخره یک کار نظامی کرده بودند و ما هم باید پاسخ نظامی می‌دادیم.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پیشین جمهوری اسلامی که در سقوط هلی‌کوپتر به همراه ابراهیم رئیسی رئیس جمهور وقت کشته شده، پنج‌شنبه شب ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی گفت: «موضوع سردار سلیمانی مساله‌ای نیست که هیچ‌گاه به فراموشی سپرده شود این مسئله آن‌قدر عمق دارد که حتی پوتین در سفر به تهران در دیدار با مقام معظم رهبری و آقای رئیسی به جایگاه و نقش مهم سردار سلیمانی اشاره کرد.»

او افزود: در وزارت خارجه کمیته پیگیری حقوق بین‌المللی که وجود داشت را کامل‌تر کرده و به کار سرعت دادیم و یکی از سفرای کریر که در نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در ژنو بود به عنوان دستیار و مسئول پرونده حقوقی بین‌المللی سردار سلیمانی و همراهانش قرار دادیم و قوه قضاییه جدی کار می‌‌کند و امیدوارم اقدامات ما به نقطه مطلوب برسد.»

امیرعبداللهیان گفت: «در این پرونده یکی از اقداماتی که انجام شد آمران و عاملان آن در لیست سیاه تروریستی قرار گرفتند و آنهایی که قرار گرفتند خواب راحت ندارند. از پیام‌هایی که برایمان از طریق واسطه‌ها از سوی آمریکا آورده شد گفته شد که دو میلیون دلار برای حفاظت پمپئو هزینه می‌شود که از طریق واسطه‌ها می‌خواستند این را در بده بستان حل کنند که دست رد به سینه آنها زده شد. در دستگاه دیپلماسی انتقام خون شهید سلیمانی را وظیفه قطعی خود می‌دانیم.»

او پیش‌تر نیز به صراحت گفته بود: «آمریکایی‌ها در مذاکرات از ایران خواستند دست از اقدام علیه مقام‌های سابق آمریکایی بردارد و ما گفتیم هرگز!»

حالا که به ترامپ سوء‌قصد شده و او جان سالم بدر برده، مقامات جمهوری اسلامی قصد خود را برای ترور او حاشا می‌کنند.

هم‌زمان پولیتیکو در گزارشی از شواهدی پرده برداشت که نشان می‌دهند جمهوری اسلامی احتمالا برای ترور ترامپ در هفته‌های آینده تلاش می‌کند. با این حال وقتی فرید زکریا، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مشهور آمریکایی، از علی باقری‌کنی، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره نقش احتمالی تهران در این ترور پرسید، او گفت: «جمهوری اسلامی فقط اقدامات قانونی و قضایی را در این زمینه دنبال می‌کند.»

بنا بر گزارش وال‌استریت ژورنال، این متهم پاکستانی ماه آوریل در سفر به نیویورک یک یا چند آدم‌کش حرفه‌ای استخدام کرد و قصد داشت رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌ رو را به همراه چند سیاستمدار دیگر ترور کند. دادستان‌ها می‌گویند او قصد داشت قبل از اجرای عملیات ترور خاک آمریکا را ترک کند که دستگیر شد. این متهم به افرادی که استخدام کرد، گفته بود که دستورهای بیش‌تر از جمله نام اهداف موردنظر را در ماه اوت یا سپتامبر و پس از بازگشت به پاکستان، ارائه خواهد کرد.

کارین ژان پی‌یر، سخن‌گوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری به سئوالی در این زمینه پاسخ داد و گفت: «از کیفرخواست وزارت دادگستری آگاهیم و اقدام‌های لازم را انجام می‌دهیم.»

او در عین حال افزود: «بر اساس تحقیقاتی که در جریان است، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد فرد نامبرده در کیفرخواست با سوءقصد قبلی علیه دونالد ترامپ در پنسیلوانیا ارتباطی داشته باشد.»

سخن‌گوی کاخ سفید، هم‌چنین تاکید کرد: «ما این موضوع را یک مورد مهم مرتبط با امنیت ملی با بالاترین اولویت برای رسیدگی می‌دانیم. تاکنون نیز بارها در بالاترین سطوح دولتی تلاش کرده‌ایم پاسخی جامع برای این تهدیدها در نظر بگیریم. به‌عنوان بخشی از پاسخ جامع، ما منابعی را برای کسب اطلاعات بیش‌تر به کار گرفته و مراتب حفاظتی برای اهداف احتمالی این تهدیدها را افزایش داده‌ایم. افزون بر این، تعامل با متحدان‌مان و هشدار مستقیم به ایران نیز از جمله اقدام‌های انجام‌شده است.»

دولت آمریکا، بارها این نگرانی را مطرح کرده که جمهوری اسلامی ایران ممکن است تلاش کند حمله پهپادی آمریکا در سال ۲۰۲۰ را که به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، منجر شد، با تلاش برای کشتن ترامپ یا مشاوران سابقش تلافی کند.

دادستان‌های ایالات متحده در گذشته افراد دیگری را نیز به برنامه‌ریزی برای سوءقصدهای مشابه متهم کردند، از جمله اتهام‌هایی که سال ۲۰۲۲ علیه یک ایرانی ۴۵ ساله و عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شد که گفته می‌شود سعی کرده است ۳۰۰ هزار دلار به فردی در آمریکا بپردازد تا جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده، را بکشد. دادستان‌های آن پرونده نیز می‌گویند که هدف از طرح‌ریزی ترور احتمالا تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی بوده است.

https://www.iran-emrooz.net/foto0/khamenei_sepah2020.jpg

پیشینه اقدامات تروریستی و قتل مخالفان سیاسی در جمهوری اسلامی به نخستین روزهای شکل‌گیری این حکومت در ایران بازمی‌گردد. هرچند انبوهی از سند و مدرک درباره پرونده‌های مختلف جنایت در دست است که نقش مستقیم حکومت ایران در ترور مخالفان سیاسی در داخل و خارج از کشور را به اثبات می‌رساند، اما جمهوری اسلامی با وجود همه شواهد، هم‌چنان مسئولیت بسیاری از جنایت‌های خود را برعهده نگرفته است.

از جمله قتل‌های سیاسی در ایران که بیش‌تر با عنوان «قتل‌های زنجیره‌ای» شناخته می‌شود، به کشتار سازمان‌یافته برخی از شخصیت‌های سیاسی و نویسندگان مخالف جمهوری اسلامی در دهه ۷۰ شمسی توسط نهادهای امنیتی درد اخل ایران اطلاق می‌شود.

محمد مختاری، محمدجعفر پوینده، داریوش فروهر، پروانه اسکندری، احمد میرعلایی، حمید حاجی‌زاده، مجید شریف، غفار حسینی، احمد تفضلی، ابراهیم زال‌زاده، پیروز دوانی و…، از جمله ده‌ها نفری هستند که از آنها به عنوان قربانیان قتل‌های سیاسی موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای نام برده می‌شود. با وجود گذشت چند دهه از این قتل‌ها، بسیاری از زوایای این جنایت سازمان‌یافته همچنان نامعلوم باقی مانده است.

چنان‌که از شواهد برجای مانده از پرونده قتل‌های زنجیره‌ای برمی‌آید، این قتل‌ها با فتوای چند تن از روحانیان بلندپایه وابسته به حکومت جمهوری اسلامی و با عاملیت یک تیم امنیتی زیر نظر وزارت اطلاعات که در راس آن چهره‌هایی نظیر سعید امامی، معاون امنیتی این وزارتخانه در زمان تصدی علی فلاحیان، وزیر اطلاعات دوران ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و قربانعلی دری نجف‌آبادی، اولین وزیر اطلاعات در دولت محمد خاتمی، مصطفی موسوی کاظمی، معاون وقت وزارت اطلاعات و مهرداد عالیخانی، مدیرکل وقت وزارت اطلاعات حضور داشتند، به ‌وقوع پیوست.

کم‌تر از دو ماه پس از وقوع این قتل‌ها یعنی در تاریخ ۱۵ دی ‌ماه ۱۳۷۷، وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت این قتل‌ها را بر عهده «نیروهای خودسر» خود گذاشت.

در این اطلاعیه آمده بود: «با کمال تاسف، معدودی از همکاران مسئولیت‌ناشناس، کج‌اندیش و خودسر این وزارت که بی‌شک آلت دست عوامل پنهان قرار گرفته و در جهت مطامع بیگانگان دست به این اعمال جنایت‌کارانه زده‌اند، در میان آن‌ها وجود دارند. این اعمال جنایتکارانه نه تنها خیانت به سربازان گمنام امام زمان محسوب می‌شود، بلکه لطمه بزرگی به اعتبار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وارد آورده‌است.»

برپایه اعلام وزارت اطلاعات، سعید امامی، مشاور وزیر و معاون سابق امنیت وزارت اطلاعات، مصطفی کاظمی، معاون امنیت وزارت اطلاعات و اکبر خوش‌کوش، رئیس گروه ضربت وزارت اطلاعات، به عنوان عاملان این قتل‌ها معرفی شدند.

حدود چهار سال پس از وقوع قتل‌های زنجیره‌ای و به ‌دنبال مرگ مشکوک سعید امامی در زندان که منابع رسمی دلیل آن را «خودکشی» اعلام کردند، دیوان عالی کشور سرانجام در بهمن ماه سال ۱۳۸۱، محکومیت ۱۱ نفر از ۱۸ متهم این پرونده را تایید کرد.

محکومان نمایشی این پرونده، اما به‌دلیل مخالفت بازماندگان و خانواده‌های جان‌باختگان قتل‌های زنجیره‌ای با اجرای مجازات اعدام، از سوی مقام‌های وقت قوه قضاییه مورد بخشودگی قرار گرفته و تنها چند نفر از آن‌ها به احکام کوتاه‌مدت حبس محکوم شدند.

مسئولان رسمی جمهوری اسلامی از آن زمان تاکنون این پرونده را مختومه می‌دانند و از پیگیری برای روشن شدن همه ابعاد جنایات روی‌داده در پاییز سال ۱۳۷۷ و برقراری عدالت طفره می‌روند.

اما این ماموران در اعترافات خود تاکید کرده بودند که زیر نظر وزارت اطلاعات، انواع روش‌های قتل و کشتار از جمله آموزش تیراندازی روی موتورسیکلت را برای چنین عملیات‌هایی دیده‌اند. ضمن این‌که این ماموران اعلام کرده بودند به‌خاطر انجام این عملیات‌ها، مورد تشویق وزارتخانه قرار گرفته و حتی به سفرهای زیارتی مکه و کربلا فرستاده شده‌اند.

سعید امامی که با نام سعید اسلامی هم شناخته شده است، از مقام‌های ارشد وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و معاون علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات بود که از او در کنار مصطفی کاظمی، مهرداد عالیخانی و خسرو براتی، به‌عنوان یکی از چهار عامل اصلی قتل‌های زنجیره‌ای در دهه ۱۳۷۰ شمسی در ایران یاد می‌شود.

طبق شواهد موجود، عاملیت و ردپای سعید امامی نه تنها در پرونده قتل‌های زنجیره‌ای، بلکه در «ترور میکونوس در آلمان» و مرگ مشکوک احمد خمینی‌(فرزند رهبر پیشین جمهوری اسلامی) نیز وجود دارد.

وزارت اطلاعات پس از رسوایی‌ای که پرونده قتل‌های زنجیره‌ای برای جمهوری اسلامی به بار آورد، او را در پنجم بهمن ماه سال ۷۷ بازداشت کرد و تا چهار ماه بعد نیز اطلاعی از وضعیت او در دست نبود. سرانجام در ۳۱ خرداد ۱۳۷۸ دادستان مجتمع قضایی نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرد که سعید امامی در حمام زندان اوین «با خوردن داروی نظافت» خودکشی کرده است.

در واقع کشتن سعید امامی و سپس طرح ادعای خودکشی او برای لاپوشانی حقیقت و پنهان کردن ردپای مقامات بالاتر وزارت اطلاعات در پرونده قتل‌های زنجیره‌ای بوده است. «ماموران بازداشت‌شده اعلام کرده بودند که دستور قتل‌ها را از سعید امامی گرفته بودند و او هماهنگ‌کننده با دری نجف‌آبادی، وزیر وقت اطلاعات، بوده است.»

همه این متهمان اذعان کرده بودند، همه قتل‌ها از سوی قربانعلی دری نجف‌آبادی تایید شده بود. تحقیقات وکلا، نشان داد که همه قتل‌ها، پیش از وقوع، از طریق آیت‌الله عزیزالله خوشوقت، پدر همسر یکی از پسران علی خامنه‌ای و عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، به اطلاع و تایید خامنه‌‌ای هم رسیده بود.

پس از کشته‌شدن محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، از چهره‌های سرشناس کانون نویسندگان ایران، واکنش‌ها و اعتراضات به این قتل‌ها بالا گرفته بود. تیم ترور برای دریافت تایید و کسب اجازه برای قتل‌های بعدی با دری نجف‌آبادی‌(وزیر وقت اطلاعات) جلسه‌ای ترتیب داده بودند و وزیر در این جلسه به ماموران اعلام کرده بود، در حال حاضر ماه رمضان است و درست نیست با زبان روزه عملیات انجام دهید. از طرف دیگر، سر و صداها‌(اعتراضات) هم زیاد است، کمی صبر کنید تا این اعتراضات فروکش کند، بعد عملیات‌ها را ادامه دهید.

https://www.iran-emrooz.net/foto0/terror_opfer_iran2023.png

ترور فیزیکی دومین ابزار سرکوب جمهوری اسلامی علیه مخالفین سیاسی، دگراندیشان و روزنامه‌نگاران در داخل و خارج کشور است. در واقع ترور در خارج کشور، ادامه اعدام مخالفین سیاسی در داخل کشور است.

پیشینه برخورد جمهوری اسلامی با مخالفان سیاسی‌اش تبه‌کارانه است که شامل اعدام، قتل، ترور و آدم ربایی می‌گردد. این پیشینه سیاه از جمله ترور شاهپور بختیار، کاظم رجوی، عبدالرحمان قاسملو، صدیق کمانگر، علام کشاورز، فریدون فرخزاد، عبدالرحمان برومند و به گلوله بستن گروهی از فعالان سیاسی از جمله صادق شرفکندی دبیرکل حزب دمکرات کردستان و… را شامل می‌شد. در سال‌های اخیر، روح‌الله زم روزنامه‌نگار و جبیب اسود مخالف را که پس از برگزاری دادگاهی فرمایشی اعدام شد، در بر می‌گیرد.

تعداد از مخالفین را در کشورهای غربی از جمله فرانسه، اتریش، سوئیس، بریتانیا، سوئد، هلند، ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، لهستان، ترکیه، قبرس، آلمان و دیگر کشورها گزارش کرده است.

نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی تنها در اقلیم کردستان عراق، حدود ۴۰۰ نفر را ربوده و یا ترور کرده است.

سپاه پاسداران و سپاه قدس در ترورهای خود در خارج کشور، از گروه‌های مافیایی، «تبه‌کاران خارجی» و «قاتلان نیابتی» استفاده می‌کند. در مواردی قاتلان نیابتی از میان گروه‌های تروریستی مزدور  و تحت حمایت نظامی اسلامی، موسوم به «محور مقاومت»، تعیین می‌شوند، اما گاهی نیز تبه‌کاران خارجی استخدام می‌شوند که این دسته از قاتلان نیابتی، گاهی در عملیات تروریستی خود، ناکام می‌ماند.

رواج دزدی، قاچاق مواد مخدر و غیره در میان بسیاری از سرداران سپاه نیز داستان درازی است که بیان آن به نوشته جداگانه‌ای نیاز دارد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده پیشین مجلس فرمایشی، پس از افشای فساد چای دبش در سال گذشته، ابعاد دلاری فساد در کشور را چنین بیان کرده است: «مجموع دزدی‌ها در پرونده‌های بزرگ اختلاس در ایران بیش از ۵۷ میلیارد دلار ارزیابی شده است. این رقم برابر کل وامی است که کره جنوبی از صندوق بین‌المللی پول گرفت و ضمن نجات اقتصاد ورشکسته خود، در جمع ده اقتصاد برتر دنیا قرار گرفت.»‌(فلاحت پیشه: هر ماه خبر از فساد بزرگ دیگری خواهد رسید!، آفتاب، ۲۵ آ ذر ۱۴۰۲‌)

رویکرد علی خامنه‌ای در برخورد با فساد نهادینه شده در کشور چندگانه بوده است. یکم بنا بر اصل «کش ندهید» کوشیده است با سکوت در برابر فسادهای مکرر کلان، موضوع فساد در کشور را کم اهمیت جلوه دهد و یا افکار عمومی را از این موضوع منحرف سازد. خامنه‌ای در آخرین سخنرانی‌اش پس از مدت کوتاهی از برملا شدن فساد چای دبش، مسئله مشارکت در انتخابات را عمده کرد و آن را راهی برای جلوگیری از بروز دیکتاتوری در کشور خواند!‌(انقلاب: انتخابات جلوی دیکتاتوری، هرج و مرج و نا امنی را می‌گیرد، آفتاب، دوم دی ۱۴۰۲)

نتیجه‌گیری

کشتن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، تنش سیاسی و نظامی بین ایران و آمریکا را افزایش داد و ایران پنج روز پس از آن، در ۱۸ دی ۹۸، پایگاه عین‌الاسد، مقر نیروهای آمریکایی در عراق، را با موشک هدف قرار داد که به گفته مقام‌های ایالات متحده تلفاتی نداشت.

با این حال تهدید به انتقام گرفتن طی حدود پنج سال گذشته از سوی افراد و نهادهای نزدیک به جمهوری اسلامی تکرار شده است.

با وجود همه شواهد و مدارکی که نقش مستقیم سران جمهوری اسلامی در کشتار مخالفان، از جمله در پرونده قتل‌های زنجیره‌ای را تایید می‌کند، جمهوری اسلامی ایران، در اکثر موارد از پذیرش مسئولیت خود در این قتل‌ها خودداری کرده است.

تاریخ جمهوری اسلامی ایران، با اعدام و قتل ترور و آدم‌ربایی در خارج و خارج کشور عجین است. با شروع حکم‌رانی «روح‌الله خمینی» بر ایران از بهمن ۱۳۵۷-فوریه ۱۹۷۹ تا خرداد ۱۳۶۸-جون ۱۹۸۹، ترور و آدم‌ربایی مخالفان با دستورات مذهبی یا فتواهای او ظاهری شرعی یافتند. ماموران جمهوری اسلامی یا افرادی که توسط آن‌ها برای این امور استخدام می‌شدند، اقدامات خود را بر اساس آموزه‌های اسلامی که از تئوری «حکومت ولی‌فقیه» روح‌الله خمینی استخراج شده بودند، انجام می‌دادند. بنابراین، ترور و آدم‌ربایی نه صرفا ماموریت حکومتی که از دید آن‌ها، بلکه وظیفه دینی‌ هم هست.

«اسلام دین خون است»؛ این تک‌جمله بخشی از سخن‌رانی خمینی است؛ وقتی به قدرت رسید، گفت: «اسلام با خون رشد پیدا کرد. … پیغمبر بزرگ اسلام با یک دست قرآن را داشت و با دست دیگر شمشیر؛ شمشیر برای سرکوب خیانت‌کاران و قرآن برای هدایت. آن‌ها که قابل هدایت بودند قرآن راهنما‌ی آن‌ها بود. آن‌هایی که هدایت نمی‌شدند و توطئه‌گر بودند، شمشیر بر سر آن‌ها. ما هراسی از خون نداریم.» 

به این ترتیب، تا روزی که جمهوری اسلامی ایران بر جامعه ایران حاکمیت دارد درد و رنج، قحطی و گرسنگی، شبح جنگ و تروریسم، زن‌ستیزی و آزادی‌ستیزی، شکنجه و اعدام، آدم‌کشی و حتی کودک‌کشی هم در جریان است.

بی‌گمان پایان دادن به اعدام، ترور و فساد در کشور ایران در گرو گذار از جمهوری اسلامی سرپا فاسد و تبه‌کار و آدم‌کش، برپایی نظامی جامعه‌ای آزاد، برابر، دمکراتیک و عادلانه است که با احترام به اصول مدیریت دمکراتیک شورایی در دست جامعه قرار گیرد.

شنبه بیستم مرداد ۱۴۰۳-دهم آگوست ۲۰۲۴

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate