اخباروگزارش های کارگری ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ 

اخباروگزارش های کارگری ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ 

– تجمع اعتراضی کارگران مجتمع فولاد مکران دراعتراض به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق

دخالت نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت برای متفرق کردن کارگران حق طلب

– تلاش برای مرعوب ساختن پرستاران اعتصابی شیراز 

– تجمع اعتراضی شبانه روزی وتراکتوری کشاورزان اصفهان  نسبت به عدم اختصاص حقآبه از زاینده رود در فلکه خوراسگان کماکان ادامه دارد

– ادامه اعتصاب و تجمع کامیونداران درون شهری اصفهان در اعتراض به سهمیه  کم سوخت

– تجمع اعتراضی اهالی روستاهای ممسنی نسبت به صدور مجوز بهره‌برداری کارگاه‌ تولید شن و ماسه و تاثیرات مخرب محیط زیستی ناشی از آن

– ادامه اعتراضات مال باختگان شرکت رضایت خودروی طراوت نوین با برپایی تجمع درتاکستان و بستن خیابان

– آخرین گزارش از ضرب‌وشتم بند زنان اوین توسط گارد زندان

– زنان زندانی معترض در زندان وکیل‌آباد مشهد را به‌صورت صلیبی به تخت بستند

گزارشی از سرکوب زنان زندانی زندان وکیل‌آباد مشهد

– پرونده سازی علیه پیروز نامی با اتهامات واهی

– گزارش شماره‌ی چهار از دهمین کنگره‌ی جهانی سازمان آموزش بین‌الملل؛ تلاش مضاعف اتحادیه‌های آموزشی برای اطمینان از آموزش اقلیمی با کیفیت و تحول ساختاری عادلانه برای همه همراه با بخشی از سخنان شیوا عاملی‌راد، نماینده‌ی روابط بین‌المللی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان 

– جان باختن یک کارگر در حادثه آتش سوزی باغی درهمدان

– جان باختن یک کارگر درتهران براثر سقوط از ارتفاع

*******

*تجمع اعتراضی کارگران مجتمع فولاد مکران دراعتراض به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق

دخالت نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت برای متفرق کردن کارگران حق طلب

روزچهارشنبه ۱۷ مرداد، کارگران پیمانی مجتمع فولاد مکران واقع در منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار برای اعتراض به عدم پرداخت ۲ ماه حقوق دست به تجمع زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت برای جلوگیری از ادامه تجمع دراین مجتمع حاضر شدند و کارگران حق طلب رامتفرق کردند.

*تلاش برای مرعوب ساختن پرستاران اعتصابی شیراز 

حراست و ریاست بیمارستان در شیراز برای مرعوب ساختن پرستاران ماده ۲۹۵ را در تابلو اعلانات نصب کرده‌است که در آن تاکید می‌کند در صورت بروز مشکل مقصر پرستارانی است که ترک کار کرده‌اند. 

این حربه نخ‌نما برای معلمان بسیار آشنا است که در موقع تحصن، مدیر، حراست و سایر عوامل سرکوب که به دنبال توقف تحصن هستند می‌گویند اگر اتفاقی در کلاس رخ دهد مقصر با معلم آن کلاس است. اما معلمان آگاه مرعوب این شیوه‌ها نمی‌شوند چرا که مسئولیت مدرسه با مدیر مدرسه و در بیمارستان با عوامل آنجاست نه پرستاران. 

در اصل مقصر اصلی کسانی هستند که خدمات درمانی و آموزشی را به کالا تبدیل کرده‌اند؛ نیروی کار درمانی و آموزشی را استثمار می‌کنند؛ حقوق و دستمزد آنان را زیر خط فقر نگه می‌دارند و موقع مطالبه گری آنان را سرکوب می‌کنند. 

استمرار اعتراضات در قالب تشکل‌های مستقل تنها راه چاره کارگران، معلمان و پرستاران است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*تجمع اعتراضی شبانه روزی وتراکتوری کشاورزان اصفهان  نسبت به عدم اختصاص حقآبه از زاینده رود در فلکه خوراسگان کماکان ادامه دارد

 فیلم منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۸ مرداد،حاکی از ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی وتراکتوری کشاورزان اصفهان  نسبت به عدم اختصاص حقآبه از زاینده رود در فلکه خوراسگان  ورایزنی ها برای ادامه کنش ها خبرمی دهد.

*ادامه اعتصاب و تجمع کامیونداران درون شهری اصفهان در اعتراض به سهمیه  کم سوخت

فیلم منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۸ مرداد،از ادامه اعتصاب و تجمع کامیونداران درون شهری اصفهان در اعتراض به سهمیه  کم سوخت برای چندمین روزمتوالی+ خبر می دهد.

+تجمع اعتراضی کامیونداران درون شهری اصفهان نسبت به سهمیه  کم سوخت

فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۳ مرداد،از تجمع اعتراضی کامیونداران درون شهری اصفهان نسبت به سهمیه کم سوخت خبرمی دهند.

*تجمع اعتراضی اهالی روستاهای ممسنی نسبت به صدور مجوز بهره‌برداری کارگاه‌ تولید شن و ماسه و تاثیرات مخرب محیط زیستی ناشی از آن

تصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۸ مرداد،از تجمع اعتراضی اهالی ۸ روستای اطراف شهرستان ممسنی دراستان فارس نسبت به صدور مجوز بهره‌برداری کارگاه‌ تولید شن و ماسه و تاثیرات مخرب محیط زیستی ناشی از آن،خبر می دهند.

*ادامه اعتراضات مال باختگان شرکت رضایت خودروی طراوت نوین با برپایی تجمع درتاکستان و بستن خیابان

براساس فیلم ها وتصاویرمنتشره درشبکه های اجتماعی،روزپنج شنبه ۱۸ مرداد، مال باختگان شرکت رضایت خودروی طراوت نوین درادامه اعتراضات دامنه دارشان برای باری دیگردست به تجمع در تاکستان زدند وخیابان را مسدود کردند.

تچمع کنندگان با سردادن شعارهای«غفاری دزدی کرده اسلامی حمایت کرده»«مرگ بر جیره خوار غفاری»و….خشم ونفرتشان را نسبت به کلاهبرداران ئحامیان حکومتیشان و تاراج سرمایه هایشان بنمایش گذاشتند.

*آخرین گزارش از ضرب‌وشتم بند زنان اوین توسط گارد زندان

روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد زنانِ زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین پس از اعلام خبر اعدام رضا رسائی تحصن اعتراضی برگزار کردند که این اقدام با یورش گاردِ زندان مواجه شد.

یکی از نزدیکان زندانیان گفته است: «ماموران گارد به صف شده بودند و می‌گفتند همه را بزنید».

در جریان این حمله نرگس محمدی، دچار حمله قلبی شده است و آثار کبودی‌ روی بدن وی به‌جا مانده است.

پریوش مسلمی،سارینا جهانی ومحبوبه رضایی نیز در اثر ضربات سرکوب‌گران مجروح شده‌اند.

مهناز طراح،سرونازاحمدی،رعنا کورکور و نسرین جوادی نیز دچار حمله‌ی عصبی شده‌اند.

*زنان زندانی معترض در زندان وکیل‌آباد مشهد را به‌صورت صلیبی به تخت بستند

گزارشی از سرکوب زنان زندانی زندان وکیل‌آباد مشهد

طی روزهای گذشته، گزارش‌هایی از اعتراض اولیه زنان زندانی محبوس در این زندان، منتشر شده است. 

بنا بر این گزارش‌ها، اعتراض زنان زندانی به شرایط بسیار نامناسب زندگی در بندهای این زندان که در دو نوبت انجام شد با سرکوب خشن ماموران صورت گرفته است.

به گفته یک عضو خانواده‌های یکی از زندانیان زندان وکیل‌آباد مشهد، اولین اعتراض در اولین هفته مرداد و همزمان با گرمای شدید در مشهد و دومین اعتراض نیز روز شنبه ۱۳ مرداد انجام شد و زندانیان زنان در زندان وکیل آباد مشهد به مشکلات خود اعتراض کردند و «شیشه‌ها، مهتابی‌ها، و دوربین‌ها» را شکستند. دلیل اصلی، گرمای طاقت‌فرسای بندها و آشپزخانه بود که از سوی زندانیان به جهنم تشبیه شده است. آنها همچنین به «افتضاح بودن غذا»، کثیف بودن آشپزخانه، نبود یخچال و لباس‌شویی، وجود جانوران مضر مانند ساس، سوسک، و موش، نبود وسایل گرم‌کننده در زمان سرما و یا نبود وسایل تهویه هوا در زمان گرما، کثیف بودن پتوها، و ازدحام بیش از حد زندانیان در بندها اشاره کرد و افزود که اجاق‌های گاز هم نسبت به تعداد زندانیان بسیار کم است.

از آنجا که نظافت بندها با زندانیان است، اما حتی مواد شوینده و ضد عفونی‌کننده به آنها داده نمی‌شود و از طرف دیگر، در شرایطی که ماشین لباس‌شویی در دسترس زندانیان نیست، آنها مجبور هستند تا در حمام، دست‌شویی و یا در جایی که خود و یا ظرف‌های‌شان را می‌شویند، لباس‌های‌ خود را بشویند.

از طرفی چون ساختمان بسیار قدیمی است و برای مدت طولانی، به نظافت ساختمان رسیدگی نشده، دیوارها قارچ و کپک زده هستند و این مسائل موجب می‌شود زندانیان به بیماری‌های پوستی دچار شوند و چون رسیدگی‌های پوستی از داروهای ممنوع در زندان است، بهداری به این مشکلات توجهی ندارد و زندانیان مورد درمان قرار نمی‌گیرند.

در پی نخستین اعتراض، به دستور رئیس زندان وکیل‌آباد (#علی_عبدی)، ماموران گارد ویژه وارد زندان زنان شدند و اقدام به سرکوب و ایجاد رعب و وحشت زندانیان کردند. برخی از زندانیان مورد 

ضرب و شتم نیز قرار گرفتند که از سوی بهداری زندان مداوا نشدند.

برای بار دوم، زندانیان اعتراض کردند که شدیدتر از مرتبه نخست هدف حمله ماموران قرار گرفتند. در این ارتباط، حتی درهای سلول‌ها دست‌کم به مدت ۸ ساعت بسته شدند و در نتیجه، دسترسی به دست‌شویی، کارگاه، فروشگاه، هواخوری و بهداری ممنوع شد.

به دستور رئیس زندان و حفاظت فیزیکی زندان، برخی از زندانیان برای تنبیه به بند آسایش که تنبیه‌گاه (شکنجه‌گاه) زندان است، منتقل شدند. برای برخی از زندانیان پرونده شورای انضباطی باز شد و همچنین برخی از این زندانیان از ملاقات، تماس و مرخصی محروم شدند.

در بند موسوم به «آسایش»، زندانیان به صورت صلیب، به تخت بسته می‌شوند و چون دستان و پاهای زندانیان در این بند به چهارگوشه تخت دستبند زده می‌شود، به طور معمول، باعث زخمی و خونی شدن دستان و پاهای زندانیان می‌شود.

این وضعیت به‌گونه‌ای است که تنها برای دست‌شویی، دستان زنان باز می‌شود و با در زمان غذا خوردن، با یک دست امکان خوردن غذا را دارند. همچنین زنانی که در این بند هستند، مدام و به اجبار باید داروهای خواب‌آور مصرف کنند.

امیر پاسبان” (مدیر داخلی زندان)، “جاهدی” (رئیس حفاظت اطلاعات)، “ولی خانی” (جانشین رئیس حفاظت) در کنار علی عبدی، رییس زندان، از عاملان اصلی سرکوب و شکنجه‌ی زنان زندانی در زندان وکیل‌آباد مشهد هستند.

منبع ۲ خبربالا:کانال بیدارزنی

*پرونده سازی علیه پیروز نامی با اتهامات واهی

پیروز نامی دبیر کانون صنفی معلمان خوزستان با اتهامت امنیتی واهی برای رسیدگی در ۲۲ مرداد جاری به دادگاه احضار شد.

احضار این فعال خوشنام فرهنگیان خوزستان برای چندمین بار در سال‌های اخیر و در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نیز دادگاه انقلاب اهواز و دادگاه کیفری با فشار نیروهای امنیتی در سه حکم جداگانه ایشان را به مجازات حبس و جزای نقدی و محکوم کرده بودند ولی در نهایت شعبه ۲۱ دادگاه تجدید نظر اهواز قرار منع تعقیب آقای نامی فعال صنفی معلمان را صادر کرده بود.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*گزارش شماره‌ی چهار از دهمین کنگره‌ی جهانی سازمان آموزش بین‌الملل؛ تلاش مضاعف اتحادیه‌های آموزشی برای اطمینان از آموزش اقلیمی با کیفیت و تحول ساختاری عادلانه برای همه همراه با بخشی از سخنان شیوا عاملی‌راد، نماینده‌ی روابط بین‌المللی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان 

در دهمین کنگره جهانی آموزش بین‌الملل “کمپین آموزش برای سیاره” (Teach for the Planet campaign) در کانون توجه قرار گرفت. معلمان در سراسر جهان به دفاع از کره زمین و نیز دانش‌آموزان خود برخاسته‌اند. اعضای اتحادیه‌های آموزشی از سراسر جهان، پنلی برای تبادل روش‌ها و استراتژی‌های مناسب و اثرگذار در ایجاد آموزش اقلیمی با کیفیت و نیز حمایت از تحول ساختاری عادلانه برای همه و فراتر از آن، تقویت و گسترش ارتباطات بین‌المللی در خصوص آموزش اقلیمی برگزار کردند. در این پنل روزالیا فاتکی (Rosalia Fataki)از انجمن کارکنان دانشگاه اقیانوس آرام جنوبی، فیجی و سیفیسو ندلوو(Fiji and Sifiso Ndlovu) از انجمن معلمان زیمبابوه در مورد پیامدهای ویرانگر تغییرات اقلیمی بر آموزش در اقیانوس آرام و آفریقا و راهکارهایی که اتحادیه‌های آنها در حال بررسی هستند،  صحبت کردند. این پنل با تمرکز بر تغییرات اقلیمی، تأثیر آن بر سیستم‌های آموزشی و شرایط کاری میلیون‌ها معلم، و نقش اتحادیه‌های آموزشی در مقابله با وضعیت اضطراری اقلیمی و تعمیق نابرابری‌های اجتماعی ناشی از آن برگزار شد. 

آنچه واضح است هیچ منطقه، هیچ کشوری، و هیچ معلمی از بحران‌های اقلیمی دور از آسیب نخواهد ماند. افرادی که کمترین نقشی در ایجاد بحران‌های اقلیمی داشته‌اند، از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جوامع هستند که در معرض بیشترین مشکلات ناشی از بحران‌های اقلیمی خواهند بود. اهداف اتحادیه‌ای معلمان را ملزم می‌کند که در مواجهه با این نابرابری‌ها وارد عمل شده و از حفظ شرایط مناسب معلمان و سازگاری مفاد آموزشی با یادگیری دانش‌آموزان در حفاظت از محیط زیست حمایت کنند.

تغییرات اقلیمی؛ مسئله‌ی اتحادیه‌های آموزشی

تغییرات اقلیمی تأثیر قابل توجه و فزاینده‌ای بر سیستم‌های آموزشی در سراسر جهان دارد. فقط در چند سال گذشته، شاهد تغییرات دمای شدید بوده‌ایم که باعث تعطیلی هزاران مدرسه در فیلیپین، سودان جنوبی و هند شده است، سیل‌های عظیم ده‌ها هزار مدرسه در پاکستان را ویران کرده است، موج گرمای طولانی در اروپا و سراسر قاره آمریکا، معلمان و دانش‌آموزان را مجبور به تدریس و یادگیری در شرایط غیرقابل تحمل کرده است. کشورهای جزیره‌ای به شدت آسیب‌پذیر هستند و کل جوامع در معرض خطر بالا آمدن سطح آب دریاها و رویدادهای شدید اقلیمی قرار دارند. این تحولات بر شرایط کاری میلیون‌ها معلم تأثیر گذاشته و همین تغییرات اقلیمی را به یک مسئله اساسی برای اتحادیه‌های آموزشی در سراسر جهان تبدیل کرده است. 

اتحادیه معلمان شیکاگو در پروژه‌ای الهام‌بخش مسئله عدالت اقلیمی را درموضوعات مدارس خود وارد کرده‌اند. این اتحادیه به طور فعال از بحث‌های جمعی برای منافع عمومی استفاده می‌کند و پیشنهاداتی در مورد مسائل اقلیمی ارائه کرده است، از جمله:

 ایجاد مشاغل سبز

 واگذاری صندوق بازنشستگی از سوخت‌های فسیلی

برنامه‌های بازیافت مبتنی بر مدارس

 کمیته‌های دائمی عدالت اقلیمی در هر مدرسه

 حمل‌ونقل عمومی رایگان برای دانش‌آموزان

ساختمان‌های مدارس بی‌کربن، وغیره.

تطبیق سیستم‌های آموزشی به منظور ایجاد آموزش مبتنی بر امید 

بحران آب و هوا بر عملکرد حرفه‌ای معلمان تأثیر گذاشته و در حرفه معلمی، احساس فوریتی برای ارائه آموزش با کیفیت در مورد تغییرات اقلیمی به همه‌ی دانش‌آموزان ایجاد کرده است. معلمان معتقدند که آموزش در مورد تغییرات اقلیمی، بر اساس علم و با تمرکز بر اقدام مدنی، باید به همان اندازه مهم باشد که آموزش خواندن و نوشتن اهمیت دارد. با این حال، سیستم‌های آموزشی در ارائه این نوع آموزش هم به معلمان و هم به دانش‌آموزان ناکام مانده‌اند. بر اساس یک نظرسنجی جهانی از معلمان که توسط اتحادیه بین‌المللی آموزش و یونسکو انجام شده است، در حالی که ۹۵٪ از معلمان احساس می‌کنند آموزش‌های اقلیمی بسیار اهمیت دارد، کمتر از۴۰٪ از آنها احساس اطمینان می‌کنند که می‌توانند در مورد وضعیت اضطراری اقلیمی آموزش دهند و دلیل این امر را عدم آموزش کافی ذکر کرده‌اند. درحالی که معلمان و اتحادیه‌های آنان باید در تلاش برای فراهم کردن دانش و مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان برای تطبیق با جهانی در بحران باشند، اقدام دولت‌ها در ایجاد تغییرات ساختاری در سیستم‌های آموزشی ضروری است. 

ابزار جدید قدرتمند: توصیه‌های سازمان ملل برای تقویت حرفه معلمی 

در فوریه ۲۰۲۴، هیئت عالی‌رتبه سازمان ملل در حرفه معلمی توصیه‌های خود را برای دولت‌ها به منظور تحول در حرفه معلمی و مقابله با کمبود معلم ارائه کرد. علاوه بر حقوق‌های همسان، شرایط کاری با کیفیت و استقلال حرفه‌ای، این هیئت خواستار موارد زیر نیز می‌باشد: 

آموزش برای دانش اقلیمی در برنامه‌های درسی و تدریس در همه سطوح گنجانده شود

آموزش و توسعه حرفه‌ای معلمان به نحوی توسعه یابد که معلمان به مواد آموزشی و یادگیری رایگان، با کیفیت و به‌روز در این موضوعات دسترسی داشته باشند

دولت‌ها راهبردهای انطباق و آمادگی را برای مقاوم‌سازی نهادهای آموزشی در برابر تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی توسعه، تامین مالی و اجرا کنند

این توصیه‌ها ابزاری جدید و قدرتمند برای پاسخگو نگه داشتن دولت‌ها در اولویت‌بخشی به آموزش اقلیمی است. 

پیشبرد عدالت محیط زیستی و آموزش اقلیمی 

در دهمین کنگره جهانی آموزش بین‌الملل دو قطعنامه در مورد وضعیت اضطراری اقلیمی به تصویب رسید. سازمان آموزش بین‌الملل، اتحادیه‌های عضو خود را موظف به مضاعف کردن تلاش‌های خود برای پیشبرد عدالت اقلیمی و آموزش اقلیمی در سراسر جهان نمود. این قطعنامه‌ها شامل طیف گسترده‌ای از اقدامات، از جمله حمایت اتحادیه‌ها برای عدالت اقلیمی و انتقال عادلانه در بخش آموزش تا حمایت از معلمان در تشویق دانش‌آموزان به یادگیری درباره تغییرات اقلیمی، علل، پیامدها و راه‌حل‌های آن است. اطمینان از اینکه دانش‌آموزان به طور مناسب برای مشاغل سبز آینده آماده هستند نیز از اولویت‌های اتحادیه‌ای می‌باشد. مقاوم‌سازی زیرساخت‌های آموزشی یکی دیگر از حوزه‌های کلیدی اقدام است که اتحادیه‌ها خواستار ساخت زیرساخت‌های جدید مدارس به صورت دوستدار محیط زیست، پایدار و طراحی شده برای مقابله با تأثیرات اقلیمی و به‌روزرسانی مدارس موجود برای مقابله با رویدادهای شدید اقلیمی، به ویژه در مناطق با آسیب‌پذیری اقلیمی بالا هستند. 

علاوه بر این، کنگره تصمیم گرفت که سازمان آموزش بین‌الملل با کمپین «حمایت مالی عمومی از آموزش» (Go Public! Fund Education campaign)ازافزایش تامین مالی برای آموزش اقلیمی حمایت کند. اتحادیه‌های آموزشی برای ترویج سرمایه‌گذاری نکردن در سوخت‌های فسیلی، صندوق‌های بازنشستگی معلمان و موسسات آموزشی تلاش خواهند کرد. کنگره همچنین از اتحادیه‌ها خواست تا از فرآیندهای قانونی بین‌المللی، از جمله دسترسی به دادگاه بین‌المللی دادگستری، برای پاسخگو نگه داشتن جامعه‌ی بین‌المللی در قبال وعده‌های داده شده و عمل نشده در مورد خسارت‌ها، سازگاری و انتقال عادلانه مرتبط با وضعیت‌های اضطراری اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی، حمایت و مشارکت کنند. 

در بخشی دیدگاه حاضرین، شیوا عاملی‌راد، نماینده‌ی روابط بین‌الملل شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران، بحران اقلیمی را مسئله‌یی نگران‌کننده در سطح جهانی دانست که باید به‌صورت جدی و اضطراری در راس برنامه‌ی سایر اتحادیه‌ها به ویژه اتحادیه‌های آموزشی قرار گیرد چرا که متخصصان این حوزه اعلام کرده‌اند که وضعیت کره‌ی زمین از گرمایش (Global Warming) گذر کرده و اکنون در وضعیت داغ‌شدگی (Global Burning) است. این وضعیت بحرانی است و نیازمند راهکار و اقدامات جهانی و سریع دارد.

عاملی‌راد بر تأثیرات مخرب این تغییرات اقلیمی بر گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه از جمله کودکان، زنان، طبقه‌ی کارگر (Working Class) در جامعه ایران تاکید کرد. وی گفت که رابطه‌ای مستقیم بین مسائل اکولوژیک و زنان وجود دارد و بررسی وضعیت زنان به‌عنوان مسئله‌ای مستقل و فقط از زاویه‌ی جنسیت، با نادیده گرفتن سایر مناسبات چند لایه‌ای، خوانشی ناقص خواهد بود چرا که وضعیت زنان در رابطه‌ای دیالکتیک با بحث طبقه، ملیت، و مناسبات اکولوژی و اقلیم است. ایشان تأکید کردند که در هر نقطه‌ای که بحران اقلیمی ایجاد می‌شود، بیشترین فشار بر زنان است. با اشاره به مناطقی دارای بحران آب در ایران که بیشتر تحت تاثیر پروژه‌های سدسازی بوده است، توضیح داد که چگونه در این مناطق وظیفه‌ی تأمین آب مصرفی خانوار بر دوش زنان و کودکان خواهد بود؛ وی در این بخش به وضعیت دختران و کودکان بلوچستان و غرق شدن آنان در هوتک‌ها نیز اشاره کرد. همچنین وی افزایش معنادار کودک‌همسری و خشونت علیه زنان را با این بحران‌ها مرتبط دانست و تغییرات اقلیمی، چه در سطح جهانی و چه در سطح منطقه‌ای و لوکال، زنان را بیشتر در معرض آسیب قرار خواهد داد. 

 عاملی‌راد در بخش دیگری از گفته‌هایش به دو فاجعه‌ی زلزله کرمانشاه و سیل بلوچستان، آسیب‌های وارده به ویژه بر کودکان و دیگر گروه‌های تحت آسیب اشاره کرد و نقش فعالین جنبش معلمان در بسیج کردن حمایت‌ها در سایر ابعاد آموزشی، مالی، روانی و … را بازگو کرد؛ حاضرین در جلسه این احساس مسئولیت معلمان و فعالین صنفی را بسیار تحسین‌برانگیز دانستند و از فعالین صنفی ایران تقدیر کردند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*جان باختن یک کارگر در حادثه آتش سوزی باغی درهمدان

روزچهارشنبه ۱۷ مرداد،یک کارگر ۵۹ ساله حین کار در باغی واقع در روستای انجلاس براثر آتش سوزی دچارسوختگی شد وزنده زنده سوخت.

*جان باختن یک کارگر درتهران براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر سنگ کار بنام بختیار فیضی اهل روستای سرهویه سروآباد دارای دو فرزند سه و هشت ساله حین کار درتهران براثر سقوط از ارتفاع جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate