اعتراضات کارگران لاستیک پارس، قطار شهری اهواز، بنادر و دریانوردی بندرلنگه، اورژانس ١١٥ مشهد و مربیان پیش دبستانی

اعتراضات کارگران لاستیک پارس، قطار شهری اهواز، بنادر و دریانوردی بندرلنگه، اورژانس ١١٥ مشهد و مربیان پیش دبستانی

– روز ٦ اسفند ۶۵۰ کارگر شرکت لاستیک پارس ساوه در اعتراض به شرایط اسفناک کاری و معیشتی خود برای سومین روز دست از کار کشیدند. این شرکت دو سال قبل به بخش خصوصی واگذار شد و مثل همه جا تحت عنوان خصوصی سازی تعرضات به معیشت کارگران بیشتر شده است. از جمله بدنبال خصوصی سازی بخشی از شرکت به پیمانکاری سپرده شده و در این میان نا امنی شغلی و زدن برخی تعلقات مزدی کارگران و کاهش سطح دستمزدها و تعویق پرداخت آن فضایی از اعتراض و نارضایتی را در میان کارگران ایجاد کرده است. همچنین کارفرما با سپردن بخشی از کارها به مدیران بازنشسته به عنوان مشاور و مدیر دار و دسته خود را برای چپاول بیشتر در کارخانه شکل داده است و برای مثال وضعیت صندوق پس انداز کارگران نیز ناروشن است

– روز ٥ اسفند جمعی از کارکنان قطار شهری اهواز، در اعتراض به عدم پرداخت ۱۰۰ روز حق بیمه خود، مقابل درب ورودی ساختمان شهرداری این شهر، تجمع کردند.

– روز ٥ اسفند کارگران ابنیه فنی تراورس بدنبال تجمعات اعتراضی شان موفق به دریافت معادل یک ماه از دو و نیم ماه معوقات مزدی خود شدند. این کارگران که شمار آن‌ها به حدود ۵ تا ۷هزار نفر می‌رسد، همواره با معضل تعویق پرداخت دستمزدها روبرو بوده و هر بار با تجمعی اعتراضی موفق به دریافت بخشی از مزدشان شده اند و هم اکنون ٥٠ درصد از دستمزد ماههای دیماه و بهمن ماه را طلب دارند. بعلاوه اینکه خبری از عیدی و پاداش و کمک های نقدی و غیر نقدی ای که به آن ها تعلق میگیرد نیست. جدا از مساله تعویق پرداخت دستمزدها، قراردادهای موقت کاری یک موضوع مهم اعتراضات آنهاست و خواستار دائمی شدن آن هستند. در حال حاضر غیر از یک ماه معوقات مزدی پرداخت شده که مربوط به نیمی از دستمزد آذر و نیمی از دستمزد دی ماه سال جاری است، هنوز ۵۰ درصد از حقوق دی ماه و حقوق بهمن و چندین ماه حق بیمه تامین اجتماعی آنها پرداخت نشده است.

– روز ٥ اسفند جمعی از کارکنان اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه، در اعتراض به نحوه صدور قرار دادها و عدم پرداخت مابه التفاوت مصوب سالانه خود، مقابل درب ورودی ساختمان اداری مدیریت اداره بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان، تجمع اعتراضی برگزار کردند. یک موضوع اعتراض آنها به قراردادهای موقت کاری است.

– روز ٤ اسفند تعدادی از نیروهای اورژانس ۱۱۵ مشهد در اعتراض به عدم اجرای قانون ارتقاء بهره وری در اورژانس پیش بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تجمع کردند.

– روز ٥ اسفند مربیان پیش دبستانی سال ۹۷ در شهرستان ایذه استان خوزستان در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی خود و با خواست استخدام رسمی در آموزش و پرورش برای سومین روز تجمع کردند. این تجمع مقابل دفتر نماینده مجلس اسلامی برگزار شد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٥ اسفند ۱۳۹۹، ٢٣ فوریه ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate