اخباروگزارش های کارگری ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ 

– ادامه دور جدیداعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با گسترش اعتصاب دربیمارستان های شیرازبرای سومین روز

– تجمع اعتراضی کادردرمان بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی فسا با شعار«رئیس بی لیاقت استعفا استعفا»

– اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه ذوب و احیای روی قشم دراعتراض به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت مطالبات،شرایط کاری ورفتارمدیران

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی یاسوج نسبت به الحاق منطقه حفاطت شده پادنای شمالی به استان أصفهان مقابل اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد

– ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی وتراکتوری کشاورزان اصفهان  نسبت به عدم اختصاص حقآبه از زاینده رود در فلکه خوراسگان 

– تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن پروژه ۸۰ واحدی حاجی‌آباد کرمان نسبت به قرارداد یک‌طرفه بنیاد مسکن مقابل خبرگزاری ایرنا

– تجمع  اعتراضی متقاضیان مسکن سبزوارنسبت به افزایش قیمت وتاخیر در تحویل واحدها مقابل فرمانداری

– اعتصاب غذای یک معلم در زندان 

– ضرورت دارد برای سلامت جامعه، مقابل مجازات اعدام بایستیم و هر یک به نوبه خود، به کارزار  #سه‌شنبه‌های_نه_به_اعدام بپیوندیم.

– مریم دریسی، دانشجوی اهل کازرون به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد

رد پرونده پزشکی قانونی «یاسمین حشدری» و «سارا جهانی» در واحد اجرای احکام دادسرای رشت

– یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت به منزل اسماعیل گرامی کنشگربازنشسته

آخرین اخبار در مورد وضعیت کارگر زندانی داود رضوی

– جان باختن ۳ کارگردرحادثه ریزش دیواریزد

– جان باختن یک پرستاربیمارستان ولی عصر تبریز براثر تصادف

*******

*ادامه دور جدیداعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری با گسترش اعتصاب دربیمارستان های شیرازبرای سومین روز

روز چهارشنبه ۱۷ مرداد،با پیوستن پرستاران بیمارستان امیر شیراز دور جدیداعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری اعتصاب دربیمارستان های شیرازبرای سومین روز ادامه وگسترش پیدا کرد.

*تجمع اعتراضی کادردرمان بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی فسا با شعار«رئیس بی لیاقت استعفا استعفا»

روزچهارشنبه ۱۷ مرداد فیلم کوتاهی از تجمع اعتراضی کادردرمان بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی فسا با شعار«رئیس بی لیاقت استعفا استعفا»درشبکه های اجتماعی منتشر شده است.

*اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه ذوب و احیای روی قشم دراعتراض به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت مطالبات،شرایط کاری ورفتارمدیران

فیلم منتشره در شبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۷ مرداد،از اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه ذوب و احیای روی قشم دراعتراض به سطح نازل حقوق،عدم پرداخت مطالبات،شرایط کاری ورفتارمدیران این واحد تولیدی واقع دراستان هرمزگان،جزیره قشم،کیلومتر۲۰ جاده درگهان لافت خبرمی دهد.

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی یاسوج نسبت به الحاق منطقه حفاطت شده پادنای شمالی به استان أصفهان مقابل اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد

روز چهارشنبه ۱۷ مرداد، جمعی از اهالی یاسوج برای اعتراض به مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور مبنی بر جدایی منطقه حفاطت شده پادنای شمالی از استان کهگیلویه و بویراحمد  والحاقش به استان أصفهان مقابل اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

تجمع‌کنندگان با در دست گرفتن پلاکاردهایی مخالفت خود را با واگذاری مدیریت دنای شمالی به استان اصفهان اعلام کردند.

آنان با سر دادن شعارهایی نظیر مدیر بی‌لیاقت استعفاء، استعفاء ، یا سرزمین مادری یا مرگ، برای سربلندی دنا ایستاده خواهیم مُرد و دنا فروختنی نیست، اعلان کردند که این مصوبه هرچه زودتر باید لغو شود.

*ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی وتراکتوری کشاورزان اصفهان  نسبت به عدم اختصاص حقآبه از زاینده رود در فلکه خوراسگان 

 فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۷ مرداد،از ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی وتراکتوری کشاورزان اصفهان  نسبت به عدم اختصاص حقآبه از زاینده رود در فلکه خوراسگان خبرمی دهد.

*تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن پروژه ۸۰ واحدی حاجی‌آباد کرمان نسبت به قرارداد یک‌طرفه بنیاد مسکن مقابل خبرگزاری ایرنا

روزچهارشنبه ۱۷ مرداد، متقاضیان مسکن پروژه ۸۰ واحدی حاجی‌آباد کرمان برای اعتراض به قرارداد یک‌طرفه بنیاد مسکن مبنی بر تعیین قیمت تمام شده واحدها به نرخ روزوتاخیر در تحویل مقابل ساختمان خبرگزاری ایرنا تجمع کردند.

*تجمع  اعتراضی متقاضیان مسکن سبزوارنسبت به افزایش قیمت وتاخیر در تحویل واحدها مقابل فرمانداری

تصاویرمنتشره درشبکه های اجتماعی حاکی از تجمع  اعتراضی متقاضیان مسکن سبزوارنسبت به افزایش قیمت وتاخیر در تحویل واحدها مقابل فرمانداریاین شهرستان دراستان خراسان رضوی می باشد.

*اعتصاب غذای یک معلم در زندان 

مریم مهرابی معلم ساکن اصفهان و خواهر محمود مهرابی زندانی سیاسی محکوم به اعدام از دوشنبه پانزدهم مرداد ، در اعتراض به صدور حکم حبس و مجازات های تکمیلی علیه خود ، در زندان دولت آباد اصفهان دست به اعتصاب غذا زده است .

بنا بر گزارش ها ، وضعیت جسمی این معلم زندانی وخیم است و با این حال به جای رسیدگی درمانی به سلول انفرادی منتقل شده است .

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*ضرورت دارد برای سلامت جامعه، مقابل مجازات اعدام بایستیم و هر یک به نوبه خود، به کارزار  #سه‌شنبه‌های_نه_به_اعدام بپیوندیم.

نه به اعدام (۲)

عاتکه رجبی 

ضرورت دارد برای سلامت جامعه، مقابل مجازات اعدام بایستیم و هر یک به نوبه خود، به کارزار  #سه‌شنبه‌های_نه_به_اعدام بپیوندیم.

تصمیم دارم به مطالعه منابعی که در خصوص محکومیتِ حکم اعدام هستند بپردازم و در جهت حمایتم ازین کارزار، هر سه‌شنبه با انتشار آنچه آموختم، مخالفت خود با اعدام را اعلام دارم. با امید به اینکه بتوانیم با بازنشر تحقیقاتِ محقق‌هایی که به “چرا اعدام نه؟” پرداخته‌اند، خود و جامعه را آگاه و همراه سازیم.

«همین که به دنیا آمدیم، در معرض داوری قرار می‌گیریم و سرتاسر زندگی ما مانند یک رشته کابوس است که در دندانه‌های چرخ دادگستری می‌گذرد. بالاخره مشمول مجازات اشد می‌گردیم و در نیمه روز خفه‌ای، کسی که به نام قانون ما را بازداشت کرده بود، گَزلیکی به قلبمان فرو می‌برد و سگ‌ کش می‌شویم..»

صادق هدایت

ایران در ردیف کشورهای‌ست که بالاترین موارد اجرای حکم اعدام را دارد. به عنوان مثال بر اساس گزارش‌ها در سال ۲۰۱۵ تعداد ۹۷۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند. این گزاره بدین معناست که در طی این یک سال، هر سه روز هشت نفر انسان اعدام شده‌اند. نود درصد اعدام‌های اعلام شده در سطح جهان مربوط به سه کشور چین، ایران و پاکستان است.

لازم به ذکر است که در ایران هرگز آمار رسمی در خصوص تعداد افرادی که زیر حکم اعدام هستند اعلام نمی‌شود. بر اساس گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری نود درصد محکومان به مرگ در ایران جرائم مربوط به مواد مخدر است که با تصویب قانون «الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر» (مصوب ۱۳۹۶) حکم اکثر این افراد به زندان تبدیل خواهد شد.

در نظام کیفری ایران مجموعا ۶۹ ماده قانونی، سلب حیات (اعدام) را تجویز می‌کند که بخش عمده آنها در قانون مجازات اسلامی هستند.

از نظر حقوق کیفری و در قانون مجازات اسلامی، اعدام بر سه قسم است:

۱. اعدام قصاصی: این اعدام در قبال قتل عمد اجرا می‌شود و حضور شاکی خصوصی در این نوع اعدام پررنگ است.

۲. اعدام حدی: مجازات مرگی که از طرف شارع مقدس معین شده و نمی‌توان آن را به کمتر از مرگ تقلیل داد.

۳. اعدام تعذیری: مجازات مرگی‌ست که از سوی حاکم تعیین می‌شود.

جرایم منجر به اعدام حدی انواع ذیل است:

الف. جرایم جنسی: مانند زنا و لواط

ب. جرایم علیه دین و امنیت اجتماعی: مانند محاربه و ارتداد

ج. جرایم تکرار جرم: هربار کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم حدی شود و هر بار هم حد بر او جاری شود، در نوبت چهارم اعدام خواهد شد.

تقاضای عفو و بخشش برای متهمان با توجه به نوع جرم آنان متفاوت است. مجازات اعدام برای مواد مخدر عمومی است و از آنجا که شاکی خصوص ندارد، عفو و بخشش اینگونه متهمان باید از سوی دادستانی صورت گیرد. از سوی دیگر قصاص یک حق خصوصی است و بر اساس آن صاحب‌حق می‌تواند آن را اجرا یا تبدیل کند. مجازات‌هایی چون زنا و حد جنبه الهی دارند و مواردی مانند محاربه، غیر قابل گذشت است.

جرائم مربوط به اعدام قصاص و اعدام حدی را مبانی حقوق کیفری اسلام تعیین کرده است و بر اساس قانون مجازات اسلامی در موارد زیر صادر می‌شود:

قتل عمد (ماده ۲۹۰)، زنا (ماده ۲۲۴ و تبصره ۳ ماده ۱۳۲)، لواط (ماده ۲۳۴)، تفخیذ (تبصره ماده ۲۳۶)، تکرار بیش از سه بار جرایم حدی (ماده ۱۳۶)، سب النبی (ماده ۲۶۲)، سرقت پس از بازداشت چهارم (بند ماده ۲۷۸)، محاربه (ماده ۲۸۲)، فساد فی الارض (ماده ۲۸۶) و بغی (ماده ۲۸۷)

بررسی بیشتر برخی از مواد قانون مجازات اسلامی که مجازات آنها اعدام است و به معترضان خیابانی و فعالین صنفی و مدنی نسبت داده شده است!

۱. محاربه، سردستگی گروه مجرمانه و بغی: محاربه عبارت است از کشیدن سلاح و مجازات آن اعدام است اما اگر این سلاح کشیدن، سلب امنیت نکند، در زمره محارب قرار نمی‌گیرد. و بغی، قیام مسلحانه علیه نظام ج‌ا و مجازات آن اعدام است.

۲. فساد فی‌الارض: ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال خصوصی یا اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع است که مجازات آن اعدام است.

۳. سب‌النبی: هتاکی به پیامبر، انبیا و ائمه و حضرت زهرا که مجازات آن اعدام مقرر شده است.

در پایان باید گفت در سیطره چنین حکومتی و چنین نظام قضائی با چنین احکامی!

“چه ارزان است جان انسان”

#نه_به_اعدام 

    منابع:

۱. درباره اعدام

نویسنده: سعید مدنی

با مقدمه عبدالفتاح سلطانی

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

‌ *مریم دریسی، دانشجوی اهل کازرون به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد

روز شنبه سیزدهم مردادماه، مریم دریسی، دانشجوی اهل کازرون، جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شد.

مریم دریسی پیشتر در تاریخ سیزدهم اسفند ۱۴۰۲، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه انقلاب کازرون از بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالبی در صفحه اینستاگرام خود» و «کشف حجاب در زمانی که تحت نظارت پابند الکترونیکی» بود، به یک سال حبس محکوم شد. این حکم نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر استان فارس، عینا تایید شد».

*رد پرونده پزشکی قانونی «یاسمین حشدری» و «سارا جهانی» در واحد اجرای احکام دادسرای رشت

بر اساس پیگیری‌های «رامین صفرنیا»، وکیل «سارا جهانی» و «یاسمین حشدری»، دو فعال حقوق زنان زندانی در زندان لاکان رشت، با عدم تحمل حبس این دو زندانی موافقت نشده است.

پس از ارسال گزارش نهایی پزشکی قانونی به شعبه ۵ اجرای احکام دادسرای رشت، دادگاه به رامین صفرنیا اعلام کرده است که پزشک قانونی، هردو موکل‌شان را دارای تحمل کیفر تشخیص داده است.

این درحالی‌ست که مسئولان پزشک قانونی رشت به‌صورت شفاهی به خانواده‌ها اعلام کرده بودند که به‌واسطه ابتلا به بیماری و شدت آن، این دو زندانی توان تحمل کیفر را ندارند، اما در تناقضی آشکار و برخلاف قوانین صریح و روشن مرتبط با بیماری‌های این دو فعال حقوق زنان، کارشناسان پزشک قانونی رای به تحمل کیفر این دو زندانی محبوس در زندان زنان لاکان را صادر کرده‌اند.

در این میان، شعبه اجرای احکام رشت، تنها زندان زنان لاکان را مکلف به ایجاد بسترهای مناسب و تدارک امکانات لازم جهت پیگیری روند درمان پزشکی دانسته و از خود سلب مسئولیت کرده‌اند.

زندان لاکان رشت، در رده‌ی محروم‌ترین زندان‌های کشور است. این وضعیت در زندان زنان لاکان رشت، به‌مراتب بحرانی‌تر است. امکانات اولیه نظیر دسترسی به آشپزخانه، کتابخانه، سالن ورزشی، هواخوری مناسب و حتی وجود پزشک زنان و پزشک متخصص عمومی در بهداری این زندان، از حقوق ابتدایی زندانیان است که همیشه از آنان سلب شده است.

منبع ۲ خبربالا:کانال بیدارزنی

*یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت به منزل اسماعیل گرامی کنشگربازنشسته

صبح روز چهارشنبه ۱۷ مرداد، نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت به منزل اسماعیل گرامی کنشگربازنشسته پس ازبازرسی خانه ، گوشی موبایل و لب تاپ وکارت ملی ایشان  را با خود بردند .

در احضاریه همراه ماموران قید شده این کارگربازنشسته کنشگر در ۵ روز آینده خود را به  دادسرای اوین معرفی کند. 

این در حالیست که در ماه گذشته دادگاه  اسماعیل گرامی  برگزار شده ، حکم بدوی صادر شده و این کنشگر اجتماعی در انتظار  دادگاه تجدیدنظر و صدور حکم نهایی است.

*آخرین اخبار در مورد وضعیت کارگر زندانی داود رضوی

روز گذشته ۱۶ مرداد داود رضوی کارگر زندانی و عضو هئیت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد به درمانگاه بیمارستان طالقانی جهت معاینات گوارش اعزام شد. دکتر مربوطه پس از رویت آزمایشات به عمل آمده اظهار نمودند که میبایستی کولونوسکوپی انجام شود ولی به خاطر مشکلات معده و چون نیاز به آمادگی قبل از عمل دارد داود رضوی به دکتر عنوان کردند در زندان به خاطر نبودن شرایط و آمادگی های قبل از عمل برایش انجام عمل سخت میباشد. اگر مسئولان زندان با مرخصی موافقت کنند ادامه مراحل درمان را میتواند در بیرون از زندان طی کند. دکتر قبول کردند که در صورت اخذ مرخصی مراحل درمان مجددا انجام شود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه از مسئولان زندان و قوه قضائیه می‌خواهد که با مرخصی درمانی داود رضوی موافقت شود تا مراحل درمان را در بیرون از زندان و در شرایط بهتری طی نماید.

سندیکا همچنین خواستار آزادی بدون قید شرط اعضای خود داود رضوی، حسن سعیدی و رضا شهابی و سایر فعالان کارگری معلمی و مدنی میباشد.

چاره کارگران وحدت و تشکیلات است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۷ مرداد  ۱۴۰۳

*جان باختن ۳ کارگردرحادثه ریزش دیواریزد

۳ کارگر حین کار آجرچینی در روستای دهنوبراثر ریزش دیواربدلیل خیس شدن پای دیوارزیر تلی از آوارگرفتارشدند وجان باختند.

*جان باختن یک پرستاربیمارستان ولی عصر تبریز براثر تصادف

یک پرستاربیمارستان ولی عصر تبریزبنام امیر نصیری پرستارحین بازگشت از کار براثر تصادف جان خودرا ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate