اخباروگزارش های کارگری ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ 

– بیست وهشتمین هفته “کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام” 

پیوستن زندانیان سیاسی بند زنان و مردان زندان لاکان رشت به “کارزار‌ سه‌شنبه‌های نه به اعدام”

– حمله گارد زندان به بند زنان اوین و مجروح شدن تعدادی از زندانیان

– رضا رسایی را اعدام کردند

– گسترده تر و مستحکمتر باد همبستگی کارگران برای دستیابی به مطالبات برحقشان:

تجمع اعتراضی جمعی از کارگران گروه ملی صنعتی ایران نسبت به ادامه بلاتکیفی شغلی ومعیشتی همکاران حق طلب اخراجی مقابل استانداری خوزستان

– از سرگیری اعتراضات گسترده کارگران ارکان ثالث و شرکتی، پالایشگاه پنجم، نهم، دهم و یازدهم پارس جنوبی

– تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ کشور نسبت به عدم اجرای رتبه بندی و همسان سازی مقابل وزارت آموزش و پرورش وپرداخت نشدن مطالبات

– سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه) باتجمع مشترک بازنشستگان کشوری ، تامین اجتماعی،بهداشت ودرمان،مخابرات و… استان کرمانشاه مقابل صندوق بازنشستگی کشوری 

–  ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته شرکت ملی صنایع مس ایران نسبت به مصوبه انتقال صندوق بازنشستگی مس  به زیرمجموعه وزارت رفاه با برپایی تجمع سراسری ازجمله در کرمان و سرچشمه رفسنجان

– نهمین روزاعتصاب و تجمع کارگران  کارخانه واگن پارس دراعتراض به سطح نازل حقوق ونیزکاهش پرداختی ها وعدم پرداخت بموقعش،تبعیض وممنوع الورودکردن چند همکار حق طلب

– دور جدیداعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری دربیمارستان های شیراز وکرج ادامه دارد

– اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری بندرامام دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و ۵ ماه حق بیمه

تجمع اعتراضی آبداران بویراحمد نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

اعتراض اهالی روستاهای بویراحمد نسبت به بی آبی زیر سایه بی خیالی شرکت آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد

– خاتمه اعتراض کارگران شرکت گلف اجنسی ایران بندرامام در پی پرداخت بخشی از مطالبات و وعده پاسخگویی به دیگر خواسته ها

– تجمع اعتراضی کشاورزان و باغداران دماوند نسبت به قطعی برق چاه‌های آب مقابل اداره برق و فرمانداری

– اعتصاب تعدادی از نانوایان بندرعباس دراعتراض به مشکلات شغلی منجمله قیمت نان

– تجمع اعتراضی مال باختگان شرکت طراوت نوین ریحان تاک مقابل نهاد ریاست جمهوری

– معلم سردشتی جان خود را فدای دانش آموزش کرد

– فساد در ساختار هسته گزینش معلمان 

– گزارش شماره‌ی دو از دهمین کنگره‌ی جهانی سازمان آموزش بین‌الملل؛ تجلیل از سه مبارز خستگی‌ناپذیر و در حوزه‌ی آموزش‌، حقوق‌بشر و اتحادیه‌های کارگری و دموکراسی در همراهی با «رشد اتحادیه‌های ما، ارتقای حرفه‌‌ای، دفاع از دموکراسی»  (http://bit.ly/4fA5Zqs)

– گزارش شماره‌ی سه از دهمین کنگره‌ی جهانی سازمان آموزش بین‌الملل؛ نمایش ویدیویی قدردانی اسماعیل عبدی در بخش پیشرفت‌های انجام شده‌ی جهانی در حمایت از فعالین صنفی معلمان ایران

– جان باختن یکی از کارگران پالایشگاه ۱ مجتمع گاز پارس جنوبی بر اثر گرما زدگی

– جان باختن یکی از کارکنان شهرداری منطقه ۱۸ تهران بر اثر سقوط آسانسور

*******

*بیست وهشتمین هفته “کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام” 

پیوستن زندانیان سیاسی بند زنان و مردان زندان لاکان رشت به “کارزار‌ سه‌شنبه‌های نه به اعدام”

جمهوری اسلامی در ابتدای سال جاری دست‌کم ۲۲۸ نفر را اعدام کرده و در یک ماه اخیر به این کشتار شتاب داده ‌است. در یک هفته گذشته در زندان‌های ایران بیش از ۲۳ نفر به اتهامات مختلف برای اعدام به انفرادی منتقل شده‌اند که ۱۶ نفر آنها در زندان قزلحصار، ۴ نفر در زندان بندرعباس و تعدادی در زندان های دیگر هستند و حکومت کماکان به سرکوب و فشار بر زندانیان ادامه می‌دهد.

در اقدام سرکوبگرانه دیگر، در پی‌ تحصن و اعتصاب و اعتراض در بند زنان زندان اوین به احکام اعدام، حکومت ۳۷ نفر آن‌ها را ممنوع‌الملاقات کرده‌ است.

#کارزار_سه‌شنبه‌های_نه_به_اعدام در حالی وارد بیست‌وهشتمین هفته خود می‌شود که «بند زنان رشت» سه‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند به کارزار پیوسته‌اند، آنان به جز زندانیان سیاسی نسبت به وضعیت زندانیان عادی زیر حکم هشدار دادند و روز گذشته ۱۱ نفر از بند مردان لاکان رشت نیز به کارزار پیوسته و در بیانیه خود اعدام‌ها در ایران را احکام قرون وسطایی خوانده و آن را شدیدا محکوم کرده‌اند.

با پیوستن زندان لاکان رشت به کارزار سه‌شنبه های نه به اعدام ، تعداد زندانها به ۱۸ زندان رسیده است که شامل زندان قزلحصار(واحد۳ و واحد۴)، زندان اوین (بند زنان، بند ۴ و۶ و ۸)، زندان مرکزی کرج، زندان خرم‌آباد، زندان خوی، زندان نقده، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان کامیاران، زندان سلماس، زندان ارومیه، زندان تبریز، زندان اردبیل، زندان مشهد، زندان نظام شیراز، زندان قائم شهر و زندان لاکان رشت (بند زنان و بند مردان) می‌باشد.

کارزار سه‌شنبه های نه به اعدام همواره خواستار لغو اعدام و شکنجه در ایران وحمایت و پیوستن همه هموطنان و زندانیان در زندان‌های کشور به این کارزار بوده است.

کارزار سه‌شنبه های نه به اعدام 

سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳

*حمله گارد زندان به بند زنان اوین و مجروح شدن تعدادی از زندانیان

صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ مردادماه، بند زنان اوین پس از خبر اعدام #رضا_رسائی دست به تحصن زدند. پس از این تحصن اعتراضی، گارد زندان به بند زنان حمله کرده و در پی ضرب‌وشتم‌های صورت گرفته، تعدادی از زنان حاضر در این بند، مجروح و به بهداری زندان منتقل می‌شوند. 

گفتنی است که از ظهر امروز، تمامی تلفن‌های بند، قطع شده است که این سرکوب مضاعف، نگرانی خانواده‌های زندانیان را تشدید کرده است.

*رضا رسایی را اعدام کردند

سحرگاه امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد، زندانی سیاسی #رضا_رسائی توسط جلادان جمهوری اسلامی به قتل رسید.

رضا رسائی ۳۴ساله از بازداشت‌شدگان اعتراضات #زن_زندگی_آزادی بود و ماه‌ها تحت شکنجه‌های وحشیانه قرار داشت تا به قتل یکی از اوباش وزارت اطلاعات اعتراف کند. رسائی تمامی اتهامات را رد کرده بود. 

در حالی‌که افکار عمومی با پروپاگاندای جنگی سرگرم کرده‌اند، ماشین اعدام، بی‌وقفه مشغول به کار است.

منبع خبرهای زندان:کانال بیدار زنی

*گسترده تر و مستحکمتر باد همبستگی کارگران برای دستیابی به مطالبات برحقشان:

تجمع اعتراضی جمعی از کارگران گروه ملی صنعتی ایران نسبت به ادامه بلاتکیفی شغلی ومعیشتی همکاران حق طلب اخراجی مقابل استانداری خوزستان

روز سه شنبه ۱۶ مرداد، جمعی از کارگران گروه ملی صنعتی ایران برای انعکاس هرچه بیشترصدای اعتراضشان نسبت به ادامه بلاتکیفی شغلی ومعیشتی همکاران حق طلب اخراجی دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان در کلانشهر اهواز زدند.

*از سرگیری اعتراضات گسترده کارگران ارکان ثالث و شرکتی، پالایشگاه پنجم، نهم، دهم و یازدهم پارس جنوبی

امروز سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳با اتحاد و همبستگی همکاران در پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی در اعتراض به عدم پاسخگویی احمد باهوش در رأس مدیریت مجتمع گاز پارس جنوبی از امروز و بصورت هفتگی اعتراضات خود را از سر گرفته ایم.

ما کارگران پارس جنوبی، بر خلاف موارد قبل که عده ای با عنوان نمایندگان کارگری در جریان مناسبات بهمن ماه سال گذشته اعتراضات ما را به تعویق انداختند، اعلام می‌کنیم، تا تحقق کامل خواسته هایمان و پاسخگو کردن مدیران چپاول گر نفت و حذف کامل شرکتهای پیمانکاری مفتخور و افزایش مزد، دوش به دوش کارگران پروژه ای و رسمی و قراردادی در نفت ایستاده ایم و برخلاف ادعای اتحادیه دولت ساخته کانون انجمن صنفی کارگران پالایشگاه های گاز استان بوشهر، اعتراضات ما در اعتراض به فساد موجود در پارس جنوبی و زد و بند های عوامل این اتحادیه با کارفرما و پیمانکاران است و بیانیه های فرمایشی کانون انجمن صنفی هیچگونه ارتباطی با مطالبات برحق ما کارگران ندارد.

اعتراضات ما با اعتراضات تمامی کارگران و مزدبگیران و بازنشستگان پیوند خورده و اتفاقاً بر علیه سیاستی است که با آن مدیریت چپاولگر از طریق اخراج و سرکوب همکارانی همچون حجت رضایی در پارس جنوبی و یاسر احمدی نژاد در ملی حفاری و… میخواهند صدای ما بر علیه چپاولشان را خاموش کنند و از ما بصورت ارزان بردگی بکشند و نام اعتراضات ما را اقدام علیه قانون بگذارند!

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث) در انعکاس صدای همه کارگران شرکتی و ارکان ثالث، تنها راه تحقق خواسته های کارگری را اتحاد و همبستگی کارگران همه بخشهای نفت میداند و در افشای واقعیت هایی که عوامل دولت ساخته در حفاظت از منافع اقلیت چپاولگر سعی در پرده پوشی آن دارند از تمامی امکانات و قابلیت های خود استفاده نموده در سازماندهی اعتراضات کارگری همه همکاران را به این کارزار مبارزاتی دعوت می‌نماید.

ما همچنین همه همکاران شرکتی و ارکان ثالث را به پیوستن به اعتراضات هفتگی و همبستگی با اعتصابات وسیع کارگران پروژه ای و رسمی فرامیخوانیم.

اهم مطالبات همکاران در پارس جنوبی،

اصلاح کامل مصوبه ناعادلانه مزدی شورای‌عالی کار، حذف کامل شرکتهای پیمانکاری، بازگشت به کار حجت رضایی کارگر رسمی اخراجی پالایشگاه ششم، اجرای توافقات قبلی در زمینه مرخصی استحقاقی و پرداخت حق کمپ، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل برای همه کارگران پیمانکاری، تغییر شرایط تردد و دستمزد رانندگان استیجاری و اجرای طرح طبقه‌بندی برای رانندگان غیرمالک، اجرای بدون تبعیض تردد ۱۴ روز کار ۱۴ روز استراحت برای کارگران اداری و پشتیبانی.

#نه_به_بردگی_مزدی 

#اتحاد_اتحاد_علیه_فقر_و_فساد 

#معیشت_منزلت_حق_مسلم_ماست 

#کارگران_ارکان_ثالث_نفت 

#کارگران_پروژه_ای 

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت(ارکان ثالث)

سه شنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۳

*تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ کشور نسبت به عدم اجرای رتبه بندی و همسان سازی مقابل وزارت آموزش و پرورش وپرداخت نشدن مطالبات

روز سه شنبه ۱۶ مردادماه، فرهنگیان بازنشسته سال ۱۴۰۲ کشور در ادمه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم اجرای رتبه بندی و همسان سازی وپرداخت نشدن مطالبات باردیگر خودرا به تهران رساندند ومقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

شعارها:

«معلم دادبزن حق توفریادبزن»

«وزیر خیانت میکنه، بودجه حمایت میکنه»

«صحرایی دروغگو! حاصل وعده هات کو»

«زحمتکشان دیروز، حق طلبان امروز »

«نگاه پشت شیشه جواب ما نمیشه»

کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران:

سه شنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۳

«وزیر خیانت میکنه، بودجه حمایت میکنه»

«صحرایی دروغگو! حاصل وعده هات کو»

«زحمتکشان دیروز، حق طلبان امروز »

تهران: تجمع اعتراضی فرهنگیان بازنشسته ی ۱۴۰۲ در برابر وزارت آموزش و پرورش، در اعتراض به اجرا نشدن کامل رتبه بندی و همسان سازی و پایمال شدن حقوق خود

«رضامراد صحرایی»، وزیر آموزش و پرورش، هدف شعارهای معترضان بود.

*سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه) باتجمع مشترک بازنشستگان کشوری ، تامین اجتماعی،بهداشت ودرمان،مخابرات و… استان کرمانشاه مقابل صندوق بازنشستگی کشوری 

شعارها:

«فقط کف خیابان به دست میاد حق مان»

« تا حق خود نگیریم از پای نمی نشینیم»

«اتحاد اتحاد علیه فقر وفساد»

«بازنشسته بپا خیز برای رفع تبعیض»

« تجمع اعتراض حق مسلم ماست»

«مرگ براین بردگی زنده باد زندگی»

« فریاد ، فریاد از این همه بیداد»

«مالیات بی شمار امکانات اسفبار»

« آموزش رایگان حق فرزندان ایران»

«مشکل ما این زمان معیشت است و درمان»

«آقازاده آمریکاست تورمش مال ماست»

«صدا و سیما کجاست صدای ما بی صداست»

«ایران پردرآمد چه برسر توآمد»

*ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته شرکت ملی صنایع مس ایران نسبت به مصوبه انتقال صندوق بازنشستگی مس  به زیرمجموعه وزارت رفاه با برپایی تجمع سراسری ازجمله در کرمان و سرچشمه رفسنجان

براساس تصویر و گزارش های منتشره درشبکه های اجتماعی،روزسه شنبه ۱۶ مرداد، کارگران بازنشسته شرکت ملی صنایع مس ایران درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به مصوبه ۵ اسفند سال ۱۴۰۰ شورای عالی رفاه مبنی بر انتقال صندوق بازنشستگی مس  به زیرمجموعه وزارت رفاه برای باری دیگر دست به تجمع سراسری ازجمله درشهرهای کرمان و سرچشمه رفسنجان زدند.

*نهمین روزاعتصاب و تجمع کارگران  کارخانه واگن پارس دراعتراض به سطح نازل حقوق ونیزکاهش پرداختی ها وعدم پرداخت بموقعش،تبعیض وممنوع الورودکردن چند همکار حق طلب

روز سه شنبه ۱۶ مرداد برای نهمین روز متوالی، کارگران  کارخانه واگن پارس به اعتصاب وتجمعشان دراین واحد تولیدی دراعتراض به سطح نازل حقوق ونیزکاهش پرداختی ها وعدم پرداخت بموقعش،تبعیض وممنوع الورودکردن چند همکار حق طلب ادامه دادند.

یکی از کارگران معترض با بیان اینکه نسبت به عملکرد مدیریت مجموعه و کم بودن مزایای مزدی اعتراض داریم به خبرنگاررسانه ای : امروز بازهم هزار کارگرِ شرکت واگن پارس دست از کار کشیده‌اند و در محوطه مجموعه تجمع کردند.

درهمین رابطه:هشتمین روز اعتراض کارگران  کارخانه واگن پارس نسبت به سطح نازل حقوق ونیزکاهش پرداختی ها وعدم پرداخت بموقعش،تبعیض وممنوع الورودکردن چند همکار حق طلب با ادامه اعتصاب ،راهپیمایی در سطح شهر اراک و برپایی تجمع مقابل استانداری

روزدوشنبه ۱۵ مرداد، کارگران  کارخانه واگن پارس همزمان با هشتمین روز اعتراضشان نسبت به سطح نازل حقوق ونیزکاهش پرداختی ها وعدم پرداخت بموقعش،تبعیض وممنوع الورودکردن چند همکار حق طلب ضمن ادامه اعتصاب دست به راهپیمایی در سطح شهر اراک و برپایی تجمع مقابل ساختمان استانداری مرکزی زدند.

شعارها:

«کارگرمی میرد ذلت نمی پذیرد»

«ننگ ما ننگ ما مدیر الدنگ ما»

«توپ تانک فشفشه ملا نژاد گم بشه»

«کارگرباغیرت حمایت حمایت»

*دور جدیداعتراضات پرستاران کشورنسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری دربیمارستان های شیراز وکرج ادامه دارد

تصاویروگزارش های  منتشره درشبکه های اجتماعی ورسانه ها بتاریخ  ۱۶مرداد،از ادامه دور جدیداعتراضات پرستاران کشور نسبت به سطح نازل حقوق ،عدم پرداخت بموقع مطالبات،کمبود نیرو و شرایط سخت کاری برای چندمین روزمتوالی دربیمارستان های شیراز(ابن سینا،رجایی،چمران، استاد محرری،نمازی،قلب الزهرا،زینبیه وخلیلی) وکرج(امام على،كوثر،مدنى و شريعتى) خبرمی دهند.

پس از اعتراض پرستاران در ماه‌های پایانی سال گذشته، وعده‌هایی مبنی بر ترمیم حقوق تحت عنوان فوق‌العاده خاص نیم درصد به پرستاران داده شد، اما با محقق نشدن آن، دوباره موج جدیدی از اعتراضات پرستاران بیمارستان‌های دولتی در شیراز شکل گرفته است.

از روز گذشته ۱۵ مرداد، پرستاران بیمارستان‌های دولتی مستقر در شیراز در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان اعتصاب کرده و از حضور در محل کار امتناع کردند.

پرستار یکی از بیمارستانهای دولتی شیراز در این خصوص به خبرنگار رسانه ای گفت: باوجود تصویب موضوع ترمیم نیم درصدی حقوق پرستاران توسط مجلس شورای اسلامی و وعده‌های واریزی، اما تا تیرماه پرداختی انجام نشده است.

وی ادامه داد: اگرچه همین نیم درصد را به ۴ دهم درصد تقلیل دادند، اما باز هم واریزی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه همچنان شرایط سخت برای همکاران ما پایدار است، عنوان کرد: بنده و همکارانم معتقدیم که سیستم هیئت امنایی بودن دانشگاه علوم پزشکی شیراز همیشه جلوی کار را گرفته و موجب شده تا به نیروها به خوبی رسیدگی نشود.

وی اضافه کرد: مسئولان دانشگاه تعرفه‌های بالاتر از ما دارند با اینکه بر بالین بیمار نیستند، لذا یکی از مطالبات ما شفاف سازی واریزی‌هاست و ظاهرا واریزی‌ها، سلیقگی انجام می‌شود و ساز و‌کار مشخصی ندارد.

اوادامه داد: در حالی که پرستاران در اتاقی مانند بخیه این کار را به عهده دارند، اما هزینه آن به حساب بیمارستان و پزشک واریز می‌شود.

وی گفت: از روز گذشته ۱۵ مرداد اعتراض پرستاران مجدد از سر گرفته شد و همکاران از حضور در محل کار امتناع کردند. در بیمارستان چمران سوپروایزر و مسئول آموزشی در حال خدمات دهی به بیماران به جای پرستاران هستند. برخی از واحد‌های بیمارستان نمازی هم پرستاران از روز گذشته اعتصاب کرده‌اند.

این پرستار بیمارستان دولتی عنوان کرد: اعتراض صنفی پرستاران از اسفند سال گذشته و در واکنش به رسیدگی نشدن به حقوق و دستمزد آنها، معوقات هفت ماهه، اضافه کاری و شیفت‌های کاری زیاد آغاز شد؛ تجمعاتی در جلوی استانداری داشتیم که هیچ توجهی نشد.

وی اضافه کرد: موظفی همه پرستاران شش شیفت در هفته است ولی به آنها هشت شیفت تحمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه اضافه کاری‌ها تا سال گذشته برای هشت ساعت ۱۲۰ هزار تومان محاسبه می‌شد که خود توهینی به پرستارانی است که شب کاری را تحمل می‌کنند، گفت: امسال هر ساعت اضافه کاری به ۲۲ هزار تومان رسیده که باز هم اندک است.

این پرستار همچنین خواستار اجرای درست تعرفه‌ها برای پرستاران و احترام به حقوق مادی و معنوی آنها شد و تاکید کرد: فشار‌های روحی و رسیدگی نکردن به نیاز‌های مادی و معنوی پرستاران موجب شده تا بیشترین مهاجرت‌ها مربوط به پرستاران باشد.

*اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری بندرامام دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و ۵ ماه حق بیمه

تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۶ مرداد،از اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری بندرامام دراعتراض به عدم پرداخت حقوق و ۵ ماه حق بیمه خبرمی دهند.

*تجمع اعتراضی آبداران بویراحمد نسبت به عدم پرداخت بموقع مطالبات مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد

اعتراض اهالی روستاهای بویراحمد نسبت به بی آبی زیر سایه بی خیالی شرکت آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد

روزیکشنبه ۱۴ مرداد، آبداران بویراحمد برای اعتراض به عدم پرداخت بموقع مطالبات مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد تجمع کردند.

اهالی روستاهای بویراحمد(روستاهای قلندری و تل سیاه و آبگرمک لوداب )اعتراضشان را نسبت به بی آبی ۷ روزه رسانه ای کردند.

برپایه گزارش یک منبع خبری محلی، شرکت آب و فاضلاب شهرستان بویراحمد نه به کارگرانش و نه اهالی معترض پاسخگو نیست ودربی خیالی بسر می برد.

*خاتمه اعتراض کارگران شرکت گلف اجنسی ایران بندرامام در پی پرداخت بخشی از مطالبات و وعده پاسخگویی به دیگر خواسته ها

کارگران شرکت گلف اجنسی ایران بندرامام بدنبال  پرداخت بخشی از مطالبات و وعده پاسخگویی به دیگر خواسته ها به اعتراض چند روزه اشان+ خاتمه دادند.

روزسه شنبه ۱۶ مرداد،این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: روز دوشنبه کارفرما با پرداخت حقوق معوق تیر ماه به حساب هریک از کارگران وعده پیگیری مابقی مطالبات کارگران را داد.

آنها گفتند: یکی دیگر از دلایل شکل‌گیری اعتراضات کارگری در این واحد خدماتی کاهش اضافه کاری‌های کارگران با آغاز فصل گرما از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور هر سال است که در این خصوص هنوز تکلیف مشخص نشده است.

این کارگران از شرایط سخت کار در گرمای تابستان نیز گله مند هستند: خواست ما فراهم کردن تمهیدات ویژه‌ای چون «کاهش ساعت کار» و «مزایای بدی آب و هوا» است.

+ادامه کنش های دامنه دار کارگران شرکت گلف اجنسی ایران بندرامام در اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی

روز دوشنبه ۱۵ مرداد، کارگران شرکت گلف اجنسی ایران بندرامام از ادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی منجمله ادامه تجمعات در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۳ و ۱۴ مرداد خبردادند.

برپایه گزارشرسانه ای شده بتاریخ ۱۵ مرداد،شماری از کارگران شرکت گلف اجنسی ایران؛ شب گذشته و صبح امروز (۱۴ مرداد ماه) به محقق نشدن وعده‌های داده شده برای وصول مطالباتشان اعتراض کردند.

آن‌ها می گویند برخلاف وعده‌ای که مدیران شرکت به آن‌ها داده بودند، هنوز یک ماه معوقات مزدی تیر ماه آن‌ها پرداخت نشده است.

یکی از کارگران نیز گفت: طی یک ماه گذشته ما کارگران شرکت گلف اجنسی ایران سه بار اعتراض داشتیم. در دهم مرداد ماه، مدیران و مسئولان قول دادند مطالباتمان را پرداخت می‌کنند که هنوز عملی نشده است.

او تاکید کرد: بخش اصلی مشکلات به تاخیر افتادن حقوق ما کارگران «گلف اجنسی» اختلافات مدیریتی است. حدود یک ماه پیش مدیریت این مجموعه بعد از گذشت حدود ۵  سال درحالی برکنار شده که از قرار معلوم هنوز اسناد و مدارک تحویل خود را مدیر جدید ارائه نکرده است به همین دلیل امکان پرداخت حقوق کارگران فراهم نمی‌شود.

یکی دیگر از کارگران در انتقاد به بی‌توجهی در پرداخت اضافه کاری به کارگران گفت: ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور هر سال کارفرما به بهانه شروع فصل گرما اقدام به کم کردن اضافه کاری‌های کارگران می‌کند به همین دلیل با حداقل حقوق دریافتی معیشت کارگران تامین نمی‌شود.

وی درباره شرایط سخت کار برای کارگران حمل وتخلیه بار در گرمای تابستان؛ افزود: هوای این منطقه از شروع فصل تابستان شرجی و دما در این منطقه به شدت بالا می‌رود. در این روزها رطوبت هوا بیش از ۹۰ درجه و دمای هوا بالای ۵۰ درجه بوده علارغم اینکه دولت برای کارمندان مناطق گرمسیر در برخی روزها را تعطیل اعلام می‌کند، ما کارگران تخلیه بار سر کار هستیم و تصمیمی برای ما اتخاذ نمی‌شود.

این کارگر با بیان اینکه حمل و تخلیه بار یکی از دشوارترین مشاغل ممکن است که کارگران آن از ساده‌ترین امکانات و حداقلی‌ترین مزایای مزدی محروم مانده‌اند، در پایان افزود: ما به پرداخت به موقع حقوق و اضافه‌کاری نیاز داریم؛ بدون آن‌ها کمیت زندگی‌مان لنگ است.

تجمع اعتراضی کشاورزان و باغداران دماوند نسبت به قطعی برق چاه‌های آب مقابل اداره برق و فرمانداری

روزسه شنبه ۱۶ مرداد، کشاورزان و باغداران دماوند(همند آبسرد ، کوهان و اهران برای اعتراض به قطعی برق چاه‌های آب دست به تجمع مقابل اداره برق و فرمانداری این شهرستان دراستان تهران  زدندو

براساس گزارش رسانه ای شده،محصولات بیش از سه هزار تولیدکننده دماوندی به علت قطعی مکرر برق در معرض نابودی کامل قرار دارد.

اعتصاب تعدادی از نانوایان بندرعباس دراعتراض به مشکلات شغلی منجمله قیمت نان

روزسه شنبه ۱۶ مرداد، تعدادی از نانوایان بندرعباس برای اعتراض به مشکلات شغلی منجمله قیمت نان از پخت نان خودداری و نانوایی‌های خود را تعطیل کردند.

عدم پخت نان موجب کمبود نان دراین شهرستان شد.

تجمع اعتراضی مال باختگان شرکت طراوت نوین ریحان تاک مقابل نهاد ریاست جمهوری

تصویر منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۱۶ مرداد حاکی از تجمع اعتراضی مال باختگان شرکت طراوت نوین ریحان تاک از جمله شرکت های خورویی قزوین وتاکستان مقابل نهاد ریاست جمهوری می باشد.

معلم سردشتی جان خود را فدای دانش آموزش کرد

در جریان برگزاری اردوی تفریحی دانش آموزان کلاس قرآن شهر نلاس، یکی از دانش آموزان به رودخانه زاب سقوط می کند،دلشاد ابوبکرزاده مربی کلاس قرآن برای نجات دانش آموزش خود را به رودخانه خروشان زاب می اندازد.

برپایه گزارش های رسانه ای شده،این معلم فداکار با وجود اینکه موفق شد دانش آموزش را از غرق شدن نجات دهد، اما خود به علت فشار زیاد آب، تن به آغوش امواج زاب می سپارد و جان خود را از دست می دهد. 

برپایه گزارش منابع خبری محلی،پیکر بی جان این معلم فداکار پس از چند ساعت توسط اهالی منطقه پیدا شد.

*فساد در ساختار هسته گزینش معلمان 

خسرو پناه در نامه یک موسسه برای خواهر خود که کارشناس گزینش است به درخواست انتقالی اکتفا نکرده بلکه درخواست داده که خواهرش در سمت مدیریتی به کار گرفته شود.

حالا مهم نیست که لیسانس شیمی شاغل در پست کارشناس گزینش چه تخصص مدیریتی دارد؟ 

مهم این است که همه موسسات فقط برای بهره مندی از رانت تشکیل شده اند. 

و مهم تر از آن جایی که باید اصلح گزینش شود خود به مرکز فساد و رانت تبدیل شده بعد از اصلاح آموزش و پرورش حرف می زنند. 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*گزارش شماره‌ی دو از دهمین کنگره‌ی جهانی سازمان آموزش بین‌الملل؛ تجلیل از سه مبارز خستگی‌ناپذیر و در حوزه‌ی آموزش‌، حقوق‌بشر و اتحادیه‌های کارگری و دموکراسی در همراهی با «رشد اتحادیه‌های ما، ارتقای حرفه‌‌ای، دفاع از دموکراسی»  (http://bit.ly/4fA5Zqs)

شیوا عاملی‌راد؛ نماینده‌ی روابط بین‌الملل شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران 

در دنیایی که ارزش آموزش و پایه‌های حقوق‌بشر و دموکراسی به طور فزاینده‌ای مورد حمله قرار می‌گیرد، سازمان جهانی آموزش بین‌الملل در شناسایی، معرفی و تقدیر از افرادی که زندگی خود را وقف این دست‌یابی به این مطالبات برحق کرده‌اند، متعدانه پایبند است. سازمان آموزش بین‌الملل در دهمین کنگره‌ی جهانی خود در همراهی با اصل «رشد اتحادیه‌های ما، ارتقای حرفه‌‌ای، دفاع از دموکراسی» سه معلم و فعال صنفی که در جوامع خود و نیز در سراسر جهان تأثیرگذار بوده‌اند را معرفی و با اهدای سه جایزه‌ی ویژه‌ به آنان از این مبارزان خستگی‌ناپدیر تجلیل کرد. 

۱- لاورس پارک (Laures Park): تحول آموزش برای مائوری‌ها (Maori) و گروه‌های به حاشیه‌رانده 

لارس پارک، برنده‌ی جایزه حقوق‌بشر و اتحادیه‌های کارگری «مری هاتوود فیوترل» (Mary Hatwood Futrell) سال ۲۰۲۴ شد. پارک، در ایجاد تحول در سیستم آموزشی در نیوزیلند بسیار تاثیرگذار بوده است. رهبری او در NZEI Te Riu Roa در ارتقای وضعیت دانش‌آموزان و معلمان مائوری نقش مهمی داشته و منجر به تأسیس Miro Maori (شاخه عضویت مائوری) و Te Reo Areare (گروه رهبری ملی مائوری) شد که سیستم مبتنی بر معاهده تی‌تیرتی (Te Tiriti) که معاهده وایتانگی (Treaty of Waitangi) را به رسمیت شناخت و از حقوق و هویت‌های مردم بومی حمایت کرده است. کارنامه پارک، از معلمی تا مدیر و سپس رهبرارشد اتحادیه، بازتاب تعهد بی‌وقفه‌ی او به ایجاد یک محیط آموزشی فراگیر و عادلانه است. پارک در مراسم تحویل جایزه گفت: «من این جایزه را به نام تمام مردم بومی و دانش‌آموزان دریافت می‌کنم. ما می‌خواهیم همه کودکان موفق شوند.» او همچنین تأکید کرد که «استعمارزدایی از جهان باید بر دوش استعمارگران باشد.»

۲- گئورگیی ترخانوف (Georgiy Trukhanov): دفاع از دموکراسی در مواجهه با سختی‌های مسلحانه 

اولین جایزه دموکراسی «فرد ون لیووِن» (Fred van Leeuwen)، در دفاع از دموکراسی در مواجهه با سختی‌های مسلحانه به گئورگیی ترخانوف اعطا شد؛ کسی که در دوران جنگ با روسیه رهبری فوق‌العاده‌ای در دفاع از حاکمیت و دموکراسی اوکراین نشان داده است. وی به عنوان رئیس اتحادیه معلمان در اوکراین، نه تنها از حقوق کاری معلمان محافظت کرده، بلکه همبستگی بین‌المللی را در حمایت از افراد آسیب‌دیده در جنگ همراه کرد. ترخانوف گفت: «جایزه دموکراسی «فرد ون لیووِن» جایزه شخصی من نیست، بلکه ارزیابی از فعالیت‌های کل اتحادیه‌ی ماست.” ترخانوف در صحبت‌هایش اظهار کرد که چگونه معلمان اوکراینی با وجود بمباران مداوم، ویرانی مناطق، قطع برق و نبود ارتباطات و اینترنت، همچنان به تدریس دانش‌آموزان ادامه می‌دهند. وی شجاعت و تعهد معلمان اوکراینی را الهام‌بخش و انگیزه‌بخش به باور به فردایی بهتر برای کودکان دانست.»

۳- آرلین اینوی (Arlene Inouye): صدایی برای معلمان و الهام‌بخش عدالت اجتماعی 

دریافت‌کننده جایزه آموزشی «آلبرت شانکر» (Albert Shanker) سال ۲۰۲۴، آرلین اینوی به عنوان نمونه‌ای از قدرت تعهد و رهبری در آموزش عمومی بود. اینوی، به‌عنوان دبیر اتحادیه معلمان متحد لس‌آنجلس(UTLA)، مدافع قوی حقوق آسیایی‌ها و جزیره‌نشینان اقیانوس آرام بوده که در ایجاد تغییرات اجتماعی تلاش‌های ارزنده‌ای کرده است. فعالیت‌های او در طول مذاکرات قرارداد تاریخی UTLA در سال ۲۰۱۹ منجر به دستاوردهای ارزشمندی برای دانش‌آموزان در سراسر منطقه شد که او را به عنوان یک چهره‌ی برجسته در مبارزه برای ایجاد عدالت آموزشی و اجتماعی ماندگار کرد. 

*** این جوایز یادآور تأثیرات پایدار افرادی است که تلاش خود را معطوف به آموزش، حقوق بشر و حقوق اتحادیه‌های کارگری و دموکراسی اختصاص داده‌اند. اینوی، ترخانوف، و پارک از جمله افرادی هستند که روحیه‌ی استقامت، دفاع و رهبری موفق را که چشم‌انداز سازمان جهانی آموزش است، تجسم می‌بخشند. فعالیت‌های ‌آنان آن‌ها نه تنها روایت موفقیت‌های شخصی، بلکه محرک تداوم امید و انگیزه برای معلمان و فعالان در سراسر جهان هستند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*گزارش شماره‌ی سه از دهمین کنگره‌ی جهانی سازمان آموزش بین‌الملل؛ نمایش ویدیویی قدردانی اسماعیل عبدی در بخش پیشرفت‌های انجام شده‌ی جهانی در حمایت از فعالین صنفی معلمان ایران

اسماعیل عبدی، عضو کانون صنفی معلمان تهران، در ارسال پیامی تصویری به دهمین کنگره‌ی جهانی سازمان آموزش بین‌الملل، با قدردانی خود را از حمایت‌های اعضای هیئت‌مدیره‌ی سازمان آموزش بین‌الملل، اتحادیه‌ی معلمان آلمان (GEW)و اتحادیه‌ی معلمان ترکیه (EĞİTİM SEN)، بر اهمیت ایجاد امنیت برای معلمان تاکید کرد.  

عبدی در بخشی از سخنانش، ضرورت همبستگی معلمان در مقابل حکومت‌های تمامیت‌خواه را خاطرنشان کرد و آزادی هر جامعه‌ای را در گرو آزادی و سعادت سایر جوامع دانست؛ نیز احساس آزادی خود را در منوط به آزادی رسول بداقی، دو معلم فرانسوی، سیسیل کوهلر و ژاک پاریس، و سایر معلمان دربند دانست. 

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*جان باختن یکی از کارگران پالایشگاه ۱ مجتمع گاز پارس جنوبی بر اثر گرما زدگی

روزدوشنبه ۱۵ مرداد، یکی از کارگران پالایشگاه ۱ مجتمع گاز پارس جنوبی حین کار دچارگرما زدگی علائم هوشیاری شد وجان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یکی از کارکنان شهرداری منطقه ۱۸ تهران بر اثر سقوط آسانسور

روزسه شنبه ۱۶ مرداد،یکی از کارکنان شهرداری منطقه ۱۸ تهران بنام گلرخ کاظم پور مادریک کودک ۲ ساله بر اثر سقوط آسانسور در ساختمان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate