رضا رسایی، از معترضان بازداشت شده، مخفیانه در کرمانشاه اعدام شد … انتقال دسته‌جمعی بیش از ۲۰ زندانی برای اعدام در زندان قزل‌حصار

رضا رسایی، از معترضان بازداشت شده، مخفیانه در کرمانشاه اعدام شد

حکم اعدام یکی دیگر از معترضان بازداشت شده اعتراضات ۱۴۰۱ به‌نام رضا رسایی در زندان مرکزی کرمانشاه (دیزل‌آباد) به اجرا درآمد. حکم اعدام این زندانی بدون اطلاع قبلی به خانواده و به‌صورت مخفیانه به اجرا درآمده است.

سازمان حقوق بشر ایران اعدام رضا رسایی را شدیدا محکوم می‌کند و از جامعه جهانی و عموم مردم می‌خواهد که هرچه در توان دارند برای توقف ماشین اعدام در ایران به‌کار گیرند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان در این خصوص گفت: «حکم اعدام رضا رسایی بر اساس اعتراف زیر شکنجه و با هدف ارعاب مردم صادر و به اجرا درآمده است. علی خامنه‌ای و مسئولان سیستم قضایی فاسد جمهوری‌اسلامی باید در قبال این قتل فراقضایی مورد پاسخگویی قرار گیرند». او در ادامه گفت: «در حالی که همه توجه کشورهای جهان به جنگ احتمالی بین جمهوری‌اسلامی و اسرائیل است، جمهوری‌اسلامی به سرکوب و اعدام مهمترین تهدیدش، یعنی مردم ایران، می‌پردازد».

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ماه، حکم اعدام رضا رسایی در زندان مرکزی کرمانشاه به اجرا درآمد.

یک منبع مطلع در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «به خانواده‌ رضا رسایی گفته‌اند که نمی‌توانند او را در شهر صحنه، دفن کنند و باید پیکرش در جاده‌‌‌ای دورافتاده دفن شود.»

بنا به گزارش دادبان که نخستین بار خبر اعدام رضا رسایی را منتشر کرد، این حکم صبح امروز و پس از اجرا از سوی دستگاه قضایی ایران به خانواده رضا رسایی ابلاغ شده است.

رضا (غلامرضا) رسایی، معترض کرد ۳۶ ساله و پیرو دین یارسان، در ارتباط با شرکت در مراسم یادبود سید خلیل علی‌نژاد، یکی از رهبران این آئین، در تاریخ ۳ آذر ماه ۱۴۰۱بازداشت شد. این مراسم که در آن شعار زن زندگی آزادی سر داده شده بود، با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه شد و طی آن نادر بیرامی، مأمور سپاه پاسداران، کشته شد.
رضا متهم ردیف اول در محاکمه ۱۱ تن به اتهام «مباشرت در قتل عمدی مرحوم شهید نادر بیرامی با آلت قتاله چاقو، مباشرت در ایراد جراحات عمدی غیرکشنده (غیرمنتهی به مرگ)، جراحات قفسه سینه به کیفیت مشروح در برگ کالبد شکافی، تظاهر و قدرت نمایی با چاقو و اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال» در شعبه ۲ دادگاه کیفری استان کرمانشاه بوده است. در اسناد دادگاه که نسخه‌ای از آن در اختیار سازمان حقوق بشر ایران قرار گرفته، رضا اتهام را نمی‌پذیرد اما بعد از ادامه‌یافتن «تحقیقات»، اعتراف می‌کند که آن مأمور را با چاقو زده است!

هم‌پرونده‌ای‌های وی ترغیب شدند تا علیه او شهادت دهند و به این شرط، آزاد شدند یا در مجازاتشان تخفیف داده شد. یکی از همان‌ها بعدتر گفت که هرگز ندیده بود رضا رسایی را با چاقو بزند و شهادتش «از روی ترس» بود. رضا اما علیه هیچ‌کس دیگر شهادت نداد و در مراحل بعدی تحقیقات و همچنین در دادگاه به‌وضوح گفت که برای اقرار تحت شکنجه قرار گرفته است. تمام متهمان دیگر پرونده‌ هم شهادت خود «از اقرار خود عدول کرده و بیان داشته تحت اعمال شکنجه اقرار نموده‌اند.»

دادگاه دو شهادت کارشناسی پزشکی قانونی را (از جمله آن‌که زخم ضربه‌ کشنده، با مشخصات چاقوی منتسب به رضا همخوانی نداشته) نادیده گرفت.

همچنین در دادنامه، تمامی اظهارات مربوط به شکنجه نادیده گرفته شدند و به‌رغم کافی نبودن شواهد، برای صدور رأی به «علم قاضی» استناد شده است. در نهایت رضا در ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲ به قصاص نفس محکوم شد و این حکم در دیوان عالی کشور به تایید رسید. از سوی دیگر، اولیای دم (خانواده بیرامی) خواستار اجرای این حکم شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران پیشتر نسبت به خطر اعدام رضا رسایی و افزایش موج اعدام‌ها در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر هشدار داده بود.

ـــــــــــــــــ

انتقال دسته‌جمعی بیش از ۲۰ زندانی برای اعدام در زندان قزل‌حصار

براساس گزارش‌های رسیده به سازمان حقوق‌بشر ایران بیش از ۲۰ زندانی ازجمله چهار تبعه افغانستان که غالبا با اتهام «قتل عمد» و یا اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به قصاص نفس و یا اعدام محکوم شده‌اند، در زندان قزل‌حصار کرج جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شدند. برخی از این زندانیان از زندان مرکزی کرج (ندامتگاه) جهت اجرای حکم به زندان قزل‌حصار منتقل شده‌اند.

سازمان حقوق‌بشر ایران بار دیگر از جامعه‌جهانی می‌خواهد تا در قبال کشتار زندانیان توسط جمهوری اسلامی واکنش نشان دهند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان در این خصوص گفت: «مردم ایران مهمترین تهدید علیه رژیم جمهوری‌اسلامی محسوب می‌شوند. جامعه جهانی نباید اجازه دهد تا رهبران جمهوری‌اسلامی با سوء‌استفاده از توجه جامعه‌جهانی به تنش میان ایران و اسرائیل، دست به کشتار دسته‌جمعی زندانیان و تشدید فضای خفقان در داخل کشور بزنند».

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، طی روز گذشته و امروز (دوشنبه و سه‌شنبه ۱۵ و ۱۶ مرداد ماه) بیش از ۲۰ زندانی در زندان قزل‌حصار کرج، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.

منابع آگاه به سازمان حقوق بشر ایران گفتند که دست‌کم ۴ تن از این زندانیان تبعه کشور افغانستان هستند. از بین این زندانیان دست‌کم ۱۲ تن با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس و مابقی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده‌اند.

یکی از زندانیان این زندان به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «درهای بندها را بسته‌اند. قرار است فردا اعدامشان کنند. تمام سوئیت‌ها پر شده، اما نمی‌دانیم دقیقا چند نفر هستند. زورشان به اسرائیل نمیرسد و می‌خواهند از زندانیان انتقام بگیرند».

اعدام زندانیان پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران شدت کم سابقه‌ای به خود گرفته است. انتقال همزمان بیش از ۲۰ زندانی به‌صورت گروهی جهت اعدام، طی سال‌های اخیر اتفاق نیفتاده است.

تکمیلی ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۳:

پس از انتشار این گزارش، خبر انتقال ۶ زندانی دیگر به انفرادی به‌دست سازمان حقوق بشر ایران رسید. این شش زندانی با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده‌اند. احتمال می‌رود تعداد زندانیانی که قرار است طی روزهای آینده در این زندان اعدام شوند، افزایش یابد.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate