جنگ امپریالیستها برای تقسیم مجدد جهان اجتناب نا پذیر است!!

مقدمه

دنیای امروز شاهد شاخ و شانه کشیدنهای امپریالیستها برای هم است. جهان منتظر حوادثی است که میلیونها انسان در این تنش جان مال و زندگی شان را از دست میدهند. در این ماجرا فاشیستها و راست جامعه و نیر نیروهای مذهبی آتش بیار این معرکه هستند. اسلامی ها صهیونیستها و نیز نیروهای نژاد پرست در این میان رل اصلی را دارند.

از نظر حوادث تاریخی قریب به سی و چهار سال پیش آمریکا شیپور جهانی نظم نوین را زد و تلاش کرد با از بین بردن دیوار برلین و در شروع خود، تقسیم و پاره پاره کردن بالکان و شوروی سابق با سرکار آوردن لیتسن نشان دهد دنیا در سایه آمریکا و متحدانش در آرامش بسر خواهد برد. غافل از آنکه طمع و حرص سرمایه داری اساسا بر نابرابری ها استوار است و همان هایی که نظم نوین داد میزدند مجبور شدند برای راه برد نظم فاسد سرمایه اری درگیر ماجراهای خاورمیانه و  تاراج کردن و ازبین بردن سیستم اجتماعی کشورهایی مثل افغانستان ، سوریه ،عراق، یمن، لیبی، سومالی وتکه تکه کردن کشورهای بالکان و نیز تاراج زندگی مردم و آواره کردن میلیونها انسان از زندگی خود. راه انداخین جنگهای قبیله ای در غرب آفریقا و نیجریه دست بکار شدند. تا نشان دهند قدر قدرت مطلق هستند. در همین رابطه با طمع بیشتر و تحت نام آزادی ، تبدیل کردن سازمان ملل به آلت دست خود. تحت نام حمایت از بعضی کشور ها آنهارا در گیر جنگهای منطقه ای و داخلی کردند. سرباز این نقشه های شوم دم و دستگاه نظامی فاسدی است بنام اتحادیه اروپا و ناتو که در همپیمانی با نظم نوین آمریکا خودرا ژاندارم آمریکا اعلام کرده اند. در همین رابطه در تناقضات منطقه  نقشه هایشان تقریبا شکست خورده زیرا رقیب این بازی نامیمون بعد از جنگ سرد خودرا حدادی کرده اند و اکنون رقیب را به هماوردی میطلبند.  آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر شکستهای خود در زمینه ها اقتصادی نظامی و اجتماعی اورپارا در گیر نموده و تلاش میکندکمبودهای خودرا به جلو انداختن اتحادیه اروپا و ناتو لاپوشانی چند. امپریالست چین و روسیه از این مسله استفاده کرده بصورت خزنده در آفریقا جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین برای خود جا باز کرده اند. سازمان همکاری های شانگهای یک اتحادی است علیه نظم نوین که کشورهای چین روسیه هند آفریقای جنوبی و برازیل آنرا تشکیل دادند و نیز حالا کشورهای بیشتری بدانها پیوسته است. این نمونه ها خبر از رو به اضمحلال شدن نظم نوین و در راس آن آمریکاست

 

کرونوژی کوتاهی از رقابت امپریالیستها در سه دهه اخیر

 

اگر به کرونولوژی رقابت بین امپریالیستها نگاه کنیم از سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ با اشغال عراق و تقسیم آن بین آمریکا و انگلیس. ایجاد چمیته تشخیص سلاحهای شیمیایی که فقط یک بهانه بی پایه بود. در دهه ۲۰۰۳  حمله مخدد به عراق و اشغال آن . تکه تکه کردن آن و خاورمیانه و  تاراج و به جولانگاه اهداف فاسد خود تبدیل کرده اند. با ازبین بردن سیستم اجتماعی کشورهایی مثل افغانستان ، سوریه ،عراق، یمن، لیبی، سومالی وتکه تکه کردن کشورهای بالکان و نیز تاراج زندگی مردم و آواره کردن میلیونها انسان از زندگی خود. راه انداخین جنگهای قبیله ای در غرب آفریقا و نیجریه دست بکار شدند. در این ماجرا هم امپریالیستهای شرق و هم غرب در تلاش هر کدام بنحوی دیگری را آچمزکنند. آنهم با بهای جان میلیونها انسان و آوراه کردن دهها میلیون دیگر از خانه و زندگی خود. گذشته از جنگهای موجود در خاورمیانه و اروپا . با بیرون کردن آمریکا از سوریه در ۲۰۱۵ و نیز تصرف کریمه در ۲۰۱۴ از طرف روسیه .  فرار آمریکا از افغانستان در ۲۰۱۸ صحنه رقابتهای امپریالیستها عیان تر و برای جهانیان روشن شد که دروغ نظم نوین حبابی بیش نبود.  دنیا بیش از بیش دچار تنشها و رقابتهای دولتهای نماینده سرمایه داری شده است. در این رابطه آمریکا با ماموریت دادن به ناتو اروپا را درگیر یک رقابت ناخواسته کرده است. ناخواسته بدین معنا که اروپا دلش میخواست در زمینه هایی دیگر با رقبا وارد شود و تلاشش (بخصوص آلمان) برای رشد تکنیک و جلوگیری از گسترش بازار رقبا. اما با اقدامات آمریکا بوسیله ناتو در این مدت و تحریکات علیه روسیه.  در جواب روسیه با اشغال اوکراین در ۲۰۲۲ اروپا را درگیر جنگ و نیز فشار جدی به وضعیت اقتصادی اروپا وارد آورده است. گذشته از دست رفتن جان دهها هزار انسان در این مدت (که هنوز ادامه دارد…) اما دولتها  بابت آن تحمیل فقر بر مردم جامعه ،کمتر شدن و محدود کردن امکانات اجتماعی برای مردم. در این معامله نابرابر این مردم جامعه هستند که دارند تاوان جنگ ناتو را میدهند.

همچنانکه اشاره کردم در اروپا ناتو و اتحادیه اروپا صحنه گران جنگ اکراین هستند و در خاور میانه فاشیسم اسلامی و صهیونیسم دو جناح ارتجاعی و فاشیستی مذهبی میدان دار شده اند.

 

در اکتبر ۲۰۲۳ با حمله گروه اسلامی فاشیستی حماس به اسراییل، صهیونیسم فرصت را غنیمت شمرده و دهها هزاز مردم فلسطین را قتل عام و صدها هزار انسان دیگر را آواره و بی خانمان کرده است.( اگر چه از زمان اشغال فلسطین بوسیله صهیونیسم در ۱۹۴۷ میلونها فلسطینی جان خودرا از دست دادند و زندگیشان به تاراج رفته است) تاکنون در این جنگ تحمیلی به مردم فلسطین دو نیروی فاشیستی اسلامی و صهیونیستی قرار دارند که هر کدام نماینده بخشی از امپریالیستها غرب و شرق هستند. جنگ اوکراین و فلسطین را باید در متن رقابت امپریالیستها دید.

نگاهی کوتاه به وضعیت اقتصادی کنونی

 

این را نباید فراموش کرد که در این دوره سی و اندی سال، چهار بحران اقتصادی براقتصاد دنیا تحمیل شده است. بحران سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ بحران اقتصادی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰.  مسله کووید  و تعطیل بازار سهام و تحمیل هر چه بیشتر بی خانمانی بی بهداشتی و فقر بر جامعه که در نتیجه کووید بیش از ۱۵ میلیون انسان جان خودرا از دست دادند (البته این آمار دقیق و درست نیست زیرا کشورها آمار دقیقی از تلفات خودرا هرگز گزارش نکرند. ولی طبق آمار سازمان ملل ۱۵ میلیون نفر جان باختند. اما سازمان ملل خود اذعان میکنند خیلی بیشتر از این است)

هم اکنون از سال ۲۰۲۳ بحران چهارم اقتصادی بخصوص در اروپا دوباره یقه مردم جامعه را گرفته است. طنز مسِله در این است مردم درآمدشان کم میشود و همه ارزاق روز به روز گرانتر میشود اما بانکها سودهای سر سام آور بدست می آورند. هم اکنون با افت بازار بورس از دیروز ۵ اوت  ۲۰۲۴ باز رقابتهای اقتصادی یک فاکتور جدی تر را نشان میدهد. همه اینها نشان از بی اعتبار شدن دلار در بازار و نیز تلاش برای از میدان بدر کردن دلار از طرف کشورهای بریکس است.

گروه «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای‌جنوبی، اتیوپی، امارات‌متحده‌عربی، ایران، عربستان‌سعودی و مصر) تلاش دارد که به حاکمیت و نقش هشتاد ساله دلار در بازار جهانی پایان دهد.  این رقابتها در این سالها بیشتر عیان و نیز صحنه هایی از نبرد خود با هم را جلو روی مردم جامعه گرفته اند. بهمین خاطر سایه شوم جنگ جهانی دیگر بر جامعه انسانی در حال تکامل است.

 

در پایان

اوضاع جهانی تصویری است از  فساد و ضد بشری بودن سیستم سرمایه داری حاکم . جامعه سرمایه داری و نقشی که سرمایداران برای تاراج هر چه بیشتر دنیا بکار میگیرند.

در همین سی و اندی سال اخیر جامعه فاسد سرمایه داری با حمله همه جانبه به طبقه کارگر آگاه و سوسیالیست ، به نابودی و حاشیه راندن تشکلهای کارگری خود را قدر قدرت میدان کردند. چه در چین، روسیه، آمریکا و اروپا سرمایه داری یک پلاتفرم دارد . ایجاد تفرقه بین جامعه در اشل های مختلف. باد زدن ناسیونالیسم و به صحنه آوردن نژادپرستی ، استفاده از مذهب و عقب نگاه داشتن اکثریت مردم جامعه از وضعیت موجود. گسترش دادن ترس و بی هویتی انسانها، تحمیل فقر بر مردم جامعه، بوسیله سیستم بانکی دست گرفتن تمامی ثروتها اجتماعی و حتی فردی . بوسیله کارت بانکی همه ثروت فردی انسانها در گرو بانک های سرمیاه داری است.

برای همه انسانهای سویالیست و برابری طلب باد این روشن باشد که تنها به میدان آمدن متحدانه طبقه کارگرآگاه و سوسیالیست جهانی میتواند پوزه فاشیسم سرمایه داری را به خاک بمالد. برای این بر همه انسانهای سوسیالیست و آزادیخواه واجب است که فاسد بودن سیستم سرمایه داری را با تمان نکته و زوایا اش جلو جامعه بگیرند و برای اتحاد و همبستگی طبقه کارگر بکوشند. ما فعالین سوسیالیت این نسل امر خطیری در پیش رو داریم . ایجاد اتحاد و همبستگی طبقاتی و نیز روشنگری و افشای هر چه بیشتر سیستم فاسد سرمایه داری.

 

مرگ بر جنگ

مرگ بر سیستم فاسد سرمایه داری

زنده باد سوسیالیسم.

اسماعیل مولودی ۶ اوت ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate