تهدید گسترش جنگ در خاورمیانه و نقش تاریخی مردم ایران!

تهدید گسترش جنگ در خاورمیانه و نقش تاریخی مردم ایران!

ترور هفته گذشته رهبران ارشد حماس و حزب‌الله در تهران و بیروت توسط اسرائیل و بدنبال آن رجزخوانی‌های جنگی جمهوری اسلامی، کل منطقه خاورمیانه را در وحشت خطر جنگی گسترده‌تر و غیر قابل کنترل فرو برده است. این در حالی است که جنگ اسرائیل و حماس با کشتار وحشیانه مردم غزه  ادامه دارد و وارد یازدهمین ماه خود می‌شود.

سران جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان در چند روز اخیر مکررا اسرائیل را به “انتقام سخت” تهدید کرده‌اند و از سوی دیگر نتانیاهو و ارتش اسرائیل نیز هربار بر پاسخی فوری و نابود کننده تاکید کرده‌اند. آمریکا نیروهای بازهم بیشتری برای دفاع از اسرائیل و نیروهای خود به منطقه اعزام کرده است و کشورهای گوناگون اتباع خود را به ترک لبنان و منطقه فرامی‌خوانند.

گرچه می‌توان گفت که هیچ طرفی خواهان گسترش جنگ نیست و حتی فعالیت‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در منطقه و تلاش برای از سرگیری مذاکره برای توافق آتش‌بس در غزه جریان دارد، اما همه ناظران، پاسخ رژیم اسلامی ایران و حزب‌الله تحت فرمانش به ترورهای هفته گذشته اسرائیل را حیثیتی و ناگزیر می‌دانند و اکنون نگران ابعاد این پاسخ‌ها هستند. جمهوری اسلامی در موقعیتی نیست که قادر به درگیری نظامی درازمدت و جنگی تمام عیار علیه اسرائیل بشود. اما حتی جنگ محدود و کنترل شده دو طرف نیز که هر چند وقت یکبار دارد تکرار میشود، فضای ناامنی را بر مردم ایران و کشورهای دیگر منطقه حاکم کرده است.

حکومت تلاش می‌کند تا با دامن زدن به تنش نظامی و گفتمان جنگ با اسرائیل جنگ واقعی مردم علیه حکومت خود، یعنی جنش انقلابی زن زندگی آزادی، را تحت‌الشعاع قرار دهد و از چنین فضائی برای تغییر صورت مساله از انقلاب به جنگ و تشدید سرکوب و اعدام‌ در ایران سود جوید. در واقع مرکز این وضعیت تیره و تهدیدآمیز در خاورمیانه، مردم ایران قرار دارند که در نبردی گسترده و هر روزه با جمهوری اسلامی و برای آزادی و برابری و رفاه و امنیت بسر می‌برند. وضعیت ملتهب و نامعلوم کنونی و ادامه تهدیدات جنگی مستقیما در خدمت جمهوری اسلامی قرار دارد. جمهوری اسلامی البته به خوبی می‌داند که به ویژه در شرایطی که مردم برای سرنگونی آن کمین‌ کرده‌اند، توان مقابله نظامی با اسرائیل و حامی آن آمریکا را ندارد و سعی می‌کند از آن احتراز جوید. اما ادامه کنترل شده جنگ نیابتی با اسرائیل و آمریکا را یک رکن بقاء، وجهی از هویت ایدئولوژیکی و حفظ اقتدار و نفوذ خود در منطقه و همچنین یک سیاست کلان امنیتی در مقابله با مردم ایران می‌داند.

پایان دادن به این سیاست ارتجاعی و ضد بشری جمهوری اسلامی که یک عامل اصلی بوجود آورنده اوضاع  کنونی منطقه است، کار مردم ایران است. تا وقتی جمهوری اسلامی بر سرکار است این وضعیت کج‌دار و مریز فعلی می‌تواند ادامه پیدا کند و در هر بزنگاهی می‌تواند به اوضاعی بمراتب وخیم‌تر و مخاطره‌آمیزتر نیز تحول پیدا کند.

مردم ایران با گسترش مبارزات خود در همه عرصه‌ها اولا نباید به رژیم اسلامی اجازه دهند که به بهانه جنگ و تهدیدات جنگی مبارزات آنها را به عقب براند و خواسته‌ها و مطالبات آنها را بی‌جواب بگذارد، ثانیا با تضعیف رژیم اسلامی و تحکیم و تقویت صفوف خود و نزدیکتر شدن به سرنگونی جمهوری اسلامی به راه حل نهایی این اوضاع یعنی فرستادن جمهوری اسلامی به گورستان تاریخ دست می‌یابند. مردم ایران با این کار نه فقط خود را رها می‌کنند بلکه کمک بسیار بزرگی به رهایی مردمان کشورهای مختلف منطقه خواهند کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۶ اوت ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate