کارزار حمایت از شریفه محمدی، پخشان عزیزی و سایر محکومین به اعدام

کارزار حمایت از شریفه محمدی شماره ۱۰

کارزار حمایت از شریفه محمدی، پخشان عزیزی و سایر محکومین به اعدام

۳۱ سازمان مدافع حقوق بشر از ایران و کشورهای دیگر به حکم اعدام علیه شریفه محمدی اعتراض کرده و خواهان لغو فوری و بی‌قید و شرط کلیه اتهامات وارده بر او شدند. در این بیانیه از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شده که به آزار و اذیت سیستماتیک زنان مدافع حقوق بشر پایان داده و از صدور احکام اعدام خودداری کنند.

در این بیانیه از همه فمینیست‌ها و زنان مدافع حقوق بشر و سازمان‌هایشان در سراسر جهان، بویژه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، خواسته شده که در همبستگی با شریفه از مقامات جمهوری اسلامی بخواهند:

– فوراً و بدون قید و شرط حکم اعدام شریفه محمدی را ملغی و سایر اتهامات علیه او را لغو کنند.

– به آزار و اذیت سیستماتیک زنان مدافع حقوق بشر پایان دهند.

– به استفاده از مجازات اعدام که اغلب برای ایجاد رعب و وحشت در میان مخالفان حکومت است پایان دهند.

پنج تشکل کارگری، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، بیدارزنی، گروه اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و کارگران بازنشسته خوزستان در بیانیه مشترکی در روز ۱۳ مرداد تحت عنوان “به یاری شریفه محمدی، پخشان عزیزی و سایر محکومین به اعدام برخیزیم” ضمن اشاره به پرونده‌ سازی جعلی علیه شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم‌ غلامی سیمیاری نوشته‌اند: “فشارهای حکومت و قوه قضائیه، علیه فعالان کارگری و مدنی، البته تنها به این موارد محدود نمی شود. این فشارها به ویژه بعد از جنبش “زن، زندگی، آزادی” تشدید شده به مراحل حادتری رسیده است. تا آن جا که فقط طی چند هفته اخیر‌‌ تعدادی از فعالین حقوق زنان، در استان گیلان را که برای احقاق حقوق زنان، تلاش و فعالیت می کردند بازداشت کرده و به حبس های طولانی مدت (در مجموع به ۶۰ سال زندان) محکوم نمودند. صدور حکم اعدام برای پخشان عزیزی، پس از محکومیت شریفه محمدی و انتساب اتهام بغی به وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری تلاشی است از جانب حکومت و قوه قضائیه، برای تشدید فشار علیه کارگران، معلمان، زنان، بازنشستگان، دانشجویان، ملت‌های تحت ستم و خانواده‌های دادخواه که سال‌هاست از راه‌های گوناگون دنبال شده و به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. در واقع حکومت و قوه قضائیه در صددند تا برای ایجاد فضای ترس و وحشت در جامعه و در بین فعالین، همچنان جان‌های بیشتری را بگیرند و انسان‌های زیادتری را قربانی کنند. ما ضمن محکوم کردن احکام ناعادلانه و بغایت ظالمانه اعدام شریفه محمدی و پخشان عزیزی، خواهان نقض احکام غیرانسانی اعدام این عزیزان و آزادی هرچه سریع‌تر آنها از زندان می‌باشیم. آنها جان‌شان در معرض خطر جدی است. به هر طریق که می‌توانیم صدایشان باشیم و به یاری آنها بشتابیم.

انجمن قلم فرانسه با حمایت از «جنبش زن، زندگی، آزادی» خواستار لغو حکم اعدام پخشان عزیزی روزنامه‌نگار و فعال مدنی زندانی در ایران شد. این انجمن ضمن اشاره به زندانیان سیاسی، به ویژه روزنامه نگاران زندانی در ایران خواستار لغو اعدام و آزادی پخشان عزیزی شد که در هفته‌های اخیر پس از شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی، به‌ اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده است.

بازنشستگان کرمانشاه روز ۱۴ مرداد با شعارهای: شریفه محمدی آزاد باید گردد، معلم زندانی آزاد باید گردد، از شریفه محمدی و معلمان زندانی حمایت کردند.

روز یکشنبه ۱۴ مرداد علی نجاتی کارگر بازنشسته نیشکر هفت‌تپه در تجمع بازنشستگان علیه حکم شریفه محمدی سخنرانی کرد کرد و بازنشستگان با شعار شریفه محمدی آزاد باید گردد، کارگر زندانی آزاد باید گردد از شریفه و کارگران زندانی حمایت کردند.

“زنان مبارز و انقلابی کردستان” نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن احکام بغی برای  شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری اعلام کرده‌اند که ما زنان آزاده و مبارز کردستان صدور حکم ناعادلانه و غیر انسانی بغی (اعدام) برای شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری را شدیدا محکوم کرده و خواهان لغو سریع آنها هستیم. از عموم مردم معترض، از کارگران و فعالین کارگری، از زنان معترض، جوانان و دانشجویان و همه مردم آزاده می‌خواهیم در برابر احکام  شنیع و ضد انسانی اعدام‌ها که در حقیقت قتل عمد حکومتی است ساکت ننشینند و برای لغو احکام اعدام و ازادی بی قیدوشرط شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و نسیم غلامی سیمیاری و سایر محکومین به اعدام بایستیم و صدای آنها باشیم. طناب دار و اعدام و سرکوب ضامن بقای حکومت‌های استبدادی نبوده و نخواهد بود”.

در شهر گوتنبرگ سوئد روز ۱۴ مرداد تجمعی علیه اعدام‌ها در ایران صورت گرفت. تجمع کنندگان پوسترهای متعددی از شریفه محمدی در دست داشتند، مجازات اعدام، این قتل عمد حکومتی‌ و احکام اعدام علیه شریفه محمدی، پخشان عزیزی، وریشه مرادی و سایر احکام اعدام را شدیدا محکوم کردند.

از طرف تعداد قابل توجهی از دانشجویان در سراسر ایران، فراخوانی علیه اعدام‌ها منتشر شده و از احزاب، تشکل‌ها و فعالین در خارج کشور خواسته شده که روزهای ۱۰ و ۱۱ اوت (۲۰ و ۲۱ مرداد) در سراسر جهان دست به تجمع بزنند. تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری، کارزار جهانی علیه اعدام، شبکه جهانی برای آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران و برخی دیگر از تشکل‌ها نیز فراخوان‌های مشابهی برای تجمعات در سراسر جهان علیه اعدام منتشر کرده‌اند.

لازم به توضیح است که ۳۷ زندانی سیاسی زن در زندان لاکان رشت که در اعتراض به حکم اعدام پخشان عزیزی و علیه سایر احکام دست به تحصن زده بودند ممنوع‌الملاقات شده‌اند.

زندانیان سیاسی مرد در زندان لاکان رشت به سه‌شنبه‌های اعتراض علیه اعدام‌ها پیوستند و بدین ترتیب تعداد زندان‌هایی که در سه‌شنبه‌های اعتراض شرکت دارند به ۱۹ رسید.

زنده باد جنبش علیه اعدام

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۵ اوت ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate