در دفاع از پناهندگان افغانستانی

«از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم»

در دفاع از پناهندگان افغانستانی

امروز، مردم ایران و مردم افغانستان از سوی داعشیان حکومت اسلامی در ایران و طالبان سیه دل و ستمکار در افغانستان به گروگان گرفته شده اند. حکومت اسلامی در ایران از همانگاه که همسایه های افغانستانی ما از بد حادثه به پناه آمدند، هیچ ناروا و ناشایست و آزار و محرومیتی نبوده که بر این مردم شریف و زحمتکش اعمال نکرده باشند. 

به تازگی، نهادهای اسلامی حکومت فاشیستی حاکم بر ایران، خانم کبری غلامی را که بنا بر گزارش های منتشر شده، در ایران چشم بر جهان گشوده و در کنار خانواده بالیده و تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تحصیل کرده است، با بهانهٔ بد حجابی به ادارهٔ گذرنامه احضار و همانجا دستگیر و قرار است او را ردمرز کنند. بیرون راندن ناباورانهٔ خانم کبری غلامی، نه تنها با هرگونه قانون پناهندگی در هر کجای جهان مغایرت دارد، بلکه عملی انسان ستیزانه و به دور از هر گونه فضیلت و کرامت انسانی و اخلاقی ست که تنها از حکومتی چون جمهوری اسلامی برمی آید و بس. ما از همهٔ نهادهای جهانی می خواهیم که برای بازگرداندن همهٔ پناهندگان افغانستانی و به ویژه بازگرداندن خانم غلامی به آغوش خانواده و به زادگاهِ خود، فعالانه بکوشند و حکومت نژادپرست و پیشاتاریخی حاکم بر ایران را در تنگتا قرار داده تا آنگاه که آتش زیر خاکسترِ جنبش مردمی، هستیِ این رژیم را از صحنهٔ گیتی برچیند.    

تردید نباید داشت که پایان چنین حکومت هایی و عاقبت استبداد و نژادپرستیِ عریان دینی، در نهایت گورستان تاریخ است. اما، آن هم میهنان ما که آگاهانه و ناآگاهانه، بازیچهٔ دست حکومت شده و بر هیمهٔ افروختهٔ نفرت و نژاد پرستی می دمند، مایهٔ شرمساری ملتی را فراهم می آورند؛ نژاد پرستی، آزار و تحقیر افغانستانیانی که به میهن ما پناه آورده اند، با هر بهانه ای که صورت گیرد، نکوهیده است و باید روشن، شفاف و به شدت تمام محکوم شود. ما، هشدار می دهیم که داعشیان حاکم بر ایران و طالبان انسان ستیزِ حاکم بر افغانستان، برای هدف های ننگین و شومشان و برای پیشبرد سیاست های بنیان برافکن اربابان خود در منطقه، هر روز بیشتر از روز گذشته می کوشند که نفرت میان ایرانیان و افغانستانیان نهادینه شود. با توجه به اختلاف ها و حساسیت های فرهنگی، ما چاره ای جز مبارزهٔ دوشادوش و پیگیر برای نابودی این هیولاهای هزاران سر، نداریم و با تمام توان باید بکوشیم که با ترویج مدارا و رواداری، آتش نژادپرستی را خاموش کرده و مناسبات انسانی را هر چه بیشتر گسترش دهیم. حاکمان نادان چیره بر سرنوشت مردم ایران، چونان ارواحی شوم و تاریک بر بامِ زیست بوم ما می چرخند و هر کجا نورِ مدارا، رواداری و روشنگری می بینند، سایهٔ سیاه و دراز خود را بر آن می افکنند تا از روشن بینیِ ما و شما جلوگیری کنند. اینان عامدانه و با اغراض پلیدِ و پستِ سیاسی و با نیرنگ، مانع همزیستی مسالمت آمیر میان ما شده و آهنگِ آن دارند که با ایجاد و تشدیدِ اختلاف ها، به اربابان خود دُملابه ای کرده تا بلکه چندی بر عمر حاکمیتِ ننگین خود بیفزایند. 

باشد که در دام ترفند های فاشیستی و نژادپرستانهٔ مشتی تاریک اندیشِ حرفه ای حاکم بر ایران و افغانستان، گرفتار نیاییم!

کانون نویسندگان ایران «در تبعید» – انجمن قلم ایران «در تبعید»

۴ آگوست ۲۰۲۴ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate