مراکز مذهبی جمهوری اسلامی در خارج، خانه‌های «امنیتی» این حکومت هستند!

بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com 

مراکز مذهبی جمهوری اسلامی در خارج کشور، خدمات شایان و چند چندگانه به این حکومت می‌رسانند. از جمله: مهم‌ترین مراکز تجمع مسلمانان ایرانی و غیر ایرانی و مهم‌تر از همه محل دیدار و هماهنگی گروه‌هایی است که جمهوری اسلامی به آن‌ها «محور مقاومت اسلامی می‌نامد؛ در این مراکز اهداف و سیاست‌های جمهوری اسلامی در قالب مذهبی نهان و یا آشکار، تبلیغ و ترویج می‌شود؛ مراکزی برای دیدارهای طرفداران جمهوری اسلامی و کشورهای دیگر است؛ ماموران امنیتی جمهوری اسلامی راحت‌تر سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها در این مراکز دیدار ‌کنند؛ جاسوسان ایرانی و غیرایرانی جمهوری اسلامی در این مراکز بدون دغدغه امنیتی یارگیری می‌کنند؛ این مراکز خناه‌هیا امنی برای جاسوسان و تروریست‌های جمهوری اسلامی محسوب می‌شود؛ این مراکز کمک‌های مالی تحت عنوان سهم امام، خمس و ذکات، عقد و ازواج، طلاق و غیره جمع‌آوری می‌کنند که تنها امامان جمعه بر آن‌ها نظارت دارند و… به‌علاوه یکی از دیگر از مهم‌ترین وظایف این مراکز، پول‌شویی برای جمهوری اسلامی است.

«مرکز اسلامی هامبورگ، نماینده مستقیم رهبر جمهوری اسلامی» تعطیل شد؛ ایران سفیر آلمان را احضار کرد. از نظر دولت آلمان مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان نماینده مستقیم علی خامنه‌ای به فرمان او دستورات سیاسی تهران را برای صدور انقلاب اسلامی به‌نحوی منسجم و قاطع اجرا می‌کند.

در سال‌های گذشته، فراخوان‌های متعددی در داخل آلمان برای تعطیل کردن این مرکز منتشر شدند. به گفته دولت آلمان، فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ نشان می‌دهند که این کانون از بُعد نظامی و سیاسی از آن‌چه تهران «محور مقاومت» می نامد و هم‌چنین از ائتلاف با گروه تروریستی حزب‌الله پشتیبانی و قویا این پشتیبانی را نیز تشویق می‌کند.

مرکز اسلامی هامبورگ به «مسجد امام علی» یا «مسجد آبی» نیز معروف است. درخواست‌ها برای بستن این مسجد در سال‌های اخیر به دلیل ارتباط آن با جمهوری اسلامی ایران، افزایش یافته بود.

مرکز اسلامی انگلیس، از ابتدای دهه ۷۰،‌ به‌صورت غیر رسمی و از سال ۱۳۷۷، به‌صورت رسمی آغاز به‌کار کرده است.محسن اراکی  (نفر دوم از چپ) با حکم خامنه‌ای به‌عنوان اولین رییس مرکز اسلامی انگلیس منصوب شد

محسن اراکی با حکم خامنه‌ای به‌عنوان اولین رییس مرکز اسلامی انگلیس منصوب شد.

ساختمان قدیم مرکز اسلامی وین در خیابانی قرار داشت که به تعبیری محل تفریحات شبانه بود و مقامات این مرکز تصمیم به ایجاد ساختمان جدید گرفتند.

پیش‌تر پلیس امنیت نروژ از وزارت دادگستری این کشور خواسته بود که مصطفی مطهری، روحانی شاغل در مرکز امام علی را اخراج کند

توقف فعالیت مرکز اسلامی لندن و تلاش‌ها برای تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ، موضوع این مراکز اسلامی نیز نظر جمهوری اسلامی را مطرح کرده است.

افسران پلیس آلمان در مقابل مسجد امام علی، ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳.

این تصمیم در پی یورش پلیس پلیس آلمان به ۵۳ ملک مربوط به این سازمان در شهرهای مختلف آلمان در روز چهارشنبه ۲۴ ژوئیه-۳ مرداد ۱۴۰۳، اتخاذ شد. اموال این مرکز و تمامی دفاتر وابسته به آن نیز مصادر خواهد شد.

این مرکز به تبلیغ ایدئولوژی جمهوری اسلامی، حمایت از حزب‌الله لبنان و اقدام علیه قانون اساسی آلمان متهم شده است.

در پی اقدام پلیس آلمان در بستن مرکز اسلامی هامبورگ و شماری از مراکز اسلامی مرتبط با آن، هانس اودو موتسل، سفیر آلمان در تهران از سوی مدیر کل غرب اروپا به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی احضار شد.

در اطلاعیه وزارت امور خارجه بدون ذکر نام این مدیر کل آمده است که او در این نشست، «ضمن محکوم کردن اقدام خصمانه و مغایر با اصول بنیادین حقوق بشر»، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به سفیر آلمان ابلاغ کرد.

از مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه، چنین نقل قول شده است که: «متاسفانه آن‌چه که امروز در آلمان اتفاق افتاد، مصداق بارز اسلام‌ستیزی و مقابله با آموزه‌های ادیان ابراهیمی است که البته روی دیگر آن، دیکتاتوری و ترویج عامدانه خشونت است.»

پلیس آلمان با هدف بازرسی و تحقیق، به ۵۳ مکان وابسته به این مرکز در سراسر آلمان یورش برد.

رناتا آلت، رییس کمیته حقوق بشر و کمک‌های انسان‌دوستانه پارلمان فدرال آلمان در واکنش به این موضوع، تعطیلی مراکز اسلامی جمهوری اسلامی را «یک گام مهم اما دیر هنگام» خواند.

آبان سال ۱۴۰۲ و به دنبال یورش گسترده‌ پلیس آلمان به دفاتر وابسته به مرکز اسلامی هامبورگ، عضویت این مرکز در شورای مرکزی مسلمانان آلمان لغو شد.

جست‌وجو و بازرسی از ۵۴ ساختمان وابسته به مرکز اسلامی هامبورگ (IZH) در هفت ایالت هامبورگ، برلین، بایرن، نیدرزاکسن، هسن، بادن-وورتمبرگ و نوردراین-وستفالن، زمینه را برای ممنوعیت فعالیت این مرکز و زیرمجموعه‌هایش فراهم کرد.

شهردار هامبورگ پس از تعطیلی این مرکز گفت: «امروز برای جامعه شهری هامبورگ یک روز خوب است.»

پیتر چنچر در پیام خود در این باره اضافه کرد: «فعالیت‌های ضد قانون اساسی مرکز اسلامی هامبورگ از امروز پایان یافت.»

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان گفت مدارک جمع‌آوری شده در آن تحقیقات، شک و شبهه‌های مطرح شده درباره این مرکز را تایید کرد و منجر به صدور حکم تعطیلی آن شد.

او با انتشار بیانیه‌ای گفت مرکز اسلایم هامبورگ، ایدئولوژی اسلام افراطی و توتالیتر‌(تمامیت‌خواهی) را در آلمان ترویج می‌کند.

به گفته فایزر، این مرکز و زیرمجموعه‌هایش «از تروریست‌های حزب‌الله حمایت کرده» و «یهودستیزی تهاجمی» را گسترش می‌دهد.

او آبان سال گذشته نیز با اشاره به بازرسی ساختمان‌های مرکز اسلامی هامبورگ گفته بود برلین، تحرکات «یهودی‌ستیزانه و ضد اسرائیلی» را تحمل نمی‌کند.

وزارت کشور آلمان در بیانیه صبح چهارشنبه خود تاکید کرد مرکز اسلامی هامبورگ به‌عنوان «نماینده مستقیم» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «ایدئولوژی انقلاب اسلامی را به‌صورت تهاجمی و جنگ‌طلبانه ترویج می‌کند» و «به دنبال برپایی چنین انقلابی در جمهوری فدرال آلمان» است.

این مرکز اسلامی مدتی است که به دلیل ارتباطش با حزب الله لبنان توسط سازمان اطلاعات داخلی آلمان تحت نظر بوده است. به این دلیل که آلمان حزب الله را «یک سازمان تروریستی شیعه» می‌داند.

وزارت خارجه ایران بدنبال تصمیم برلین به ممنوعیت فعالیت مرکز اسلامی هامبورگ آن را تصمیمی مغایر با حقوق بشر و خصمانه خواند و «هانس اودو موتسل»، سفیر آلمان را برای توضیح پیرامون این تصمیم دولت متبوعش، احضار کرد.

نانسی فزر، وزیر کشور آلمان، گفت که تحقیقات آن‌ها از جمله جست‌و‌جوهای ماه نوامبر، ظن جدی در مورد فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ را تایید می‌کند. این مرکز متهم به «ترویج ایدئولوژی اسلام گرای افراطی در آلمان و حمایت از حزب الله» است.

هانا نویمان، نماینده پارلمان اروپا و عضو فراکسیون سبزها در حساب کاربری ایکس خود با اعلام تعطیلی این مرکز، آن را «محل انتشار لفاظی‌های وحشیانه سپاه پاسداران» نامید.

مرکز اسلامی هامبورگ هم‌چنین به گسترش یهودستیزی متهم شده است، آن هم در شرایطی که آلمان در بحبوحه افزایش پرونده‌های یهودستیزی پس از جنگ اسرائیل در غزه برای جلوگیری از یهودی ستیزی در حال مبارزه است.

پس از حملات سال گذشته، مقامات اداره حفاظت از قانون اساسی فدرال آلمان‌BfV))، اسناد توقیف‌شده را با هدف ممنوعیتی که اکنون به اجرا در آمده است، بررسی کردند. این تحقیقات شامل بررسی مجموعه اسناد مکتوب، مکاتبات، داده‌های ضبط شده و کامپیوترها می‌شد.

در پرونده ۲۰۰ صفحه‌ای وزارت کشور آلمان گفته‌شده که مرکز اسلامی هامبورگ یهودی‌ستیزی و خصومت گسترده علیه اسرائیل را تبلیغ و در نتیجه ایده تفاهم بین‌المللی را نقض می‌کند. براساس این پرونده مرکز اسلامی هامبورگ هم‌چنین ایدئولوژی اسلام‌گرایی توتالیتر را که توسط جمهوری اسلامی ایران نمایندگی می‌شود، گسترش می‌دهد.

بخش اساسی این ممنوعیت نیز مربوط به اتهام جنایی حمایت از تروریسم است: این انجمن متهم به حمایت از سازمان تروریستی حزب‌الله، به‌عنوان مثال با جذب افراد و جمع‌آوری کمک‌های مالی است.

وزارت کشور آلمان، هم‌چنین معتقد است که مرکز اسلامی هامبورگ در این کشور ساختاری سراسری ایجاد کرده و برای مسجدهای محلی جهت‌گیری‌های سیاسی و مذهبی تعیین می‌کند و دیدگاه ضدیهودی و ضددمکراتیک دولت ایران را تداوم می‌بخشد.

«مسجد آبی» یکی از مهم‌ترین مرکزهای جامعه مذهبی شیعیان در اروپا به‌شمار می‌رود.

دفتر حفاظت از قانون اساسی هامبورگ از سال ۱۹۹۳ بر این مرکز نظارت دارد و آن را به‌عنوان یک مرکز اسلامیست طبقه‌بندی می‌کند زیرا آن را بازتاب‌دهنده ایدئولوژی بنیادگرای رژیم ایران می‌داند. به‌گفته اداره حفاظت از قانون اساسی، مرکز اسلامی هامبورگ «تابع دستورالعمل‌های تهران» است.

مدیریت مرکز اسلامی هامبورگ پیش از این علیه دفتر حفاظت از قانون اساسی شکایت کرده بود اما این شکایت به نتیجه‌ای نرسید. در ژوئن ۲۰۲۳ رای دادگاه دو روزه هامبورگ این بود که دفتر حفاظت از قانون اساسی می‌تواند به طبقه‌بندی مرکز اسلامی به‌عنوان یک سازمان اسلامی با اهداف ضد قانون اساسی ادامه دهد و آن را در گزارش خود ذکر کند. دادگاه توضیح داد که فقط برخی از اظهارات دفتر حفاظت از قانون اساسی در سال ۲۰۱۹ در مورد مرکز اسلامی هامبورگ غیرقانونی بود.

اندی گروته، سناتور مجلس محلی هامبورگ از حزب سوسیال دموکرات پس از صدور حکم گفت: «مرکز اسلامی هامبورگ یک نهاد آشکارا افراطی و ضددموکراتیک است.»

اداره حفاظت از قانون اساسی چند سال پیش بر حسب اتفاق فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ را کشف کرد. امام جماعت «مسجد آبی» که بین هامبورگ و تهران رفت‌و‌آمد داشت، هنگام سفر از ایران در فرودگاه بازرسی شد. پلیس فدرال چندین دفترچه و اسناد از جمله اسنادی را که می‌توان به دستگاه امنیتی ایران نسبت داد، کشف کرد.

روزنامه‌ها فاش کردند که به نظر می‌رسد رهبری «مسجد آبی» با رژیم ایران روابط نزدیک دارد. از جمله در اسناد مشاهده شد که در نامه‌های شخصی از محمدهادی مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ با ‌عنوان «نماینده ولی فقیه، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ» نام برده شده است. سرویس اطلاعات فدرال (BND)‌هم‌چنین در یک گواهی رسمی اطمینان یافت که مفتح در اوایل دهه ۱۹۹۰ در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده است.

ممنوعیت روز چهارشنبه مرکز اسلامی هامبورگ با ویژگی خاصی همراه است: اموال فهرست‌شده این مرکز اکنون در حال تبدیل شدن به ملک ایالتی است. هنوز مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی برای ساختمان‌های آن خواهد افتاد. در محافل امنیتی گفته می‌شود که این مسجد در آینده نیز باید برای هدف‌های مذهبی در دسترس باشد. اما هنوز درباره این‌که چه کسی مدیریت مسجد را برعهده خواهد گرفت تصمیم‌گیری نشده است.

رسانه‌های آلمان به‌نقل از محافل امنیتی این کشور نوشته‌اند که ممنوعیت روز چهارشنبه مرکز اسلامی هامبورگ ضربه مهمی به فعالیت‌ها و ساختارهای رژیم ایران در اروپا محسوب می‌شود. در محافل دیپلماتیک انتظار می‌رود که تهران با تحریم نهادها و موسسات آلمانی پاسخ دهد و یا حتی دست به انتقام شدیدتری بزند.

تیر سال ۱۴۰۰، اداره امنیت داخلی هامبورگ به اسناد جدیدی دست یافت که نشان ‌می‌داد «مرکز اسلامی هامبورگ» نه فقط برخلاف ادعایش وابسته به جمهوری اسلامی است بلکه به «یکی از مهم‌ترین نهادهای رژیم ایران در اروپا» تبدیل شده است.

روز قدس، در سال ۱۳۵۸ خورشیدی به فراخوان روح الله خمینی نخستین رهبر جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی شد. مقام‌های امنیتی آلمان در سال‌های اخیر بیش از همه حزب‌الله لبنان را سازمان دهنده این تظاهرات معرفی می‌کردند، اما در آخرین سال‌ها ویدئوها و تصاویری در اختیار آنان قرار گرفت که نشان می‌داد مرکز اسلامی هامبورگ نیز در تقویت این مراسم نقش دارد.

افشای دخالت مرکز اسلامی هامبورگ در برنامه‌ریزی و پشتیبانی از تظاهرات روز قدس، این مرکز و «مسجد آبی» متعلق به آن را از سال ۲۰۲۰ به این سو بیش از همیشه زیر ذره‌بین نهادهای امنیتی آلمان قرار داد.

مسئولان این مرکز، از جمله شیخ هادی مفتح نماینده ولی فقیه در اروپا بارها کوشیدند خود را از اتهام پشتیبانی از تظاهرات روز قدس رها کنند، اما اسنادی که در اختیار نهادهای امنیتی قرار گرفت، این امر را ثابت می‌کرد.

این مرکز پاییز سال گذشته اعلام کرده بود «هر گونه خشونت و افراط‌گرایی محکوم است» و همواره «از صلح، مدارا و گفت‌وگوی بین مذهبی حمایت می‌کند.»

در ماه‌های گذشته تمامی احزاب سیاسی آلمان خواهان تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به دلیل رابطه‌اش با جمهوری اسلامی و گرو‌ه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان شده بودند.

معا‌ون این مرکز در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ به اتهام ارتباط با اعضای حزب‌الله لبنان که در آلمان گروه تروریستی محسوب می‌شود از این کشور اخراج شد.

نهاد اطلاعاتی هامبورگ پیش از این و در سال ۲۰۱۹ در گزارشی اعلام کرده بود حدود ۳۰ مسجد و مرکز فرهنگی در آلمان به گروه حزب‌الله لبنان وابستگی دارند.

این مرکز در سال ۱۹۵۳ توسط مهاجران ایرانی تاسیس شد و همواره کانون توجه مقامات آلمانی بوده است.

آلمان از سال ۲۰۲۰ فعالیت گروه حزب‌الله لبنان را نیز ممنوع کرده است. در آن زمان، مرکز اسلامی هامبورگ نیز از جمله نهادها و مکان‌هایی بود که مورد بازرسی قرار گرفت و وزارت کشور آلمان اعلام کرد «یهودی‌ستیزی» را تحمل نخواهد کرد.

آلمان در تابستان سال ۲۰۰۲ سلیمان موسوی‌فر، معاون وقت مرکز اسلامی هامبورگ را نیز به اتهام یهودی ستیزی از این کشور اخراج کرده بود.

روسای این مرکز اسلامی همواره از ایران به آلمان اعزام می‌شدند. محمد بهشتی از سیاست‌مداران مشهور پس از انقلاب و محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران از جمله روسای مشهور این مرکز بودند.

در سال‌های اخیر، برخی مخالفان ایرانی و حتی نهادها و مقام‌های ایالتی و فدرال آلمان عملکرد آن را به ظن فعالیت‌های سیاسی نامطلوب اعلام کردند.

به باور نهادهای امنیتی آلمان این مکان «مستقیما دستورهای جمهوری اسلامی ایران» را پیش می‌برد.

این مرکز اما با رد اتهام‌ها تاکید دارد که یک موسسه خیریه فرهنگی و مستقل است.

پس از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در سال ۱۳۹۸، مراسم یادبود او در مسجد امام وابسته به مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

نام قاسم سلیمانی در فهرست افراد تحریم‌شده اتحادیه اروپا قرار داشت و برپایی این مراسم با اعتراض‌هایی در آلمان مواجه شد. سرانجام این اعتراض‌ها موجب شد که مرکز اسلامی هامبورگ از هیات اجرایی شورای جوامع اسلامی هامبورگ کنار گذاشته شود.

رسانه‌های آلمان در آن زمان با انتشار گزارش‌هایی به نقل از مراکز امنیتی آن کشور درباره مرکز اسلامی هامبورگ نوشتند که حکومت ایران از این مرکز برای «پیش‌برد سیاست‌ صدور انقلاب اسلامی استفاده می‌کند.»

فشار بر مرکز اسلامی هامبورگ و مسجد آبی در آبان سال گذشته به اخراج سلیمان موسوی فر، معاون این مرکز از آلمان منتهی شد.

چند ماه پس از آن، مرکز اسلامی مجبور شد شورای مسلمانان هامبورگ را ترک کند. دلیل این اقدام آن بود که شورای مسلمانان هامبورگ در قراردادی با دولت ایالتی متعهد شده است ارزش‌های دموکراتیک آلمان، از جمله مبارزه با یهودی‌ستیزی را رعایت کند.

مراکز اسلامی چون به صورت تشکل‌های مردم‌نهاد ثبت می‌شوند با درگیر کردن نیروهای بومی، نوعی مصونیت برای خود ایجاد می‌کنند

مراکز اسلامی چون به‌صورت تشکل‌های «مردم‌نهاد» ثبت می‌شوند با درگیر کردن نیروهای بومی، نوعی مصونیت برای خود ایجاد می‌کنند

مرکز فرهنگ اسلامی فرانکفورت» در سال ۲۰۱۰ با همکاری «محمود خلیل‌زاده» مدیر و امام این مرکز در آلمان در قالب یک سازمان مردم‌نهاد،‌ یا «ان‌جی‌او»، به ثبت رسید.

فعالیت مراکز اسلامی طبق ادعای موسسان آن، در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مکان‌هایی برای صدور اسلام بوده است. این مراکز حتی می‌تواند برای دولت‌های میزبان و مردم آن کشور بستر ناامنی ایجاد کند چرا که جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته در پوشش مراکز اسلامی پای افراد بانفوذ و مشاوران مورد حمایت مستقیم آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان استاد دانشگاه و در پوشش سخنرانی به کشورهای اروپایی باز کرده‌اند. 

«محمد کریمی»، یکی از اعضای «جمعیت آزادی‌خواهان فرانکفورت» که طی چند ماه گذشته در تلاش برای پاسخگو کردن مرکز اسلامی فرانکفورت در مورد فعالیت‌‌های خود بوده، با تایید این مورد می‌گوید:‌ «طی سال‌های گذشته افراد ذی‌نفوذ بسیاری تحت حمایت مرکز اسلامی فرانکفورت وارد آلمان شده‌اند و مشخص نیست که چه نوع فعالیت‌هایی انجام داده‌اند. بیش‌تر این افراد از نزدیکان و مشاوران علی خامنه‌ای هستند.» 

مراکز اسلامی در اروپا نقش پررنگی در سال‌های اخیر داشته‌اند از جمله آن‌ها مرکز اسلامی هامبورگ بوده است. پایگاه «مرکز اسناد انقلاب اسلامی»، در گزارش‌های بسیاری به نقش مراکز اسلامی از جمله معروف‌ترین آن‌ها یعنی مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان پرداخته و اذعان داشته از جمله مراکزی است که در پیروزی انقلاب و ترویج فرهنگ تشیع، نقش بسیار پررنگی داشته است. این مرکز که به مسجد آبی شهره است، ۷۰ سال پیش به اصرار موسس آن آیت‌الله بروجردی در یکی از بهترین محله‌های این شهر ساخته شد.

«رضا رمضانی گیلانی»، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت و نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگویی که اردیبهشت سال ۱۴۰۰ با «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» داشت گفته بود: «مهم‌ترین دغدغه آیت‌الله بروجردی از ساخت مرکز اسلامی هامبورگ، ترویج مکتب شیعه بود.» 

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، گیلانی می‌گوید که «مراکز اسلامی آن زمان مثل مرکز اسلامی هامبورگ، ملجاء دانشجویان مسلمان مبارز ساکن در اروپا بودند.  یکی از این دانشجویان محمد کیارشی بود که فردی بسیار انقلابی است. هنگامی که امام خمینی فتوای ارتداد سلمان رشدی را صادر کردند محمد کیارشی در جهت دفاع از حکم امام در تلویزیون آلمان با افراد مناظره می‌کرد. به‌نوعی تنها کسی که در اروپا به‌طور رسمی از حکم امام خمینی دفاع کرد.»

گفته‌های رمضانی گیلانی نکات بسیاری از اهمیت وجود مراکز اسلامی خارج از کشور برای حکومت ایران دارد.

برخی مراکز اسلامی در خارج کشور، خانه‌ای امن تبلیغ و ترویج و یارگیری جمهوری اسلامی هستند

مراکز اسلامی چون به‌صورت تشکل‌های مردم‌نهاد ثبت می‌شوند با درگیر کردن نیروهای بومی، نوعی مصونیت برای خود ایجاد می‌کنند. 

این مجموعه‌ها عموما معاف از مالیات هستند و فعالیت اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیکی آن‌ها پیگیری نمی‌شود. در عین اینکه چون به صورت سازمان مردم نهاد ثبت شده‌اند، یک بودجه جداگانه‌ای در کشورهای اروپایی به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند. یعنی از کشور میزبان هم پول می‌گیرند و از دو طرف استفاده می‌کنند؛ هم از بودجه دولت ایران و هم دولت میزبان. 

افرادی که به‌عنوان مدیر مراکز اسلامی به خارج از ایران اعزام می‌شوند، نیروهای مورد اعتماد و عموما دارای سوابق و پست‌های حساس در داخل ایران بوده‌اند. 

این‌ها طلبه‌ها و یا آخوندهای عادی حوزه‌های علمیه نیستند بلکه به‌عنوان مبلغین قابل اعتماد و از شاگردان مراجع تقلید بزرگ و حتی امنیتی انتخاب می‌شوند که جمهوری اسلامی سال‌ها وقت و پول برای آموزش آن‌ها صرف کرده است.

این افراد عموما سابقه حضور در بدنه اصلی حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی را دارند. آن‌ها از فیلترهای امنیتی-سیاسی مختلفی رد شده‌اند و تربیت چنین فردی حداقل چندین سال زمان و هزینه برای جمهوری اسلامی در پی دارد و خیلی مهم است که این افراد کم‌تر شناخته شوند و مجبور نباشند به ایران بازگردانده شوند.

شیخ محمود خلیل‌زاده، مدیر مرکز اسلامی فرانکفورت و  رییس مجلس شیعیان آلمان یکی از آن افراد است.

محمود خلیل‌زاده، مدیر آموزش و پژوهش رادیو قرآن در صدا و سیما بوده است. او هم‌چنین مدیریت مرکز اسلامی ایرانیان برلین و مدیریت مرکز دینی و فرهنگی اهل بیت در زوریخ را داشته است. 

در اسناد و گزارش‌های سازمان حفاظت از قانون اساسی آلمان، مدیر مرکز اسلامی فرانکفورت و مدیر پیشین جامعه شیعیان اروپا به‌عنوان یک محقق و یک فرد بانفوذ، نزدیک و هم‌نظر با حکومت جمهوری اسلامی معرفی شده است. 

این فرد به‌عنوان رئیس جامعه شیعیان اروپا، با حمایت‌های مالی و سیاسی جمهوری اسلامی توانسته که ۱۵۷ جامعه شیعه از کشورهای مختلف اروپایی را در قالب یک سازمان جمع کند و  آن را مجمع شیعیان اروپا نام‌گذاری کند. این کار  بزرگی برای داد و ستدهای مالی و سیاسی و اطلاعاتی چشم‌گیری برای جمهوری اسلامی ایران است.

مدیران مراکز اسلامی از سوی جمهوری اسلامی منصوب می‌شوند ولی دولت‌‌های اروپایی با وجود تلاش معترضان برای توقف فعالیت این مراکز هم‌چنان آن‌ها را به رسمیت شناخته و اجازه ادامه فعالیت به آن‌ها می‌دهند. 

جمهوری اسلامی از طریق مرکز اسلامی، گروه‌های شیعیان منزوی شده از کشورهای مختلف هم‌چون جمهوری آذربایجان، ترکیه و لبنان را تحت پوشش قرار می‌دهد. در این بین اقلیت شیعه افغانستان به خاطر سرکوب‌هایی که در افغانستان بوده بهترین گزینه برای جذب کردن مراکز اسلامی هستند. فراتر از این، جمهوری اسلامی گروه‌های غیرشیعه حتی از کشورهای آفریقایی نیز به خدمت خود می‌گیرد.

درو اقع یکی از این بازوهای مهم جمهوری اسلامی در خارج کشور، مراکز اسلامی در شهرها و کشورهای مختلف است.

مرکز اسلامی وليعصر کانادا

مرکز اسلامی وليعصر اولین بنیاد مذهبی و فرهنگی جامعه ایرانیان مقیم اونتاریو است که با همت چند خانواده در تورنتو تشکیل گردیده و بیش از پانزده سال از فعالیت آن در این کشور می‌گذرد.

مرکز اسلامی وليعصر اولین موسسه به اصطلاح «خيريه- فرهنگی» رسمی  جمهوری اسلامی ایران در کشور کانادا بوده و در دولت فدرال بعنوان Charitable Organization به ثبت رسيده است.

مرکز اسلامی وليعصر، اظاهرا به‌عنوان يک بنیاد فرهنگی و مذهبی در واقع یکی از خانه‌های «امن» جمهوری اسلامی در این کشور است.

مرکز اسلامی «چهارده معصوم» در شهر لوزان سوئیس 

چندی پیش مراسم عزاداری «دهه اول محرم» با حضور کاظم رحیمی‌ به همت مرکز اسلامی  «چهارده معصوم» در لوزان سوئیس برگزار شد. هم‌چنین علاوه بر این مرکز، «حسنیه منتظران ظهور» در سولوتورن سوئیس نیز وجود دارد. حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین چاوشیان مبلغ اسلامی و امام جماعت «حسینیه منتظران ظهور» استان سولوتورن سوئیس است و از حمایت دولت سوئیس و نقش پلیس استان سولوتورن در مراسم مذهبی سخن می‌گوید.

یادآوری می‌شود که چندی پیش دادگاهی در سوئیس با مختومه اعلام شدن پرونده ترور کاظم رجوی مخالفت کرده و خواستار پیگیری این پرونده قتل سیاسی شده است. کاظم رجوی برادر مسعود رجوی در سال ۱۹۹۰ در اتومبیل خود در روستایی واقع در نزدیکی ژنو ترور شد.

«مرکز اسلامی امام علی» در استکهلم سوئد

«مرکز اسلامی امام علی»، در سال ۱۹۹۷ میلادی تاسیس شد. گردانندگان این مرکز ادعا می‌کنند که هیچ‌گونه وابستگی به دولت و یا نهاد خاصی ندارند و اداره آن با تکیه بر «اسلام» و قوانین کشور سوئد صورت می‌گیرد. این مرکز در سال ۲۰۱۷ مورد حمله قرار گرفت و دچار آتش‌سوزی شد. هم‌چنین تا کنون ایرانیان مخالف رژیم در استکهلم نیز تجمعات اعتراضی در مقابل این مرکز اسلامی برگزار کرده‌اند. در این میان باید اشاره کرد که با توجه به وجود چنین مرکزی در ۲۳ سپتامبر  ۲۰۲۱ یک شهروند سوئدی ایرانی‌تبار به نام  «پیمان کیا» با اتهام «نقض فاحش قوانین دسترسی به اطلاعات محرمانه» بازداشت شد. کمی‌ بعد برادر وی نیز با اتهام جاسوسی بازداشت گشت.

مرکز اسلامی منچستر و لندن در بریتانیا

مرکز اسلامی انگلیس از ابتدای دهه ۱۳۷۰ به‌صورت غیر رسمی و از سال  ۱۳۷۷ به‌صورت رسمی آغاز به کار کرده است.

«محسن اراکی» که با حکم خامنه‌ای به‌عنوان اولین رییس این مرکز منصوب شده، گفته که سال ۱۳۷۳ قرار شده به‌عنوان نماینده رهبر جمهوری اسلامی به لندن سفر کند، اما ویزای او با عنوان دیگری و توسط دفتر «شرکت کالای نفت لندن» گرفته شده که زمانی برای شرکت ملی نفت ایران فعالیت می‌کرد.

پس از محسن اراکی نیز، «عبدالحسین معزی»، «محمد علی شمالی» و «هاشم موسوی» به‌عنوان روسای این مرکز منصوب شدند. احکام آن‌ها توسط خامنه‌ای صادر و امضا می‌شود و نماینده او در امور مذهبی خارج از کشور طی مراسمی در لندن و هامبورگ، آن را اعلام و اعطا می‌کند.

 در سال‌های اخیر این مرکز زیر نظارت بیشتری قرار گرفته است. سال ۱۳۹۹، نهاد ناظر بر موسسات خیریه در انگلستان و ولز، به «مرکز اسلامی انگلیس» که به جمهوری اسلامی وابسته است، به‌‌دلیل برگزاری مراسم یادبود قاسم سلیمانی در لندن اخطار داده بود.

خرداد ۱۴۰۲ مرکز اسلامی لندن اعلام کرد فعالیت‌های این مرکز به‌دلیل آن‌چه «شرایط خاص» توصیف شده است، تا اطلاع ثانوی تعطیل است. 

مرکز اسلامی انگلیس به‌علت تعطیلی این نهاد اشاره‌ای نکرده، اما چند ماه پیش «کمیسیون خیریه بریتانیا»، نهاد ناظر بر موسسات خیریه، متولیان «مرکز اسلامی انگلیس» و منصوبان علی خامنه‌ای را برکنار، و متولی موقت برای این مرکز منصوب کرده بود.

مرکز اسلامی منچستر، یکی دیگر از بزرگ‌ترین مراکز مسلمانان در انگلستان است که توسط دانشجویان ایرانی و کمک‌های مالی رهبر جمهوری اسلامی تاسیس شد.

ساختمان این مرکز ابتدا در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط ‌افرادی خریداری و پس از بازسازی به‌عنوان مرکز اسلامی یا مسجد  مورد استفاده قرار گرفت.

photo 2023 05 25 10 50 15

هم‌چنین علاوه بر مرکز فوق، مرکز اسلامی در لندن، وجود دارد که با عنوان دفتر خامنه‌ای نیز شناخته می‌شود. این مرکز در سال ۱۳۷۷ خورشیدی به‌عنوان یک موسسه خیریه آغاز به کار کرد. فردی به نام سید‌هاشم موسوی رئیس این مرکز است. موضوع قابل توجه درمورد این مرکز اینست که چندی پیش درحالی که ریچارد رتکلیف همسر نازنین زاغری شهروند دوتابعیتی که در ایران به اتهام واهی جاسوسی به گروگان گرفته شده، در اعتصاب غذا بسر می‌برد، دولت بریتانیا بیش از صدهزار پوند به این مرکز کمک مالی کرد.

استاد انجمن بین المللی وابسته به دانشگاه منچستر با اشاره به برگزاری کنفرانس‌های سالانه با موضوعات ملی یا مذهبی و بین ادیان گفت: برنامه‌های معمول و روزانه مرکز روزهای شنبه، در قالب دو کانون فرهنگی صورت می‌گیرد؛ نخست کانون محبان‌المهدی(عج) برای برادران و دیگری کانون محبان‌الزهراء(س) ویژه خواهران است که عمده کارهای آموزش قرآن توسط این دو کانون انجام می‌شود.

رئیس مرکز اسلامی منچستر اظهار کرد: مخاطبان این کانون‌ها در سه گروه سنی فعالیت می‌کند؛ گروه زیر شش سال که در زمینه حفظ و قرائت قرآن، مفاهیم ساده قرآن، اعتقادات و احکام پایه فعالیت می‌کنند؛ گروه دوم که سنین بین هفت تا ۱۴ سال را در بر می‌گیرد، به آموزش تجوید و احکام و اعتقادات می‌پردازد و گروه سوم، سنین ۱۴ سال به بالا را شامل می‌شود.

او هم‌چنین یادآور شد: علاوه بر برنامه‌های مدون آموزشی، روزهای پنج‌شنبه نیز یک ساعت قبل از نماز مغرب و عشاء، دوره تلاوت قرآن کریم برگزار می‌شود که یک جزء از قرآن تلاوت و سپس درباره معنا و تفسیر آیات آن بحث و گفت‌وگو می‌شود.

برپایی کلاس‌های «شرح نهج‌البلاغه» به زبان انگلیسی برای غیرایرانیان و تازه‌مسلمانان از دیگر برنامه‌های این مرکز است.

چراغی افزود: روزهای دوشنبه هر هفته هیئت عزاداری «حیدریون» متشکل از جوانان، برنامه‌ مراسم‌های مرتبط به مناسبت‌های مختلف و سخنرانی دینی را برگزار می‌کنند؛ در تمام ایام هفته از ساعت ۱۹ به وقت محلی برنامه‌ها به زبان عربی برگزار می‌شود.

او در پایان گفت: مرکز اسلامی منچستر با مراکز مختلف اسلامی همکاری خوبی دارد، هم‌چنین با شبکه تلویزیونی «هدایت تی وی» که از شبکه‌های موفق شیعیان است ارتباط و همکاری موثری دارد.

یادآور می‌شود، شهر منچستر که در شمال غرب انگلستان واقع است با جمعیتی نزدیک به سه میلیون، دومین شهر وسیع و پر جمعیت انگلستان، بعد از لندن است. شهر منچستر موقعیتی مرکزی در میان شهرها و مناطق اطراف دارد. جمعیت این شهر همراه با شهرهای اطراف بالغ بر۰ ۱۰,۰۰۰,۰۰ نفر است.

بنابر این گزارش، ده‌ها هزار مسلمانان در این شهر زندگی می‌کنند. سابقه ۳۰۰ ساله و درخشان دانشگاه‌های منچستر و شهر در عرصه نوآوری علمی و صنعتی، این شهر را محلی برای اسکان مهاجران از ملیت‌های مختلف و نیز ورود سالانه ۴۰/۰۰۰ دانشجو به دانشگاه‌های «منچستر»، «سالفورد» و«متروپلیتن» را موجب شده است. این تعداد عظیم ورودی دانشجویان از کشورهای مختلف به این شهر برای تحصیل، موقعیت و فرصت خوبی را برای معرفی و پیام رسانی مکتب غنی تشیع و فرهنگ اصیل ایرانی را به جوانان تشنه معرفت فراهم می‌کند.

 

مرکز اسلامی وین

مرکز اسلامی وین نیز از سال ۱۳۷۱ آغاز به کار کرده، اما مانند مرکز اسلامی هامبورگ و لندن خبرساز نبوده است. عبدالحسین معزی از سال ۱۳۷۹ رییس این مرکز و سپس رییس مرکز اسلامی لندن شد. «محمدعلی محسن زاده» و «محمود منتظری»، از دیگر روسای این مرکز هستند.

ساختمان قدیم این مرکز در خیابانی قرار داشت که به تعبیری محل تفریحات شبانه بود و مقامات این مرکز تصمیم به ایجاد ساختمان جدید گرفتند و سفارت جمهوری اسلامی، با خریداری ملکی ۱۰ هزار متری در منطقه ۲۱ وین، ساختمان جدید مرکز اسلامی «امام علی» را افتتاح کرد.

 استفاده از این مرکز به‌عنوان مسجد و نمازخانه اما باعث اعتراض شهرداری شده بود، اما این ساختمان در نهایت در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد.

 

مرکز اسلامی میشیگان آمریکا

مرکز اسلامی میشیگان، بزرگ‌ترین مسجد اسلامی تشیع در آمریکا است. یادآوری می‌شود که مجتبی رضاخواه نماینده مجلس شورای اسلامی در ایران «شیعیان میشیگان» را عامل پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا دانسته است.

در آمریکا چندین مرکز اسلامی دیگر نیز‌ وجود دارد. حجت السلام محمد قزوینی امام جماعت مسجد دیربورن‌ هایتز در ایالت میشیگان آمریکا معتقد است که نیاز به روحانیون مسلمان در فضای رو به رشد اسلام در آمریکا محسوس است. از نظر او باید به‌جای انتظار کشیدن، خودشان حوزه علمیه تشیع را در آمریکا راه‌اندازی کنند. مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا نیز در ان شهر هرساله برگزار می‌شود.

جامعه مسلمانان دالس آمریکا (ADAMS)‌مسجد و مرکز اسلامی تازه‌ای را در منطقه نوکسویل در ایالت ویرجینیای این کشور احداث می‌کنند.

اعضای جامعه مسلمانان دالس در نشستی خبری اعلام کردند که طبق برنامه، مسجد جدید به فضای مسجد کنونی نوکسویل اضافه می‌شود و مناره‌ای نیز برای آن احداث خواهد شد.

به گفته مدیران جامعه مسلمانان دالس، هزینه احداث مسجد و مرکز اسلامی جدید حدود ۶ میلیون دلار برآورد شده است. نقشه‌ها و طرح‌های ساخت، تکمیل شده و مجوزهای مربوط به توسعه و احداث فضای جدید نیز اخذ شده است.

به گفته مدیران پروژه، ساخت این مرکز اسلامی پس از تامین نیمی از هزینه‌های آن آغاز خواهد شد.

«مرکز اسلامی جعفری»، در طول دو دهه فعالیت‌های اسلامی، به یکی از مراکز اسلامی هدایت کننده در آمریکای شمالی تبدیل شده است. این مرکز به منبعی بسیار مهم برای مسلمانان در آمریکای شمالی بوده و آنان را در انجام فرائض دینی یاری می‌رساند.

در وب‌سایت این مرکز در اینترنت، لینک‌هایی چون سخنان معصومین، اوقات شرعی، تقویم اسلامی، مدارس، فهرست تجاری، ایمان شیعه، مجلة خبری جعفری، و مدارس اسلامی الصادق دیده می‌شود. در لینک «سخنان معصومین(ع)»، جملات کوتاه اخلاقی و آموزنده از ائمة‌اطهار ـ علیهم السلام ـ به زبان انگلیسی آمده است. از دیگر امکانات این سایت، می‌توان به عضویت در سایت و دادن صدقه به صورت «آن‌لاین» اشاره کرد.

«مرکز الزهرا» در گراندسنت فرانسه

مرکز الزهرا در فرانسه، در سال ۲۰۰۹ بنیانگذاری شد و یکی از مراکز اصلی شیعه مرتبط با جمهوری اسلامی در این کشور به شمار می‌رفت. پس از ماجرای یورش پلیس فرانسه به این مرکز و‌ دستگیری تعدادی از افراد با اتهام تلاش برای «جهاد مسلحانه»، جمال طاهری رئیس پیشین این مرکز نیز با اتهاماتی روبرو شد .دادگاهی در شهر دنکرک ۱۳ آبان ۱۳۹۸ جمال طاهری را به جرم «تشویق به یهودستیزی» به شش ماه حبس تعلیقی محکوم کرد. پس از آن، مقامات قضایی فرانسه حکم نهایی انحلال و تعطیلی دائمی‌ این مرکز را صادر کردند.

مراکز اسلامی که زیر نظر جمهوری اسلامی در سراسر جهان فعالیت می‌کنند بسیار بیش‌تر از مواردی‌ست که در بالا از آن‌ها نام برده شد. با توجه به حمایت دولت‌های این کشورها از این مراکز اسلامی از جمله در سوئیس و بریتانیا و آلمان، می‌توان نتیجه گرفت که این مراکز اسلامی تحت حمایت دولت‌های کشورهای میزبان نیز هستند و از آن‌ها نیز بودجه دریافت می‌کنند.

اهداف سیاسی- عقیدتی این مراکز بسیار گسترده است. یکی از این اهداف برقراری ارتباط با جوانان و شهروندان کشورهایی است که در آن‌ها فعالیت می‌کنند. به همین دلیل جلسات و کلاس‌های تبلیغاتی و ترویجی این مراکز به زبان‌های مختلف نیز برگزار می‌شود. روشن است که هدف اصلی همه این مراکز و مساجد که به‌عنوان اجرای مناسک و مراسم مذهبی و هم‌چنین فرهنگی فعالیت می‌کنند، توسعه و تبلیغ اسلام و فرقه شیعه است. هم‌زمان این مراکز با یهودستیزی و حمایت از گروه‌های تروریستی هم‌چون حزب‌الله سعی در قدرتمندتر کردن خود دارند.

جامعةالمصطفی العالمیه دانمارک

حجت‌الاسلام حسین ساجد، نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در دانمارک ظهر امروز در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی، «تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)» با تشریح وضعیت مسلمانان و شیعیان ساکن در دانمارک و شمال اروپا و ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت‌های مرکز اسلامی کپنهاگ دانمارک، گفت: در حال حاضر کشور دانمارک دارای ۲۵۰ هزار نفر مسلمان است که اکثریت آن‌ها شیعه نیستند.

او با اشاره به مشکلات شیعیان در شمال اروپا افزود: در سال ۲۰۰۳، سالی که یکی از روزنامه‌های این کشور به حضرت محمد(ص) توهین کرد، در میان شیعیان کسی وجود نداشت که از ایشان و مکتب ناب تشیع دفاع کند.

نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در دانمارک با بیان این‌که اکنون ۲۶ طلبه دانمارکی در جامعةالمصطفی در حال تحصیل هستند، اظهار داشت: عراقی‌ها، لبنانی‌ها و افغانی‌ها بخش عمده‌ای از شیعیان دانمارک را تشکیل می‌دهند و ایرانی‌ها نیز در مقام بعدی شیعیان هستند.

حجت‌الاسلام ساجد خاطرنشان کرد: راهپیمایی روز عاشورا در دانمارک را در سال ۲۰۰۰ با شرکت نزدیک به هفتاد نفر برگزار کردیم و این در حالی است که این جمعیت در حال حاضر با گسترش تشیع به بیش از ۳۰ هزار نفر افزایش یافته است.

او با اشاره به گسترش تشیع در دانمارک، تصریح کرد: این امر حاصل الطاف الهی و توجهی است که اهل‌بیت(ع) به ویژه امام حسین(ع) نسبت به افراد دارند.

نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در دانمارک در ادامه به تبلیغات دینی در دانمارک اشاره کرد و افزود: تبلیغات وهابیت و سلفیه در دانمارک بسیار زیاد است و افکار مردم را تحت تاثیر قرار داده ولی باید توجه داشت، تبلیغاتی هم که شیعیان انجام داده‌اند، مفید فایده بوده و در حال حاضر هشتاد هزار شیعه در دانمارک زندگی می‌کنند.

او گفت: مرکز اسلامی کپنهاگ بزرگ‌ترین مرکز دینی در شمال اروپا محسوب می‌شود و در این مرکز اسلامی هر طبقه به امور ویژه‌ای اختصاص یافته است که طبقه‌ای به مسجد تبدیل شده و طبقه‌ای دیگر هم به صورت حوزه علمیه در حال فعالیت است.

حجت‌الاسلام صالح ادامه داد: ما افتخار داریم در کشوری که به پیامبر اکرم(ص) توهین شده، توانستیم مجوز ساخت بزرگ‌ترین گنبد را برای مسجد امیرمومنان(ع) دریافت کنیم.

او با بیان این‌که مساجد در کپنهاگ دانمارک هر روز رونق بیشتری پیدا می‌کنند، ابراز داشت: این در حالی است که در سال گذشته صد کلیسا در کپنهاگ به دلیل استقبال ضعیف مردم بسته شدند.

نماینده جامعةالمصطفی العالمیه در دانمارک در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکانات برای تبلیغ تشیع در اروپا فراهم شده و جامعة‌المصطفی نیز در حال رسیدگی به مشکلات فرهنگی و معنوی شیعیان و مردم آن مناطق است.

مرکز اسلامی هلند

مركز اسلامی ال ياسين در راستای انجام فعاليت‌های مذهبی- اجتماعی فرهنگی ایرانیان زرفداران جمهوری اسلامی و ساير مسلمان مقيم هلند به‌منظور برگزاری مراسم و ارايه خدمات متنوع ديگر و یارگیری برای جمهوری اسلامی می‌باشد.

این مركز حاصل تلاشی است که به منظور متحد کردن شیعیان، تبلیغ و ابلاغ پیام‌هیا جمهوری اسلامی صورت گرفته است. هدف ظاهری از این مجموعه نه تنها تعمیق وحدت و یکپارچگی، بلکه در اختیار گذاشتن مجموعه اطلاعات اسلامی از جمله کتاب، مقاله، شعر، ادعیه، کلیپ، فیلم، صوت و برنامه‌های ویژه اعیاد و عزا است که جمع‌آوری و معرفی می‌شوند تا در اختیار سایر بازدید کنندگان و علاقه‌مندان قرار گیرند.

مرکز اسلامی فرهنگی آل یاسین برای مرکزی به تجمع مسلمانان‌(هلند) و شیعیان خارج از کشور طراحی شده است.

مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام

جمهوری اسلامی ایران برای مصون ماندن از برخی مجازت‌های قانونی و دیپلماتیک سعی نموده است بخشی از اعمال مجرمانه و غیرقانونی خود را به دیگر دستگاه‌های موازی حکومتی که اعمال آن‌ها مسئولیت‌های دیپلماتیک کم‌تری را متوجه دولت می‌سازد را محول کند.

این بخش از دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی جمهوری اسلامی هم‌طمان به کارهای مختلفی هم‌چون جاسوسی، پول‌شویی، ارتباط با باندهای تب‌هکار و مافیایی، شناسایی و ترور مخالفین، دور زدن تحریم‌ها، سرقت دانش فنی و تکنولوژی، دامن زدن به اختلافات مذهبی، تبلیغات علیه کمونیسم و سکولاریسم، تشویق کودکان و نوجوانان به رعایت قوانین شرعی، ترویج بنیادگرایی و تحجر مذهبی، تاکید بر جهاد علیه غیر مسلمانان و کفار، تبلیغات علیه دیگر ادیان و مذاهب،  عضوگیری برای گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی، شناسایی و تحت نظر گرفتن نیروهای اپوزیسیون، کنترل ایرانیان خارج کشور و آن‌هایی‌که به داخل کشور تردد دارند و…

در سایت مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، خود را این‌گونه معرفی نموده‌اند:

«این مجمع یک سازمانی غیر دولتی و جهانی است و در سال ۱۳۶۹ ش (۱۹۹۰ میلادی) با حمایت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شد. مرکز اصلی این مجمع در تهران است و برنامه‌های آن تحت نظر ولی فقیه انجام می گیرد.

»مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام به‌عنوان یک سازمان غیر دولتی و جهانی، به دست جمعی از نخبگان پیرو اهل بیت علیهم السلام و تحت اشراف مقام معظم ولایت فقیه، ولی امر مسلمانان و مرجعیت عالیه جهان تشیع تأسیس شد.»

این مجمع متشکل از شیعیانی در سراسر جهان است که به ولی فقیه بودن آیت الله خامنه‌ای اعتقاد داشته و پیرو دستورات آن می‌باشند. مجمع جهانی اهل بیت هر چهار سال یک‌ بار مجمع عمومی خود را تشکیل می‌شود.

ارکان و ساختار

الف) مجمع عمومی

مجمع عمومی، نهادی متشکل از نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان پیرو اهل بیت علیهم السلام از سراسر جهان است.

اعضای این مجمع دائماً با مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در ارتباط هستند و هر چهار سال یک‌بار نیز برای سیاست‌گذاری و بررسی فرصت‌ها، تهدیدها و راهکارهای فعالیت خویش گردهم می‌آیند.

ب) شورای عالی

شورای عالی، مشتمل بر جمعی از اعضای برجسته مجمع عمومی است که مسئولیت تصویب سیاست‌ها، برنامه‌ها و بودجه مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و نیز نظارت بر حوزه‌های اجرایی آن را بر عهده دارند.

تمامی فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام بر مبنای سیاست‌هایی انجام می‌شود که به وسیله شورای عالی تعیین میگردد.

این شورا متشکل از شخصیت‌ها و نخبگان شیعه از مناطق جغرافیایی گوناگون و سرزمین‌هایی است که جمعیت قابل‌توجهی از پیروان اهل بیت علیهم السلام در آن‌ها زندگی می‌کنند؛ کشورهایی نظیر ایران، عراق، هند، پاکستان، افغانستان، لبنان، بحرین و …

هم اکنون افراد زیر اعضای حقیقی شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام را تشکیل می‌دهند:

حضرات آیات، حجج اسلام و آقایان:  محسن اراکی‌(از ایران)؛  محمدعلی تسخیری‌(از ایران)؛  محمدعلی محسن تقوی‌(از هندوستان)؛  سید عمار الحکیم‌(از عراق)؛ نبیل الحلباوی‌(از سوریه)؛ سیداحمد خاتمی‌(از ایران)؛ قربانعلی دری نجف‌آبادی‌(از ایران)؛ سیدهاشم الشخص‌(از عربستان)؛ عیسی احمد قاسم‌(از بحرین)؛ محسن مجتهد شبستری‌(از ایران)؛  محمدآصف محسنی‌(از افغانستان)؛  محمود محمدی عراقی‌(از ایران)؛  سیدمرتضی مرتضی العاملی‌(از کنیا)؛ حسین المعتوق‌(از کویت)؛ سیدحسن نصرالله‌(از لبنان)؛ سید ساجدعلی نقوی‌(از پاکستان)؛  سید ابوالحسن نواب‌(از ایران)؛ عباس واعظ طبسی‌(از ایران)؛  علی اکبر ولایتی(از ایران)؛  مهدی هادوی تهرانی‌(از ایران).

از بدو تأسیس مجمع در سال ۱۳۶۹ ش. تا امروز جمعی از علمای تراز اول اسلام به عنوان اعضای حقیقی این شورا انجام وظیفه نموده اند که هم اکنون به دلیل شهادت، ارتحال یا اشتغالات مهمتر در آن عضویت ندارند؛ نظیر حضرات آیات عظام جوادی آملی، هاشمی شاهرودی، امینی (از ایران)، فضل الله (از لبنان) حکیم و آصفی (از عراق) و الفضلی (از عربستان).

پ) دبیرکل

مجمع عمومی، مجمع جهانی اهل بیت هر چهار سال یک‌بار تشکیل می‌شود. شورای عالی مجمع از اندیشمندان و نخبگان شیعه از ملیت‌های مختلف تشکیل می‌شود.

دبیرکل عالی‌ترین مقام اجرایی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است که برای اداره مجمع و اجرای سیاست‌های مصوب، از سوی شورای عالی انتخاب و با حکم  ولی‌فقیه منصوب می‌شود.

تاکنون چهار دبیرکل برای اداره این نهاد انتخاب شده‌اند:

۱.آیت الله محمدعلی تسخیری؛ از اردیبهشت ۱۳۶۹ تا مرداد ۱۳۷۸.

۲. علی اکبر ولایتی؛ از مرداد ۱۳۷۸ تا مهر ۱۳۸۱.

۳. آیت الله محمدمهدی آصفی(ره)؛ از مهر ۱۳۸۱ تا فروردین ۱۳۸۳.

۴ .آیت الله محمدحسن اختری؛ از فروردین ۱۳۸۳ تا شهریور ۱۳۹۸.

۵. آیت‌الله رضا رمضانی؛ از شهریور ۱۳۹۸ تا کنون.

رئیس شورای عالی

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) جلسات سالانه و موردی این شورا را اداره و با کمک نایب رئیس و دبیر شورای عالی بر حسن اجرای مصوبات شورا نظارت می‌کند. تاکنون سه نفر با رای مستقیم اعضای شورای عالی به ریاست این شورا انتخاب شده‌اند.

ابراهیم امینی (از بدو تاسیس‌(۱۳۶۹) تا خرداد ۱۳۷۶)؛

محمد تقی مصباح یزدی‌(از خرداد ۱۳۷۶ تا آبان ۱۳۹۱)؛

محسن مجتهد شبستری‌(از آبان ۱۳۹۱ تا مرداد ۱۳۹۸)؛

محمدحسن اختری‌(از مرداد ۱۳۹۸ تا کنون).

قربانعلی دری نجف‌آبادی نایب رئیس، و سیدابوالحسن نواب دبیر کنونی شورای عالی می‌باشد.

محمد تقی مصباح یزدی رئیس شورای عالی‌(از خرداد ۱۳۷۶ تا آبان ۱۳۹۱)

مجامع و دفاتر محلی

در راستای تقویت و گسترش ارتباطات با پیروان اهل بیت علیهم السلام و با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و تناسب حضور شیعیان در مناطق مختلف جهان، تاکنون مجامع و مراکز محلی متعددی در قریب به ۹۰ کشور جهان با محوریت بومی سازی فعالیت‌های فرهنگی مذهبی پیروان اهل بیت علیهم‌السلام راه‌اندازی شده است که اداره امور فرهنگی، دینی و اجتماعی شیعیان را در آن مناطق بر عهده دارند.

اسامی دفاتر و مجامع فعال محلی‌(تابستان ۱۳۹۴ ش.) به شرح ذیل است: … اروپا ـ ۴۰ کشور

آذربایجان؛ آلبانی؛ آلمان؛ اتریش؛ ارمنستان؛ اسپانیا؛ اسلواکی؛ اسلوونی؛ اکراین؛ انگلستان؛ ایتالیا؛ ایرلند؛ بلاروس؛ بلژیک؛ بلغارستان؛ بوسنی و هرزگوین؛ پرتغال؛ تاتارستان‌(جمهوری خودمختار)؛ ترکیه؛ چک؛ داغستان‌(جمهوری خودمختار)؛ دانمارک؛ روسیه؛ رومانی؛ سوئد؛ سوئیس؛ صربستان؛ فرانسه، فنلاند؛ قبرس؛ کوزوو؛ کرواسی؛ گرجستان؛ لهستان؛ لوکزامبورگ؛ مجارستان؛ مقدونیه؛ نروژ؛ هلند؛ یونان.

برخی ترورهای جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف جهان

ترور عبدل امیر راهدار، شهرام میرانی در هندوستان،  اسفندیار رحیمی در فیلیپین، اﺣﻤﺪ ذوالانوار در پاکستان،  اعضای بی‌سلاح سازمان مجاهدین خلق در عراق، موشک‌باران مقر حزب دمکرات کردستان ایران در عراق، ترور اپوزیسیون در ترکیه و کردستان عراق، کشتار رهبران حزب دمکرات کردستان ایران در برلین-‌آلمان، ترور رهبران حزب دمکرات در وین- اتریش، ترور کاظم رجوی در سوئیس، ترور غلامعلی اویسی، غلامحسین اویسی و شاپور بختیار در فرانسه، فریدون فرخزاد در آلمان، ترور غلام کشاورز در لارناکا-قبرس، صدیق کمانگر در اقلیم کردستان عراق، اقدام برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه، ترور محمدرضا کلاهی صمدی و احمد نیسی در هلند، سرهنگ هادی عزیز مرادی، بهروز شاهوردی‌لو، مسعود مولوی، سعید کریمیان، در ترکیه، طرح ترور نیروهای اپوزیسیون در دانمارک توسط برخی از عناصر پوششی آن‌ها در نروژ و …

این موارد تنها نمونه‌ها و بخشی از کارنامه تروریسم دولتی، ترورهای جمهوری اسلامی در خارج کشور است. هر چند در برخی از ترورها تروریست‌ها دستگیر شده‌ و در دادگاه‌های عادلانه به زندان‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند اما دولت‌های غربی، حتی به همین تصمیمات قوای قضاییه خود احترام نگذاشتند و در معامله با جمهوری اسلامی، تروریست‎ها را آزادی کردند. نمونه آخری آزادی حمید نوری، معروف به «عباسی»، که پس از حدود پنج سال بازجویی و محاکمه به حبس ابد، یعنی اشد مجازات در سوئد محکوم شده بود هنوز چندی از پایان دادگاه آن گذشته بود که ناگهان خبرگزاری‌های این کشور خبر دادند حمید نوری آزاد شده است. کمی پیش‌تر از آن نیز دولت بلژیک اسدالله اسدی، این دیپلمات-تروریست جمهوری اسلامی را آزاد کرده بود. او به دلیل تلاش برای بمب‌گذاری در همایش مجاهدین و شورای ملی مقاومت دستگیر و در دادگاهی در بلژیک، به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود.

چگونه می‌توان شاهد کمک و حمایت‌های دولت‌هایی بود که حاصل دسترنج و مالیات شهروندان خود را بدون هیچ‌گونه نظارت دقیقی تقدیم  مساجد و مراکزی پوششی نموده که تحت مدیریت مجمع جهانی اهل بیت و رهبری خامنه‌ای به فعالیت‌هایی هم‌چون جاسوسی، پول‌شویی و عملیات تروریستی در هماهنگی با سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف جهان مشغولند؟

آیا سران دولت‌ها، پارلمان‌ها، احزاب، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشورهایی که عوامل تروریستی تحت رهبری خامنه‌ای در آن‌جا فعالیت دارند بی‌خبر هستند؟!

یکی از منبع درامدهای مرامز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، صدور گواهی‌های ازدواج و طلاق است.

«هزینه صدور گواهی‌های ازدواج و طلاق در دفاتر مراکز اسلامی، مبلغ  ۱۰۰ یورو می‌باشد و در صورتی‌که به درخواست متقاضی، صیغه عقد و طلاق در محلی غیر از دفاتر فوق باشد، هزینه رفت و آمد به‌عهده درخواست کننده خواهد بود.»

حکومتی کە در داخل ایران بیش‌ترین فشار و سرکوب را علیە اقلیت‌های مذهبی و دینی به‌وجود آوردە و در کردستان و بلوچستان بە جنایات جنگی علیە مردم محروم دست‌زدە، نباید اجازە فعالیت در اروپا و دیگر کشورهای جهان را داشته باشد.

مرکز اسلامی هامبورگ؛ محل ملاقات اسدالله اسدی

مرکز اسلامی هامبورگ؛ محل ملاقات اسدالله اسدی برای پرداخت پول

 تعطیلی این مرکز یکی از درخواست‌های نمایندگان پارلمان آلمان از دولت این کشور بوده است. هم‌چنین سازمان امنیت داخلی آلمان، این مرکز را مکانی برای انتشار ایدئولوژی جمهوری اسلامی معرفی کرده است. مرکز اسلامی هامبورگ از دستگاه امنیت داخلی آلمان، شکایت کرده این پرونده در جریان است.

نام این مرکز در پرونده «اسدالله اسدی» نیز مطرح شده و گویا این دیپلمات جمهوری اسلامی با عوامل و جاسوسان خود در این مرکز دیدار و به آنان پول پرداخت کرده است. جمهوری اسلامی با وساطت پادشاه عمان، حالا اسدی را به داخل ایران بازگردانده است. موضوعی که ممکن است حساسیت‌ها به فعالیت این مراکز را پایدار نگه دارد.

به‌جز هامبورگ، یک مرکز اسلامی نیز در فرانکفورت فعالیت می‌کند، اما خود را یک مرکز «مردم‌نهاد» معرفی کرده است.

اسدالله اسدی دیپلمات-تروریست جمهوری اسلامی ایران که به دلیل تلاش برای بمب‌گذاری در همایش مجاهدین خلق، در یک دادگاه بلژیکی به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود چندی پیش با یک زندانی بلژیکی تعویض شد و آزاد گردید.

دفترچه‌ای که پلیس آلمان از اسدی گرفته، گفته می‌شود در ۱۱ کشور اروپایی و اسکاندیناوی شبکه جاسوسی درست کرده بود اما پلیس آلمان هنوز عوامل اسدی را علنی نکرده است.

اکنون پلیس آلمان، گفته است که  اسدی با عوامل و جاسوسان خود در مرکز اسلامی هامبورگ دیدار و به آنان پول پرداخت کرده بود.

نتیجه‌گیری

جمهوری اسلامی طی چهار دهه و نیم حیات خود، در تلاش برای سرکوب مخالفان خود در خارج از ایران بوده است و آن را با انجام ترور به ثمر رسانده است. 

با شروع نخستین ترورها، سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران زیر ذره‌بین دولت‌های اروپایی قرار گرفت ولی مراکز اسلامی، هم‌چنان از حاشیه امن برخوردار بودند و میهمان‌های خود را تحت‌عنوان استاد دانشگاه برای برگزاری نشست‌های علمی وارد کشورهای اروپایی می‌کردند. 

مراکز اسلامی هم مراکز تبلیغاتی جمهوری اسلامی در خارج از کشور و هم مرکز جاسوسی و تروریستی و هم محل عضوگیری آن‌ محسوب می‌شوند و هم به‌عنوان دست باز جمهوری اسلامی برای لابی‌های سیاسی یعنی فرستادن افراد معتمد خودشان در قالب احزاب برای لابی‌‌های سیاسی قراردادهای اقتصادی،‌ سازماندهی دانشجویان در قالب انجمن‌های اسلامی و جمع‌آوری اطلاعات از فعالین و مخالفین حکومت هستند. در واقع مجموعه‌ای به‌عنوان خانه‌های امن، محلی برای سازماندهی و گردهم آمدن طرفداران ایرانی و غیرایرانی جمهوری اسلامی در خارج از کشور هستند.

از جمله اهداف مهم مراکز اسلامی جمهوری اسلامی در سرتاسر دنیا که با حکومت اسلامی در ایران در ارتباط مستقیم قرار داشته و از آن‌جا خط و ربط سیاسی و ایدئولوژیکی می‌گیرند، نفوذ و رخنه در دولت‌ها و پارلمان‌های این کشورها و لابی‌گری جهت تاثیرگذاری بر سیاست و نظام حقوقی آن‌هاست که با چراغ خاموش و به شکل خزنده جریان دارد. برای نمونه، در حقوق مدنی، کم نیستند مراجع قضایی که تن به احکام شرعی از جمله مناسبات ازدواج و طلاق در خانواده‌های مسلمان می‌دهند و حتا نقض حقوق بشر مانند خشونت علیه زنان را جزو «فرهنگ اسلامی» می‌دانند و گاه مطابق آن نیز حکم صادر می‌کنند!

ریاست مراکز اسلامی جمهوری اسلامی در اروپا و هم‌چنین دعوت به سخنرانی برای مراسم‌های مختلف در این مراکز، نوعی امتیاز محسوب می‌شود. در این میان، معمولا بین این مراکز و سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی، حتی هم رقابت‌هایی نیز وجود دارد.

بودجه این مراکز توسط جمهوری اسلامی تعیین شده، اما این مرکز مانند بنیادهای خیریه، کمک محلی نیز جمع‌آوری می‌کنند. مراکز اسلامی، محل لابی‌گرهای جمهوری ایران در خارج از مرزها است که در پوشش کارهای مذهبی تلاش دارد ارتباط با دولت‌ها و سرکوب مخالفان خارجی از ایران را پیش ببرد. 

با توجه به شواهد و اخبار و گزارش‌های مختلفی که از این مراکز در رسانه‌های خود این کشورها منتشر می‌شود باید این پرسش برحق را مطرح کرد که: چرا دولت‌های اروپا و آمریکا هم‌چنان از این مراکز حمایت می‌کنند و به مماشات خود با جمهوری اسلامی ادامه می‌دهند؟!

اعتراض و خشم مهاجرین ایرانی و نیروهای چپ و دموکراتیک و آزادی‌خواه، گاهی باعث تعطیلی این مراکز فساد و جاسوسی شده‌اند. بسته شدن تمامی مراکز اسلامی وابستە بە جمهوری اسلامی ایران، تعطیل کردن سفارت‌خانە و کنسولگری‌های آن، خواست عمومی اکثریت مهاجرین ایرانی در خارج کشور است.

جمعه دوازدهم مرداد ۱۴۰۳-دوم آگوست ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate