مراسم تنفیذ پزشکیان و دعوای دو جناح حاکمیت و ریشه هایش

مقدمه:

مراسم تنفیذ پزشکیان با قران خوانی های بامزه پزشکیان و تو دهنی زدنهای واضح خامنه ای و تاکیید او بر اینکه پزشکیان باید سیاستهای داخلی و خارجی رئیسی را ادامه دهد این حکم را تاکیید می کند که دولت پزشکیان دولت بحرانی خواهد بود و رژیم اسلامی دارد بهش دهنه می زند و بعدا هم دهنه را خواهد کشید .

خامنه ای در نصخیتهائی که به پزشکیان کرد هم از جهت سیاست داخای و هم از جهت سیاست داخلی روی رئوس سیاستی که مد نظر اوست تاکیید کرد که دقیقا ضد سیاستهائی است که پزشکیان و ظریف در طی دوران رقابتهای انتخاباتی ارائه دادند و بخشی از اصلاح طلبان حکومتی و تعدادی از جامعه گمگ و گیج را بدور خود جمع کردند.

چپ و کمونیزمی که همواره ماهیت طبقاتی این جناح بندیهای درون رژیمی را روشن کرده و تاکیید داشته که اینها دعواشان دعوای سر لحاف ملاست و منافع طبقه کارگر و زحمتکشان ربطی به این دعواهی داخل حکومتی ندارد الان باید تبیین کند که ماهیت طبقاتی و ریشه های اقتصادی این دعواهای رژیم کجاست؟

در این مقاله من اشاراتی در این جهت خواهم کرد:

(۱)رژیم اسلامی در بستر جهان چند قطبی:

همانطور که در مقالات قبلی گفتم تحولات سیاسی دوران ما تابع چرخش روند تغییر به جهان چند قطبی است و قطبی بندیهای کنونی جایگاه جدیدی به ایران می دهد.

حکومت روسیه دیگر نمی تواند به اروپا بعنوان منطقه فروش نفت و گاز تکیه کند و ایران از جهت جایگاه جغرافیائی بهترین مسیر است همینطور برای چین بعنوان که ایران هم مرکز منطقه گاز و نفت است و هم محل عبور ترانزیت به اروپا و حتی افریقا

لذا بنا به این جایگاه ایران هردو حکومت روسیه و چین برای قراردهای استراتژیک اقتصادی سیاسی و نظامی با ایران حرکت می کنند.

اما در سوی حکومت ایران دو گرایش در این داستان هست یکی گرایشی که همچنان دنبال امریکا و اروپاست مثل گرایشات حامی روحانی و ظزیف و دیگری گرایشاتی که در حکومت دست بالا دارند و به خامنه ای و دستگاه اطلاعاتی و نظامی وصل هستند که هدفشان توسعه قدرت اقتصادی خود است با کمک اتحاد با روسیه و چین.

نبرد بین “دولت رئیسی” و دولت پزشکیان بواقع دعوای این دو جناح است که طی چند دهه گذشته در مقابل هم صف کشیده اند.

اگر مناظره های دوران انتخابات را نگاه می کردید  موضوعات این دعوا کاملا مشخص است و بی ربطیش به منافع طبقه کارگر واضح.هردو دنبال “توسعه سرمایه داری” دعوا سر چگونگی این راه.هردو حامی سرکوب طبقه کارگر و اما هردو مدعی “دفاع از منافع مردم” که البته سنت حاکمانست در دوران انتخابات!

(۲)منطق “سود اوری تجارت با روسیه و چین” و برتریش با تجارت با اروپا و امریکا

خامنه ای و شرکا بود کشیده اند که اتحاد استراتزیک با امپریالیزم روسیه و چین برایشان سودمند است.

براوردهای اقتصادی ارائه شده در مجلس رژیم بدقت نشان می دهد که انتقال گاز و نفت به اروپا صرف اقتصادی بسیار پائینی دارد در حالیکه فروش نفت و گاز و معامله با روسیه و چین و کشورهای منطقه حوزه و افریا و اسیا و حتی امریکای جنوبی  نفوذ سیاسی رژیم را به همراه دارد.

لذا طرح کلان “جبهه مقاومت” توسعه همکاریهای تجاری و اقتصادی با روسیه و چین است این راه را راه توسعه سرمایه داری ایرانی می دانند این راه را راه بقای خود می دانند.

رژیم اسلامی دارد بخاطر بقای خود  صف خود را در اتحاد امپریالیزم روس و چین محکم می کند همانطور که رژیم پهلوی برای بقا خود را با سنتو و اتحاد با امپریالیزم امریکا اویزاان می کرد.

(۳)منطق همکاری و اتحاد استراتژیک روسیه و چین با رژیم اسلامی:

روسیه و چین بین خود نیازی به منطقه خاورمیانه ندارند اما منطقه خاورمیانه بازار بسیار حساس برای هردوی اینهاست و به علاوه از جهت زئوپولیتیک می تواند عرصه را به فطب اروپا و امریکا بسیار سخت کند.

حکومت اسلامی با توسعه امپریالیزم نظامی سیاسی خود توانسته شبکه ای در میان کشورهای منطقه بسازد که عملا حوزه امپریالیزم امریکا و اروپا را تحت تاثیر قرار داده و طی تجربه مشخص شده که همکاری بین امپریالیزم روسیه و چین با رژیم اسلامی می تواند حوزه نفوذ اینها را در خاورمیانه بالا ببرد و نفوذ امریکا و اروپا را بشدت کاهش دهد.

چین کشوریست که فاقد منابع نفت و گاز است و به منطقه خاورمیانه از این جهت نیاز دارد حکومت روسیه با کاهش شدید فروش در اروپا بدنبال منطقه فروش جدید روی ایران متمرکز شده و موافقتانامه اخیر گاز که بزودی به قرار داد خواهد رسید حجم بسیاری گاز را بصورت سواپ و فروش به ایران منتقل می کند.

ایران و روسیه در منطقه خلیج فارس به همکاری استراتژیک در زمینه فروش گاز تبدیل خواهند شد و روسیه دیگر به اروپا نیاز نخواهد داشت.

لذا همکاری امپریالیزم روسیه و چین با رژیم ایران در چهارچوب تغییر دینامیزم قدرت یک نقطه کلیدی است و حتی روی کار امدن پزشکیان نمی تواند این روند را کند کند.

جناح خامنه ای همراه سپاه پاسداران بخاطر تداوم رژیم و مناقع خود با تمام قوا در مقابل کارشکنی های جناح غربگرا خواهند ایستاد و این خلاصه سخنرانی خامنه ای بود خطاب به پزشکیان!

(۴)جنبش انقلابی زحتمکشان و کارگران در مقابل این روند استراتژیک رژیم اسلامی:

اینکه گرایش خامنه ای چقدر بتواند بر جناح پزشکیان و روحانی فائق شود امری تضمین شده نیست اما هر چه هست اینها در دشمنی با منافع طبقه کارگر ایران کاملا شریک هستند.

رشد سرمایه داری در ایران و هر نوعش برای طبقه کارگر نان نمی شود

راه رشد سرمایه داری راه نابودی زندگی و عقب ماندن و بی اینده تر شدن طبقه کارگر است.

راه رشد سرمایه داری زندان شکنجه و سرکوب و ضدیت با حداقلهای نیاز طبقه کارگر برای تشکلهای خود بوده و خواهد بود.

اینکه طبقه کارگر بتواند حزبی بسازد هیچ حتی تشکیل اتجادیه و شوراها را هم این حکومت و جناح هایش بر نخواهند تابید.

اگر این حکومت برود و شازده و شرکا هم بیایند برای طبقه کارگری فرقی ندارد. از انجا که طبقه حاکمه در ایران خواهان رشد سرمایه داریست نفس این راه یعنی سرکوب و جنایت بر علیه طبقه کارگر و نابودی زندگی و معیشت.

اینست که طبقه کارگر باید حول منافع خود سازمان یابد و قدرت ر را از طبقه سرمایه دار بگیرد چه با ریش باشد و اخودند چه فکلی باشد.

تجربه تاریخ ایران همین حکم را ثابت کرده و می کند.پهلوی همان ضد کارگری بود که خمینی و خامنه ای و پزشکیانها.

این حکم را باید در میان فعالین کارگری برد و جا انداخت که دنبال موهومات نروند و فریب نخورند و برنامه های نیم بند توده ایستها را نپذیرند.

باید حرف اخر را اول زد و سازمان داد!

زنده باد مبارزه برای ازادی برابری و حکومت کارگری!

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate