مجموعه اخبار و گزارشات هفته از شهرهای کردستان

نگاه هفته: 

مجموعه اخبار و گزارشات هفته از شهرهای کردستان

تهیه و تنظیم  شاهرخ نقدی

اعتراض شدید مردم کردستان به جهانگیری

در حاشیه سفر معاون اول روحانی به سنندج صبح روز شنبە ٢ اسفند ٩٩، مردم در اعتراض به مشکلات و بی‌توجهی کاربدستان حکومت اسلامی به خواسته‌هایشان، مقابل استانداری کردستان تجمع کرده و خواستار حل مشکلشان شدند. هر روز شاهد اعتراضات گسترده وبا مطالبات گوناگون در سراسر ایران هستیم که همه این اعتراضات نشان از کوتاه نیامدن شهروندان از مطالبات برحقشان دارد.

بر اثر تعقیب نیروهای حکومت دو کولبر در رودخانه غرق شدند 

بر اثر تعقیب و تیراندازی سپاه پاسداران در نوار مرزی سردشت، دو کولبر به رودخانه پناه بردند و غرق شدند. یکشنبه سوم اسفند ماه، بنابر خبر دریافتی، سپاه پاسداران دسته ائی از کولبر را در نوار مرزی سردشت هدف تیراندازی قرار می دهد. دو نفر از کولبر برای نجات جان خود و گریز از تعیقب نیروهای رژیم به رودخانه “قاسم ره ش” پناه می برند و غرق می شوند. هویت این دو کولبر ” اسکندر محمد” ۳۵ ساله اهل روستای “به ستین” از بخش پشدر  و “ابوبکر محمدی ” ۳۶ ساله اهل روستای ” گوره شیر ” از توابع سردشت اعلام شده است. جسد این دو کولبر توسط اهالی روستای “شینی ” کشف و برای خاکسپاری به روستای ” دوله تو ” منتقل شده اند.

کشف جسد یخ زده یک کولبر ۲۵ ساله در ارتفاعات نوار مرزی بانه

بنابر خبر منتشر شده روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه، جسد یخ زده یک کولبر ۲۵ ساله توسط شمار دیگری از کولبران در ارتفاعات “کیلی و ننور” در منطقه بانه کشف شد. هویت این جوان “شهرام قادری” اهل روستای “وشتپه” از توابع بوکان اعلام شده است. ساعتها از سرمازدگی او گذشته بود که توسط سایر کولبران جسد بی جانش کشف و به بیمارستان صلاح الدین بانه منتقل می گردد. کولبران اگر با شلیک مستقیم نیروهای رژیم کشته نشوند، بر اثر این گونه حوادث جان خود را از دست می دهند.

انتقال جمال قاسمی عضو انجمن زیست محیطی ژینکو به زندان اشنویه

یکشنبه سوم اسفند ماه، جمال قاسمی شهروند بازداشتی اهل اشنویه و فعال زیست محیطی با پایان مراحل بازجویی به زندان این شهرستان منتقل شده است. جمال  قاسمی روز ۹ بهمن ماه، در شهر اشنویه همراه با ضرب و شتم توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به یکی از بازداشتگاه های امنیتی در شهر ارومیه انتقال یافت. از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این او اطلاعی در دسترس نیست.

جمال قاسمی عضو انجمن محیط زیست “ژینکو” شهرستان اشنویه است.

جوان ۲۵ ساله  اهل کامیاران از چوبه‌دار رهایی یافت

اولیای دم در این شهرستان پس از پنج سال با بخشیدن قاتل فرزند خود، جانی دوباره به یک جوان ۲۵ ساله بخشیدند. سال ۱۳۹۴ در کامیاران بر اثر نزاع بین ۲ جوان۲۰ ساله و ۲۸ ساله با سلاح سرد، یک فقره قتل رخ داد که پس از طی مراحل دادرسی این پرونده و ارجاع آن به شعبه اجرای احکام کیفری منجر به صدور حکم نهایی و قصاص شد. با تلاش‌های ویژه  مخالفین اعدام در این شهرستان و با دعوت از اولیاء دم جهت بخشش، این پرونده منجر به رضایت شد و خانواده مقتول از انجام عمل قصاص خودداری کردند.

مخالفت مسئولان زندان سنندج با درخواست مرخصی افشار فتحی

مسئولان زندان مرکزی سنندج با درخواست مرخصی “افشار فتحی”، فعال مدنی اهل روستای “تنگیسر” از توابع منطقه ژاورود مخالفت کردند.

تجمع اعتراضی در ایلام

تجمع  اعتراضی  واحد شیرین سازی میعانات گازی پالایشگاه گاز ایلام (شرکت آرین تجارت مانا) در مقابل استانداری ایلام. شنبه ۲ اسفند ۹۹ – نیروهای واحد شیرین سازی میعانات گازی پالایشگاه گاز ایلام مقابل استانداری ایلام دست به اعتراض زدند. این نیروها پس از چندین سال فعالیت اکنون با توقف این واحد از کار بیکار گشته اند، از اینرو خواهان جذب دوباره در پالایشگاه گاز و یا پتروشیمی هستند. افرادی که کار خود را از دست داده اند نزدیک به ۵۰ نفر و شامل نیروهای مهندس و فنی می باشند. اعتراض کنندگان جهت رسیدن به حقوق و خواسته های خود هفتمین گردهمایی را در ماه های اخیر برگزار کرده اند اما تاکنون هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.

دو شهروند اهل مهاباد پس از اتمام بازجویی به زندان ارومیه منتقل شدند

روز سه‌شنبه بیست و هشتم بهمن‌ماه، دو شهروند به نام‌های “ایمان عبدی” و “افشین مام‌ احمدی” اهل شهرستان مهاباد پس از اتمام بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه به بند قرنطینه زندان این شهر منتقل شدند.

علی زلفی با قرار وثیقه از زندان بوکان آزاد شد

روز یکشنبه سوم اسفندماه، یک شهروند  به نام “علی زلفی” اهل بوکان با قرار وثیقه ٢٠٠ میلیون تومانی از زندان این شهرستان آزاد شد. این شهروند پس از اتمام بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه به زندان بوکان منتقل شده بود.

سالار رهوی با قرار وثیقه از بازداشت آزاد شد

روز دوشنبه چهارم اسفندماه، یک شهروند به نام “سالار رهوی” اهل مهاباد با قرار وثیقه از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در این شهرستان آزاد شد.

ایسکرا  ۱۰۸۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate