جواد ظریف هدف مرکزی پائین کشیدن پزشکیان-استراتژی جنگ قدرت

مقدمه:

هنوز دولت پزشکیان رسما انتخاب نشده  و همانطور که پیش بینی می شد استراتژی جنگ قدرت درون حکومت اسلامی شکل گرفته و گرایشات موسوم به اصولگرا که بخشیشان بتدریج در محور جلیلی متمرکز شده اند جواد ظریف را بعنوان حلقه مرکزی نشانه گرفته اند.

الان امامان جمعه و هیئتهای سینه زنی و تمامی دستگاه تشکیلاتی اصولگرایان روی مصاحبه جواد ظریف متمرکز شده(*).

هممانطور که در مقاله قبلی توضیح دادم تضاد بنیادی درون حکومت قرار نیست با پایان نمایش انتخاباتی رژیم تمام شود بلکه وارد فاز جدیدی شده و سهم خواهی ها  چنان شدت گرفته که دیگر تضادها اشتی ناپدیر شده اند.

رسما در نمازهای جمعه شعار “ظریف برو گم شو” داده می شود.

ظریف در مصاحبه با صدا و سیما از نقش محوریش در سازماندهی دولت پزشکیان پرده برداشت و رسما توضیح داد که “دولت ائتلافی” قرار نیست تشکیل شود با اینکه می خواهد دولت “وحدت ملی” بسازد. روی سخنش با جناح اصولگراست که قرار نیست انها را بازی دهد و وازه “دولت وحدت ملی” بیشتر قرار است ابزار فریب مردم و تلاش برای اشتی با جامعه باشد.

در این مقاله چند نکته را اضافه می کنم تا درک بهتری از انچه دارد درون حکومت اتفاق می افتد ارائه شود:

۱)نقش محوری ظریف در سازماندهی دولت پزشکیان :

 برخلاف بیانیه پزشکیان در رسانه انگلیسی زبان رژیم که خط “محور مقاومتی” را ارائه داده بود جواد ظریف کاملا در مقابل اون خط رسما از معیارهای اصلی یارگیری دولت پزشکیان را “عدم حهت گیری منطقه ای” (یعنی محور مقاومتی) اعلام کرد که خط دولت روحانی بود برای جلو بردن سازش با حکومت امریکا و غربیها تحت نام برجام.

پرشکیان و احتمالا شخص خامنه ای جواد ظریف را مسئول یارگیری برای دولت پزشکیان کرده و دست او را در ایجاد “شورائی” برای تقسیم وزارتها باز گذاشته.

در داخل کشور سیاست تند نئولیبرال و فشار به طبقه کارگر و در سیاست خارجی فاصله گرفتن از محور روسیه و چین و جلو بردن سیاست سازش با غرب.اینها رئوس سیاست ظریف و باندی است که قرار است حکومت را از بحران نجات دهد.

(۲)بازی بی مزه “سوبسید دهی به زنان و اقلیتها ” برای جلب رضایت جامعه:

جواد ظریف گفت که برای انتخاب وزرا او قرار دارد که به یک نمره دهی اقدام کند که در ان سوبسیدهائی به زنها و اقلیتهای قومی و مذهبی قائل شوند تا اینها در دولت سهم داشته باشند!

تاریخ پر است از این فریبکاریها که بر اساس استخدام نوکرهای جنایتکار در لباس زن و اقلیتها استوار بوده و کسی این نمایش را نخواهد خرید.

اصل اساسی در کسب قدرت در ایران حفظ نظام جنایتکار اسلامی و سرمایه داریست چه زن باشی چه مرد چه اقلیت باشی چه شیعه  فارس!

اما این ادای بی مزه ظریف مثل خنده زشت او بیشتر حال جامعه را از او به هم خواهد زد.

(۳) تمرکز کمپین ضد پزشکیان روی جواد ظریف:

اینکه جلیلی نزدیک ۱۴ میلیون رای با خود دارد را اگر در کلیت تشکیلات متعدد اصولگرایان ضرب کنیم در بالا و تنه حاکمیت نیروی بزرگی در حال تمرکز روی جواد ظریف است .

این استراتژی حلقه اول زدن پزشکیان و پائین کشیدن اوست.

اینست که شعار “ظریف برو گمشو” هم اکنون در نماز جمعه ها بلند شده و به پزشکیان و خامنه ای هشدار می دهند که تمایلی به سازش با انتخاب حامنه ای ندارند و همان می کنند که حلیلی در فردای پیروزی پزشکیان رسما گفت یعنی سازماندهی و بسیچ نیرو.

(۴)تشدید تضادهای اشتی ناپذیر و فرصتها برای جنبش انقلابی سرنگونی:

اگر خامنه ای و دستگاه امنیتی رژیم که یکپارچه نیست نتوانند به موقع فتیله نبرد با ظریف را پائین بکشند که من بعید می دانم بتوانند، شکاف درون رژیم تشدید خواهد شد و فضا برای جنبش سرنگونی طلب انقلابی برای ورود به این فضا بیشتر می شود.

در دوران تبلیغات انتخابات رژیم بخوبی مشخص بود که هیچ کدام از این جناح ها اهمیتی برای اکثریت زحمتکش و مزدبگیر قائل نیستند و همکاران و همدستانشان دزدهای بخش خصوصی و تجار محترم و اراذل صاحب کارخانه شده هستند.

هیجکدام حتی اشاره ای به حق تشکل  افزایش دستمزد ، ازادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به شکنجه و اعدام ناراضیان نکردند و حتی سانسور را به گردن هم انداختند.

اما حلقه صعیف چنبش انقلابی و کارگری سازماندهی است و نفوذ گرایشات راست و سازشکار و “حداقلی” که یک تصویه حساب جدی لازم دارد.

اگر جامعه و طبقه کارگر از این فرصتها استفاده نکند رژیم بخودی خود فرونمی ریزد و بر بحرانهای خود یکجوری مثل گذشته فائق خواهد شد.

انچه مهم است در حال حاضر دیدن رشد تضادهای داخل حکومتی به فاز اشتی ناپذیر است که در تاریخ این حکومت سابقه ندارد.

اینبار حتی ولی فقیه هم توان پایان دادن به این جنگها نخواهد بود. او در این دعوا اتش بیاری احمق بوده و قماری بسیار بزرگ کرده که نتیجه اش تزلزل بیشتر قدرتش خواهد شد.

منبع:

مصاحبه ظریف با صدا و سیمای رژیم اسلامی

https://www.youtube.com/watch?v=7tc8rl0ZEOE

از: سعید صالحی نیا

۲۰ جولای ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate