شاهزاده چه می گوید ؟

نوشتن در مورد شاهزاده رضا پهلوی به نهایت ملال آور  شده ولی در برابر مغزشویی رسانه های مزدور و ادعای برخی هواداران او که هرگونه نقد از رضا پهلوی را به حساب دشمنی شخصی  می گذارند، برای روشنگری هم که شده ناچار به توضیح هستیم. از این که بگذریم مسئولیت هریک از ما در این برهه از تاریخ انکار ناشدنی است . شاید ایران هیچگاه تا به این حد در خطر نبوده است . بنابراین اگر سخنی برای نجات ایران و ایرانی از این مهلکه باید گفت هم اکنون باید گفت.

شخصاً براین باورم که بهترین هنگام اصلاحات در ایران در زمان زمامداری بختیار بود. شاه با وجود اعتراف به خطاهای خود و اجرا نکردن قانون اساسی حاضر نشد اختیار ارتش را به دست فریدون جم منتخب بختیار بدهد و شد آنچه نباید می شد. البته این رفع مسئولیت از سازمان ها و گروه های سیاسی هم که  آن زمان  نا آگاهانه بر آتش انقلاب می دمیدند نمی کند. زیرا انقلاب به هدف های خود که آزادی مطبوعات و آزادی زندانیان سیاسی و اجرای قانون اساسی باشد رسیده بود ؛ ادامه انقلاب با ارجاع به خمینی و جمهوری اسلامی مجعول، منطقی نبود.

از آن زمان قریب ۴۶ سال گذشته است و رضا پهلوی جوان ۱۷ ساله ای که مجبور به اقامت در خارج از کشور شد یک بار به شاهی سوگند خورد ولی هنگامی که بختیار آخرین نخست وزیر مشروطیت،  نهضت مقاومت را تشکیل داد از وی پشتیبانی نکرد. این عدم عنایت ایشان حتی شامل داریوش همایون و حزب مشروطه اش هم شد که  دستکم در پایبندی او به سلطنت شکی نبود.

امروز هدف رسمی نهایی او در صورت برکناری ج ا ، هم سلطنت  هم جمهوری  است! پاسخ او برای این هدف دوپهلو و عجیب بیشترابهام انگیز است تا قانع کننده  «خودم را از این مناظره کنار می‌کشم تا از یکی یا دیگری طرفداری نکنم». اما هوادارنش او را از هم اکنون اعلیحضرت (!) خطاب می کنند ولی او سلطنت مشروطه را با توجه به اینکه صریحاً گفته است که می خواهد در سیاست دخالت کند از همینجا زیر سؤال برده است. اگر او خواستار ادامه استبداد شاهی پدر و پدربزرگش است پس جمهوریخواهی او از چه نوع است؟

خوب انسان با احتساب اعمالش شناخته می شود. و وقتی سخنان کسی با اعمالش نخواند پرسش پیش میاید . در طی ۴۶ سال گذشته رضا پهلوی سخنانی گفته و رفتاری کرده که گاه متناقض بوده است ودر اغلب موارد به هیچ ایرادی پاسخ نداده.همین خاموشی اش بحث انگیز شده. شاهزاده رضا پهلوی در «کنفرانس محافظه‌ کاری ملی » (۱) در واشنگتن سخنانی ایراد کرده که قابل توجه است.

شاهزاده نخست به پیوند جبهه متحد مارکسیست ها و اسلام گرایان اشاره کرد که به سرنگونی حکومت پادشاهی پدرش انجامید و  تاکید براین  نکته کرده که این دو ایدئولوژی به مفهوم ملت و  مرز باور ندارند.  یاد آوری این نکته بد نیست که پدر شما از ترس مارکسیست ها به اسلام گرایان کمک کرد و بخشی از برآمدن  حکومت ملایان و جمهوری اسلامی بر دوش حکومت یک نفره شاه است . 

شما اشاره ای به آن نمی کنید و نمی گویید از این سیاست دوری خواهید کرد. 

شاهزاده از ملت سخن گفت ولی  جایی ندیدم  که از پدر و پدر بزرگش به سبب تعطیل پارلمان و برپا کردن انتخابات نمایشی انتقاد کند که چرا حقوق ملت را نادیده گرفته اند. البته تصویری که از ج ا نمایش داده می شود خود بخود لزوم برپایی یک حکومت دموکرات را عیان می کند ولی  دوران سیاه سلطنت پدر و پدربزرگ رضا پهلوی را از خاطره ی تاریخی نمی زداید. یک بار رضا پهلوی گفت: «هیچ کس آنچه را که در تاریخ اتفاق افتاده به چالش نمی کشد. من در رژیم گذشته هیچ مسئولیتی نداشتم، عنوان ولیعهد را داشتم اما هیچ کس مرا در قبال آن پاسخگو نمی‌داند.»

کسی متوقع نیست ایشان  مسئولیت آن وقایع را برعهده بگیرید ولی انتقاد از آن نشان می دهد که آن سیاست را دنبال نخواهید کرد.

از همه مهمتر شاه مظهر تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران است . ایشان چگونه نشست و برخاست با تجزیه طلبانی مانند عبدالله مهتدی ،هجری و حسن شریعتمداری و غیره را توجیه می کند؟

چطور شما شورای گذار را قبول کردید که وزیر فرهنگش ضیاء صدرالاشرافی خواستار حذف زبان فارسی و جایگزینی آن با زبان انگلیسی بود؟ 

شاهزاده ظهور اسلام رادیکال در سراسر جهان را  با موفقیت انقلاب ۵۷  مرتبط دانست و بر خطرات آن برای دنیای غرب تاکید کرد.«این درگیری بین دولت‌های ملت نیست، بلکه جنگ یک ایدئولوژی رادیکال و بین‌المللی بر همه ملت‌ها، از ملت ایران گرفته تا ملت شماست.»

اسلام هراسی به حد کافی در جهان حاکم است ولی تأکید بر خطرات ج ا اگر مقصود از آن تحریک به حمله نظامی نیست چه هدفی را دنبال می کند؟ همراهی آمریکا تا اینجا تحریم های کمرشکن بوده که به دزدی و اختلاس حاکمیت و فقر و فلاکت مردم کمک کرده است و شما هم هوادار تشدید تحریم هستید. در صورتی که تحریم ها در هیچ کشوری به سرنگونی منجر نشده است و فقط کمر جامعه را شکسته.

رضا پهلوی بدرستی به وطن پرستی ملت ایران اشاره کرد و از جانب ملت یادآور شد که ملت ایران « به دنبال حمایت شما نیست، بلکه به دنبال مشارکت شماست. به دنبال کمک مالی شما نیست، بلکه به دنبال دوستی شماست، زیرا علایق ما به منحصر به فردترین روش ها همسو هستند.»

کاش شاهزاده کمی در مورد مشارکت توضیح بیشتری می داد. بدیهی است مشارکت با امثال ادلسونی که ایران را با بمب اتمی تهدید می کرد که مشارکت نیست بلکه رفتن به کام هلاکت است. یا کاش  حداقل کمی در مورد سفر به اسراییل توضیح می داد که  چگونه با اسراییل می توان در مورد ایران مشارکت کرد؟ اسراییل فقط با حکومت جمهوری اسلامی مشکل دارد یا با موجودیت ایران؟ 

 وقتی حقیقت گفته نمی شود این هراس ایجاد می شود که مقصود بازی با کلمات است و مردم تجربه بسیار تلخ وهولناکی از این نوع سخنان دارند.

آقای رضا پهلوی خاطرتان هست که پس از جنبش مهسا شما با تفاق چند نفر از جمله عبدالله مهتدی تجزیه طلب بعنوان سران جنبش در جرج تاون نشستید و منشوری را امضاء کردید که نامی از ایران نداشت ؟ آیا شما به ایران و ملت ایران باوردارید؟

شما خطاب به آمریکایی ها  گفتید که در عراق تفرقه انداختید و در افغانستان زنان را به اسارت طالبان در آوردید و چرا پادشاهی ظاهرشاه را که یکپارچگی را تضمین می کرد انکار کردید. 

من از این سخن تعجب می کنم ! چگونه شاهزاده متوجه نشده که تکه پاره کردن این کشورها بطور تصادفی نیست بلکه این استراتژی ایالات متحده است که این کشورها را تجزیه کرده و به کشورهای کوچک تبدیل کند و ایران هم مدت هاست در نوبت است ولی موفق نشده اند و چشم امیدشان به شاهزاده است .

یعنی پس آقای رضا پهلوی عامدانه با مهتدی و شریعتمداری ننشسته و از هیچ یک از نقشه های آمریکا و پیدایش داعش و و میلیاردها پولی که برای این کار صرف می شود کاملا بی اطلاع است؟ شاهزاده هنوزجوان است و بیش از ۶۴ سال سن ندارد بعید است به بیماری بایدن گرفتار شده باشد؟

رضا پهلوی دائم شعار وحدت می دهد  و معلوم نیست هدفش وحدت با کیست ولی می بینیم که اولین تفرقه را همسر ولیعهد که معلوم نیست چکاره است، با شعار مرگ بر سه مفسد  آغاز می کند.

چنین است که رضا پهلوی تنها شخصیتی که مردم ایران او را  به سبب آنکه پسر شاه سابق بوده می شناسند و توسط رسانه ها همواره مطرح است از پیشبرد اهداف سیاسی مغلق و پیچیده خود عاجز است. حتا بسیاری از نخبگانی که نسبت به ادامه سلطنت خوشبینند ولی دلبسته ایران و تمامیت ارضی آن هستند از همکاری با او امتناع دارند . کار بدانجا رسیده که توکا نیستانی کاریکاتوری از او در نقش اسب تروا کشیده است . برخی بر این باورند که او هیچ علاقه ای به ایران و بازگشت به سلطنت ندارد و حتا با حس انتقام جویی می خواهد ایران تجزیه شود و او به املاک و پول های بادآورده اش برسد. متأسفانه قرائن این حدس را تأیید می کند.

پنج شنبه – ۲۸ تیر ۱۴۰۳

۲۰۲۴-۰۷-۱۸

(۱)

متن کامل ترجمه سخنرانی مهم شاهزاده رضا پهلوی امروز در واشنگتن

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate