بیانیه شماره ۳ کارزار«علیه حکم شصت سال زندان  فعالین حقوق زنان در گیلان»

بیانیه شماره ۳ کارزار«علیه حکم شصت سال زندان  فعالین حقوق زنان در گیلان»

گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره تهدید بازجوها به «تجاوز و کشتن» فعالین در گیلان ابراز نگرانی کرد!

ماری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه مدافعان حقوق بشر با انتشار پستی در رسانه ایکس نوشت:
خبرهای ناراحت‌کننده بیشتر از ایران: ۶ مدافع حقوق زنان (WHRDs) به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند و گزارش‌ها حاکی از دستگیری خشونت‌آمیز، شکنجه و تهدید به تجاوز و مرگ در طول بازجویی‌ها است. من از ایران می‌خواهم که آنها را فوراً آزاد کرده و سرکوب مدافعان حقوق زنان را متوقف کند.

فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و آزاده چاوشیان، از فعالان حقوق زنان، روز شنبه ۱۳ جولای با همراهی شماری از فعالان و اعضای خانواده مقابل دادسرای انقلاب رشت، جهت تحمل حبس، راهی زندان لاکان شدند. دو روز قبلتر زهرا دادرس در میدیای اجتماعی از بازداشت دوباره خواهرش، زهره دادرس و انتقال او به زندان لاکان رشت، توسط اداره اطلاعات بدون ابلاغیه اجرای احکام خبر داد. بدنبال این اطلاع رسانی زهرا دادرس هم بازداشت و به زندان لاکان رشت انتقال یافت.

این فعالین اواخر مرداد سال گذشته و در جریان بازداشت گسترده فعالان زن در گیلان  با ضرب و شتم و خشونت بازداشت شدند و طی دوران بازجویی تحت شکنجه های روحی و روانی و جسمی و هم چنین محرومیت از دارو و درمان و تهدید به مرگ قرار گرفته بودند.
مطالبه آزادی فوری فعالین حقوق زنان در گیلان و پایان سرکوب فعالان حقوق زن را باید بتوانیم به یک مطالبه عمومی، برای فتح سنگر دیگری در جنگ علیه آپارتاید جنسیتی و رژیم اسلامی، تبدیل کرد.

کمیته آزادی زندانیان سیاسی در تاریخ ۲۲ تیر ماه برابر با ۱۲ جولای کارزار ی را « علیه آزار و اذیت و لغو احکام طویل المدت  زندان فعالین حقوق زنان» از همه آحاد مردم خواست تا با همبستگی و حمایت از این فعالین حقوق زنان، به این کارزار بپیوندند. ما می توانیم با یک اتحاد سراسری در داخل و خارج از کشور، خواست لغو احکام صادره برای فعالین حقوق زنان در گیلان و از کردستان تا تهران و آزادی بی قید و شرط  آنان را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم.

کمیته آزادی زندانیان سیاسی در ایران
۱۶ جولای ۲٠۲۴
۲۶ تیر ۱۴٠۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate