اعلام رسمی سیاست خارجی پزشکیان تداوم سیاست “محور مقاومتی”

مقدمه:

در حالیکه مرکز تبلیغات پزشکیان در جریان انتخابات ریاست جمهوری روی “خط روحانی” بوده و حتی مبلغانش در شهرستانها همان شعار نه غزه و نه لنبنان را یکجوری تکرار کردند و او خودش شکست برجام را به سر جلیلی زد و گفت که اگر رابطه با غرب خود بود ما بدبختی نمی کشیدیم. در حالیکه جواد ظریف این میمون فربگرای رژیم اسلامی تعزیه گردان پزشکی بود و الانهم مهمترین مسئولیت در مورد سازماندهی دولت جدید پزشکیان به او واگذار شده در این احوال پزشکیان با نشریه تهران تایمز که طبیعتا به انگلیسی رو به خارج ایران منتشر می شود مواضع سیاست خارجی خود را اعلام کرد که ذره ای از خط خامنه ای و “محور مقاومتی ها” فاصله ندارد.

حتی حامیان جلیلیان هم از دیدن این مصاحبه “شوکه” شدند و تکرار می کنند که مواضع ارائه شده عین مواضع “محور مقاومتیان” است و نه روحانیان و ظریفیان!

ظایفه جلیلیان می گوید که پزشکیان دارد دودوزه بازی می کند و یا سر رای دهندگان خود را شیره مالیده یا الان دارد سر اینها را شیره می مالد!

خلاصه وضعیت بامزه ای است در حالیکه در ایران بخش محروم و مظلوم جامعه ناظر ادامه سرکوبها هستند و انتظار اینست که قیمت بنزین بالا رود و با بالا رفتن قیمن دلار و بنزین یکبار دیگر کمر مردم محروم بکشند.آخر اطرافیان جلیلی هشدار داده بودند که اونها که پول در نمی آورند احمق هستند و کودن و مثلا نباید در تهران زندگی کنند!

پزشکیان و اطرافیانش کثیفترین نوع نئولیبرالیزم را در دوران انتخاباتشان ارائه دادند چیزی که در امریکا هم نشدنی است.یک شوک درمانی وسیع و توسه فقر به قیمت رشد سرمایه داران داخل و حاشیه حکومتی.

اما ببینیم  پزشکیان اصول سیاست خارجی دولتش را چه ارائه داده :

(۱)تداوم مبارزه با محور اسرائیل و تلاش برای ایجاد “اتحاد اسلامی منطقه ای

در مرکز سیاست پزشکیان همان سیاست اسرائیل ستیزی است و تاکیید بر اینکه این یهودی ستیزی نیست.

او همه حاکمان کشورهای عربی را به تفاهم و اتحاد و مراوده و کاسبی دعوت کرده و اساس سیاست خود را روی منطقه خلیج روی همان ریلی قرار داده که خامنه ای می خواهد و در همین مصاحبه هم تاکیید دارد که خط او خط خامنه ای است

(۲)همکاری و اتحاد با قطب روسیه و چین در جهان دو قطبی:

او به صراحت اتحاد و همکاری با دو حکومت روسیه و چین را انتخاب حکومت دانسته و شرکت در پیمانهای شانگهای و بریکس را مسیر حکومت در کنار توسعه همکاریهای درون قاره ای و افریقا

ناکیید او به دوقطبی شدن جهان و ایستادن کنار قطب روسیه و چین از مهمترین حرفهای او در این مصاحبه است.

(۳)همکاری با اروپا و تلاش برای جداسازی اروپا از امریکا و برجام

تاکیید پزشکیان اینست که حاکمان اروپا باید با برخورد همسطح و نه از بالا حول مناف مشترک کار کنند. 

در مصاحبه او تاریخ شکست برجام به شکست کشاندنش توسط امریکا عطف می شود درست ضد انچه او در دوران تبلیغاتیش تکرار می کرد که حلیل و امثال او برجام را به شکست کشاندند!

اینهم دقیقا از تناقضات متعدد مصاحبه او با مواضع او در دوران انتخاباتی است.

(۴)تناقضات  این مصاحبه با مواضغی قبلی را چگونه می توان توضیح داد؟

این مصاحبه کاملا خط “محور مقاومتی هاست” ربطی حتی به راست ترین گرایشات اصلاح طلبی ندارد که گدای همیشگی غرب بوده اند. خط این مصاحبه بندبازی با “دنیای دوقطبی” است که خط محور مقاومتی ها انرا ترسیم کرده اند.

همانطور که بارها گفتم رژیم اسلامی در سیاست خارجی فضا برای دنبال کردن سیاست نزدیکی به غرب ندارد.هر گونه میمون بازی داخل ایران مصرف داخلی دارد.

تنها شانس رژیم اسلامی نزدیکی به قطب روسیه و چین است و لاغیر.اما بخشهائی از حکومت بازی با این دو قطبی را هم می پسندند مثلا بازی با اروپا چرا که حکومتهای اروپائی هم الان دچار چیز گیجه هستند در فضای گذار به دنیای دو قطبی و حتی روسیه و چین هم با اروپائیها همین می کنند.

خط روسیه و چین خط کشاندن اروپا در کنار خود است تا حد امکان.این همانست که پزشکیان بدستور خامنه ای تکرار می کند.

این مصاحبه نشان می دهد که سیاست خارجی رژیم را خط خامنه ای و سپاه پاسداران می کشند و پزشکیان سهمی در ایجاد مسیر دیگر ندارد.دروغهای او که بخشی از طبقه متوسط را به صندوقها کشاند مصرف داخلی داشت و او سایه حکومت روحانی نیست حداقل در سیاست خارجی.

(۵) آیا در سیاست داخلی پزشکیان می تواند نئولیبرالیزم هار را پیش ببرد؟

به رغم ادعاهای اطرافیان پزشکیان من حتی فکر نمی کنم حکومت اسلامی توان جلو بردن یک سیاست تند نئولیبرال شبیه آرژانتین را داشته باشد.دنبال کدن سیاست شوک درمانی بسرعت به اعتراضات سرنگونی طلبانه ختم خواهد شد.

ؤزِم مدتهاست بالابردن قیمت بنزین شناور کردن کامل دلار و دادن ان بدست بازار را مزه مزه می کند اما عکس العمل جامعه نشان نمی دهد که این سیاستها بتواند جلوبرده شود.

لذا همانطور که در سیاست خارجی پزشکیان آچمز است همانطور در سیاست داخلی هم باند او نمی تواند بیشتر از انچه جامعه امروز می کشد به جامعه تحمیل کند.

جامعه ایران در اکثریت خودش این رژیم را نمی خواهد و از سر مشکلات اقتصادی فقر و بی آیندگی به این رژیم نگاه می کند و تنها عامل بازداره از سرنگونی دستگاه سرکوب رژیم است و توهم پراکنی گرایشات نیم بند و متوهم.

خلاصه اینکه:

پزشکیان همانطور که در این مصاحبه هم تکیه می کند توانائیش در سطح یک دفتر اجرائی است و افق دیگری هم برای او برای بازکردن خط دیگر وجود ندارد چه سیاست خارجی و چه سیاست داخلی

از دید من خامنه ای دقیقا با این دیدگاه بوده که او را برکشیده و از او یک مهره جدید در پیشبرد سیاستهایش ساخته .

چامعه باید تکلیفش را با حکومت تغیین کند و حامیان متوهم پزشکیان از همین ابتدا بدانند که این مهره خامنه ای است و نمی تواند بیشتر باشد و بیشتر بودن او درون رژیم به تلاشی رژیم می رسد و بس!

راه سازماندهی طبقه کارگر و زحمتکشانست و آماده شدن برای اعتصاب عمومی و توسعه نبرد مسلحانه توده ای و پائین کشیدن رژیم که نباید از تکرار آن خسته شد در سر هر پیچ و هر لحظه تامل در اوضاع روزمره.

منبع:

مصاحبه پزشکیان با تهران تایمز در خصوص استراتژی سیاست خارجی رژیم اسلامی

Iran’s Pezeshkian says ready for dialogue with… | Rudaw.net

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate