گفتگوی کمونیست هفتگی با آکسل پرسون 

گفتگوی کمونیست هفتگی با آکسل پرسون 

توسط پروین کابلی تهیه و تنظیم شده است

اکسل پرسون فعال ۳۵ ساله ی کمونیست، وساکن پاریس میباشد که راننده ی قطارمنطقه ی  ترپس درحومه پاریس است. اکسل پرسون از سن ۱۷ سالگی به عضویت س، ژ، ت در آمد و اکنون از رهبران سرشناس س، ژ، ت اتحادیه کارکنان راه آهن می باشد که که همواره  کانون مبارزات طبقاتی در فرانسه بوده است. 

کمونیست هفتگی: س ژت در ائتلاف با ٬٬جبهه مردمی٬٬ در این انتخابات شرکت کرد. چرا س ژت وارد این جبهه شد و چه خواستهایی را درمقابل جبهه قرار دادید؟

آکسل پرسون: مکرون پس از کسب نتایج ضعیف در انتخابات پارلمان اروپا دستور انحلال پارلمان را صادر کرد. از این رو، با توجه به احتمال به قدرت رسیدن جناح راست افراطی از طریق انتخابات، ث، ژ، ت خواستار تشکیل جبهه مردمی شد. س، ٰژ، ت با هدف ایجاد یک پلتفرم سیاسی، مطالبات مهمی را مطرح نمود، از جمله : لغو اصلاحات بازنشستگی که مکرون در سال ۲۰۲۳ تصویب کرد، افزایش حداقل دستمزد به ۱۶۰۰ یورو، کاهش ساعات کاری به ۳۲ ساعت در هفته، لغو قوانین ضد مهاجرت و نژادپرستانه ای که در سالهای اخیر به تصویب رسیده است، سرمایه گذاری مجدد در خدمات عمومی و به رسمیت شناختن دولت فلسطین. برای این پلتفرم، نام ‘جبهه مردمی’ انتخاب شد، چرا که این نام به دوره تاریخی سال ۱۹۳۶ اشاره دارد که در آنوقت جنبش طبقه کارگر با موفقیت علیه خطر فاشیسم متحد شد. 

کمونیست هفتگی: اکنون چه اتفاقی درفرانسه افتاد؟ این ائتلاف چگونه پیش رفت؟

آکسل پرسون: بسیاری به عنوان یک ائتلاف دفاعی به جبهه ی مردمی نگاه کردند. ائتلافی که قصد دارد ازسواستفاده ی جناح راست افراطی از سیستم انتخاباتی فرانسه و کسب اکثریت کرسیهای پارلمان جلوگیری کند. س، ژ، ت و احزاب سیاسی در جبهه مردمی در محل کار، دانشگاهها و مناطق کارگری نشین در سراسر کشور برای بسیج و جلب حمایت از جبهه مردمی حضورپیدا کرده و برای جبهه مردمی تبلیغ و بسیج کردند. این مساله یک شور سیاسی ایجاد کرد که معادلات را از قدرت گیری جناح راست افراطی به سود طبقه کارگر که توانست متحد شود، تغییر داد. 

کمونیست هفتگی: پس با این اتحاد میشود گفت که جبهه ی مردمی جلو رفت. آیا میشود از یک  موج چپ درجامعه ی فرانسه نام برد، یا پیروزی چپ؟

آکسل پرسون: جبهه مردمی در دور اول انتخابات ۹ میلیون رای کسب کرد که نسبت به مجموع آرای چپ در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است. اما جناح راست افراطی ۹.۴ میلیون رای کسب کرد. برخی از متحدان کوچکتر آنها ۱.۲ میلیون رای کسب کردند. این بدان معناست که جبهه مردمی با فاصله کمی هنوز پشت جناح راست افراطی است. از این نظر، شاید این یک پیروزی نباشد. در دور دوم انتخابات، در هر جایی که برگزار شد، جبهه مردمی خواستار رای دادن به هر نامزدی که بتواند نامزد جناح راست افراطی باقیمانده در انتخابات را شکست دهد، شد. این مساله یک رای گیری تاکتیکی را در دور دوم رقم زد که در نهایت از کسب اکثریت توسط جناح راست افراطی جلوگیری کرد. با این تاکتیک در حال حاضر زمان خریده ایم و جناح مقابل را کنترل کرده ایم، اما باید از حالت تاکتیک دفاعی به حالت تهاجمی تغییرموضع دهیم تا در نهایت بتوانیم راست افراطی را سرکوب کنیم. 

کمونیست هفتگی: مکرون حاضر به مذاکره و همکاری با جبهه ی مردمی یا چپ نیست. اکنون چه اتفاقی می افتد؟

آکسل پرسون: مکرون سعی خواهد کرد با وعده و وعید به عناصر اصلاح طلب تر برای پیوستن در جبهه ی مردمی تفرقه بیاندازد. او همچنین باقیمانده های حزبش و جناح راست سنتی را برای اداره سیستم و ادامه کار با روال قبلی ترغیب خواهد کرد. این باعث فشاری بر جبهه مردمی خواهد شد. این فشار تعیین خواهد کرد که آیا این جبهه متحد میماند یا در مقابل مکرون و وعده های او به بعضی از سیاستمداران برای دادن پست های مختلف دروزارتخانه ها و موقعیتها دردستگاه دولتی تسلیم و تضعیف خواهد شد؟

 

کمونیست هفتگی: نتیجه انتخابات نشان میدهد که درپارلمان هیچیک از جبهه های موجود دراکثریت قرار نگرفته اند. اکنون چه اتفاقی می افتد؟

آکسل پرسون: در پارلمان اکثریتی وجود ندارد هرچند جبهه مردمی بیشترین نمایندگان را دارد. این نشان میدهد که هیچ گروه سیاسی قادر به ایجاد دولتی پایدارنیست که مطمئن باشد میتواند از رای عدم اعتماد در پارلمان جان سالم به در ببرد. از این رو انتظار میرود پارلمان به مدت حداقل یک سال فلج شود، زیرا مطابق قانون اساسی رئیس جمهور نمیتواند تا یک سال آینده درخواست انتخابات جدیدی را صادر کند. همچنین این این چشم انداز وجود دارد که  تلاشهایی توسط جناح راست و راست افراطی برای تشکیل ائتلاف با مکرون صورت بگیرد. هرچند در حال حاضر نمیتوان به صورت قطعی اظهار نظر کرد. در نهایت ، هیچ راه حلی جز توسل به بسیج عمومی طبقه کارگر برای وادار کردن صاحبان قدرت واقعی به برآورده کردن مطالبات ما وجود ندارد.

کمونیست هفتگی: اکنون که انتخابات دوره دوم انجام شده قدم بعدی س، ٰژ، ت چیست؟  

آکسل پرسون: س، ژ، ت بر این باور است که هیچ راه حلی جز به خیابان آمدن و مبارزه در محل کار، دانشگاهها، و مناطق کارگری وجود ندارد. تنها نیروی در میدان مبارزه ی مردم میتوانند آنها را نجات دهند. س، ژ، ت خواستار اجرای برنامه جبهه مردمی است و نشان داده که تنها با گسترش اعتصابات در همه ی رشته های صنعتی میتوان به این هدف مهم دست یافت، زیرا نمیتوان انتظاری از مکرون یا نهادهای ضد دموکراتیک فرانسه داشت. به عنوان یک اتحادیه کارگری، ما مسئولیت داریم که طبقه کارگر را، چه در این انتخابات رای داده باشند یا نداده باشند، حول یک هدف مشترک متحد کنیم. ما همچنین وظیفه بزرگی پیش رو داریم تا با ایدئولوژی نژاد پرستانه ای که توسط نیروهای بسیار قدرتمند راست در جامعه فرانسه تقویت شده است، مبارزه کنیم.

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate