پیروزی چپ‌ها در فرانسه، پیام‌آور بی آینده بودن کاپیتالیسم است!

پیروزی چپ‌ها در فرانسه، پیام‌آور بی آینده بودن کاپیتالیسم است!
انتخابات پارلمانی فرانسه با پیروزی ائتلاف جبهه نوین مردمی متشکل از احزاب کمونیست، سوسیالیست، سبزها و فرانسه تسلیم ناپذیر با اکثریت آرا به پایان رسید! نکته جالب آنجاست که بیشترین کرسی را حزب فرانسه تسلیم ناپذیر به دست آورده که یک حزب سوسیالیست-دموکراتیک رادیکال به دست آورده است!
پیروزی چپ‌ها در شرایطی پدید می‌آید که در انتخابات پارلمان اروپا راست افراطی پیروز شد و دولت لیبرال مکرون از حزب به پیش با سیاست افزایش سن بازنشستگی و خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصادی باعث شده بود جامعه در فقر و فاصله طبقاتی ویران کننده قرار بگیرد!
همین فاصله طبقاتی موجب آن شد که راست افراطی به رهبری مارین لوپن از حزب اجتماع ملی از فرصت پیش آمده و با پوپولیسم به جای حمله به سیاست نئولیبرالی دولت مکرون، پناهندگان و حمایت از دولت اوکراین را عامل فاجعه اعلام کند و برخی از جامعه را فریب دهد! در چنین شرایطی به ابتکار حزب فرانسه تسلیم ناپذیر جبهه نوین مردمی را برای ائتلاف چپ‌ها تشکیل داد که در ادامه حزب چپ-میانه سوسیالیست، حزب سوسیالیست-انقلابی کمونیست و حزب اکولوژیک سبزها به آن پیوستند تا جامعه را در برابر کاپیتالیسم و فاشیسم متحد کنند!
جبهه نوین مردمی در برنامه خود از معافیت مالیات بر اقلام خوراکی، معافیت مالیاتی بر طبقه متوسط و طبقه کارگر، تعیین مالیات بر درآمد برای طبقه سرمایه، کاهش سن بازنشستگی، تسهیل مهاجرت، حقوق برابر برای پناهندگان و حمایت از مبارزات مردم اوکراین علیه تجاوز روسیه سخن گفتند و توانستند اعتماد جامعه را به دست بیاورند!
پیروزی چپ‌ها در انتخابات فرانسه نشان داد که کاپیتالیسم بر خلاف آن چه که وعده میدهد نه آورنده آزادی و عدالت برای همه! بلکه آورنده فاصله طبقاتی و عدم عدالت اجتماعی در جامعه است که همین امر باعث شده جامعه به جنبش چپ اقبال نشان دهد!
اگرچه کاپیتالیسم سال‌ها با پروپاگاندا و قدرت رسانه و همزمان سواستفاده از بلوک شرق که نام سوسیالیسم و ماهیت کاپیتالیسم دولتی رانتی را یدک می‌کشیدند در جهت تخریب سوسیالیسم و جنبش چپ استفاده کردند و بخش اعظم جوامع را نسبت به چپ بدبین کردند اما با گذشت زمان و کنش سوسیالیستی، جنبش چپ سوسیالیست توانست پروپاگاندا کاپیتالیسم علیه سوسیالیسم را بشکند و اعلام کند سرمایه‌داری دولتی روی دیگر سرمایه‌داری بازار است و با هر نوع سرمایه‌داری مرزبندی‌ مشخص دارد!
از همین رو پیروزی جبهه نوین مردمی در فرانسه در ادامه پیروزی حزب کارگر در بریتانیا نوید دهنده آینده درخشان جنبش سوسیالیستی و بی آینده بودن کاپیتالیسم است! چرا که کاپیتالیسم همواره با ساخت بحران اجتماعی عملا فضا را برای قدرت گرفتن فاشیسم هموار می‌کند! از همین رو تنها نیرویی که باعث می‌شود فاشیسم آینده نداشته باشد همین جنبش چپ است و جامعه‌ به سوی آن اقبال پیدا می‌کند! چرا که در جنگ جهانی دوم هم همین پارتیزان‌های چپ سوسیالیست بودند که فاشیسم هیتلری را زمین‌گیر کردند! اکنون در سال ۲۰۲۴ نیز بار دیگر جنبش چپ توانست فاشیسم قرن ۲۱ که جبهه نوین مردمی در فرانسه آن را رهبری می‌کند را زمین‌گیر حند و نشان دهد که تنها نیرویی توانایی پیروزی بر فاشیسم دارد همین جنبش چپ سوسیالیست است!
همچنین اتحاد جنبش چپ فرانسه باید الگوی تمام فعالین و احزاب چپ در جهان تبدیل شود که با حفظ خط مستقل سیاسی خود بتوانند برای هدف مشخص که آن کنار زدن نیروهای فاشیستی، لیبرال و کاپیتالیست است تلاش کنند و با قدرت سیاسی خود بتوانند باعث پیشروی جنبش چپ در جامعه و جهان شوند که نخستین گام در انکشاف جهانی سرمایه در جهت انقلاب جهانی سوسیالیستی است، از همین رو باید در این مسیر تلاش کرد و آن را در نقشه مسیر خود قرار داد.
ووکاشین پاکروان
فعال اکو-سوسیالیست
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate