نقدی بر چپ‌های انتخاباتی!

نقدی بر چپ‌های انتخاباتی!
در نمایش انتخابات ریاست جمهوری برخی از دانشجویان و استادان دانشگاه در رشته علوم اجتماعی که نقد بر کاپیتالیسم داشتند به دو گروه تبدیل شدند و عده‌ای از جلیلی و عده‌ای از پزشکیان حمایت کردند!
حامیان پزشکیان ادعا داشتند که برای آن که از فاشیسم اسلامی جلیلی بیاید و این که در مشاورین پزشکیان افرادی با گرایش سوسیال-دموکرات هستند در جهت استقرار رفاه اجتماعی و جلوگیری از فاشیسم از پزشکیان دفاع کنیم…
حامیان جلیلی نیز ادعا داشتند که اصلاح‌طلبان به دنبال بازار آزاد و خصوصی‌سازی هستند و ما باید در جهت حمایت از ستمدیدگان از دخالت دولت در اقتصاد حمایت کنیم و دولت جلیلی را انتخاب بهتری دانستند!
اما هر دو این گروه دارای تعریف و نگاه اشتباهی دارند! حامیان پزشکیان باید بدانند که اصلاح‌طلبان اکنون دیگر تحت کنترل حلقه کیان نیست بلکه تحت کنترل حلقه نیاوران هستند! همچنین مشاورین اقتصادی پزشکیان نیز همگی بر بازار آزاد تاکید دارند! از احمد میدری که سوسیال-دموکرات هشت تا عبد تبریزی که نئولیبرال است و طیب نیا که متفکر نئولیبرالیسم دولت روحانی بود! پس این که گمان کنید دولت رفاه اجتماعی همانند دولت خاتمی تاسیس شود سخت در اشتباه هستن چرا که آزادسازی اقتصادی در دستور کار است!
در مورد حلقه کیان و حلقه نیاوران نیز باید اعلام کرد که دو جناح اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌دهند! حلقه کیان را افرادی هستند که گرایش سوسیال-دموکراسی در اقتصاد را داشتند که در دولت محمد خاتمی قدرت را در دست داشتند! در مقابل حلقه نیاوران جناحی از اصلاح‌طلبان هستند که گرایشات نیولیبرالی در اقتصاد را داشتند که در دولت حسن روحانی قدرت را در دست داشتند! همچنین قابل ذکر است که در سال ۸۸ با سرکوب و حذف حلقه کیان که رهبری آن را موسوی داشت، عملا حلقه نیاوران رهبری جناح اصلاح‌طلبان را دارد و احزاب حلقه کیان مانند حزب ملت ایران، حزب همبستگی، حزب ندای ایرانیان تنها نظریه مشاور را دارند!
در ارتباط با حامیان جلیلی نیز باید گفت این که گمان شود دولت جلیلی قصد دارد با دخالت دولت همانند اسکاندیناوی اصلاحات رفاه اجتماعی تشکیل دهد یک نگاه اشتباه است! چرا که دولت جلیلی می‌خواهد انحصارگرایی اقتصادی انجام دهند و با خصوصی‌سازی رانتی اقتصاد را در اختیار سپاه پاسداران قرار دهد! برنامه اقتصادی عبدالملکی مشاور اقتصادی جلیلی مبنی بر اینکه تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به ویلا و هتل خود نشان میدهد که دولت جلیلی هم اگر رای می‌آورد نه در خدمت ستمدیدگان بلکه در خدمت سرمایه‌داران رانتی وابسته به سپاه پاسداران بود!
آن چه مشخص است که اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان هر دو نه در خدمت رفاه اجتماعی و نه در خدمت ستمدیدگان بلکه بر اساس قوانین رژیم و برنامه هفتم توسعه مورد نظر علی خامنه‌ای هر دو در جهت آزادسازی اقتصادی، خصوصی‌سازی، کوچک‌شدن دولت و قرار دادن اقتصاد به دست رانت‌گرایان فاسد هستند! چرا که حتی خصوصی‌سازی در جمهوری اسلامی با خصوصی سازی بازار متفاوت است و یک خصوصی‌سازی رانتی است!
از همین رو این منتقدین سرمایه‌داری اگر به دنبال رفاه اجتماعی هستند باید بدانند راه حل آن نه در جمهوری اسلامی بلکه گذار از آن و استقرار جامعه دموکراتیک است تا بتوانند در آن کنش‌های ضد سرمایه‌داری را پیش ببرند که نه تنها در بعد نظری بلکه بتوانند با تشکیل حزب سوسیالیستی و حتی کمونیستی آن را به مرحله اجرایی بگذارند! در غیر این تنها مترسک‌های انتخاباتی خواهند بود که با شعار عدالت اجتماعی نظام از آنان استفاده میکند و پس از انتخابات نظریات آنان را به کنار می‌گذارد!
به همین جهت این افراد باید بین مترسک بودن و در خدمت عدالت اجتماعی بودن انتخاب کنند! چرا که در انقلاب نوین دموکراتیک مردم ایران پایوران رژیم ملاها چه با نگاه چپ و چه نگاه راست لیبرال در امان نخواهند بود و همراه با رژیم جمهوری اسلامی جارو و تبدیل به پاورقی سیاه تاریخ تبدیل خواهند شد!
ووکاشین پاکروان
فعال اکو-سوسیالیست
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate