انتخاب پزشکیان: سرنگونی با شتاب بیشتر  

روی کار کشیدن چهره گمنامی به نام پزشکیان توسط حکومت اسلامی، داستان خود را دارد. او را ظاهرا آورده بودند تا مردم را به پای صندوقهای رای در انتخابات کذایی شان بکشانند. اما به یکباره اوضاع به گونه ای دیگر پیش رفت. بایکوت وسیع سیرک انتخاباتی توسط مردم، تفاوت فاحش آرا میان پزشکیان و نفرات بعد از او، و ترس حکومت از ایجاد تکانهای سیاسی در حکومت و تاثیراتش بر فضای جامعه، و در عین حال آبروباختگی همه کاندیداهای دیگر نظیر مثل پور محمدی و قالی باف و جلیلی، و علم به اینکه پزشکیان کارنامه “بدی” ندارد، همه اینها نهایتا خامنه ای و دست اندرکاران حکومت را به این قناعت رساند و ناچار کرد که انتخاباتشان را به دور دوم بکشانند و نهایتا پزشکیان را از صندوق رای بیرون بکشند. 

روی کار آمدن کسی مثل پزشکیان با هر حسابگری ای باشد، در شرایط کنونی و ادامه انقلاب زن زندگی آزادی، برای حکومت اسلامی بطور جدی درد سر ساز خواهد بود. پزشکیان چهره ای دوم خردادی اما گمنام در حکومت بود. او با گفتن اینکه من قبل از طرح حجاب ، در دانشگاه و بیمارستان در تبریز طرح حجاب اجباری را پیاده کردم، شخصیت سیاسی و کارنامه خود را به روشنی مقابل مردم گذاشت و نشان داد که او از چه قماشی است و کلا اصلاح طلبان حکومتی چه کارنامه کثیف و ضد زن و ضد مردمی دارند. در عین حال پزشکیان وعده مشخصی به مردم نداد. وعده هایش نظیر روحانی از قماش بهبود رابطه جمهوری اسلامی با دولتها در سطح بین المللی و رشد اقتصادی و تعادل و ثبات و امثال اینها بود.

سوال اینست که آیا روی کار آمدن او تاثیر ملموسی بر اوضاع سیاسی نخواهد داشت؟ به نظر من به قدرت رسیدن پزشکیان کشاکشهای درونی حکومت اسلامی را بسرعت تشدید خواهد کرد و مردم را در برابر حکومت متعرض تر خواهد کرد. او در هرحال یک دوم خردادی است و به حکومت رسیدنش طیف وارفته دوم خردادی را حول و حوش او به جنب و جوش تازه ای خواهد انداخت. او نمیتواند به همه آنها پشت کند و فقط کارگزار خامنه ای باشد. بعلاوه او یک رئیس جمهوری تازه است و مردم او را زیر فشار قرار خواهند داد که به خواستهایشان جواب دهد. در شرایطی که فضای جامعه وسیعا متعرض و اعتراضی است و در عین حال فقر و دزدی و فساد و سرکوب و اعدام و شکافهای طبقاتی بیداد میکند، او نمیتواند همچون رئیسی نسبت به همه چیز بی تفاوت بماند و راه خود را برود. مردم اجازه نخواهند داد. او وعده ای مشخص نداده است. اما مردم او را برای انجام تغییرات زیر فشار جدی قرار خواهند داد. در این شرایط او ناچار است یا همچون دیگر سران حکومت علیه مردم موضع صریح بگیرد و شمشیر از رو ببندد، که فوران بیشتر اعتراضات و اعتصابات کارگران و بخشهای مختلف مردم را باعث خواهد شد، یا شروع به عقب نشینی ها و تغییراتی هرچند ناچیز در اوضاع کند، که فورا ناکافی بودن آنها اعتراضات بیشتری را به همراه خواهد آورد. 

حکومت اسلامی زیر فشار جدی جامعه است. با روی کار کشیدن پزشکیان حکومت احتمالا امیدوار است که اوضاع آرام تر شود. اما درست برعکس است. مردم این تحول را نتیجه فشارهای خود و ضعف حکومت میدانند و امیدوارترند و خواستهایشان را وسیعتر از قبل جلو خواهند کشید و حکومت را زیر ضرب اعتراضات وسیعتر قرار خواهند داد. در این شرایط خیلی زود دعواها و کشاکشهای درونی حکومت سریعا گسترش خواهد یافت و این خود به اعتراضات بیشتر و بیشتر دامن خواهد زد. 

دوخردادی ها و اصلاح طلبان حکومتی خود را برنده میدانند و میدانداری میکنند و قطعا سعی میکنند راه قبل را در پیش بگیرند و حکومت را از طوفان اعتراضات بیرون بکشند. اما این دوره گذشته است. مردم این تلاشها و توطئه ها را خیلی زود بهم خواهند زد و نتیجه را به نفع خود تغییر خواهند داد. انقلاب زن زندگی آزادی پاسخ نهایی را به حکومت خواهد داد و کار همه شان را خیلی زود تمام خواهد کرد. 

در کل جمهوری اسلامی وارد یک دوره بحرانی عمیق تر شده است اما سرنوشت این بحران را مردم تعیین خواهند کرد نه تصمیم حکومت. چشم انداز اوضاع به هم ریختگی بییشتر حکومت و گسترش اعتراضات و تعرض بیشتر مردم به حکومت تا سرنگونی است و جمهوری اسلامی گریزی از آن نخواهد داشت. برعکس حکومت اسلامی با ریاست پزشکیان بسیار نسبت به قبل متششت تر و ضعیف تر شده و مردم با قدرت و چشم انداز روشن تری جلو خواهند آمد.

ـ

کاظم نیکخواه

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate