اخباروگزارشات کارگری ٤ اسفندماه ١٣٩٩

اخباروگزارشات کارگری ٤ اسفندماه ١٣٩٩

– فراخوان کارگران راه آهن لرستان به اعتصاب سراسری  برای احقاق حقوق برحقشان

– فراخوان پشتیبانی  کارگران راه آهن هرمزگان ازاعتصاب سراسری

– ادامه کنش های کارگران پیمانی پارس جنوبی برای افزایش دستمزد،پایان دادن به تبعیض ها،محرمانه بودن قراردادها،اذیت وآزارهمکاران حق طلب وسکوت مصلحتی اداره کار و امور اشتغال منطقه ویژه با انتشار نامه سرگشاده واعزام یکی از نمایندگانشان به پایتخت

– ادامه اعتراضات کارکنان شرکتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورنسبت به پایمالی حقوقشان منجمله عدم پرداخت مطالبات با برپایی تجمع در شهرهای مختلف

– دور جدید اعتراضات آموزش‌دهندگان نهضت سواد آموزی نسبت به عدم تبدیل وضعیت با برپایی تجمع دوباره مقابل مجلس دومین روز را پشت سرگذاشت

– ادامه اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی ایذه نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با برپایی تجمع مقابل بهارستان نشین این شهرستان برای دومین روز متوالی

– ادامه اعتراضات کارگران شهرداری الوند نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وبی تفاوتی مسئولان شهرستان البرز واستان قزوین

– بی سرپناهی قوزبالای قوزکارگران شهرداری سی سخت با ماه ها حقوق معوقه

– تهدید به اخراج از کارحربه کارفرمایان برای بالا کشیدن مطالبات کارگران

– صدور قرار منع تعقیب بابت اتهام عضویت در گروه های معاند نظام و قرار جلب به دادرسی بابت اتهام تبلیغ علیه نظام برای جوانمیر مرادی

– تجمع اعتراضی دوباره خانواده‌های بیماران SMA نسبت به عدم دسترسی به دارومقابل وزارت بهداشت

*فراخوان کارگران راه آهن لرستان به اعتصاب سراسری  برای احقاق حقوق برحقشان

 روز دوشنبه ۴ اسفند، کارگران راه آهن لرستان(شرکت تراورس) برای احقاق حقوق برحقشان فراخوانی برای اعتصاب سراسری کارگران نواحی مختلف راه آهن از روزسه شنبه ۵ اسفند منتشر کردند.

بخشی ازاین فراخوان که در شبکه های اجتماعی منتشر شده بقرار زیراست:

به نمایندگی از ناحیه لرستان ما فردا اعتصاب سراسری رو شروع میکنیم از همه نواحی نگهداری در سرتا سرکشور تقاضامندیم به ما بپیوندن.

دوستان عزیز و همکاران زحمت کش نگهداری و ابنیه فنی :

همه نواحی در این اعتصاب باید یک هدف مشترک رو دنبال کنیم اونم پایان دادن به بیش از ۹ سال تبعیض ،ظلم ،بی عدالتی محض علیه نیروهای خط و خانواده هاشون هست که باید بصورت قطعی تعیین و تکلیف بشه .

یادمون باشه با هیچ تهدیدی پاپس نکشیم و دغدغمون تجمیع باشه. سالهای سال اعتصاب کردیم ولی شکننده بود و با کوچکترین تهدیدی یه عده شونه خالی کردن و تن دادن به این شرایط فلاکت باری که الان شاهدش هستیم . همه با هم باشیم و نترسیم از ظالم .

*فراخوان پشتیبانی  کارگران راه آهن هرمزگان ازاعتصاب سراسری

روز دوشنبه ۴ اسفند،کارگران راه آهن هرمزگان(شرکت تراورس)با انتشارپیامی از فراخوان اعتصاب سراسری حمایت کردند.

متن این فراخوان که درشبکه های اجتماعی منتشرشده بشرح زیراست:

ما نیروهای تراورس جنوب کشور هم هماهنگ هستیم اگر چند روز باهم هماهنگ اعتصاب و اعتراض کنیم مشکلات حل میشه.

 امروز چهارم اسفند هست هنوز حقوق آذر را کامل بما ندادند چجوری میخان سه تا نصفی حقوق با عیدی پرداخت کنن؟

 نیروهای راه آهن حقوق و عیدی کامل گرفتن حتی هفته آینده یک و پانصد قراره بجای آجیل عید بهشون نقد پرداخت کنند .

چه راه آهنی هست ؟

مگر مسئولین اینهمه تبعیض را نمی ببنند بخدا مرگ یکبار شیون هم یکبار تموم میشه یا کارمون درست میشه یا اخراجمون میکنند بالاتر از سیاهی رنگی نیست.

شما در نواحی لرستان زاگرس خراسان اعلام کنید ما هم هماهنگ با شما عمل میکنیم.

درهمین رابطه:فراخوان کارگران راه آهن لرستان برای اعتصاب سراسری برای احقاق حقوق برحقشان

روز شنبه ۲ اسفند، کارگران راه آهن لرستان(شرکت تراورس)برای احقاق حقوق برحقشان فراخوانی برای اعتصاب سراسری منتشر کردند.

متن این فراخوان بشرح زیراست:

دوستان برای رسیدن به این هدف اول باید همه دوستان مشکلات شخصی و داخلی خودشون رو کنار بزارن یعنی دیگه فعلا کاری نداشته باشن کی رئیسه کی سواره کی پیاده . هدف همگی در اعتصاب سراسری خط موارد زیر باشه :

۱- تجمیع همه نواحی بصورت یک شرکت واحد (مثل پویان نوین سبز که شرکت مرکزی بهره برداری هست )

۲- دریافت تمام بندهای قرارداد شامل حق جذب ،اضافه کار (حداقل ۴۸ ساعت ) و همه بندهای قرارداد

۳-دریافت لباس کار بصورت مستمر و قانونی بدون وقفه

۴-دریافت بن های مربوطه شامل بن لباس (عیدانه)،بن ماه مبارک رمضان ، کارت هدیه روز زن برای متاهلین ،بن خرید کالا  (یعنی هرچی بقیه ادارات گرفتن ماهم بگیریم )

۵-دریافت حقوق بصورت کامل (نه بصورت ۵۰ درصد که مشخص نیست چطوری داری حقوق میگیری)  آنهم در یک تاریخ مشخص نه دلبخواهی

۶-دادن گروه شغلی و افزایش مستمر آن بعد ۴ سال

۷-تمدید بیمه بصورت ماهیانه و بستن قراداد با بیمه های تکمیلی معتبر مثل بیمه ملت و غیره

*ادامه کنش های کارگران پیمانی پارس جنوبی برای افزایش دستمزد،پایان دادن به تبعیض ها،محرمانه بودن قراردادها،اذیت وآزارهمکاران حق طلب وسکوت مصلحتی اداره کار و امور اشتغال منطقه ویژه با انتشار نامه سرگشاده واعزام یکی از نمایندگانشان به پایتخت

کارگران پیمانی پارس جنوبی درادامه کنش های دامنه دارشان برای افزایش دستمزد،پایان دادن به تبعیض ها محرمانه بودن قراردادها،اذیت وآزارهمکاران حق طلب وسکوت مصلحتی اداره کار و امور اشتغال منطقه ویژه نامه ای خطاب به مسئولان منجمله نمایندگان مجلس نوشتند ویکی از نمایندگانشان را به تهران جهت ثبت در مجلس اعزام کردند.

نقل به معنی بخشی از این نامه مشتمل برمطالبات کارگران پیمانی پارس جنوبی  که دوشنبه ۴ اسفند رسانه ای شده بقرارزیراست:

۱- عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

پس از سال‌ها وقفه و انتظار بالاخره در اسفند ماه سال ۹۸ وزیر نفت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۳۹۹ ابلاغ نمود که این طرح پس از گذشت چندین ماه کماکان بلاتکلیف است و به صورت رسمی اجرایی نشده است. لازم به ذکر می‌باشد با توجه به شواهد موجود طرح مذکور دارای ایراداتی است که در ذیل به چند نمونه اشاره می‌کنم:

الف) برای اجرای طرح طبقه‌بندی ابتدا باید کمیته طبقه‌بندی مشاغل تشکیل شود و این کمیته متشکل از نمایندگان کارگران، نمایندگان کارفرما و ناظران اجرای طرح می‌باشد که متاسفانه این طرح به صورت کاملا یکطرفه از سمت معاونت منابع انسانی وزارت نفت و بدون در نظر گرفتن نقطه نظرات نمایندگان کارگران ابلاغ شده است.

ب) مبنای محاسبه فوق العاده مناطق گرمسیری، فوق العاده جذب مشاغل اصلی و تخصصی، فوق العاده پارس جنوبی و… مزد شغل یا مزد شغل گروه شغلی یک می‌باشد. (مزد شغل مبلغ پایه تعیین شده برای هر گروه شغلی بدون احتساب سابقه کار، مدرک تحصیلی و… می‌باشد.)

ج) در محاسبه سابقه کار فقط سابقه کار مجتمع گاز پارس جنوبی لحاظ گردیده است. به عنوان مثال اگر شخصی ۱۰ سال سابقه کار اجرا، پیش راه‌اندازی، راه‌اندازی و بهره‌برداری در یک پالایشگاه داشته باشد فقط سابقه آن بازه زمانی که زیر نظر مجتمع گاز پارس جنوبی فعالیت داشته موثر خواهد بود.

د) حداکثر سابقه کاری امتیازآور ۷ سال است و سابقه کاری بیش از ۷ سال هیچ تاثیری در تعیین میزان حقوق پایه نخواهد داشت.

۲- آلودگی هوای منطقه و دوری از خانواده

میزان آلودگی هوای منطقه و اثرات دوری از خانواده‌های کارکنان بر هیچ کس پوشیده و پنهان نیست، این امر موجب وارد آمدن خسارات جبران ناپذیری بر سلامت روحی، روانی و جسمی نفرات شاغل در این منطقه و خانواده‌های آنان می‌گردد که با اجرای طرح ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت می‌توان تا حدودی آسیب وارد شده را جبران نمود. مجله علمی پژوهشی طب جنوب زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بوشهر مقاله‌ای تحت عنوان بررسی آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از صنایع گاز و پتروشیمی و اثرات آن بر ساکنین منطقه عسلویه به چاپ رسانده که به صورت پیوست خدمتتان ارسال می‌گردد.

۳- سختی کار

برای هیچ یک از کارکنان پیمانی مشخص نیست که شغلی که در آن مشغول به کار هستند جز مشاغل سخت و زیان‌آور است یا خیر. اداره کار و امور اشتغال منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس هم شرط رسیدگی به موضوع را داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه کار می‌داند که این امر موجب می‌شود ۴ درصد حق بیمه مازاد مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور که پرداخت آن برعهده کارفرما است به ناحق گریبانگیر کارکنان شود و بعضا پرداخت آن از توان کارکنان خارج است. همچنین لازم به ذکر می‌باشد اگر شغلی جز گروه کاری سخت و زیان‌آور قرار بگیرد ساعت کاری روزانه یک ساعت کاهش می‌یابد و در صورت حضور در محل کار کارفرما موظف به پرداخت اضافه کاری می‌باشد. این امر تاکنون مدنظر قرار نگرفته است و سالیانه حدود ۲۴۰ ساعت اضافه کاری کارگران زحمت‌کش بدون مزد باقی می‌ماند.

۴- تبعیض بین کارکنان پیمانکاری و رسمی

تبعیض بین کارکنان پیمانکاری و رسمی کاملا مشهود و چشم گیر است که این ساختار حاکم موجب برخوردهای بد و دور از شان انسانی با کارکنان خدوم و زحمتکش پیمانکاری می‌گردد. کارکنان رسمی هم دارای حقوق و دستمزدهای بسیار بالاتری نسبت به نفرات پیمانکاری هستند و هم از خدمات ویژه و بهتری برخوردار هستند. از جمله می‌توان به ایجاد شرایط جهت حضور آن‌ها در کنار خانواده با در اختیار گذاشتن مسکن مناسب و دور از آلودگی هوای منطقه، ایجاد شرایط مناسب آموزشی، فرهنگی و ورزشی برای فرزندان و سایر اعضای خانواده، داشتن سهمیه پرواز به تمام نقاط ایران به صورت رفت و برگشت در هر دوره کاری و بسیاری خدمات رفاهی و تفریحی، داشتن خدمات درمانی مناسب و استفاده رایگان از تمام مراکز درمانی طرف قرارداد وزارت نفت و…. این در حالی است که کارکنان پیمانکاری با توجه به اینکه حقوق و دستمزدهای بسیار پایین‌تری دارند نه تنها از هیچ یک از خدمات فوق برخوردار نیستند بلکه در شرایط نا مناسبی به حال خود رها شده‌اند و دائماً مورد کم لطفی و بی‌مهری مسئولان منطقه قرار می‌گیرند.

۵- برخورد با کارکنان پیمانکاری

برخوردهای حراست پالایشگاه‌ها و منطقه ویژه با کارکنان پیمانکاری به دفعات زیاد قابل مشاهده است و در صورت هرگونه اعتراض تحت عنوان رهبری اغتشاشات و خلل در روند تولید پایدار پالایشگاه برخوردهای سخت و قهری صورت می‌گیرد و به راحتی موجب اخراج کارکنان پیمانکاری می‌گردد و بعضا در لیست سیاه منطقه ویژه قرار می‌گیرند و برای همیشه باید منطقه را ترک کنند. تعدادی از این برخوردها را به عنوان نمونه به صورت پیوست ارسال می‌گردد.

۶- عدم رسیدگی به شکایات کارکنان پیمانکاری توسط اداره کار و امور اشتغال منطقه ویژه

با بررسی تعداد شکایت‌های کارکنان پیمانکاری از شرکت‌های فعال در این منطقه پی به حجم بالای بی‌عدالتی و نارضایتی موجود خواهید برد. شکایت‌هایی که هیچ گاه نتیجه مطلوب و برابر عدالت و قانون نداشته است.

۷- محرمانه بودن پیمان‌ها

و در آخر این سوال مطرح است که پیمان‌هایی که کاملا به صورت خدماتی اجرا می‌شوند چرا باید محرمانه باشند تا کارکنان پیمانکاری که بخش مهمی از این پیمان برعهده آن‌ها هست از حق و حقوق خود آگاه نباشند.

*ادامه اعتراضات کارکنان شرکتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورنسبت به پایمالی حقوقشان منجمله عدم پرداخت مطالبات با برپایی تجمع در شهرهای مختلف

اعتراضات کارکنان شرکتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورنسبت به پایمالی حقوقشان منجمله عدم پرداخت مطالبات با برپایی تجمع در شهرهای مختلف کماکان ادامه دارد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۴ اسفند،دیروز و امروز (سوم و چهارم اسفند) جمعی از کارکنان شرکت‌های بهداشت و درمان و زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با مراجعه به نهادهای ذیربط در استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، خواستار توجه به مطالبات مزدی و معیشتی خود شدند.

جمعی از این شرکتی‌ها گفتند: عدم اجرای قوانین، صدای مدافعان سلامت را درآورده است و بی‌شک تجمعات همکاران شرکتی زنگ خطری برای مسئولین است. ادامه بی‌توجهی به قوانین و عدم پرداخت مطالبات کادر درمان و مدافعان سلامت از جمله توزیع عادلانه‌ی فوق‌العاده سختی کار کرونا بین واحدهای درگیر از اورژانس ۱۱۵تا اورژانس بیمارستان و بخش‌های ویژه و مراکز بهداشتی و اجرای دقیق دستورالعمل ۲۰درصد کسر موظفی برای همه واحدها و شفاف‌سازی در مورد علت کاهش مبلغ کارانه و عدم پرداخت حق مسکن و پول لباس و بسیاری از مطالبات دیگر، نارضایتی‌ها را گسترده‌تر خواهد کرد.

بنابهمین گزارش،کادر شرکتی فوریت‌های پزشکی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در کنار سایر کارکنان شرکتی دانشگاه، در تلاشند تا صدای اعتراض خودشان را به گوش مسئولان برسانند.

یکی از این کارکنان در ارتباط با مطالبات خود و همکارانش گفت: مهمترین خواسته‌های ما،  اجرای قانون بهره‌وری برای همکاران شرکتی اورژانس ۱۱۵مثل سایر کارکنان شرکتی دانشگاه، پرداخت مبلغ فوق العاده ویژه و حذف اضافه کار اجباری تا سقف ۱۵شیفت ۲۴ساعته است که با این حجم ماموریت در شرایط کرونایی مزید بر مشکلات اقتصادی و تورم سرسام آور شده و گذران زندگی را برای این مدافعان سلامتِ جان بر کف، سخت و طاقت فرسا نموده است.

*دور جدید اعتراضات آموزش‌دهندگان نهضت سواد آموزی نسبت به عدم تبدیل وضعیت با برپایی تجمع دوباره مقابل مجلس دومین روز را پشت سرگذاشت

روز دوشنبه ۴ اسفند برای دومین روز متوالی، آموزش‌دهندگان نهضت سواد آموزی برای اعتراض نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل مجلس تجمع کردند.

درهمین رابطه:ادامه اعتراضات آموزش‌دهندگان نهضت سواد آموزی نسبت به عدم تبدیل وضعیت با برپایی تجمعی دیگرمقابل مجلس

روز یکشنبه ۳ اسفند همزمان با بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰، آموزش‌دهندگان نهضت سواد آموزی درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت برای باری دیگرمقابل مجلس اجتماع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی از سال ۱۳۹۲به بعد در مورد وضعیت استخدامی شان بلاتکلیف هستند .

*ادامه اعتراضات مربیان پیش‌دبستانی ایذه نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با برپایی تجمع مقابل بهارستان نشین این شهرستان برای دومین روز متوالی

روزدوشنبه ۴ اسفند برای دومین روز متوالی، مربیان پیش‌دبستانی ایذه  درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل بهارستان نشین این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: تا زمانی که یک نفر در شهرستان پیدا نشود به حرف ما گوش کند و مطالبات ما را پیگیری کند، کوتاه بیا نیستیم. وقتی ما به فرمانداری شهرستان مراجعه می‌کنیم و سرپرست فرمانداری به ما می‌گوید چرا اینجا آمده‌اید، مگر اینجا دفتر نماینده مجلس است، ما تکلیف‌مان با دیگر مدیران شهرستان روشن است. 

یکی از این مربیان معترض گفت:چرا هر چه تلاش می‌کنیم تا با نماینده مجلس ملاقات داشته باشیم به ما اجازه نمی‌دهند؟ چطور مشکل مربیان پیش‌دبستانی باغملکی حل شده ولی مشکل ما قابل‌ رسیدگی نیست! چگونه می‌شود که هیچ‌کس در شهرستان ایذه نمی‌تواند او را ببیند؟

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی خانوادگی مربیان پیش‌دبستانی ایذه نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل اداره آموزش‌وپرورش 

روزسه شنبه ۲۸ بهمن،جمعی ازخانواده‌های مربیان پیش‌دبستانی ایذه با همراه فرزندانشان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی این مربیان پیش دبستانی مقابل اداره آموزش‌وپرورش این شهرستان دراستان خوزستان تجمع کردند. 

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری الوند نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وبی تفاوتی مسئولان شهرستان البرز واستان قزوین

روز دوشنبه ۴ اسفند برای باری دیگر، کارگران شهرداری الوند اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه وبی تفاوتی مسئولان شهرستان البرز واستان قزوین،ابرازکردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،در روزهای گذشته، مشکلات مزدی و بیمه‌ای کارگران پیمانکاری شهرداری الوند از طریق رسانه‌ها بارها مطرح شد+ و کارگران خطاب به مسئولان استانی و شهرستانی درراستای پیگیری و وصول مطالباتشان گفتند: صدای ما شنیده نمی‌شود.

کارگران خدماتی شهرداری الوند که تحت مسئولیت یک پیمانکار کار می‌کنند و مطالبات مزدی و بیمه آن‌ها با تاخیر دو تا سه ماهه پرداخت می‌شود، از عملکرد مسئولان استان قزوین و شهرستان البرز انتقاد کردند.

یکی از این کارگران در این رابطه گفت: حدود ۸۰ کارگر در بخش خدمات شهرداری الوند هستیم که بارها برای دریافت مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود اقدام کرده‌ایم اما مسئولان پاسخ مشکلاتمان را نمی‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر دو تا سه ماه معوقات مزدی و بیمه‌ای طلبکاریم و فشار گرانی مشکلات زیادی را برای ما و خانوادهایمان ایجاد کرده است.

+دست وپنجه نرم کردن کارگران شهرداری الوند وخانواده هایشان با دفترچه های خدمات درمانی بدون اعتبار بدلیل عدم پرداخت حق بیمه از طرف شهرداری وعدم پرداخت بموقع حقوق

روز شنبه ۱۸ بهمن،کارگران شهرداری الوند از دست وپنجه نرم کردن خود وخانواده هایشان با دفترچه های خدمات درمانی بدون اعتبار بدلیل عدم پرداخت حق بیمه از طرف شهرداری این شهر در استان قزوین وعدم پرداخت بموقع حقوق ،خبردادند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند: اداره تامین اجتماعی شعبه شهر صنعتی البرز در استان قزوین به دلیل بدهی‌های مالی شهرداری الوند به تامین اجتماعی اخیرا از تمدید دفترچه‌های درمانی کارگرانی که برای تمدید دفترچه‌های درمانی خود اقدام می‌کنند، خودداری کرده است.

یکی از کارگران خدماتی شهرداری الوند با بیان اینکه او و همکارانش بیش از ۱۰سال است که به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت می‌کنند، در ادامه افزود: در حال حاضر مشکلات بیمه‌ای ناشی از عدم تمدید دفترچه‌های درمانی این تعداد کارگر و خانواده‌هایشان به مشکلات معیشتی آنان افزوده است.

به گفته وی؛ به صورت مشخص دوتاسه ماه حق بیمه کارگران این شهرداری به تامین اجتماعی پرداخت نشده، علاوه بر این دو ماه معوقات مزدی طلبکاریم.

این کارگر گفت: در حال حاضر کارگران منتظر هستند که کارفرما معوقات مزدی و بیمه‌ای ما را بپردازد تا بخشی از مشکلات‌مان برطرف شود.

وی افزود: در بین کارگران شهرداری الوند کارگرانی وجود دارند که هم‌اکنون خود یا خانواده‌هایشان در بیمارستان‌های طرف قرارداد با تامین اجتماعی بستری هستند و در حال حاضر آن‌ها بیشتر از هر زمانی به دفترچه‌های درمانی تامین اجتماعی خود نیازمندند اما با مشکلاتی که در زمینه تمدید نشدن دفترچه‌ها برایشان پیش آمده، برای پرداخت هزینه‌های درمانی سرگردان شده‌اند.

این کارگر شهرداری الوند در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت: با توجه به اینکه مسئولان استانی و شهرستانی از وضعیت حدود ۸۰ کارگر بخش خدمات شهرداری باخبرند، از آنان می‌خواهیم نسبت به مشکلات کارگران در آستانه سال نو بی‌تفاوت نباشند.

*بی سرپناهی قوزبالای قوزکارگران شهرداری سی سخت با ماه ها حقوق معوقه

از دست دادن سرپناه بدنبال زلزله اخیر قوزبالای قوزکارگران شهرداری سی سخت با ماه ها حقوق معوقه شده است.

روز دوشنبه ۴ اسفند،جمعی از کارگران شهرداری سی‌سخت دراستان کهکیلویه و بویراحمد به خبرنگار رسانه ای گفتند: در حال حاضر که چندین روز از زلزله سی‌سخت می‌گذرد ما کارگران با از دست دادن سرپناه، جدا از وضعیت بد معیشتی در بدترین شرایط موجود گذران می‌کنیم.

یکی از این کارگران افزود: علارغم مشکل بی‌پولی که در نتیجه ۱۰ ماه طلب مزدی برای ما کارگران و خانواده‌هایمان بوجود آمده، زلزله اخیر مشکلاتمان را چند برابر کرده و جز تعداد معدودی که چادر دریافت کرده‌اند، مابقی سرپناهی برای خود و خانوادهایشان ندارند.

او با بیان اینکه هم اکنون ۸۷ کارگر شاغل در شهرداری سی‌سخت مشغول خدمت‌رسانی به مردم در کنار سایر امدادگران هستند، افزود: دغدغه اصلی همه ما همانند سایر مردم شهر ایجاد سرپناهی موقت برای خود و خانوادهایمان است.

اوادامه داد:کارگران شهرداری سی‌سخت بیشتر از هر زمانی نیازمند وصول طلب‌های مالی خود برای ایجاد سرپناه و تامین خوراک و آذوقه برای خود و خانواده‌هایشان هستند.

او گفت: امدادگران کمک‌های خوبی به مردم می‌کنند اما ناهماهنگی‌ها موجب می‌شود زمینه سوءاستفاده برخی افراد فراهم شود تا این کمک‌ها به اندازه مورد نیاز افراد مستحق و آواره نرسد. به عنوان نمونه به نظر می‌رسد چادر به اندازه کافی کمک‌رسانی شده اما به دلیل فرصت‌طلبی برخی افراد، به اندازه کافی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد.

او در ادامه اضافه کرد: به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی روال پرداخت حقوق ما کارگران شهرداری سی‌سخت همانند ماه‌ها و سال‌های گذشته باشد. ما کارگران نمی‌دانیم با این گرانی‌ها و تورم، چگونه باید هزینه‌های سنگین زندگی خود را در شرایط بی‌سرپناهی زلزله تامین کنیم؟ از چه کسی قرض بگیریم و چه زمانی می‌توانیم این قرض‌ها را بازپرداخت کنیم؟

وی افزود:مشخص نیست شهرداری چه زمانی قصد دارد مطالبات مزدی کارگران را تسویه نماید؟آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم یک ماه پیش بود که مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری می‌شد.

او گفت: آسیبی که زلزله به بخش‌های مختلف وارد کرده بی‌شک به افزایش میزان بیکاری در مناطق سی‌سخت می‌انجامد.

درهمین رابطه:بلند شدن صدای اعتراض کارگران شهرداری سی‌سخت نسبت به عدم پرداخت ۱۰ ماه حقوق و وعده های توخالی برای چندین وچندمین بار

روز شنبه ۱۸ بهمن،برای چندین وچندمین بار صدای اعتراض کارگران شهرداری سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم پرداخت ۱۰ ماه حقوق و وعده های توخالی ،بلند شد.

جمعی از کارگران شهرداری سی‌سخت به خبرنگار رسانه ای گفتند: در ۱۱ ماه و ۱۵ روز سپری شده از سال جاری، فقط یک ماه حقوق فروردین را دو ماه پیش گرفته‌ایم؛ یعنی ۱۰ ماه مطالباتمان به تاخیر افتاده است.

این کارگران که هر ماه مطالبات خود را با تاخیر ۱۰ماهه دریافت می‌کنند، گفتند: شهردار جدید که از حدود یکسال پیش مدیریت شهر سی‌سخت را برعهده گرفته؛ در روز معارفه خود وعده به‌روز کردن مطالباتمان را داد اما بعد از گذشت بیش از یکسال هنوز هیچ اقدام جدیدی صورت نگرفته است.

یکی از کارگران واحد خدمات شهرداری سی‌سخت با بیان این پرسش که چرا اعضای شورای شهر سی‌سخت هیچ نظارتی بر پرداخت مطالبات کارگران ندارند، گفت: ما از شورای شهرمان در مقام ناظر بر عملکرد شهردار انتظار داریم چاره‌ای برای تامین منابع مالی شهرداری و پرداخت دستمزد نیروی کار شهرداری بیندیشند.

آنها افزودند:دو ماه پیش حقوق فروردین و اردیبهشت ماه را دریافت کرده‌ایم. پرداخت حقوق در هر دوسه ماه یکبار در حالی انجام می‌شود که شهرداران سابق نیز هر ماه به ما یک حقوق می‌دادند.

یکی دیگر از کارگران واحد خدمات شهرداری سی‌سخت در تکمیل سخنان همکار خود گفت: ۸۰ نفر در مجموعه شهرداری سی‌سخت کار می‌کنند وبه نظر می‌رسد در وضعیت فعلی روال پرداخت حقوق همانند ماه‌ها و سال‌های گذشته است. ما کارگران نمی‌دانیم با این گرانی‌ها و تورم، چگونه باید هزینه‌های سنگین زندگی خود را تامین کنیم؛ از چه کسی قرض بگیریم و چه زمانی می‌توانیم این قرض‌ها را بازپرداخت کنیم.

به گفته این کارگران، مشخص نیست شهرداری چه زمانی قصد دارد مطالبات مزدی کارگران را در آستانه سال نو تسویه نماید. قرار بود روز شنبه اول هفته جاری شهردار یک ماه حقوق به حساب کارگران واریز کند، امروز چهار روز از وعده داده شده می‌گذرد اما تاکنون خبری از پرداخت‌ها نیست.

*تهدید به اخراج از کارحربه کارفرمایان برای بالا کشیدن مطالبات کارگران

تعدادی از کارفرمایان برای بالا کشیدن مطالبات کارگران: اگر حق و حقوق خود را کامل بخواهید یا دنبال عیدی کامل باشید، سال بعد، قرارداد کاری شما تمدید نمی‌شود و اخراج می‌شوید.

کارگران برخی کارگاه‌های تولیدی کوچک در گفتگو با خبرنگار رسانه ای، از تهدید جدید کارفرمایان برای‌عدم تمدید قرارداد در سال بعد خبر می‌دهند.

این کارگران که قرارداد آن‌ها پایان اسفندماه تمام می‌شود و باید برای ادامه کار، قرارداد جدید داشته باشند؛ می‌گویند: کارفرما ما را تهدید کرده که اگر حق و حقوق خود را کامل بخواهید یا دنبال عیدی کامل باشید، سال بعد، قرارداد کاری شما تمدید نمی‌شود و اخراج می‌شوید.

این کارگران که برخی از آن‌ها چندین سال سابقه کار دارند، در انتقاد از این وضعیت می‌گویند: چون قراردادمان موقت است، دستمان به جایی بند نیست؛ می‌ترسیم که سال بعد با ما قرارداد جدید نبندند؛ بنابراین مجبوریم هرچه کارفرما می‌گوید، گوش دهیم! از ترس بیکار شدن، سراغ شکایت نمی‌رویم.

وضعیت بغرنج این کارگران در حالی بغرنج‌تر می‌شود که به یاد داشته باشیم اصولاً بازرسان کار برای سرکشی به کارگاه‌های کوچک ورود نمی‌کنند و هیچ کس از نوع تعامل کارفرما با این کارگران مطلع نمی‌شود.

این کارگران می‌گویند: از ترس بیکار شدن مجبوریم با عیدی یک میلیون و پانصد هزار تومانی یعنی کمتر از نصف مقدار قانونی، بسازیم و دم برنیاوریم!

*صدور قرار منع تعقیب بابت اتهام عضویت در گروه های معاند نظام و قرار جلب به دادرسی بابت اتهام تبلیغ علیه نظام برای جوانمیر مرادی

امروز دوشنبه ۴اسفند۹۹، طی ابلاغيه الکترونیکی از شعبه ۴ بازپرسی به جوانمیر مرادی، ارجاع پرونده وی به اتهام تبلیغ علیه نظام به شعبه یک دادگاه انقلاب کرمانشاه، اعلام گردید.

جوانمیر مرادی در تاریخ ۱۴دی۹۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروهای معاند نظام توسط اطلاعات سپاه نبی اکرم کرمانشاه بازداشت و توسط شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه تفهیم اتهام شده بود که در همان شعبه بازپرسی از اتهام عضویت در گروهای معاند تبرئه گردید.

جوانمیر مرادی عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه است. جوانمیر مرادی هیچ جرمی مرتکب نشده است و تنها و تنها بخاطر دفاع از حقوق کارگران و فعالیتهای اجتماعی دستگیر و با اتهامات واهی محاکمه شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز انزجار از پرونده سازی امنیتی علیه جوانمیر مرادی، خواهان خاتمه فوری تعقیب قضایی علیه وی و دیگر کارگران و فعالین کارگری است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران_۹۹/۱۲/۴

*تجمع اعتراضی دوباره خانواده‌های بیماران SMA نسبت به عدم دسترسی به دارومقابل وزارت بهداشت

روز دوشنبه ۴ اسفند برای باری دیگر، خانواده‌های بیماران SMAبرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم دسترسی به دارومقابل وزارت بهداشت تجمع کردند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،تعداد زیادی ازتجمع کنندگان دارای فرزندهایی بودند که تا به حال داروهای مخصوص بیماری SMA را استفاده نکردند و به همین دلیل طبق گفته‌های والدین اغلب فرزندانشان دچار معلولیت‌های شدید جسمانی شدند، در حالی که اگر داروهای تخصصی را استفاده می‌کردند، بخش عمده‌ی عوارض این بیماری از بین می‌رفت.

یکی از تجمع کنندگان گفت:تا الان هیچ دارویی برای بیماران ما وارد کشور نشده است، دختر من ۱۴ سال دارد و به دلیل بیماری کم کم فلج شد، در صورتی که اگر دارو مصرف می‌کرد، می‌توانست مثل دیگر بچه‌ها راه برود.

akhbarkargari2468@gmail.com 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate