اطلاعیۀ کمیتۀ مرکزی کومەله در محکومیت یورش هوایی و زمینی ارتش ترکیه به کردستان عراق

اطلاعیۀ کمیتۀ مرکزی کومەله 

در محکومیت یورش هوایی و زمینی ارتش ترکیه به کردستان عراق

عصر روز چهارشنبه ١٣ تیرماە ارتش متجاوز ترکیه طی حملات هوایی وسیع و گسترده با هواپیمای جنگی و پهبادها، ٣٧ نقطه از روستاها در اطراف شهرهای “ئامیدی”، “پشدەر”، “شارباژیر” و “پینجوین” و ارتفاعات رشته کوهها “قندیل”، “مەتینا”،  “گارە”، “خواکورک”، “ئاسوس” و روستاهای اطراف آنها را بشدت بمباران کرد و به آتش کشید. هنوز آمار تلفات و خسارات این بمباران مشخص نشده است. اما بدون شک این بمبارانها به ویژه در فصلی که مردم زحمتکش این مناطق مشغول کار و برداشت محصولات رنج و کار سالانۀ خود هستند، خسارات زیادی به آنها وارد آورده است و مردم مجبور شده‌اند محل کار و زیست خود در آن مناطق را تخلیه نمایند. دستگاههای جاسوسی و امنیتی دولت ترکیه روز سه شنبه در داخل شهر سلیمانیه نیز طی یک عملیات تروریستی خودرور متعلق به یکی از جریانات سیاسی کردستان عراق بود را منفجر ساختند که طی آن دو نفر بشدت مجروح شدند. عملیاتهای زمینی و هوایی ارتش ترکیه سالهاست به بهانۀ حضور “گریلاهای پ ک ک”، زندگی، امنیت و آسایش مردم کردستان در ترکیه، عراق و سوریه را به خطر انداخته است. ارتش اشغالگر ترکیه در طول مرز تا عمق ٣٠ کیلومتری وارد اقلیم کردستان عراق شده است و پایگاههای متعدد نظامی در مناطق مرزی تأسیس کرده است و در روزهای اخیر صدها تانک دیگر را در آن‌ها مستقر کرده است.

تعرضات نظامی هوایی و زمینی ترکیه به داخل عراق، نه با عکس‌العمل آمریکا روبرو شده که هنوز کنترل هوایی عراق را در اختیار دارد و نه دولت عراق و حتی حکومت اقلیم کردستان در مخالفت با این تعرضات نظامی موضعی اتخاد کرده‌اند. حملات هوایی گستردۀ ارتش ترکیه در اقلیم کردستان در حالی انجام می‌گیرد که ارتش اشغالگر ترکیه روز قبل از آن در شهر عفرین “روژآوا”، نیز هفت نفر از معترضین را به جرم پایین کشیدن پرچم ترکیه و آتش زدن آن با شلیک گلوله به قتل رساند. آنان شعارهایی مبنی بر خروج ترکیه از سوریه سر می دادند. این جنایت دولت ترکیه شبیه جنایت جنگی دولت نژادپرست اسرائیل در ساحل غربی است. اما نتیجۀ سالها تعرض و تجاوز نظامی ترکیه به کردستان به غیر از ویرانی و آوارگی و خسارت و تلفات زیاد جانی برای مردم منطقه، چیز دیگری نبوده است. البته برای دولت و ارتش متجاوز ترکیه نیز در عین حال که بسیار هزینه بردار بوده و تلفات جانی بیشماری دربر داشته است، نه تنها موفقیتی نداشته است بلکه این سیاست تجاوز کارانه و اشغالگرانه با شکست و ناکامی مواجه شده اند.

 عملیات جنایتکارانه ارتش ترکیه در بیرون مرزها نشانۀ بن‌بست سیاسی اردوغان و شکست سیاستها حکومت ترکیه است. این بمبارانها درحالی صورت می‌گیرند که دولت اردوغان در داخل ترکیه با بحران های عمیق اقتصادی و سیاسی روبرو است. کاهش پی در پی ارزش لیر ترکیه، تورم سرسام آور و فقر و گرانی و بیکاری گسترده و موج اعتراضات علیه سیاستهای دولت اسلامی اردوغان، پایان عمر حاکمیت اسلام سیاسی وی را نزدیک کرده است. نتایج انتخاباتهای اخیر در ترکیه، شکست سنگینی برای “آک پارتی” و شخص اردوغان به‌ ثبت رساند. در سطح منطقه این نیز سیاستهای متناقض دولت ترکیه شکست‌ خورده و موقعیت منطقەای اردوغان آنچنان تضعیف گردیده که برای نجات خود اینک دست به دامان بشار اسد شده است. اگر ده سال قبل اردوغان بشار اسد را جنایتکار جنگی و قاتل صدها هزار نفر از مردم سوریه نام می برد، اگر برای سرنگونی رژیم او احزاب و گروههای تروریست تشکیل میداد و صدها میلیون دلار صرف آن می کرد، اینک زبونانه از بشار اسد جنایتکار می‌خواهد با ترکیه روابط دیپلماتیک از سر گیرد و حتی تلویحأ آمادگی خود برای پذیرش شروط بشار اسد جهت خروج و پایان دادن به اشغال شمال سوریه نیز اعلام کرده است.     

کومەله – سازمان کردستان حزب کمونیست ایران، حملات نظامی گستردۀ دولت جنایتکار ترکیه به کردستان عراق و ادامۀ اشغالگری آن در کردستان سوریه را شدیدأ محکوم می کند. تعرضات حکومت ترکیه که با چراغ سبز و بند و بست قدرتهای امپریالیستی و دولتهای سرمایه داری منطقه همراه است، تنها با اعتراضات گستردۀ توده های مردم در همۀ بخشهای کردستان و حمایت و پشتیبانی کارگران و مردم زحمتکش و افکار پیشرو و مترقی ترکیه و نیروها و انسانهای مبارز و آزادیخواه در سطح منطقه و جهان با شکست مواجه خواهد شد.

کمیته مرکزی کومەله – سازمان کردستان حزب کمونیست ایران

١٤ تیر ماە ١٤٠٣

چهارم ژوئیه ٢٠٢٤ 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate