تاکید اتحادیه آزاد کارگران ایران بر خواست افزایش دستمزدها به بالای ١٢ میلیون

تاکید اتحادیه آزاد کارگران ایران بر خواست افزایش دستمزدها به بالای ١٢ میلیون

 

در ادامه طرح خواست افزایش دستمزد توسط بخشهای مختلف کارگران و تشکلهای کارگری، اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز طی بیانیه ای پیرامون خواست افزایش مزد کارگران بر افزایش دستمزد به بالای خط فقر ۱۲ میلیون تاکید کرده است. این بیانیه با اعتراض  به زندگی زیر خط فقر و خیمه شب بازی های هر ساله شورای عالی کار و تعرض حکومتیان به سطح زندگی و معیشت کارگران، همصدا با کل طبقه کارگر ایران خواهان افزایش حداقل مزد سال ۱۴۰۰ به بالای ۱۲ میلیون تومان در ماه شده است.  در بخشی از این بیانیه چنین آمده است: “بیش از یک دهه است که کارگران ایران به شکل سازمانیافته و مستقل، جنبش عظیمی در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و تلاش برای افزایش مزد را به پیش میبرند و اکنون دیگر کل طبقه کارگر ایران یکصدا خواهان افزایش مزد به میزانی است که بتواند هزینه‌های معیشت خانوار را بطور کامل پوشش دهد و خود را مُحِق به تعیین میزان مزد میداند. طبقه کارگر این اجازه را نخواهد داد تا برای همیشه استثمارکنندگان دولتی و خصوصی بر سر نرخ فروش نیروی کارِ اکثریت جامعه چُرتکه انداخته و با استخراج سودهای نجومی از گُرده‌ی طبقه کارگر بیش از این زندگی جهنمی را به میلیونها خانواده کارگری تحمیل نمایند”. در خاتمه در این بیانیه تمامی کارگران در مراکز مختلف کارگری فراخوانده شده اند که  به هر شکل ممکن خواستار افزایش حداقل مزد در سال جدید گردند.

قبل از آن نیز همانگونه که گزارش کردیم ٩ تشکل کارگری بیانیه داده و بر خواست حداقل دستمزد ١٢ میلیون و نیم تاکید کرده بودند. این تشکل ها عبارت بودند از” سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه،  سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه،  انون صنفی معلمان اسلامشهر،  گروه اتحاد بازنشستگان،  کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری،  اتحاد بازنشستگان،  شورای بازنشستگان ایران،  اتحاد سراسری بازنشستگان ایران و  کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری ایران.

هم اکنون جنبش قدرتمندی بر سر خواست افزایش دستمزدها در جریان است. اعتصاب ٢٥ هزار کارگر نفت با خواست افزایش دستمزدها به بالای خط فقر ١٢ میلیون این جنبش را قدرتمند تر نمود و اکنون کارگران، معلمان، بازنشستگان ، پرستاران و بخش عظیمی از حقوق بگیران جامعه که دستمزدهای چند بار زیر خطر فقر دارند، نیروی فعال این جنبش هستند. کارگران علاوه بر خواست افزایش دستمزدها  بر برچپده شدن حقوقهای نجومی و بساط دزدی و چپاول حاکم تاکید دارند. کارگران همچنین درمان و  تحصیل رایگان و داشتن مسکن را حق مسلم همه مردم است.

حزب کمونیست کارگری همصدا با کارگران و همگام با تشکلهای کارگری بر گسترش دامنه جنبش برای افزایش دستمزدها تاکید دارد.  حزب همه کارگران و معلمان و پرستاران و مردم زحمتکش را به مبارزه برای خواست افزایش دستمزدها به رقم بالای دوازده میلیون که در بیانیه تشکلهای کارگری تاکید شده فرامیخواند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٤ اسفند ۱۳۹۹، ٢٢ فوریه ٢٠٢١

اطلاعیه خبری

اولتیماتوم کارگران ناحیه زاگرس و لرستان به اعتصاب و دو خبر دیگر

– روز ٤ اسفند  کارگران ناحیه زاگرس و لرستان اولتیماتوم دادند که اگر حقوق و عیدی آنها فورا  پرداخت نشود دست به اعتصاب سراسری خواهند زد. دستمزدهای پرداخت نشده و طلب عیدی آخر سال موضوع اعتراضات بخشهای زیادی از کارگران است و در آستانه سال نو زمزمه های اعتراض بر سر این موضوع در محیط های مختلف کارگری شنیده میشود. حقوقهای معوقه و تمامی طلبهای کارگران باید قبلا از پایان سال پرداخت شود.

– روز ٣ اسفند کارگران ابنیه فنی خط ۵ مترو تهران اعتراض خود را  به تأخیر در پرداخت دستمزد و حق بیمه شان رسانه ای کردند. بیش از ۱۵۰ کارگر در خط متروی ۵ تهران – کرج که ۹۰ نفر از آنان در واحد انتظامات و ۸۰ نفر بقیه در بخش نگهداری خط مترو تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری مشغول به کار هستند حدود سه ماه حقوق و ۴ ماه حق بیمه طلبکارند. آخرین حقوق دریافتی این کارگران مربوطه به آبانماه بوده است.  همچنین حق بیمه ماه‌های خرداد، مرداد، مهر، دی و بهمن ماه آنها به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

–  روز ٤ اسفند مربیان پیش‌دبستانی شهرستان ایذه در استان خوزستان، در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی و معیشتی و خلف وعده ها و با خواست استخدام رسمی در آموزش و پرورش برای دومین روز مقابل دفتر نماینده مجلس اسلامی دست به تجمع زدند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

 

حزب کمونیست کارگری ایران

٤ اسفند ۱۳۹۹، ٢٢ فوریه ٢٠٢١

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate