از خوزستان چه خبر؟

از خوزستان چه خبر؟

اخبار هفته: واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری

۱ تیر تا ۸ تیر ۱۴۰۳

 جمعه ۸ تیر

– همانگونه که انتظار میرفت، خالی بودن صندوق های رای در شهرهای مختلف، تو دهنی مردم در سراسر کشور به حکومت و مضحکه انتخاباتش بود. در شهرهای خوزستان نیز گزارشها از کسادی بساط انتخابات حکومت خبر میدهند. برای مثال در یک گزارش از گتوند خبرداده میشود که شعبه مسجد امام رضا خیابان استقلال، فقط دو نفر در صف بودند، درگتوند یک نفر، و در دزفول در شعبه خیابان جهاد بین مومن وجهاد مسجد صاحب الزمان جنوبی، کسی در حوزه نبود. این داستان انتخابات حکومت در سراسر خوزستان و سراسر کشور است.

– بازنشستگان تامین اجتماعی به روال هر هفته برای پیگیری اعتراضاتشان به تجمعات سراسری برای روز ۱۰ تیر در شهرهای مختلف از جمله در اهواز و شوش فراخوان داده اند.

.پنجشنبه ۷ تیر

-امان جلالی‌نژاد، معلم ساکن اهواز، به‌ رغم گذشت بیش از هفتاد و پنج روز از زمان دستگیری اش، کماکان در بی خبری کامل خانواده اش در زندان شیبان این شهر در بازداشت به‌سر می‌برد.

– اسماعیل بخشی، فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق در شبکه ایکس نوشت: در اتاق بازجویی کابل بود، شیلنگ بود، باتوم در رنگ های مختلف هم بود. مامور به نیشخند از متهم بیچاره می‌پرسید؛ با کدوم بزنم؟! سبز( پزشکیان )، سیاه ( جلیلی ) یا با آبیه ( قالیباف )؟!، شما جای زندانی بینوا، کدام را  «انتخاب» می‌کردید؟!

چهارشنبه ۶ تیر

– جمعی از کارگران هفت تپه طی بیانیه ای در رابطه با سیرک انتخاباتی حکومت نوشتند: ” کارگران هفت تپه و جنبش کارگری، هیج منفعتی در دفاع از نظام استثمارگر و سرکوبگر ندارند و برای ادامه و بقای آن در انتخابات سرمایه داران شرکت نمی کنند. ما به دشمنان طبقاتی مان رای نمی دهیم. شرکت در انتخابات تائید کل وضعیت و مشکلات و مشقات و مسببین آنست”.

– سیل ناشی از سرریز سد گتوند بازهم به روستاها رسید. طبق گزارشات هشت روستای حاشیه این سد در شمال خوزستان درحالی بیش از یک هفته زیر آب سد گتوند مدفون شده‌اند که بر اساس مصوبه پارسال اداره کل بحران خوزستان “شرکت آب و نیرو باید تا زمان تعیین تکلیف نهایی و قطعی امر در مرجع قضایی از استغراق منازل خودداری کند”. فریاد اعتراض قربانیان سد گتوند بلند شده است. بنا بر خبرها وقتی آب بالا می‌آید، مارها و جانوران به سمت روستا هجوم می‌آورند و مردم نمیتوانند در آنجا بمانند.  در سال اول آبگیری ‌سد، بخشی از زمین و مراتع‌  مردم زیر آب رفت و غرق شد. و این داستان هر ساله ی زندگی آنهاست.  هم اکنون راه دسترسی روستا، تخریب شده و زیر آب رفته و مسیر رفتن به مراتع هم مسدود است. از جمله روستای “تلخاب تاجدین” در شهرستان مسجدسلیمان، و خانه های مردم تا سقف زیر آب سد رفته‌اند.

نابودی محیط زیست، سیاستهای مافیایی و چپاولگرانه حکومت در قبال زندگی و معیشت، زندگی را برای مردم خوزستان جهنم کرده است.  مردم به این وضعیت اعتراض دارند.

  سه شنبه ۵ تیر

-کارگران پروژه ای راکتور سازی اهواز به اعتصاب سراسری نفت و کمپین ۱۴-۱۴ پیوستند.

– یوسف بهمنی، از کارگران شناخته شده شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌ تپه در پیامی تصویری به تاریخ سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ به نمایندگی از کارگران این مجموعه اعلام کرد که کارگران هفت‌ تپه از مضحکه انتخاباتی جمهوری اسلامی به هیچ وجه حمایت نمی‌کنند و در کنار مردم ایران و مادران دادخواه هستند. یوسف بهمنی همچنین در پاسخ به آن دسته از نامزدهای انتخاباتی که از اعتبار هفت ‌تپه می‌خواهند برای خود کره تبلیغاتی بگیرند، عنوان کرد که این کارها فایده‌ای ندارد و مسیر کارگران هفت‌ تپه در تمامی این سال‌ها روشن است و آنها در مسیر حق و در کنار مردم گام بر می‌دارند.

-هوشنگ آل‌ محمدی پدر زندانی سیاسی حجت آل‌ محمدی ساکن ایذه با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان شیبان اهواز آزاد شد. او در هشتم خرداد در منزل شخصی اش بازداشت شده بود.آزادی هوشنگ آل محمدی را به او، به خانواده و همگان تبریک میگوییم. تمامی زندانیان سیاسی بدون قید و شرط باید آزاد شوند.

دوشنبه ۴ تیر

-هزاران کارگر پروژه ای نفت برای پیگیری مطالباتشان و با سه مطالبه فوری  افزایش حقوقها، ۱۴ روزکار و ۱۴ روز استراحت و حذف پیمانکاران و پیگیری دیگر مطالباتشان وارد اعتصاب هستند و ابعاد اعتصاب هر روز وسیعتر میشود. از جمله در ماهشهر، جوشکاران و فیترهای پتروشیمی ایران و ژاپن به اعتصاب پیوسته اند.

– بازنشستگان مخابرات در ادامه دوشنبه های اعتراضی خود در  شهرهای سنندج، بندرعباس، مریوان، بیجار ، زنجان و تبریز در برابر ادارات مخابرات تجمع کردند. در برخی شهرها بازنشستگان مخابرات در تجمعات مشترک هفتگی بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی شرکت میکنند. اعتراض بازنشستگان به فقر، فساد، گرانی و امنیتی کردن مبارزات و سرکوبگریهای حکومت است.

یکشنبه ۳ تیر

  بازنشستگان فولاد در اهواز در کیانپارس مقابل صندوق بازنشستگی برای پیگیری مطالباتشان تجمع کردند.  اعتراض بازنشستگان به فقر و بی تامینی، تبعیض، فساد و چپاول و سرکوبگریهای حکومت است. اجرای همسان سازی ها و افزایش سطح آن به بالای  رقم سبد معیشت سی میلیونی، درمان و تحصیل رایگان و داشتن مسکن مناست و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات و احضار و دستگیریها و بساط چپاول و غارت مطالبات سراسری بازنشستگان است.

– بازنشستگان تامین اجتماعی برای پیگیری مطالباتشان، بار دیگر در  اهواز و  شوش دست به تجمعات اعتراضی زدند. در شوش بازنشستگان در گرمای سوزان تابستانی از شهرهای کرخه، کارون و شوش جمع شده و  در مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع و راهپیمایی کردند.

-در حالیکه بخش های مختلف کارگری و بخش های مختلف جامعه با بیانیه های  اعتراضی سیرک انتخاباتی حکومت را به سخره گرفته و با فریاد رای ما سرنگونی است، آنرا کنار گذاشته اند، حکومت در اوج استیصال سعی میکند برای این مضحکه بسیج نیرو کند. بنا بر خبرها در اهواز امکانات شهرداری ها و برخی شرکت های نفتی از جمله ۴۵ دستگاه اتوبوس و مینی بوس دولتی برای جابجایی افراد از شهرستان ها به این شهر جهت شرکت  در کارزار انتخاباتی جلیلی در مصلای نماز جمعه بکار گرفته شده است.

شنیه ۲ تیر

-کارگران پتروشیمی سلمان فارسی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام در استان خوزستان به اعتصاب هزاران نفره سراسری کارگران پروژه ای نفت ، کمپین ۱۴-۱۴ پیوستند.

جمعه  ۱ تیر

-در اعتصاب سراسری کارگران پروژه ای نفت، فیترکاران پتروشیمی سلمان فارسی ماهشهر پیمانکاری مرادی، داربست بندان پتروشیمی سلمان فارسی ماهشهر، جوشکاران شرکت کوهساران بهبهان خط۴۲ اینچ مارون ۲،  فیترهای درخشان شیمی سایت ۱ ماهشهر، کارگران شرکت نوید بندر امام  نیز به اعتصاب پیوستنه اند.

۸ تیر ۱۴۰۳، ۲۸ ژوئن  ۲۰۲۴

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate