استرداد حمید نوری و شکست “غربگرائی “چپ و راست پروغرب!

استرداد حمید نوری و شکست “غربگرائی “چپ و راست پروغرب!

هوشیار باشیم و مواظب باشیم همین حمید نوری دو روز دیگر از در عقب زندان بیرون نرود با هواپیما به ایران برنگردد و فرش قرمز برایش پهن نشود و کتاب ننویسد به ریش همه ازادیخواهان بخندد”(تیر ماه ۱۴۰۱ سعید صالحی نیا).

دادگاه عالی سوئد می تواند هم این حکم را تغییر دهد و هم به مجلس سوئد مراجعه کند و در چهارچوب “معاوضه” به دولت سوئد این امکان را بدهد که این جنایتکار را با “شهروندی”سوئی در ایران معاوضه شرعی کند”(آذر ۱۴۰۳ -سعید صالحی نیا).

مقدمه:

“غربگرائی” دقیقا چیست و چرا مثل “شرق گرائی” باید نقد شود و منزوی شود؟ این یکی از نقدهای پایه ای است که از دید من منصور حکمت و حامیانش در “چپ” پر.وعربی دچارش بوده اند.سابقا “غربگرائی” با پهلویزم و راست پروغرب تداعی می شد اما منصور حکمت این فرهنگ را “خودی کرد” و امثال مصطفا صابر از رهبری حزب تقوائی سنر سپر گفتند که بین اسلامیها و امریکا و اروپا دومی را اتتخاب می کنند. ظاهرا در این قبیله انتخاب سوم معنی ندارد!

اما غربگرائی که راست و این چپ غربگرا رویش استوار شده هم بعد دنباله روی از فرهنگی دارد که در غرب هست و هم دنباله روی مستقیم یا یواشکی از سیاستهای حکومتهای غربی و صهیونیستها.

این “غربگرائی” عکس برگردان شرق گرائی جلال آل احمدی بوده که روشنفکری ملی و مذهبی سنتا دچارش بوده که به همان ندازه عقب ماندگی است.

کمئنیزمی که کنار امامزاده غرب در مقابل امام زاده شرق بایستد طبیعی است که به این روزها می افتد که افتاده.

برای فهمیدن ماجرای استرداد حمید نوری من از اینجا آغاز می کنم بر خلاف خیلی ها که روضه سرداده تند و در حکومت سوئیس دنبال خائن می گردند و استرداد حمید نوری را “اشتباه” می دانند!

در این مقاله چند نکته ای اضافه می کنم و خواننده را به مقالات متعددی که در این موضوع نوشتم رجوع می دهم و پیش بینی هایم منجمله در اذر ۱۴۰۳ که متاسفانه بوقوع پیوسته :

(۱)داستان دستگیری و محاکمه حمید نوری در چه کانتکسی بود؟

 خواننده اگر توجه کند داستان حمید نوری در سوئید ظاهرا با “مبارزات ایرج مصداقی” اغاز شد درست زمانی که فضای مبارزاتی در ایران بالا گرفته بود و معمترین قیام تاریخ ایران در مقابل رژیم داشت اوج می گرفت.

در ظاهر یک “لدالتخواهی” بود و دهها مبارز شکنجه دیده هم در دادگاه حاضر شدند و شهادت دادند که درود به تک تک انها.

همانزمان هم من تاکیید کردم که بیرون از احتمال بالای بازی حکومت سوئید و رژیم اسلامی این حضور دهها شاهد بسیار مهم بود و هست و در تاریخ ثبت خواهد شد و زمانی که موازنه قدرت تغییر ماهوی کند و مردم در ایران بقئرت برسند از این اسناد استفاده خواهد شد که فقط هم بر علیه حمید نوری نبوده.

لذا زیر میز داستان حمید نوری از سوی حکومت سوئد ایجاد فشار سیاسی حساب شده بر علیه رژیم اسلامی بوده و این حکومت هیچ فرقی با سایر حکومتهای غربی و شرقی ندارد و دنبال منافع طبقاتی خود است.

(۲)آویزان شدن راست و چپ پروغرب به امامزاده حکومتهای غربی:

بامزه اینجاست که محاکمه حمید نوری محل میمون بازی راستها و چپهای پروغرب شد که تبلیغ کنند که این حکومتهای غربی چقدر مامانی هستند گرچه تاریخ اخر عاقبت قاتلان میکونوس و دهها مورد دیگر را شاهد بوده و چپ رادیکال و کمونیست همواره تاکیید کرده که نوسانات سیاسی بین حکومتهای غرب با رژیم اسلامی  ورای مبارزات مردم ایران و بیرون عدالتخواهی مردم است.

همواره من تاکیید کردم که تنها راه تحقق عدالت در ایران بقدرت گرفتن مردم و نهادهای شورائی مردم و پایان دادن به نظم کثیف سرمایه داریست.

تاکیید کردم که غرب  گرائی مثل شرق گرائی تله است و راه نیست.

ادم عاقل نه غربگراست و نه شرق گرا.ادم عاقل دنبال عقل و نقد و تفکر می گردد و زوایای عقب ماندگی و ارتجاع و جنایت را در تاریخ چه در شرق و چه در غرب می کاود.

راه انسانیت هیچکدام نبوده و نیست.

ایده و الگوی سوسیالیزم گرچه توسط مارکس در غرب به سطح تکاملی معین رسید و هنوز هم بسیار کار لازم دارد اما رویای عدالت و برابری فرای شرق و غرب در تاریخ انسان شکل گرفته و صاحب شرقی یا غربی ندارد.

(۳) چه نتیجه ای از استرداد حمید نوری باید گرفت؟

این داستان استرداد باید حامیان کمونیزم عقل گرا و نسیل پهارم را که به شکستهای ۳ نسل کمونیزم ایرانی واقف هستند کمک کند و ابزار فکری و سیاسی بدهد تا بیشتر به ضعفهای کمونیزم شرق گرا و غرب گرا بپردازند و جامعه را اگاه کنند.

در ایران متاسفانه فرهنگی قشری و غربگرا رشد کرده که منجمله با فرار از حمایت مردم غزه خود را نشان می دهد با قرقره کردن مهملات بنگاههای صهیونیستی و غربگرا .ماهواره ها الگوئی دروغین از غرب منتشر کردند و نسلهای جدید جامعه ایران واقعا فکر می کنند که غرب امامزاده انهاست.

اگر نسلهای قبلی مثل جلال ال احمد یا شریغتی به برگشت به شرق دعوت می کردند از زاویه “ضد امپریالیستی” حالا افتادن تو دامن غرب و نوکر ضفتی افتخار شده.

ماجرا اینقدر خراب شده که بهشی از چپ ایرانی هم شده غربگرا و پرواسرائیل!

اینها واقعا معتقدند که حکومتهای اروپا و امریکا برای مردم ایران تره خورد می کنند!

خوب این استرداد حمید نوری فرصتی است که یک تصویه حساب جدی با این “غربگرائی” و اویزان شدن به امامزاده حکومتهای غربی بشود و تاکیید شود که راه واقعی نه شرق و است و نه غرب و راه واقعی تکیه به مبارزات طبقه کارگر در ایران و دنیاست. این توهمی که در مردم در ایران وجود دارد و نتیجه تبلیغات ماهواره است و فرهنگ سانسور و سرکوب رژیم اسلامی باید درید و این استرداد یک ابزار خوبست!

بازهم از ما گفتن!

منابع بیشتر:

(۱)آیا حکم دادگاه حمید نوری “نهائی”است؟(تیر ۱۴۰۱)

www.azadi-b.com/?p=23638

(2)تایید حکم حمید نوری در دادگاه استیناف سوئد و بقیه ماجرای غم انگیز “عدالت(آذر ۱۴۰۳)”

www.Azadi-b.com/?p=40193

(3)منابع بیشتر از این نویسنده

:

نکاتی در مورد پروفایل روانشناسی فردی و اجتماعی “حمید نوری

www.azadi-b.com/?p=16531

” (۲)نکاتی در حاشیه دادگاه حمید نوری تا همینجا(سعید صالحی نیا)

www.azadi-b.com/?p=13608

(3)لزوم مداخله گری چپ در “دادگاه” حمید نوری(سعید صالحی نیا)

www.azadi-b.com/?p=11490

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate