اخباروگزارش های کارگری ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۲۶ خرداد ماه ۱۴۰۳

– بیستمین روز اعتصاب وتجمع راننده‌های استیجاری منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه دراعتراض به سطح نازل دریافتی

– چهارمین روز اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری منطقه ۴ زاهدان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

– تجمع اعتراضی جمعی از کارگران رسمی شرکت ملی نفت ایران نسبت به وضعیت نامناسب خدمات درمانی در ساختمان پنج طبقه نفت اهواز

– تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی همدان نسبت به سطح نازل حقوق مقابل دفتربهارستان نشین این شهرستان

– تجمع اعتراضی جوانان متقاضی کارشهرستان چوار نسبت به بیکاری

– تجمع اعتراضی خانوادگی تعدادی کارگر درزابل نسبت به گرانی

– تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن ملی کوی کوثر اراک مقابل استانداری مرکزی

– سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رضا شهابی، کارگر زندانی شده است که به دلیل فعالیت صنفی‌اش در سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازداشت و به حبس و تبعید محکوم شده است.

– جان باختن یک کارگر کارخانه تولید کاشی میبد براثر گیرکردن در داخل نوار نقاله

– جان باختن یک راننده لودر کارگاه شن ماسه اراک حین کار

– جان باختن کارگریک گاوداری چناران براثر حمله گاو

– جان باختن یک کارگر شرکت توزیع برق کهگیلویه براثرتصادف

*******

*بیستمین روز اعتصاب وتجمع راننده‌های استیجاری منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه دراعتراض به سطح نازل دریافتی

روز شنبه ۲۶ خرداد، راننده‌های استیجاری منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه در بیستمین روز اعتصابشان در دراعتراض به سطح نازل دریافتی در محوطه واحد حمل و نقل ساختمان اداری عملیات خطوط لوله تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: بعد از گذشت حدود ۲۰ روز اعتراض برای وصول مطالبات، علارغم دادن وعده از سوی برخی مسئولان، هنوز مشکلاتمان مرتفع نشده است.

او گفت: تبعیض و نابرابری از لحاظ دستمزد، حقوق و مزایا در نتیجه حضور شرکت‌های پیمانکاری تامین نیرو در این واحد عملیاتی انتقال گاز، مشکلات معیشتی برای برخی کارگران راننده به وجود آورده است.

او با بیان اینکه خواستار حذف پیمانکار و نزدیک کردن حقوق راننده‌های استجاری به دیگر راننده‌های این شرکت و سایر شرکت‌های منطقه هستیم، گفت: چندین سال است ما رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس استیجاری، درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی را داریم اما تغییری در شرایط شغلی و مزایای دریافتی ما در نتیجه حضور پیمانکاران ایجاد نمی‌شود.

این کارگر گفت: طی  ۲۰ روز گذشته هنوز مسئولی در منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه حاضر به پاسخگویی نبوده است، به همین دلیل مطالبه‌گری‌ را در روز‌های آینده ادامه می‌دهیم.

یاد آوری:اعتصاب وتجمع راننده‌های استیجاری منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه دراعتراض به سطح نازل دریافتی

حدود یک هفته است که راننده‌های استیجاری منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه برای اعتراض به سطح نازل دریافتی دراعتصاب هستند و در محوطه واحد حمل و نقل ساختمان اداری منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه تجمع می کنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۵ خرداد،نفر از رانندگان مینی بوس و اتوبوس‌های استیجاری واحد حمل و نقل منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه واقع در شهرستان امیدیه که مسئولیت جابجایی کارگران را برعهده دارند، از یک هفته پیش در اعتراض به پایین بودن دستمزد و مزایای دریافتی خود در محوطه واحد حمل و نقل ساختمان اداری عملیات خطوط لوله تجمع کردند.

یکی از کارگران گفت: کار اصلی رانندگان جابجایی و انتقال کارگران از محل سکونتشان در شهرهای امیدیه و میانکوه به منطقه عملیاتی گاز و برعکس بنابراین در یک شبانه‌روز دستکم بین ۴ تا ۵ بارکارگران را جابجا می‌کنیم.

او گفت: دستمزد و مزایای ما کارگران راننده در مقایسه با دیگر راننده‌های سواری و وانت‌بار استیجاری عملیات گاز میانکوه و سایر راننده‌ای مینی بوس و اتوبوس‌های استیجاری شرکتهای نفتی و پتروشیمی منطقه امیدیه بسیار پایین است اما مدیران شرکت انتقال گاز میانکوه توجهی به مطالبات و بهبود وضعیت معیشتی ما ندارند.

یکی دیگر از راننده‌های استیجاری در ادامه تصریح کرد: هر راننده با یک خودروی مینی بوس شخصی و با پذیرش همه هزینه‌های جاری خود و خودرو؛ ماهانه حدودا ۲۱میلیون تومان دریافتی دارد. در عین حال همکاران راننده اتوبوس نیز رقمی حدودا تا ۴۰ میلیون تومان دریافتی دارند. درواقع این ارقام در مقایسه با راننده‌های استیجاری شرکتهای نفتی منطقه که دریافتی‌شان به ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان می‌رسد، بسیار پایین است.

این راننده پیمانکاری منطقه یک عملیات انتقال گاز میان‌کوه با بیان اینکه پیمانکار هزینه‌های اضافه بابت مخارج خودروها را به راننده‌ها پرداخت نمی‌کند، افزود: ما کارگر پیمانکاری هستیم و به هیچ عنوان کارگر دولتی محسوب نمی‌شویم پس چرا شرکت پیمانکار دریافتی ما را همانند سایر همکاران شاغل در شرکتهای نفتی منطقه افزایش نمی‌دهد؟ چرا وقتی راننده‌های پیمانکاری برای شکایت از پیمانکارِ به شرکت انتقال گاز مراجعه می‌کنند پاسخِ «به ما ربطی ندارد، با پیمانکار مشکلاتتان را حل کنید» را می‌شنود اما حالا که بحثِ افزایشِ حقوق مطرح است، ما کارگران طرف قرارداد به حساب نمی‌آییم.

او با بیان اینکه مدیریت شرکت باید هر ماهه دستمزد راننده را به همراه اجاره بهای خودروها پرداخت کند، افزود: امیدواریم مسئولان شرکت گاز میانکوه به همراه پیمانکارتمهیداتی بیاندیشند تا مطالبات حدودا  ۳۱کارگر راننده به صورت کامل و قانونی پرداخت شود.

*چهارمین روز اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری منطقه ۴ زاهدان دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

روزشنبه ۲۶ خرداد برای چهارمین روزمتوالی،کارگران پاکبان منطقه ۴ زاهدان برای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه به اعتصاب خود ادامه دادند ومقابل ساختمان اداره خدمات شهری این شهرداری تجمع کردند.

درهمین رابطه:اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری منطقه ۳ زاهدان دراعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه درسال جدید

جهارشنبه شب (۲۳خرداد)، کارگران شهرداری منطقه ۳ زاهدان برای اعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه درسال جدید دست از کارکشیدند و روز پنج شنبه ۲۴ خرداد، مقابل سازمان خدمات شهری این منطقه تجمع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،از اول سال حقوق و حق بیمه کارگران پرداخت نشده و قرار بود روز چهارشنبه۲۳ خرداد شهرداری به کارگران معوقات سه ماهه آنها را پرداخت کند که این کار صورت نگرفت و کارگران از شب گذشته اعصاب کردند.

*تجمع اعتراضی جمعی از کارگران رسمی شرکت ملی نفت ایران نسبت به وضعیت نامناسب خدمات درمانی در ساختمان پنج طبقه نفت اهواز

روزشنبه ۲۶ خرداد، جمعی از کارگران رسمی شرکت ملی نفت ایران برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به وضعیت نامناسب خدمات درمانی در ساختمان پنج طبقه نفت اهوازتجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: با ۳۰ سال سابقه کار در  بدترین شرایط کاری طبق قانون ایثارگری و جانبازی رسمی شدیم ولی به دلیل سن بالای ۵۰ سال حق استفاده از بیمارستان، خدمات درمانی و صندوق بازنشستگی را نداریم.

آنها اضافه کردند: ما را رسمی‌ کردند و بعد از یکسال می‌خواهند این نیروها را به صندوق تامین اجتماعی ارجاع و حق استفاده از بیمارستان و خدمات درمانی را از ما بگیرند.

*تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی همدان نسبت به سطح نازل حقوق مقابل دفتربهارستان نشین این شهرستان

تصویرمنتشره درشبکه های اجتماعی از تجمع روزشنبه ۲۶ خرداد بازنشستگان فرهنگی همدان نسبت به سطح نازل حقوق وعدم همسان سازی حقوق مقابل دفتربهارستان نشین این شهرستان خبرمی دهد.

*تجمع اعتراضی جوانان متقاضی کارشهرستان چوار نسبت به بیکاری

درخلال هفته گذشته، جوانان متقاضی کارشهرستان چواردراستان ایلام برای اعتراض به بیکاری دست به تجمع مقابل یک مجتمع پتروشیمی زدند و خواهان اشتغال در پالایشگاه، پتروشیمی و شهرک‌های صنعتی در این منطقه شدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:علیرغم وجود چندین پالایشگاه و پتروشیمی و شهرک‌های صنعتی در این منطقه، ما اکثراً بیکار هستیم و بعضی کارگرانی که در این صنایع مشغول کار بودند نیز با اتمام برخی پروژه‌های نفت و گاز به جمع ما بیکاران بومی اضافه شده‌اند.

یکی از جوانان شهر چوار با تاکید بر اینکه اشتغال در صنایع محلی، حق مردم بومی است، گفت: ما جوانان شهرستان چوار نباید برای کار آواره شهرها و استان‌های دیگر باشیم؛ وقتی پالایشگاه و پتروشیمی در منطقه خودمان است.

وی با بیان اینکه پدرانمان برای ساخت صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی، زمین‌های کشاورزی خود را هدیه کرده‌اند تا شاید سایه صنعت باعث خیر و برکت در منطقه باشد، گفت: وجود این صنایع نه تنها باعث رونق اشتغال جوانان بومی نشده بلکه اندک کارگرانی که هم که در این صنایع مشغول کار بوده‌اند به مرور شغل خود را از دست داده و بیکار شده‌اند.

*تجمع اعتراضی خانوادگی تعدادی کارگر درزابل نسبت به گرانی

فیلم کوتاه منتشره درشبکه های اجتماعی از تجمع اعتراضی روزجمعه ۲۵ خرداد چند کارگربا خانواده نسبت به گرانی بادردست داشتن پلاکارد در میدان بشیرالله شهر زابل خبرمی دهد.

*تجمع اعتراضی متقاضیان مسکن ملی کوی کوثر اراک مقابل استانداری مرکزی

روزشنبه ۲۶ خرداد،جمعی از متقاضیان مسکن ملی کوی کوثر اراک برای اعتراض مقابل استانداری مرکزی تجمع کردند.

*سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط رضا شهابی، کارگر زندانی شده است که به دلیل فعالیت صنفی‌اش در سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازداشت و به حبس و تبعید محکوم شده است.

عفو بین الملل در بیانیه ای به تاریخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ اعلام‌کرده است که مقامات ایران باید فوراً و بدون قید و شرط رضا شهابی را که به‌طور خودسرانه در زندان اوین،  به دلیل فعالیت‌های صنفی مسالمت‌آمیزش، محبوس است، و از مراقبت‌های بهداشتی کافی و به موقع، از جمله بدلیل شرایط قبلی، محروم است آزاد کنند. عفو بین الملل همچنین ابراز کرده است که تا هنگامیکه رضا شهابی آزاد گردد، او باید از خدمات درمانی تخصصی مورد نیاز خود از جمله در خارج از زندان برخوردار باشد.

عفو بین الملل همچنین اعلام‌نموده است که مقامات ایران همچنان به ممنوعیت اتحادیه های کارگری مستقل با نقض تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی کار ادامه می دهند و کارگران و فعالان حقوق کارگری را در معرض اقدامات تلافی جویانه از جمله تعقیب و زندان های ناعادلانه قرار می دهند.

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*جان باختن یک کارگر کارخانه تولید کاشی میبد براثر گیرکردن در داخل نوار نقاله

یک کارگر کارخانه تولید کاشی میبد براثر گیرکردن در داخل نوار نقاله در دم جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک راننده لودر کارگاه شن ماسه اراک حین کار

طی روزهای گذشته یک راننده لودریک کارگاه شن ماسه واقع در محور جاده اراک به مرزیجران حین کار عملیات خاکبرداری بر اثر واژگونی لودردردم جان باخت.

*جان باختن کارگریک گاوداری چناران براثر حمله گاو

روزجمعه ۲۵ خرداد، یک کارگر۴۰ ساله یک گاوداری واقع در روستای خریج شهرستان چناران براثر حمله گاوو ضربات شدید شاخش جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر شرکت توزیع برق کهگیلویه براثرتصادف

یک کارگر شرکت توزیع برق کهگیلویه بنام احسان عباسی زاده براثر تصادف در محور دهدشت-پاتاوه (سرچنار) جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate