فرازی از دموکراسی نمایندگی در جمهوری پنجم فرانسه

فرازی از دموکراسی نمایندگی در جمهوری پنجم فرانسه

دیروز یکشنبه ۹ ژوین ۲۰۲۴ انتخابات پارلمان اروپا در ۲۰ کشور اروپایی و با ۴۰۰ میلیون واجدان حق رای برگزار شد.
در فرانسه ۵۲ و نیم درصد از واجدان حق رای در این انتخابات شرکت کردند که از سال ۱۹۹۴ تا امروز بی‌سابقه است چه در انتخابات گذشته فرانسه بیش از نیمی از واجدان حق رای به پای صندوق رای نمی رفتند!
همینجا لازم بیادآوری ست که در فرانسه نیز همچون ایران و بسیاری دیگر از جوامع پیشرفته بخش بزرگی از مردم این کشورها به دولت ها و احزاب قانونی راست و چپی که در انتخابات بورژوایی شرکت می کنند اعتمادی ندارند و پای صندوق های رای حاضر نمی شوند. در نتیجه برای یک درک آماری از محبوبیت اجتماعی این احزاب ارقام بدست آمده را ناچاریم تقسیم بر دو کنیم!
باری شرکت بی سابقه اندکی بیش از نیمی از شرکت کنندگان در رای گیری دیروز باعث شد تا اتحاد احزاب راست فرانسه باکسب بیش از ۳۵ درصد آرا از حزب راست میانه رییس جمهور وقت پیشی گیرد و حزب حاکم حدود ۱۵ درصد آرا را از آن خود کند!
آنچه در جمهوری پنجم فرانسه باعث مکث و توجه فعالان جامعه مدنی ست قدرقدرتی رییس جمهور فرانسه است که در مدت پنج سال ریاست جمهوری خود هرکاری که دلش بخواهد را بدون تایید و حتی مشورت مجالس دوگانه نمایندگان می تواند انجام دهد!
رییس جمهوری پنجم فرانسه نه تنها هرکاری دلش بخواهد؛ از جمله به عضویت درآمدن در «پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی» و یا ارسال اسلحه و اعزام نیروی نظامی به اوکراین؛ را می تواند انجام دهد بلکه می تواند مجالس نمایندگان منتخب مردم را بارها منحل نماید!
واقعاً حیرت انگیز است که قدرتی اینچنین را که ولایت مطلقه فقیه ادعا می کند مستقیماً از خدای تبارک و تعالی دریافت کرده است و کسی هم او را باور نمی کند، رییس جمهوری پنجم فرانسه از رای خود مردم کسب می کند و بمدت پنج سال فعال مایشا می شود و هرچه دل تنگ کلان سرمایه‌داری فرانسه می خواهد را برکل جامعه اعمال می کند!
همین دیشب با شنیدن پیروزی اتحاد راست رییس جمهوری وقت در کمتر از یک ساعت از اعلام نتایج انتخابات، رسماً اعلام کرد که هیچ تمایلی به ادامه اداره جامعه فرانسه با حزب شکست خورده خود ندارد و در دهان کجی به این حزب شکست خورده، مجلس ملی فرانسه را منحل می کند تا در یک انتخابات زودرس، در کمتر از سه هفته آینده، مجلس دست راستی نخست وزیر راست و کابینه راست ایتلافی را تشکیل دهد تا حضرت رییس جمهوری پنجم همچون گذشته در سیاست خارجی فعال مایشا و در امور داخلی بکمک کابینه راست همچنان در اند سال آینده بر تخت سلطنت بماند و سیاست های کلان سرمایه‌های فرانسه را در خود فرانسه، اروپا و آفریقا هماهنگ با دیگر سرمایه‌های امپریالیستی، به پیش برد!
از ماوقع ۲۴ ساعت گذشته چند نکته توجه نویسنده را بخود جلب کرده است:
یکم: در سراسر جهان، دموکراسی نمایندگی نه تنها مشارکت دایمی اکثریت جوامع را تامین نمی کند بلکه عملا در خدمت پیشبرد منافع سرمایه‌های امپریالیستی قرار دارد!
دوم: دموکراسی نمایندگی بارها بجای فرشته از چراغ جادویی صندوق های رای دیو بیرون آورده است!
سوم: عدم تغییر قانون اساسی جمهوری پنجم فرانسه و عبور از این قانون اساسی به جمهوری ششم، با مضمون دموکراسی مستقیم، کل دموکراسی در جامعه فرانسه را در خطر جدی قرار داده است!
چهارم: رقابت ها دوستی ها و دشمنی ها و منیت ها و خودمحوربینی های راست فرانسه برای من نوعی قابل فهم است اما برای نویسنده قابل فهم و توضیح نیست که چرا چپ فرانسه دچار این بیماری هاست و نمی تواند در جبهه ای واحد در مقابل راست قد علم کند؟
چرا چپ فرانسه قادر نیست این رقابت ها و منیت ها را بکنار گذارد و در جبهه ای توده ای که منافع مشترک اکثریت عظیم تولیدکنندگان را نمایندگی می کند بجنگ راست ها رود؟
چرا بازمانده حزب سوسیالیست و ملانشونیست و طرفدار محیط زیست و حیوانات و کمونیست ها نمی توانند در یک جبهه مشترک ۱۴+۱۰+۵+۵+۴ درصد رای خود که نزدیک به چهل درصد آرای رای دهندگان است را در یک جبهه واحد و حواریک برنامه مردمی واحد بر روی میز گذارند؟
چرا چپ فرانسه با سری برافراشته به چند درصد آرای بدست آورده خود همچنان می نازد و نمی فهمد که با فرهنگی بغایت بورژوایی، در زمین کلان بورژوازی امپریالیستی بازی می کند و با تجزیه پرولتاریای فرانسه این نیروی عظیم تولید را بجای اتحاد بر سر منافع مشترک، دعوت به مشارکت در انتخابات جهت کسب قدرت سیاسی و بتبع آن تغییر قانون اساسی و تحکیم دموکراسی مستقیم و گسترش عدالت اجتماعی، به ادامه بردگی می کشاند!
پنجم: هیهات از این همه شباهت بین دو کشور ایران و فرانسه که هر دو درگیر «انتخابات» زودرس هستند و با یادآوری نیم قرن گذشته، عملکرد چپ ایران و فرانسه در مطرح کردن خود و تشکیلات خود نیز به یکدیگر شبیه هستند. چپ هردو کشور با فرهنگ رقابت و منیت و خودمحور بینی می خواهند بجنگ کلان سرمایه‌داری حاکم بر کشور خود رود!
ششم: اگر این روند در چپ ایران و فرانسه و جهان ادامه یابد و چپ بخواهد بجنگ دیو با فرهنگ و ابزار خود دیو رود، تا ابد شکست های قرن گذشته در شش وجهش تکرار خواهد شد و نسل های آینده آخرین نفس های خود را خواهند کشید!
نتیجه اخلاقی:
برای عبور از نظام حاکم و ادامه بردگی برای سرمایه، ناچار به ایجاد ابزار و وسایل لازم برای عبور از این بربریت هستیم!
برای ایجاد سازوکار لازم برای عبور از بحران جهانسوز حاکمیت و تقدس سرمایه ناچاریم با عشق به زندگی و عبور از منیت ها و کینه های دوران جنگ سرد و رقابت های کودکانه، فرهنگی نوین در اتحاد و همبستگی بیافرینیم!
تاریخ دو قرن گذشته نشان می دهد که برای پیروزی بر حاکمان دیوگونه و نجات کلیت حیات بر روی زمین، چاره دیگری بجز خلق فرهنگی نوین، ایجاد صفی متحد بر مبنای منافع مشترک و اقدام دایمی و هماهنگ در راستای درانداختن حاکمیت مستقیم اکثریت عظیم تولیدکنندگان در هر کشور نداریم!

زنده باد انقلاب!
زنده باد حاکمیت مستقیم اکثریت عظیم تولیدکنندگان در هر کشور!
زنده باد کمونیسم!

هادی میتروی
فرانسه در تبعید
در فردای انتخابات نمایندگان مجلس اتحادیه اروپا در ۹ ژوین ۲۰۲۴ و انحلال آنی مجلس ملی فرانسه در همان شب
hadi.mitravi@yahoo.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate