اخباروگزارش های کارگری ۱۷ و ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۱۷ و ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۳

– آیین تجلیل از معلمان آزاد شده با حضور فعالان صنفی و کارگری تهران و البرز

ادامه اعتراضات جمعی ازاهالی تفتان نسبت به استخراج  بی رویه معدن طلای شهرستان و آسیب به محیط زیست باتجمع  مقابل فرمانداری 

– کانون نویسندگان ایران: بازداشت حسین شنبه‌زاده

محمد صادقی، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان استان مرکزی_اراک, چهارشنبه شانزدهم خرداد ماه با پابند الکترونیکی، با تردد تا محدوده‌ی ۱۰۰۰ متری، از زندان اراک آزاد شد. 

– یونیسف: از هر ۱۰ کودکِ غزه، ۹ نفر از فقر شدید غذایی رنج می‌برد

– بازهم جابجایی کارگران با وانت قربانی گرفت – اینبار مرگ ومصدومیت ۱۸ کارگرفصلی در جوانرود

– مرگ و مصدومیت  کارگر در حادثه ریزش آوار در پاکدشت

*******

*آیین تجلیل از معلمان آزاد شده با حضور فعالان صنفی و کارگری تهران و البرز

مراسم تقدیر از معلمان آزاد شده ماه های اخیر، در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ با میزبانی فعالان صنفی البرز انجام شد.

در این مراسم به پاس تلاش ها و  مصائب این کنشگران، تحمل زندان و روشنگری هایشان در راستای دفاع از آموزش رایگان و حقوق دانش آموزان، بهبود شرایط زندگی معلمان و دفاع از حقوق فعالان صنفی و معلمان زندانی و تلاش های این کنشگران در مسیر  تشکل یابی مستقل،  از آقایان #اسماعیل_عبدی، #عزیز_قاسم_زاده #جعفر_ابراهیمی، #طاهر_اصغر_پور، #فرزانه_ناظران_پور و #مسعود_زینال_زاده تقدیر و سپاسگزاری به عمل آمد.

در پایان به پاس قدرشناسی از این فعالان صنفی تندیس سیمرغ طلایی که نماد جاودانگی و اتحاد است به این معلمان کنشگر ایستاده سمت مردم اهدا شد.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*ادامه اعتراضات جمعی ازاهالی تفتان نسبت به استخراج  بی رویه معدن طلای شهرستان و آسیب به محیط زیست باتجمع  مقابل فرمانداری 

روز جمعه ۱۸ خرداد، جمعی ازاهالی تفتان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به استخراج  بی رویه معدن طلای شهرستان و آسیب به محیط زیست دست به تجمع  مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان سیستان وبلوچستان زدند.

درهمین رابطه:ادامه اعتراضات جمعی ازاهالی تفتان نسبت به استخراج  بی رویه معدن طلای شهرستان و آسیب به محیط زیست باتجمع  در برابرسد باطله معدن طلا و تعطیل کردنش

روزدوشنبه ۳۱ اردیبهشت، جمعی ازاهالی تفتان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به استخراج  بی رویه معدن طلای شهرستان و آسیب به محیط زیست دست به تجمع  در برابرسد باطله معدن طلا در روستای کوته و تعطیل کردنش زدند.

*کانون نویسندگان ایران: بازداشت حسین شنبه‌زاده

حسین شنبه‌زاده، ویراستار، مترجم و فعال شبکه‌های اجتماعی، روز ۱۵ خرداد در شهر اردبیل بازداشت شد.  مدتی پیش، انتشار نظری از او حاوی یک «نقطه» در واکنش به مطلبی در صفحه‌ی رهبر جمهوری اسلامی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس، مورد توجه کاربران قرار گرفت. 

روز گذشته و پیش از تایید رسمی خبر، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از احتمال دستگیری او سخن گفته بودند. نگرانی‌ها در خصوص وضعیت او پس از آن مطرح شد که پست‌هایی «شبهه‌انگیز» و با خطاهای نگارشی در حساب شخصی او در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شدند.

در همان ساعات اول بازداشت خبرگزاری‌های حکومت خبر از دستگیری «جاسوس اسراییل» و «عامل موساد»  دادند و افزودند که «نامبرده تحت پوشش فعالیت ویراستاری، به جمع‌آوری اطلاعات برای موساد می‌پرداخته و با قصد خروج از کشور در اردبیل بازداشت شده است».

خانواده‌ی شنبه‌زاده با صدور اطلاعیه‌ای، نگرانی خود را از انتساب اتهامات سنگین بدون برخورداری از حق داشتن وکیل و در زمان کمتر از ۲۴ ساعت از دستگیری ابراز داشتند.

حساب کاربری حسین شنبه‌زاده پس از بازداشت او از دسترس خارج شده و برادر او اعلام کرده که «آخرین توییت حسین را مشخصاً خود او منتشر نکرده» است.

شنبه‌زاده پیش‌تر نیز در سال ۱۳۹۸ به‌ دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بازداشت و  به اتهام «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبر جمهوری اسلامی» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۳ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده بود.

*محمد صادقی، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان استان مرکزی_اراک, چهارشنبه شانزدهم خرداد ماه با پابند الکترونیکی، با تردد تا محدوده‌ی ۱۰۰۰ متری، از زندان اراک آزاد شد. 

آقای صادقی، روز اول اردیبهشت ۱۴۰۳ ،جهت اجرای حکم یک سال حبس تعزیری به زندان اراک منتقل گردید. بر اساس ابلاغیه‌ای که شعبه هفتم اجرای احکام دادگاه انقلاب اراک به آقای صادقی ابلاغ کرده بود، از وی خواسته شده بود که اول اردیبهشت ۱۴۰۳ جهت اجرای حکم حبس در این شعبه حاضر شود. او ۱۴ فروردین جاری، جهت تحمل محکومیت ۱ ساله‌ خود به زندان اراک مراجعه، اما پس از ساعاتی به دلیل تعویق در اجرای حکم، آزاد شده بود.

آقای صادقی پیشتر در شعبه دوم دادگاه انقلاب اراک به ریاست قاضی حسینی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به ۳ سال و ۷ ماه زندان و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که آن حکم در اسفند گذشته، در شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به ریاست قاضی محسن عدالت، به ۱ سال حبس تعزیری تقلیل یافت. آقای صادقی پیشتر نیز در  ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ نیز در اراک بازداشت شده و نهایتاً پس از مدتی آزاد شده بود

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*یونیسف: از هر ۱۰ کودکِ غزه، ۹ نفر از فقر شدید غذایی رنج می‌برد

در پی محاصره مستمر نوار غزه، بسته بودن گذرگاه‌های مرزی و ممانعت اسرائیل از ورود غذا و دارو، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) از فروپاشی نظام غذایی و درمان در این باریکه خبر داد.

یونیسف اعلام کرده است از هر ۱۰ کودکِ نوار غزه، ۹ نفر با فقر غذایی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند و با دو وعده یا کمتر در هر روز زندگی می‌کنند.

حمله اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل ده ها نفر را کشت

در خبری دیگر ارتش اسرائیل روز پنجشنبه یک مدرسه متعلق به سازمان ملل را مورد حمله قرار داده است.

آمبولانس‌ها و تیم‌های امدادی مجروحان و کشته‌شدگان را به بیمارستانی در نزدیکی این مدرسه منتقل کرده‌اند.

فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی کلاس‌های درس ویران شده و اجساد کفن پیچ شده در یک سردخانه را نشان می‌دهد.

یک زن مجروح در این حمله در یکی از ویدئوها فریاد می‌زند: «جنگ بس است! ما ده‌ها بار آواره شده‌ایم. آنها کودکان ما را در حالی که خواب بودند کشتند.»

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*بازهم جابجایی کارگران با وانت قربانی گرفت – اینبار مرگ ومصدومیت ۱۸ کارگرفصلی در جوانرود

براساس خبر منتشره درشبکه های اجتماعی،روزجمعه ۱۸ خرداد یک وانت حامل کارگران فصلی

در حوالی بانی‌گولان جوانرود با یک خودروی دیگر تصادف کرد ویک کارگر فصلی بنام فاتح درویشی دردم جان باخت و ۱۷ کارگر دیگربشدت مصدوم شدند.

*مرگ و مصدومیت  کارگر در حادثه ریزش آوار در پاکدشت

روزجمعه ۱۸ خرداد،براثرریزش یک ساختمان سه طبقه در روستای قلعه نو املاک پاکدشت ۲ کارگر دردم جان خودرا ازدست دادند ویک کارگرهم مصدوم شدکه حالش وخیم گزارش شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate