برای گرامیداشت مظفر صالح‌نیا

برای گرامیداشت مظفر صالح‌نیا

در سال ۱۳۵۷ و با شروع مهمترین تحول سیاسی و تاریخی در ایران، مظقر صالح‌نیا یازده ساله بوده. او هنوز سن نوجوانی را شروع کرده.

با تحولات بسیار فشرده سیاسی _ اجتماعی در سال‌های ۱۳۵۷ ببعد، است که نسل جوان در کردستان با آرمانهای سوسیالیستی و انفلابی آشنا و در تقویت و آرمانخواهی تحول انقلابی آن سالها سهم قابل توجهی را بخود اختصاص می‌دهد.

در این سال‌های پر از تحول است، که طیف وسیعی از جوانان با خیزش مردمی و مبارزاتی شهرها آشنا می‌شوند.

از سال ۱۳۵۷ تحرک و سازمان یابی نهادهای مردمی و انقلابی شروع و کردستان به یکی از مهمترین کانون های پر تحول اجتماعی تبدیل می‌شود.

مظفر صالح‌نیا و صدها جوان دختر و پسر  تحت تاثیر این تحولات اجتماعی برآمده از شرایط سیاسی و اعتراضی و آرمانخواهی سوسبالیستی و انفلابی، قرار می‌گیرند. فضای انقلابی و آرمانخواهی سوسیالیستی مورد توجه طیف وسیعی از جوانان قرار می‌گیرد و صفوف انقلابیون سرخ و سوسیالیستی به شکل گسترده ای شکل می‌گیرد.

ایجاد سازمانهای توده ای ، و ستادهای انقلابی و مردمی در شهرهای کردستان در رشد آگاهی سیاسی و آماده کردن جوانان انقلابی بعنوان نیروی قدرتمند و اجتماعی که به فعالین اجتماعی و کارگری شناخته می شدند، بی تاثیر نبود.

در این سالها احزاب سیاسی برای اولین بار بشکل علنی ابراز وجود مبکنند، ستادهای حفاظت از انقلاب برای مقابله با ضد انقلاب اسلامی، سازمانهای جوانان و دانش آموزان، انجمن های زنان در کردستان، سازماندهی شوراهای حاکمیت مردم، کانونهای مردمی در محلات یا بنکه های محلات، کانون و نهادهای کارگران، انجمن های معلمان، برپایی تظاهراتهای توده ای و قدرتمند علیه ضد انقلاب اسلامی، مکتب های قرآن(در برگیرنده عناصر مذهبی و سلفی های مرتجع و طرفدار خمینی و نظام جمهوری اسلامی)، ستادهای حفاظت از شهرها برگزاری مراسم های روز جهانی زن و روز جهانی کارگر، فستیوال کودکان، مهمترین تحولاتی بودند که نسل جوان را آموزش داد و آنها را وارد مبارزه و فعالیت در عرصه اجتماعی در شهرها کرد.

مظفر صالح‌نیا و جمال چراغ ویسی و صدها فعال کارگری، معلمان و نهادهای اجتماعی و شخصیت‌های سیاسی با اعتبار در کردستان نتیجه و دستاورد های آن تحولات اجتماعی، هستند. اینها به مرور در رو در رویی روزانه، در تلاش شبانه روزی برای حفظ دستاوردهای سوسیالیستی و دخالتگرانه آبدیده شدند، از مبارزات در کف خیابان تا تلاش برای سازماندهی های قدرتمند در میان زنان، کارگران و معلمان آموختند و بدون اغراق به سخنگویان معتبر اجتماعی جامعه تبدیل شدند.

من بارها نوشته ام و در گفتارهای سیاسی گفته ام، از سال‌های ۱۳۵۷ ببعد تا به امروز عروج نسل جدید فعالین کارگری و اجتماعی که برآمده از تحولات سیاسی جامعه است، نقطه قدرت نهادینه و تثبیت شده سوسیالیست‌های دخالتگر هستند. و خوشبختانه امروز ما در کردستان صدها نفر از این فعالین و چهره های شناخته شده با آرمانهای سوسیالیستی و سرخ را داریم.

مظفر صالح نیا یک چهره شناخته شده، محبوب و مورد احترام در میان مردم و جنبش کارگری و زنان در صفوف جنبش عظیم فعالین کارگری و اجتماعي است.

مظفر صالح‌نیای عزیز از فعالیت جمعی در شهر آموزش دید، با فعالیت تحت کنترل هارترین پلیس و سیستم امنیتی حکومت اسلامی تبهکار مبارزه کرد، همراه صدها فعال اجتماعی در مبارزات شهرها آبدیده شد.

مظفر صالح‌نیا و صدها مظفر صالح نیا که زنده اند سرمایه های با ارزش انقلابی جنش سوسیالیستی و انسانی هستند. این صف وسیع از فعالین و شخصیت‌های شناخته شده، نیروی های سرخ، حاکمیت توده ای مردم هستند.

وجود مظفر صالح‌نیا، و هزاران فعال و شخصیت با اعتبار اجتماعی برای جامعه انسانی در کردستان، ارزشمند است.

متاسفانه ما مظفر صالح‌نیای عزیز را از دست دادیم. او با بیش از ۴۰ سال آزمون های مهم مبارزاتی و اجتماعی، رو در روی هارترین رژیم جنایتکار جمهوري اسلامي ایستاد، از کرامت و شخصیت فعالین کارگری، زنان و انساندوستهای عدالت‌خواه دفاع کرد و برای این همه سال مبارزه به محبوبترین شخصیت انقلابی جامعه تبدیل شد.

یاد عزیزش گرامی است.
نسان نودینیان
۱۴ خرداد ۱۴۰۳

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate