اخباروگزارش های کارگری ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۱۲ خرداد ماه ۱۴۰۳

– پیام اتحادیه آزاد کارگران ایران به‌مناسبت درگذشت مظفر صالح‌نیا

– مراسم تشییع و خاکسپاری مظفر صالح‌نیا برگزار شد

– اعتراض کارگران کارخانه فولاد گیلان نسبت به نحوه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و دست کاری درلیست بیمه

–  تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن پروژه الماس شهر ناجا نسبت به بلاتکلیفی ۱۵ ساله مقابل ساختمان تعاونی مسکن کارکنان ناجا

– حمایت کنشگران مدنی و فعالان فمینیست از ژینا مدرس گرجی

– در ادامه فشار امنیتی بر کانون های صنفی معلمان محسن عمرانی عضو کانون صنفی معلمان استان بوشهر به دادگاه انقلاب فراخوانده شد .

– بسته شدن حساب اینستاگرام یک فعال صنفی توسط اطلاعات سپاه 

– دادگاه شریفه محمدی، فعال کارگری، ۲۰ خرداد برگزار می‌شود 

– جان باختن یک کارگرجوان دراصفهان براثر برق گرفتگی

*******

*پیام اتحادیه آزاد کارگران ایران به‌مناسبت درگذشت مظفر صالح‌نیا

صبح امروز شنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۳، مظفر صالح‌نیا از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در کمال ناباوری بر اثر ایست قلبی درگذشت.

مظفر از چهره‌های محبوب در میان مردم سنندج و از فعالین برجسته جنبش کارگری ایران، جنبش علیه اعدام، و از فعالین موثر و ثابت‌قدم برگزاری مراسم‌های روز جهانی کارگر و روز زن و سیمایی از آزادیخواهی و برابری‌طلبی کارگران و مردم سنندج بود.

او در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته بدلیل فعالیت‌ها و مبارزات آزادیخواهانه‌اش همواره تحت آزار و اذیت نهادهای امنیتی قرار داشت و به دفعات بازداشت و محاکمه شد.

درگذشت مظفر صالح‌نیا ضایعه‌ای بزرگ برای ما در اتحادیه آزاد کارگران ایران، جنبش کارگری و صفوف آزادیخواهی و برابری‌طلبی مردم ایران است.

ما درگذشت نابهنگام مظفر عزیز را به همسر، فرزندان و دیگر اعضای اتحادیه، همه یاران و  بستگانش تسلیت می‌گوئیم و اعلام می‌داریم راه او را برای برپایی دنیایی آزاد و برابر و عاری از هرگونه ستم و استثمار با تمام توان  ادامه خواهیم داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران. دوازدهم خردادماه یکهزار و چهارصد و سه

*مراسم تشییع و خاکسپاری مظفر صالح‌نیا برگزار شد

عصر امروز شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳، مراسم تشییع و خاکسپاری زنده‌یاد مظفر صالح‌نیا با حضور گسترده‌ی فعالین کارگری و مدنی و مردم شهر سنندج در آرامستان بهشت محمدی این شهر برگزار شد.

فعالین حاضر در این مراسم با خواندن سرود انترناسیونال، سرود همبستگی جهانی طبقه کارگر، مظفر صالح‌نیا را مورد تجلیل قرار دادند.

*اعتراض کارگران کارخانه فولاد گیلان نسبت به نحوه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و دست کاری درلیست بیمه

جمعی از کارگران کارخانه فولاد گیلان نسبت به نحوه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و دست کاری درلیست بیمه اعتراض کردند.

روز جمعه ۱۱ خرداد آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند: قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل که از پاییز سال گذشته (۱۴۰۲) در کارخانه فولاد گیلان اجرا شده، موجب ایجاد شکاف درآمدی و در نتیجه نارضایتی میان کارگرانی که درآمدشان پایین مانده، شده است.

آنها افزودند:دریافتی شمار کمی از جمعیت ۱۳۰۰نفری کارگران قراردادی که اکثریت افراد با تجربه و قدیمی هستند، حداکثر تا چهارصد هزار تومان افزایش یافته است اما دریافتی مابقی کارگران به صورت حداقلی بالا رفته تا جایی که دریافتی حدود ۲۷۰ نفر از کارگران تغییری نکرده است.

آنها ادامه دادند:انتقاد ما به تبعیض‌های ایجاد شده در حالیست که ضرایب به گونه‌ای است که فقط حقوق سرپرست‌ها و سرشیفت‌ها بین دو تا سه میلیون تومان افزایش یافته است.

آنها همچنین گفتند:برخی کارگران این کارخانه به دلیل نوع شغل مشمول قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند اما چون در لیست بیمه برخی از کارگران در سنوات گذشته اشاره‌ای به حرفه تخصصی آن‌ها نشده‌است نمی‌توانند از این فرصت قانونی استفاده کرده و با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند.

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن پروژه الماس شهر ناجا نسبت به بلاتکلیفی ۱۵ ساله مقابل ساختمان تعاونی مسکن کارکنان ناجا

روزشنبه ۱۲ خرداد،چمعی از اعضای تعاونی مسکن پروژه ۱۱۶ واحدی الماس شهر ناجا ساکن فاز دو شهرک اندیشه برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی ۱۵ ساله مقابل ساختمان تعاونی مسکن کارکنان ناجا واقع در شهرک آزمایش  تهران تجمع کردند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: با وجود اینکه حدود۱۵ سال (از سال۱۳۸۸) از موعد تحویل آپارتمان‌ها می‌گذرد اما تکلیف اسناد مالکیتی این ۱۱۶ واحدی پروژه الماس شهر که مالکان آن‌ها از کارکنان ناجا و افرادی که به صورت آزاد و با انبوهی از گرفتاری مالی آن‌ها را خریداری کرده‌اند، مشخص نیست.

از قرار معلوم پروژه ۱۱۶ واحدی الماس شهر از طریق یک شرکت ساختمانی برای کارکنان ناجا و گروهی دیگر از افراد به صورت آزاد خریداری می‌شود. در ابتدا قرار بود پروژه موردنظر در زمین‌های فاز دو شهرک اندیشه ساخته شود اما بعداز تحویل مشخص می‌شود این پروژه در زمین‌های شهرک سر آسیاب ساخته شده‌ است. در عین حال بعد از گذشت  ۱۵ سال از تحویل آپارتمان‌ها علیرغم اینکه سند واحدها صادر شده، فروشنده واحدها به تعاونی ناجا به بهانه بدهی از تحویل اسناد مالکیت به اعضای تعاونی و سایر خریداران خودداری می‌کند و اکنون حدود ۱۵ سال است که بیش از ۱۱۶ خانواده گرفتار این مشکل شده‌اند.

*حمایت کنشگران مدنی و فعالان فمینیست از ژینا مدرس گرجی

«ژینا مدرس‌گرجی، فعال باسابقه و شناخته‌شده جنبش حقوق زنان به ۲۱ سال حبس (که ۱۰ سال از آن قابل اجراست) و تبعید به زندان همدان محکوم شده است. او اولین‌ بار در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» توسط ماموران امنیتی اداره اطلاعات در یکی از خیابان‌های سنندج به‌شیوه‌ای خشونت‌آمیز بازداشت شد، کمی بعد از خاکسپاری ژینا امینی در سقز و بلند شدن فریاد «ژن، ژیان، ئازادی» از زبان زنان کرد حاضر در گورستان آیچی. او پس از آزادی نوشت: «زنده‌ام که روایت کنم، می‌نویسم و می‌نویسم و ایستاده‌ام.»

دومین بازداشت او در فروردین‌ ماه ۱۴۰۲ صورت گرفت که ۸۴ روز حبس، انفرادی بلندمدت در شرایط سخت کانون اصلاح و تربیت سنندج را به دنبال داشت. او در نهایت با وثیقه ۵ میلیارد تومانی به طور موقت آزاد شد. هرچند پس از آزادی نیز مرتبا از سوی نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی تحت فشار و کنترل قرار داشت. حتی در فروردین ماه امسال نیز اداره اماکن شهر سنندج به بهانه «عدم رعایت حجاب اسلامی» کتابفروشی «ژیرا»، محل کار و کسب درآمد او را به مدت چند روز پلمپ کرد.

او همراه با دیگر زنان کنشگر کرد از جمله اعضای گروه «ژیوانو»، از اولین بازداشت‌شدگان خیزش بود. از جمله مصادیق اتهامی او به «تاسیس انجمن ژیوانو با ایدئولوژی فمینیستی و با هدف براندازی»، «شرکت هدفمند در تجمعات و بیان نمودن شعارهای ساختار شکنانه»، و «سیاه‌نمایی اوضاع کشور و متشنج کردن فضای جامعه در برهه حساس پس از فوت مهسا امینی» اشاره شده است.

انجمن ژیوانو، تشکلی مستقل بود که هدف خود را آگاهی‌سازی، آموزش و مطالبه‌گری و اقدامات حمایتی در حوزه خشونت علیه زنان و به ویژه زن‌کشی اعلام کرده بود. در جغرافیایی که برخورد قهری و خشونت‌آمیز با فعالان فمینیست جریان دارد و سال‌هاست هرگونه فعالیت مدنی تحت شدیدترین کنترل دستگاه‌های امنیتی قرار دارد، فعالیت این گروه، مأمن و پناهی شده بود برای زنان خشونت‌دیده و در معرض خشونت. مأمنی که پس از سرکوب گسترده در پی خیزش ژن، ژیان ئازادی، چراغش خاموش شد.

حالا حکم ۲۱ سال حبس ژینا مدرس گرجی، در امتداد همان سرکوب است و مقابله با فعالان خستگی‌ناپذیر کردستان که تاریخچه مبارزه و مقاومت‌شان همواره روشنگر و مقوم مسیر دادخواهی و برابری‌خواهی بوده است.

ژینا امینی که کشته شد، ژینا مدرس‌گرجی در صفحه اینستاگرام خود متنی نوشت که این‌گونه آغاز شده بود: «ژینا هم‌نام من است». ما جمعی از فعالان فمینیست و کنشگران مدنی ضمن اعتراض به این حکم و خواست لغو آن، اعلام می‌کنیم همگی در مبارزه علیه خشونت و تا پایان سرکوب، هم‌صدا و هم‌نامیم، زنده‌ایم که روایت کنیم، می‌نویسیم و ایستاده‌ایم. ژن، ژیان، ئازادی».

لیست امضا کنندگان:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdzEV1am2JUdJeEWTLqwCzsTQqQs9Sm514nKgzzxZb2SkIFXQ/viewform

*در ادامه فشار امنیتی بر کانون های صنفی معلمان محسن عمرانی عضو کانون صنفی معلمان استان بوشهر به دادگاه انقلاب فراخوانده شد .

بنا به اطلاعات رسیده به کانون صنفی تاریخ جلسه رسیدگی به پرونده این فعال صنفی ۱۴ تیرماه ابلاغ شده است .

کانون صنفی معلمان استان بوشهر خواستار پایان دادان به نگاه  امنیتی به تشکل های صنفی معلمان است 

زیرا ما معتقدیم جامعه‌ی مدنی پازل تنظیم قدرت بین مردم و حاکمیت است و حذف جامعه‌ی مدنی نتیجه‌ای ندارد بحز اینکه حاکمیت صدای مردم را نشنود و‌مردم اعتماد خود را از حاکمیت از دست دهند .

*بسته شدن حساب اینستاگرام یک فعال صنفی توسط اطلاعات سپاه 

پیج اینستاگرامی آقای حسین واحدی (داریوش اشکانی) بازرس انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی 

 بدنبال به جریان انداختن مجدد پرونده ایشان در دادگاه انقلاب شهرستان بجنورد به اتهام تبلیغ علیه نظام از بیستم اسفند ۱۴۰۲ تا کنون با ضبط گوشی ایشان توسط اطلاعات سپاه بسته شده است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*دادگاه شریفه محمدی، فعال کارگری، ۲۰ خرداد برگزار می‌شود 

بعد از گذشت شش ماه بازداشت، دادگاه شریفه محمدی فعال کارگری برگزار می‌شود. طبق ابلاغیه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ دادگاه این فعال کارگری در شعبه ۱ دادسرای انقلاب رشت برگزار می‌گردد. 

شریفه محمدی در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۲ در رشت بازداشت و بعد از ۲۰ روز به اداره اطلاعات سنندج منتقل شد. اخباری مبنی بر ضرب و شتم و شکنجه جسمی وی در اداره اطلاعات این شهر منتشر شد. وی در تاریخ ۱۰ اسفند به زندان لاکان رشت منتقل و از آن تاریخ منتظر برگزاری دادگاه است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*جان باختن یک کارگرجوان دراصفهان براثر برق گرفتگی

روزشنبه ۱۲ خرداد،یک کارگر ۲۵ ساله حین کارآمارتوربندی دریک ساختمانی واقع در کوی راه حق کلانشهر اصفهان براثر اتصال میلگرد به کابل فشار قوی دچار برق گرفتگی شد  و جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate