اخباروگزارش های کارگری ۶ خرداد ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۶ خرداد ماه ۱۴۰۳

– مستحکمتروگسترده تر باد همبستگی کارگران:

تجمع اعتراضی جمعی از راهبران خط ۵ مترو ۵ تهران  نسبت به بازداشت تعدادی از همکاران بدنبال سانحه ۳۱ اردیبهشت دراین خط درایستگاه صادقیه

– یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- اعتراض کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌، وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی  و تجمع درشهرهای اهوازو کرمانشاه  مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان و کرمانشاه 

و تهران مقابل سازمان تامین اجتماعی

۲- اعتراض کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسان سازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی با راهپیمایی وبرپایی تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در شهرهای اصفهان،اهواز و تهران باشعار«بازنشسته داد بزن حق تو فریادبزن»

– لگدمال کردن حقوق ابتدایی کارگران فضای سبز شهرداری تهران زیرسایه سکوت مصلحتی مسئولان

– تجمع اعتراضی جمعی از متقاضیان طرح ملی مسکن شهرک کوثر اراک نسبت به روند کند پیشرفت طرح مقابل استانداری مرکزی 

– انجمن صنفی معلمان کوردستان سنندج :پیام تقدیر و تشکر

– پای آمار کودکان کار که به میان می‌آید  دولت آماری در دست ندارد و افزایش کودکان کار را به اتباع (منظور مهاجران افغانستانی است) نسبت می‌دهند!

– هیات تخلفات استان کردستان حکم اخراج  خانم سمیه اخترشمار را صادر کرد

– بازداشت حداقل ۱۰۰ دانشجو در مقابل درب دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوهانک

– اخراج تلفنی دانشجوی دانشگاه تبریز

– موج جدید سرکوب به بهانه مرگ رئیسی

– جان باختن یک کارگر کارخانه بتن سازی فامنین درپی سقوط در دستگاه ساخت بتن

– مرگ ومصدومیت ۴ کارگردرمهابادبراثر ریزش دیوار

– مرگ ومصدومیت ۱۲ کارگر ایرانی درترکیه بر اثر واژگونی مینی‌بوس حاملشان

وخامت حال ۳کارگر مصدوم

*******

*مستحکمتروگسترده تر باد همبستگی کارگران:

تجمع اعتراضی جمعی از راهبران خط ۵ مترو ۵ تهران  نسبت به بازداشت تعدادی از همکاران بدنبال سانحه ۳۱ اردیبهشت دراین خط درایستگاه صادقیه

روزیکشنبه ۶ خرداد، جمعی از راهبران خط ۵ مترو ۵ تهران  برای اعتراض به بازداشت تعدادی از همکاران بدنبال سانحه این خط  در۳۱ اردیبهشت درایستگاه صادقیه تجمع کردند.

درهمین رابطه:خطاب به اعضای کمسیون سوانح شرکت بهره برداری مترو

عطف به صورتجلسه کارشناسی(غیر کارشناسی) سانحه خط پنج در مورخه ۱۴۰۳/۲/۳۱ که صرفاً راهبران قطار را مقصر تعیین نموده؛ موارد مهم ذیل جهت تعیین علل سانحه متذکر می گردد:

۱- با توجه به زمانبر بودن و احتمال ایجاد Fault در عملیات تعویض کابین هدایت قطار (Master/Slave) در خط پنج که منجر به تاخیر و اختلال ترافیکی خواهد شد و با عنایت به مسدود بودن سکوی جنوبی صادقیه از سمت شرق، عملیات شانت از غرب ایستگاه بصورت Backward انجام می پذیرد که کاملاً ناایمن می باشد.

۲- انتهای محدوده شانت خط پنج در خط سوم صادقیه، مدار راه تعبیه نشده و لذا در صورتیکه به هر دلیلی قطار در موقعیت مذکور قرار گیرد مرکز کنترل ترافیک در پانل خود، موقعیت قطار را ندارد.

۳- در تعدادی از نقاط مستعد حادثه در خط پنج از مدارات نقطه ای برای اعمال ترمز اضطراری از ناحیه ATP استفاده شده، ولی در محدوده ای که سانحه ی مذکور ایجاد شده و از قضا این نوع حادثه در این مکان، مسبوق به سابقه نیز بوده این نوع مدار تعبیه نشده که اگر نصب شده بود باعث توقف قطار می گردید.

۴- بر اساس طرحی غیرکارشناسی در سال ۱۳۹۰ تیم ۳ نفره راهبری در خط پنج به ۲ نفر کاهش پیدا کرد؛ بدیهی است در صورت حضور کمک راهبر Master احتمال بروز سانحه کاهش پیدا می کرد.

۵- قطار سانحه دیده از سری لکوموتیوهای TM2 بوده که سیستم ATP این لکوموتیوها از موارد ایمنی مانند قطع ترکشن(جریانکشی) و اعمال ترمز تدریجی (Service Brake) از ناحیه ATP برخوردار نیست.

در صورتیکه در نظریه کمسیون سوانح، موارد فوق به عنوان علل سانحه لحاظ نگردد؛ عدالت رعایت نشده و لذا رای صادره باید در “کمسیون عالی سوانح شرکت” تجدید گردد.

*یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- اعتراض کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله  مصوبه مزدی ضد کارگری شورای عالی کار‌، وضعیت نامناسب خدمات بیمه درمانی با راهپیمایی  و تجمع درشهرهای اهوازو کرمانشاه  مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان خوزستان و کرمانشاه 

و تهران مقابل سازمان تامین اجتماعی

شعارها:

«فریاد فریاد ازاین همه بیداد»

«بازنشسته دادبزن حق تو فریاد بزن»

«بازنشسته بیداراست از تبعیض بیزاراست»

«تاحق خودنگیریم ازپا نمی نشینیم»

«مالیات بیشمار امکانات اسفبار»

«معلم زندانی آزاد باید گردد»

«کارگر زندانی آزاد باید گردد»

اهواز:

۲- اعتراض کارگران بازنشسته صنعت فولاد کشور نسبت به سطح نازل حقوق منجمله اجرا نشدن همسان سازی،عدم پرداخت مطالبات معوقه  وخدمات درمانی ناکافی با راهپیمایی وبرپایی تجمع مقابل صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد در شهرهای اصفهان،اهواز و تهران باشعار«بازنشسته داد بزن حق تو فریادبزن»

تهران:

*لگدمال کردن حقوق ابتدایی کارگران فضای سبز شهرداری تهران زیرسایه سکوت مصلحتی مسئولان

روزشنبه ۵ خرداد،کارگران فضای سبز شهرداری تهران لگدمال کردن حقوق ابتدایی خود از جمله بروزنشدن چندرغاز حقوق درسال جاری وبیگاری در روزهای تعطیل زیرسایه سکوت مصلحتی مسئولان خبردادند.

کارگران فضای سبز شهرداری تهران که در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران با پیمانکاران متفاوت در فضای سبز شهر تهران مشغول به کار بوده به خبرنگار رسانه ای  گفتند:هنوز به مبلغ سال گذشته حقوق دریافت می‌کنیم و در حالی که پنجشنبه و جمعه باید یک روز تعطیلی داشته باشیم، اما باید سرکار بیاییم و بابت آن هم اضافه حقوق نمی‌دهند.

رضا یکی از کارگرانی که هر روز ساعت ۶ صبح در سرکارش حاضر می‌شود و بعد از اتمام کارش به محل شغل دومش می‌رود و در نهایت ساعت ۱۱ شب به خانه می‌رسد، درباره وضعیت کاری خود و همکارانش گفت: متاسفانه زندگی برای کارگران بسیار سخت می‌گذرد. حقوق ما بسیار کم است. الان ۸ میلیون می‌گیریم؛ یعنی هنوز داریم به مبلغ سال گذشته حقوق دریافت می‌کنیم، اعلام کرده‌اند که ۳۵ درصد به حقوق ما اضافه خواهد شد، اما ما هنوز چیزی از این اضافه حقوق ندیده‌ایم و هنوز نمی‌دانیم که اضافه خواهد شد یا نه و حتی نمی‌دانیم که اضافه‌حقوق کی پرداخت خواهد شد. 

*تجمع اعتراضی جمعی از متقاضیان طرح ملی مسکن شهرک کوثر اراک نسبت به روند کند پیشرفت طرح مقابل استانداری مرکزی 

روزیکشنبه ۶ خرداد، جمعی از متقاضیان طرح ملی مسکن شهرک کوثر اراک برای اعتراض به روند کند پیشرفت طرح دست به تجمع مقابل استانداری مرکزی زدند.

*انجمن صنفی معلمان کوردستان سنندج :پیام تقدیر و تشکر

بی‌شک حضور و نقش مردم در هر انتخاباتی برای ایجاد یا استمرار نهادهای مختلف اجتماعی در فضایی آزاد و بر اساس اصول دموکراتیک و مورد توافق، منبع مشروعیت برای آن نهاد و زمینەساز گفتگو، کاهش اشتباهات، بر طرف نمودن نقاط ضعف، تزریق خون و انرژی تازە و جلوگیری از رکود و سکون و سوگیری تصمیمات بر اساس رای فردی خواهد بود و جامعە در مسائل و اهداف و آرمان مورد توافق در آن نهاد درگیر می‌شوند. طبعا در صورت عدم مراجعە بە آراء مردم اولین و اساسی‌ترین نیاز نهاد کە نیاز بە مشروعیت است لطمە می‌بیند و در صورت بی توجهی بە این مهم مشروعیت نهاد از دست می‌رود و مقبولیت آن تنزل می‌یابد و این مسالە هم شامل دولت‌ها می‌شود و هم  هر نهاد اجتماعی دیگر  کە نیاز مند آرای مردم هستند.

انجمن صنفی معلمان کوردستان سنندج با باور  عمیق بە دموکراسی و مشارکت مستمر معلمان شاغل و بازنشستە در نهاد منتخب خود، بر مبنای قوانین موجود در کشور از جملە اصل ٢٦ قانون اساسی، در تاریخ ١٤٠٣/٢/١٠ با اعلام آمادگی صدها نفر از معلمان آگاە و مسئول، سومین دورە انتخابات انجمن صنفی معلمان کوردستان- سنندج را با همت و ارادە ستودنی  هیات اجرایی و نظارت و مشارکت بالای معلمان شاغل و بازنشستە در فضای مجازی برگزار کرد. 

بعد از انتخابات تاریخی انجمن در بهمن ماە سال ١٤٠٠ (و در فاصلە دو سال) این اقدام قانونی بار دیگر ارادە  معلمان را برای پیگیری مطالبات خود مانند دیگر صنوف از طریق انجمن منتخب خود متبلور نمود و هیات محترم اجرایی و نظارت بعد از رسیدگی بە شکایات و اعتراضات در فاصلەای دە روزە طی بیانەای رسما” اعضاء هیات مدیرە و بازرسان را بە جامعە معلمان سنندج معرفی کرد.

منتخبان شما در انجمن صنفی معلمان کوردستان-سنندج با اعتقاد راسخ بە قانونی بودن فعالیت و مشروعیت منبعث از رٲی جامعە بزرگ فرهنگیان طی فعالیت پیشین خود انجمن را بە سطحی از مطالبە گری رساندە کە امروز تشکلی شاخص و شناختە شدە در ایران است و بنا دارد ضمن حفظ اعتبار گذشتە با همکاری بدنە فعال فرهنگیان این سطح را در ابعاد مختلف ارتقاء دهد. 

حضور مستمر و مشارکت شما همکاران محترم شاغل و بازنشستە در همە امور انجمن در دو سال گذشتە و سنوات قبل و همچنین مشارکت کم نظیرتان در انتخابات دهم اردیبهشت ماە ١٤٠٣  بیانگر آنست کە این انجمن قائم بە شخص نیست، بلکە نهادی است برخاستە از درون جامعە معلمان کە خواست و مطالبات شما را بە شیوەای مدنی و با مشارکت شما اولویت‌بندی کردە و برای دستیابی بە آن برنامەریزی می‌کند.

اعضای منتخب شما در هیات مدیرە و بازرسان ضمن تقدیر و تشکر از مشارکت و مسئولیت پذیری همکاران اعلام می‌دارد انجمن متعلق بە همە معلمان شاغل و بازنشستە سنندج است و  باور دارد قدرت ما در جمع ماست و برای نیل بە این مقصود دست همە همکاران را با قبول تنوع و تکثر در دیدگاەها بە گرمی می‌فشارد و این تنوع را فرصت و غنیمتی برای فعالیت بهتر می‌داند.

اتحاد و انسجام از حکمت است

انفراد و انحصار از غفلت است

بهترین درودها نثارتان باد!

١٤٠٣/٣/٦

*پای آمار کودکان کار که به میان می‌آید  دولت آماری در دست ندارد و افزایش کودکان کار را به اتباع (منظور مهاجران افغانستانی است) نسبت می‌دهند!

وزیر کشور: آمار دقیقی از کودکان کار نیست؛ بیشترشان از اتباع هستند

احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: آمار رسمی و دقیق راجع به کودکان کار نیست، یک برآوردهایی هست، ولی دقیق نیست. البته بخش زیادی از کودکان کار خیابانی مربوط به اتباع هستند. بعد از اینکه این کودکان جمع آوری می شوند، دستگاه‌ها را با مشکلاتی مواجه می کنند اول اینکه این افراد به دلیل اینکه اتباع هستند، غیر قانونی می‌باشند و باید به کشورشان بازگردند. دوم اینکه این کودکان بعضاً خردسال هستند و برای دستگاه‌ها مشکل است که آنها را جمع آوری کنند.

پ.ن: کودکان فارغ از ملیت، تحت کنوانسیون حقوق کودک باید از حق تحصیل برخوردار باشند و هیچ دولتی در دنیا حق ندارد آنان را از تحصیل منع کند و باید شرایط تحصیل را برای تمام کودکان فراهم نماید.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*هیات تخلفات استان کردستان حکم اخراج  خانم سمیه اخترشمار را صادر کرد

در ادامه سرکوبگری حاکمیت و همدستی تام و تمام وزارت آموزش و پرورش هیات تخلفات کردستان  ، به استناد گزارش‌های رییس و حراست آموزش و پرورش مریوان  حکم اخراج خانم سمیه 

اخترشمار  معلم جوان، پرتلاش و خوشنام  آموزش و پرورش مریوان را با اتهاماتی چون حضور در تجمعات اعتراضی و حمایت از معلمان زندانی صادر کرده‌است

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ، ضمن ابراز انزجار از فضای امنیتی حاکم بر ساختار آموزش و پرورش  و اعلام حمایت بی دریغ از خانم اخترشمار صدور این حکم و سایر احکام مشابه را محکوم می‌کند  

*بازداشت حداقل ۱۰۰ دانشجو در مقابل درب دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوهانک

روزیکشنبه ۶ خرداد دو ون سفید به همراه تعداد زیادی نیروی پلیس با باتوم و اسلحه درمقابل دانشگاه آزاد واحد سوهانک اقدام به بازداشت و اخذ تعهد از دانشجویان دختر کردند.

بعضی از دانشجویان دختر تنها به دلیل پوشیدن مانتوی جلوباز مجبور به امضای تعهد شدند و در مواردی گفته شده تا چادر سر نکنند یا جلوی مانتوشان را با سنجاق نبندند حق خروج از ون را ندارند. بنابر گزارشات در ساعات حضور گشت درمقابل این دانشگاه، از حدود صد دانشجو تعهد اخذ شده است.

*اخراج تلفنی دانشجوی دانشگاه تبریز

صدف حیدری دانشجوی دانشگاه تبریز عصر سه‌شنبه به صورت شفاهی و بدون تشکیل کمیته انضباطی از خوابگاه اخراج شد.

مسئولان دانشگاه در پی تماس تلفنی با خانواده این دانشجو، بدون حق دفاع و طی شدن روند جلسات کمیته انضباطی خبر از اخراج این دانشجو از خوابگاه و دانشگاه داده‌اند و برگزاری کمیته انضباطی را به بعد از اجرای این اخراج موکول کرده‌اند.

*موج جدید سرکوب به بهانه مرگ رئیسی

‌‎کمیته انضباطی دانشگاه ‎صنعتی نوشیروانی بابل، بیش از ۱۰ دانشجو را به اتهام توهین به رئیس جمهور ‎رئیسی در شبکه‌های مجازی، احضار کرده است.

‌ برخی از مدارک ارائه شده در این کمیته، بازنشر فیلم رقص کشته‌شدگان خیزش مهسا همزمان با اعلام خبر فوت ‎رئیسی بوده است.

منبع ۳ خبربالا:کانال خبرنامه امیرکبیر

*جان باختن یک کارگر کارخانه بتن سازی فامنین درپی سقوط در دستگاه ساخت بتن

یک کارگر ۳۹ ساله کارخانه بتن سازی واقع در روستای سرآوک از توابع شهرستان فامنین دراستان همدان بدنبال سقوط در دستگاه ساخت بتن در دم جان باخت.

*مرگ ومصدومیت ۴ کارگردرمهابادبراثر ریزش دیوار

روزیکشنبه ۶ خرداد،درحین کار احداث دیوار انبار در روستای قوزلوجه واقع در بخش خلیفان مهاباد یک براثر ریزش دیواریک کارگربنای ۵۰ ساله جان خودرا ازدست داد و ۳ کارگردیگر مصدوم شدند.

*مرگ ومصدومیت ۱۲ کارگر ایرانی درترکیه بر اثر واژگونی مینی‌بوس حاملشان

وخامت حال ۳کارگر مصدوم

روزیکشنبه ۶ خرداد،مینی‌بوس حامل کارگران ایرانی شاغل در منطقه زلزله ‌زده غازی‌عنتب ترکیه در منطقه تاتوان استان بیتلیس ترکیه  پس ازافتادن درگودالی واژگون شد و یک کارگربنام حسن حافظ اهل بخش قطور شهرستان خوی جان خودرا ازدست داد و۱۱ کارگر مصدوم شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،وضعیت سه تن از مصدومین این حادثه وخیم گزارش شده و همچنین دیگر جان باخته این حادثه نیز راننده مینی‌بوس بوده که از اهالی ترکیه است.

این مینی‌بوس حامل کارگران ایرانی مشغول به کار در منطقه زلزله‌زده غازی‌عنتب ترکیه بود که در حال بازگشت به سمت کشور بودند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate