اخباروگزارش های کارگری ۴ خرداد ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۴ خرداد ماه ۱۴۰۳

– ادامه اعتراض کارگران پروژه ای نسبت به بروز نشدن حقوق درسال جاری و پایمالی حقوقشان با با نرفتن بر سرکار و ترک کمپ ها و بازگشت به محل زندگی بیش از ۱۰۰۰کارگردرسایت ۱ ،۲ و ۳ پتروپالایش

– تجمع اعتراضی مال ‌باختگان هایپرمارکت گلباران وهلدینگ خانواده من دزفول مقابل مصلای نماز جمعه

– امروز جمعه ۴ خردادماه، درهای خاوران را به‌روی خانواده‌های دادخواه بستند

– حضور بیش از یکصد هزار مهاجر افغانستانی مقیم مشهد درمراسم خاکسپاری رئیس جمهوری اعدامی

– کریم بستانچی معلم و فعال صنفی به حبس، جزای نقدی و مجازات تکمیلی محکوم شد.

– احضار ایرج توبیهای نجف آبادی به دادگاه

– بازهم جان باختن یک کارگرشهرداری مشهد حین کاربراثر تصادف

– جان باختن یک کارگرآبفای چاه بهاردرحادثه ریزش دیواره گودال فاضلاب

– پشتیبانی اتحادیه های کارگری از تجمع اعتراضی ۷ ژوئن در ژنو 

*******

*ادامه اعتراض کارگران پروژه ای نسبت به بروز نشدن حقوق درسال جاری و پایمالی حقوقشان با با نرفتن بر سرکار و ترک کمپ ها و بازگشت به محل زندگی بیش از ۱۰۰۰کارگردرسایت ۱ ،۲ و ۳ پتروپالایش

آخرین خبرهای منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ ۴ خرداد حاکی از ادامه اعتراض کارگران پروژه ای نسبت به بروز نشدن حقوق درسال جاری و پایمالی حقوقشان با با نرفتن بر سرکار و ترک کمپ ها و بازگشت به محل زندگی بیش از ۱۰۰۰کارگردرسایت ۱ ،۲ و ۳ پتروپالایش ازیکم خردادماه می باشد.

درهمین رابطه:آغاز اعتراض کارگران پروژه ای نسبت به بروز نشدن حقوق درسال جاری

از روزدوشنبه ۳۱اردیبهشت، کارگران پروژه ای با نرفتن بر سرکار و ترک کمپ ها و بازگشت به محل زندگی اعتراضشان را نسبت به بروز نشدن حقوق درسال جاری حتی درسطح افزایش ۳۵ درصدی استارت زدند.

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت:

کارگران داربست بند شرکت گسترش صنعت پادنا

کارگران برق و ابزار دقیق شرکت ستاره تاراز در سایت ۱ بوشهر

کارگران رنگ و عایق شرکت سازه پاد سایت ۱ بوشهر

کارگران برق و ابزار دقیق شرکت جهانپارس مس سرچشمه

کارگران پتروشیمی دهلران در دشت عباس 

سه شنبه یکم خرداد:

کارگران پتروپالایش کنگان

کارگران شرکت آزمون فلز پتروشیمی بوشهر سایت ۱

کارگران برق و ابزار دقیق شرکت نیرو آرا اندیش پتروشیمی بوشهر سایت ۱

کارگران شرکت تیو انرژی پالایشگاه پیشگامان

کارگران شرکت بهین فراراد پالایشگاه پیشگامان

*تجمع اعتراضی مال ‌باختگان هایپرمارکت گلباران وهلدینگ خانواده من دزفول مقابل مصلای نماز جمعه

روزجمعه ۴ خرداد، مال‌باختگان هایپرمارکت گلباران وهلدینگ خانواده من دزفول دست به تجمع مقابل مصلای نماز جمعه این شهرستان در استان خوزستان زدند و خواهان تسریع روند پیگیری قضایی و استرداد سرمایه هایشان شدند. 

*امروز جمعه ۴ خردادماه، درهای خاوران را به‌روی خانواده‌های دادخواه بستند

از صبح امروز، خانواده‌های دادخواه خاوران، پشت درب‌های بسته‌ی این گورستان ماندند. استقرار ماشین‌های ناجا و حضور ماموران امنیتی و لباس‌شخصی در این محل در حالی صورت گرفته است که تنها دو روز از مراسم عزاداری و‌ رجزخوانی در تشییع ابراهیم رئیسی می‌گذرد. این مراسم در تهران با دفاع از کارنامه‌ی خونین ابراهیم رئیسی در کشتار تابستان ۶۷ و تداوم این خط سرکوب، انجام شد. به‌طوری که در مراسم روز چهارشنبه ۲ خردادماه، مداح این مراسم در میدان ولیعصر گفت:

«ادامه دارد آن راهی که رفتش/ راه رئیسی، راه شصت و هفتش»

خانواده‌های دادخواه خاوران و بی‌شمار مادران دادخواه در بیش از چهار دهه‌ی گذشته اما، علی‌رغم تمامی تهدیدها، بازداشت، پرونده‌سازی‌های امنیتی، حبس و تبعیدها، دقیقه‌ای از باور و ایمان به دادخواهی و تحقق آزادی، عقب ننشستند.

برگرفته از کانال بیدارزنی

*حضور بیش از یکصد هزار مهاجر افغانستانی مقیم مشهد درمراسم خاکسپاری رئیس جمهوری اعدامی

روزجمعه ۴ خرداد خبرگزاری دولتی ایرنا بر اساس اعلام اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی  از حضور بیش از یکصد هزار مهاجر افغانستانی مقیم مشهد درمراسم خاکسپاری رئیس جمهوری اعدامی خبرداد.

*کریم بستانچی معلم و فعال صنفی به حبس، جزای نقدی و مجازات تکمیلی محکوم شد.

حکم محکومیت کریم بستانچی خضرآباد، فعال صنفی معلمان توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی عینا تایید شد. وی پیشتر در دو پرونده مجزا توسط دادگاه های انقلاب و کیفری ارومیه به سه ماه حبس تعزیری، پرداخت جزای نقدی و مجازات تکمیلی محکوم شد.

بر اساس حکمی که توسط شعبه ۲۳ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی صادر و به وی ابلاغ شده است، آقای بستانچی خضرآباد از بابت اتهام “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی” به پرداخت پانزده میلیون تومان جزای نقدی در حق صندوق دولت و ضبط تلفن همراه متعلق به وی به نفع دولت محکوم شده است. او در بخش دیگری از پرونده خود نیز بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام به نفع گروه های معاند” به تحمل سه ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*احضار ایرج توبیهای نجف آبادی به دادگاه

ایرج توبیهای نجف آبادی فعال صنفی برای محاکمه در پنجمین پرونده‌ای که طی ۱۶ ماه گذشته علیه ایشان صادر شده در تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو (انقلاب) نجف‌آباد احضار شده است.

این احضار به دلیل پرونده‌ای است که به دلیل انتشار یک فایل صوتی منتسب به این فعال صنفی معلمان در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۴۰۲  علیه او تشکیل شده بود؛ که علیرغم تکذیب تهیه و انتشار آن فایل صوتی در بازجویی، بازپرس اتهام کذب علیه ایشان را تأیید و پرونده را به شعبه‌ی ۱۰۲ دادگاه انقلاب نجف‌آباد ارجاع کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*بازهم جان باختن یک کارگرشهرداری مشهد حین کاربراثر تصادف

روزجمعه ۴ خرداد، یک کارگر۳۷ ساله شهرداری مشهد حین کارنظافت در خیابان احمدآباد شهر مشهد براثربرخوردیک خودرو با وی جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگرآبفای چاه بهاردرحادثه ریزش دیواره گودال فاضلاب

روزچهارشنبه ۲ خرداد،یک کارگر اداره آب و فاضلاب چابهارحین کار در محله کورسر در نزدیکی فلکه مادر شهر چابهار ریزش دیواره گودال فاضلاب زیرتلی از آوار گرفتارو جان باخت.

*پشتیبانی اتحادیه های کارگری از تجمع اعتراضی ۷ ژوئن در ژنو 

 به دنبال درخواست از اتحادیه های کارگری برای اعلام همبستگی با مبارزات کارگران ایران و اعتراض به حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در اجلاس سازمان جهانی کار که از ۳ تا ۱۴ ژوئن در ژنو  برگزار می شود، تعدادی از اتحادیه های کارگری در اروپا با میلیون ها نفرعضو به این درخواست پاسخ مثبت دادند و پشتیبانی خود را از تظاهرات ۷ ژوئن که از طرف ” کمیته سراسری برگزاری تجمع اعتراضی ۷ ژوئن در ژنو” در برابر سازمان جهانی کار برگزار می شود، اعلام داشتند. نمایندگان تعدادی از اتحادیه ها در تظاهرات شرکت و سخنرانی خواهند کرد. 

 رژیم  جمهوری اسلامی به رغم سرکوب گسترده حقوق کارگران از جمله نقض مقاوله نامه های بنیادی سازمان جهانی کار، همچنان عضویت این سازمان را یدک می کشد و هر ساله عوامل و مزدوران خود را از جمله  تحت عنوان  “هیئت کارگری ایران” به اجلاس این سازمان گسیل می کند؛ و این در حالی است که دهها نفراز فعالین کارگری و اعضای  تشکل های مستقل کارگری و معلمان  در زندان  بسر می برد. 

کمیته سراسری برگزاری تجمع اعتراضی ۷ ژوئن در همکاری با  دیگر فعالین کارگری تا کنون  مستندات نقض حقوق بنیادی کارگران توسط جمهوری اسلامی از جمله فهرست اسامی دهها نفر از فعالین  کارگری  و معلمان که  به دلیل فعالیت های کارگری  به زندان محکوم شده اند را در اختیار مسئولین  سازمان جهانی کار قرار داده است. اما بنا به ماهیت و مناسبات حاکم بر این سازمان، مانند سالهای گذشته احتمالا رسیدگی به این موارد در پیچ و خم های ادرای معطل خواهد ماند و به نتیجه نخواهد رسید. اما مهم است که صدای کارگران ایران با استفاده ازفرصت برگزاری این اجلاس به تعداد هر چه بیشتری از تشکل ها و اتحادیه های کارگری رسانده و ازآنان در خواست شود تا به عنوان یک وظیفه طبقاتی، همبستگی خود را با جنبش کارگری نشان دهند و از مبارزات کارگران ایران پشتیبانی کنند. 

ما ضمن قدردانی از اتحادیه های کارگری که تا کنون پشتیبانی خود را از تظاهرات ۷ ژوئن اعلام داشته اند  از تمام فعالین کارگری و مدافعان حقوق طبقه کارگر می خواهیم که در اعتراض به  حضورهیئت های جمهوری  اسلامی در این اجلاس و خواست آزادی بدون قید و شرط فعالین کارگری و همه زندانیان سیاسی،  در این تجمع شرکت کنند. نشان دهیم که کارگران ایران تنها نیستند. 

  اسامی اتحادیه های کارگری که تا کنون ازتجمع اعتراضی پشتیبانی کرده اند: 

اتحادیه کارگری همبستگی Solidaires- فرانسه 

فدراسیون اتحادیه های کارگری  FSU– فرانسه 

کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار CFDT- فرانسه 

کنفدراسیون عمومی کار CGT- فرانسه  

اتحاد ملی اتحادیه های کارگری مستقل  UNSA– فرانسه 

سندیکای ژنو CGAS– سوئیس 

سندیکای خدمات عمومی SSP- سوئیس  

سازمان سراسری کارگران سوئد LO شامل ۱۴ اتحادیه کارگری   

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد – ایران  

اتحادیه کارکران بخش خدمات دولتی و بازرگانی PCS – انگلستان 

اتحادیه کارگری FOA  سومین اتحادیه بزرگ با ۳۲ لوکال اتحادیه ای - دانمارک 

اتحادیه  مربیان اجتماعی LFS – دانمارک  

اتحادیه معلمان شهر کپنهاک     

اتحادیه پرستاران دانمارک  

کمیته سراسری برگزاری تجمع اعتراضی ۷ ژوئن در ژنو ۲۰۲۴

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate