اخباروگزارش های کارگری ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

اخباروگزارش های کارگری ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

– ابراهیم رئیسی از هیئت‌مرگ‌ تا مسموم‌‌سازی دانش‌آموزان

– ادامه اعتراضات جمعی ازاهالی تفتان نسبت به استخراج  بی رویه معدن طلای شهرستان و آسیب به محیط زیست باتجمع  در برابرسد باطله معدن طلا و تعطیل کردنش

– تجمع اعتراضی خانوادگی اوتیسم مقابل اداره کل بهزیستی کرمانشاه

– اطلاعیه در رابطه با تداوم حضور آقای محسن باقری در جلسات شورای عالی کار، کمیته مزد و کانون شوراها و‌ مصاحبه تحت عنوان «عضو اصلی کارگری شورای عالی کار»

– تعداد کارگران جان باخته راه داری سروستان براثر تصادف درجاده شیراز- سروستان به ۴ نفر رسید

*******

*ابراهیم رئیسی از هیئت‌مرگ‌ تا مسموم‌‌سازی دانش‌آموزان

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، به همراه آل هاشم، نماینده‌ی ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین‌امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی، فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور، و تعدادی از محافظین و خدمه‌ی بالگرد، در سانحه‌ای هوایی کشته شدند.

رئیسی جوان مسئولیت‌هایی از جمله “معاونت گروهکی” دادستان، جانشینی دادستان دادگاه انقلاب تهران، عضو هیئت مرگ، و اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷، را در کارنامه‌ی اولیه‌ی خود داشت. در ادامه رئیسی در نقش‌های دیگری از جمله معاونت اول قوه قضائیه، ریاست قوه قضاییه، دادستان کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نائب رئیسی مجلس خبرگان و آخرین سمت ایشان رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم بود.

آموزش و پرورش در دوران ریاست جمهوری رئیسی، بحرانی‌ترین وضعیت خود را در سال‌های بعد از انقلاب می‌گذراند. مسمومیت‌سازی مدارس دختران، حمله‌ی نیروهای نظامی و امنیتی به مدارس، ضرب و شتم و کشته شدن بیش از ۸۰ دانش‌آموزان و دو معلم، بازداشت و زندانی کردن کودکان دانش‌آموز از سیاه‌ترین لکه‌های آسمان وزارت آموزش و پرورش در دوران ریاست جمهوری رئیسی بود. همچنین برخوردهای امنیتی از جمله زندان، اخراج و بازنشستگی اجباری معلمان، روش استخدام معلمان تازه با جذب سه هزار طلبه، کمبود شدید معلم در هفته‌های نخستین سال‌تحصیلی و نرسیدن کتاب‌های درسی برخی پایه‌ها تا یک ماهه اول، از دیگر نشانه‌های ناکارآمدی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم می‌باشد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، همواره مخالف سیاست‌های ضد آموزشی و ضد مردمی بوده و در کنار سایر دادخواهان همواره خواهان محاکمه آمران و عاملان قتل و کشتار مردم در قیام‌ها از جمله دادخواه دانش‌آموزان و معلمان است و ضمن محکومیت کودک‌کشی در هر جای جهان امیدوار است کسانی که در کودک‌کشی به ویژه در ایران دستی داشته‌اند در دادگاهی مردمی و عادلانه به سزای اعمال خود برسند.

*ادامه اعتراضات جمعی ازاهالی تفتان نسبت به استخراج  بی رویه معدن طلای شهرستان و آسیب به محیط زیست باتجمع  در برابرسد باطله معدن طلا و تعطیل کردنش

روزدوشنبه ۳۱ اردیبهشت، جمعی ازاهالی تفتان درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به استخراج  بی رویه معدن طلای شهرستان و آسیب به محیط زیست دست به تجمع  در برابرسد باطله معدن طلا در روستای کوته و تعطیل کردنش زدند.

درهمین رابطه:ادامه اعتراضات جمعی از اهالی تفتان نسبت به استخراج  بی رویه معدن طلای شهرستان و آسیب به محیط زیست

روزدوشنبه ۲۴ اردیبهشت، جمعی از اهالی تفتان  درادامه اعتراضاتشان نسبت به استخراج  بی رویه معدن طلای شهرستان و آسیب به محیط زیست برای باری دیگر دست به تجمع دراین شهرستان دراستان سیستان وبلوچستان زدند.

*تجمع اعتراضی خانوادگی اوتیسم مقابل اداره کل بهزیستی کرمانشاه

روزیکشنبه ۳۰ اردیبهشت،جمعی از کودکان و خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات و مطالبات خود، روز گذشته، مقابل بهزیستی کرمانشاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مسئولان بهزیستی کرمانشاه در میان خانواده‌ها حضور یافته و با آنان به گفتگو پرداختند. خانواده‌ها نیز در این دیدار طومار امضاء شده خود را -که حاوی مطالبات جامعه اوتیسم بود- تحویل مسئولان دادند.

برگزارکننده؛ کمپین دادبان اتیسم

*اطلاعیه در رابطه با تداوم حضور آقای محسن باقری در جلسات شورای عالی کار، کمیته مزد و کانون شوراها و‌ مصاحبه تحت عنوان «عضو اصلی کارگری شورای عالی کار»

با توجه به تقلب و تخلفات گسترده در انتخابات شورای فرمایشی اسلامی کار شرکت واحد که در اواخر سال ۴۰۲ برگزار گردید، کاندیدهایی که در این انتخابات با حمایت کارفرما و مدیریت به عنوان نماینده معرفی شده بودند مورد قبول رانندگان و سایر کارگران و همچنین نماینده کارکنان در هئیت تشخیض واقع نگردیدند. پیرو اعتراضات کارگران شرکت واحد به این تخلفات و ‌تقلب ها، وزارت کار مجبور شد که از صدور مجوز و یا اعتبارنامه برای  نمایندگان فرمالیته شورای اسلامی کار ممانعت بعمل آورد و در حال حاضر شورای اسلامی کار در شرکت واحد عملا منحل میباشد. با اینوجود، آقای محسن باقری به عنوان نماینده در جلسات شورای عالی کار و همچنین کمیته مزد در اسفند سال گذشته شرکت نمود و بر علیه میلیون ها کارگر با همراهی نمایندگان دولت و کارفرما دستمزدهای زیر خط فقر را عملا به تصویب رساندند. طبق قانون ضدکارگری خودشان ایشان اعتبارنامه پایه شورای اسلامی کار را از وزارت کار در اختیار ندارد؛ بنابراین حق حضور و عضویت در هئیت مدیره استان تهران و کانون شوراهای عالی استان و کمیته مزد و همچنین جلسات شورای عالی کار را ندارد. با اینوجود، ایشان ظاهرا کماکان یکی از به اصطلاح اعضای کارگری شورای عالی کار میباشد و با خبرگزاری ایلنا در مورخه ۲۳ اردیبهشت سال جاری مصاحبه ای تحت عنوان «عضو اصلی کارگری شورای عالی کار» انجام داده است که در کانال تلگرامی شورای اسلامی کار نیز درج شده است.

ما هیچگونه تردیدی نسبت به عدم‌مشروعیت افرادی همچون محسن باقری و‌ کلیت شورای اسلامی کار نزد‌ کارگران‌نداریم، اما اینکه این افراد با وحود تمامی تقلبات و حتی ممنوعیت قانونی، کماکان با عنوان نمایندگان‌کارگران‌ ابراز وجود میکنند تنها نشان از یک مناسبات فاسد و‌ رانتی ای در شورای عالی کار و دیگر نهادها دارد که هیچگونه پاسخگویی و مسئولیت پذیری و شفافیتی در آن یافت نمی شود. 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تاکید میکند که شورای اسلامی کار در شرکت واحد و‌ نماینده اصلی آن محسن باقری از هیچگونه مشروعیتی برخوردار نیستند. محسن باقری و ‌همدستانش تلاش کردند با انواع دروغ ها و نیرنگ ها و تقلب هاخودشان را بر کارگران تحمیل کنند. ایشان فروشگاه تعاونی مصرف کارکنان را بدون اجازه کارگران که سهامدار اصلی این فروشگاه بودند با همدستی مدیریت واگذار کرد و منافع کارگران را فدای منافع مدیریت و جاه طلبی های خودش کرد. 

اگر کارگران و بیش از ۵۰ میلیون خانواده های کارگری در طول چند دهه دچار فقر و محرومیت های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی گسترده گشته اند از جمله به خاطر همین شورای عالی کار که شامل نمایندگان کارگرستیز ‌دولت، نمایندگان سرمایه داران استثمارگر و حضور شوراهای اسلامی کار و اعضایش همچون محسن باقری در جلسات کلان کشوری در حوزه کارگری بوده است. ما از تمامی همکاران در شرکت واحد و همچنین از جامعه کارگری در سراسر کشور می‌خواهیم که مانع از ایجاد شوراهای اسلامی فرمایشی شوند و برای ایجاد تشکلات مستقل کارگری بیش از پیش تلاش نمایند. شورای عالی کار نشان داده است که از هیچگونه صلاحیتی که بتواند برای میلیون ها کارگر و مزدبگیر تصمیم بگیرد برخوردار نیست. ما خواستار ابطال مصوبه مزد زیر خط فقر و تعیین حداقل دستمزد بر مبنای کلیه نیازهای خانوارهای کارگری و با دخالت مستقیم نمایندگان واقعی و‌ مستقل کارگران هستیم. 

تشکل مستقل حق مسلم کارگران است.

چاره کارگران وحدت و تشکیلات مستقل از کارفرما و‌ دولت و ‌نهادهای حراستی و ‌اطلاعاتی، همچون شورای اسلامی کار و‌ خانه کارگر، است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

*تعداد کارگران جان باخته راه داری سروستان براثر تصادف درجاده شیراز- سروستان به ۴ نفر رسید

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۳۱ اردیبهشت،چهار کارگر راهدار سروستانی به همراه یک راننده یدک کش حین امدادرسانی به راننده یک خودرو نیسان واژگون شده در محور جاده‌ای سروستان به شیراز، بر اثر برخورد ناگهانی یک تریلی نفت کش دچار حادثه شدند.

شدت برخورد خودرو تریلی به وانت نیسان و چهار راهدار اداره گشت راهداری سروستان به حدی بوده است که سه راهدار به اسامی ناصر مهدوی، سیداحمد حسینی و حمید رضایی به همراه راننده یدک کش نیسان بلافاصله در محل تصادف فوت کردند.

تنها مصدوم این حادثه یک راهدار به نام مهدی اسماعیلی است که هنوز از وضعیت جسمی وی بعد از انتقال به بیمارستانی در شیراز اطلاعی در دست نیست.

یادآوری:جان باختن ۳ کارگر اداره راهداری شهرستان سروستان براثر تصادف

۳ کارگر اداره راهداری شهرستان سروستان دراستان فارس بنام های ناصر مهدوی، سید احمد حسینی و حمید رضایی حین کاردرجاده شیراز- سروستان براثر برخورد یک تریلی با آنها جان خودرا ازدست داد ویک کارگر دیگر این اداره مجروح وبه بیمارستان منتقل شد.

براساس گزارش رسانه ای شده،سالانه قریب به  ۴۰ کارگرراهداری کشور در حین کاردر سرتاسر محورهای مواصلاتی کشور جان خود را از دست می دهند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate